HÄR HOPPAR INGA HALTA HÖNOR


Alice Teodorescu

Östran avslöjar att Alice Teodorescu som är politisk ledarskribent på Barometern tillsammans med Ulf Wickbom slutar. Enligt tidningen skulle orsaken vara att hon inte vill bosätta sig i Kalmar, ett krav som uppenbarligen inte ställdes vid hennes anställning för ca ett år sedan.

Samma krav ställs tydligen inte på Ulf Wickbom som är skriven i Stockholm enligt ratsit. Dessutom har Ulf Wickbom ett sommarhus vid Byxelkrok vilket torde innebära att han inte finns i Kalmar så särskilt ofta.

Att det ligger helt andra orsaker bakom detta är helt uppenbart och att Gunilla Sax inte vill uttala sig är fullt förståeligt då detta med bostadsort endast är ett svepskäl för att man troligen vill få bort Alice Teodorescu. Hennes ledare med kritik av det politiskt korrekta samhället har inte fallit i god jord hos Gota Medias ledning och nu har man agerat.

Jag berömde Alice T för första gången i ett blogginlägg från januari och jag befarade redan då vad som skulle inträffa då jag skrev följande.

”Alice Teodorescu är en riktigt frisk fläkt på en annars väldigt politiskt korrekt ledarredaktion där diverse skribenter åkt ut och in under den senaste tiden. Jag hoppas att Alice Teodorescu får fortsätta på ledareredaktionen men jag anar att konflikterna med den politiske chefredaktören Ulf Wickbom kommer att bli många om inte Alice Teodorescu ställer in sig i ledet omgående. Enligt Wickboms måttstock är nog Alice Teodorescu så nära en person med invandrarbakgrund kan kommat att kallas för rasist, hade hon haft ett svenskt namn så hade det varit helt kört redan.”

Om flyttning till Kalmar hade varit den verkliga anledningen till att hon lämnar Barometern hade Alice T skrivit om detta på sin blogg och kanske även på Newsmill men så har inte skett. Därför behöver man inte vara någon Einstein för att räkna ut vad som hänt på den politiska redaktionen och hos tidningens ledartrojka.

Nu är det ju inte det enda som hänt de senaste veckorna på de av Gota Media ägda tidningarna i Kalmar.

På tidningen Östran fick Uffe Carlsson lämna sin post som chefredaktör och ansvarig utgivare. Uffe Carlsson har under sin lyft Östran till den bästa tidningen i Kalmar län när det gäller grävande journalistik. Trots att tidningen var socialdemokratisk var det oftast socialdemokrater som fastnade i håven. Tidningen har under Uffes ledning också haft den renhårigaste hanteringen av insändarsidan.

Det leder mig osökt in på den nya insändarredaktören Ronald Rosengren på Östran. Om det är samma person som för ca 4 år sedan angrepp mig verbalt på ett mycket obehagligt sätt på Stortorget efter ett seminarium som Kalmar kommun arrangerade har jag inte längre några förhoppningar om att få något publicerat på insändarsidan i Östran. Jag skickade in en kort insändare för ca en vecka sedan men den har inte blivit publicerad. Troligen kommer den heller inte bli publicerad. Den politiska korrektheten har nu även tagit ett rejält grepp om insändarsidan på Östran.

I veckan kunde vi också läsa om att den mycket frispråkiga prästen Dag Sandahl slutar blogga på Östran efter flera år. Den nya chefredaktören och ansvariga utgivaren Bo Hedin hann knappt tillträda innan en konflikt utbröt mellan Bo Hedin och Dag Sandahl. Jag ser detta som ännu ett uttryck för att den politiska korrektheten skall införas på Östran. Läs Dag Sandahls blogginlägg ”Här hoppar inga halta hönor” från den 17 september där han mycket hårt kritiserar den nya chefredaktören på Östran. Dag Sandahl har startat en ny blogg fri från Östran som du hittar på följande länk.

I mitt stilla sinne funderar jag också över om Uffe Carlsson fick slås för att publicera den intervju han gjorde av mig den 12 september och som skulle publicerats innan den 19 september men som inte publicerades förrän den 21 september. Vem vet. Läs artikel.

Gota Media styr nu uppenbarligen upp dessa tidningar och dess politiska redaktioner och insändarredaktioner på ett sätt som till och med skulle göra forna öststater imponerade då det görs i ett land som skall vara en demokrati och inte en diktatur!

Trackback
RSS 2.0