100 PROCENT ÖKNING AV MORDDÖMDA

Dagens Nyheter skriver i en artikel som grundar sig på en ny rapport från BRÅ att antalet morddömda 2008 aldrig varit högre i Sverige. Den som följer händelseutvecklingen i vårt land inser säkert att 2009 inte kommer bli "sämre". Läs artikel i DN.

Tyvärr är det en mycket intressant detalj som givetvis saknas i rapporten från BRÅ. Nämligen uppgiften på hur stor andel av dessa som har utländsk bakgrund.

Tänk om faktarutan även hade haft uppgifter om detta.



Varför är det så känsligt att visa även denna uppgift. Det är ju bara den bistra verkligheten! Problemet är väl att den kanske skulle besanna de flestas "fördomar".


KORS I TAKET

I ett inlägg i juni tog jag upp Barometerns insändarsidas nya giv "Sagt hos andra" och redovisade var Maria Sjöström hämtade sina citat ifrån. Givetvis var inget hämtat från min blogg.

Döm om min förvåning blev väldigt stor när jag läste gårdagens insändarsida och hittade ett citat från min blogg i tidningen. Kors i taket!!



Nu var givetvis själva poängen med mitt inlägg inte med i citatet men det är ju ändå ett steg i rätt riktning.


LOCKET PÅ HOS LANDSTINGET

Nu är det ca 2 veckor sedan min insändare angående omskärelse publicerades i Ölandsbladet. Sedan följde publicering i Västerviks Tidning, Östran, Barometern och senast Kalmar Läns Tidning. Den enda tidning i länet som alltså inte publicerat denna insändare är den centerpartistiska Vimmerby Tidning.

Jag har försökt följa tidningarnas insändarsidor i väntan på ett genmäle från ansvariga tjänstemän eller politiker på landstinget men min väntan har varit helt förgäves. Det enda genmäle jag har kunnat hitta var i Västerviks Tidning och kom från en privat person som jag också svarat.

Tydligen är det locket på som gäller hos ansvariga på landstinget. Men jag förstår dessa tjänstemän och politiker, de har inget att vinna på att ge sig in på en debatt som de bara kan förlora. De är med andra ord så fega att de inte vill försvara den verklighet som rått på länets sjukhus under en längre tid. Var är folkpartisten Pierre Edström? Pierre Edström har ju ändå försökt att halvhjärtat försvara sitt yrkande på att omskärelse skall utföras vid länets sjukhus på sin blogg. Men att göra det i ett genmäle i tidningarna vill eller vågar uppenbarligen inte Pierre Edström.

För övrigt har jag bara hittat en moderat Johan Gustafsson som kommenterat min insändare på sin blogg. Men han har inte kommenterat innehållet i min insändare och jag förstår varför ;-)

Nej, han har haft åsikter om att jag tillåter de som skriver kommentarer att uttrycka sig väldigt fritt. Han menar att eftersom jag inte censurerar/raderar kommentarer som enligt honom är "oanständiga" eller kränkande så ställer jag mig alltså bakom dessa kommentarer.

Det är lika dumt som att påstå att de tidningar som publicerar insändare även delar dessa skribenters åsikter. Denne moderat, Johan Gustafsson, tycks ha en väldigt speciell uppfattning om hur de fria ordet skall få framföras. Det här inte heller speciellt förvånande att Birgitta Axelsson Edström applåderar denne moderat då de uppenbarligen tycks dela uppfattningen om hur det fria ordet skall censureras och framföras. Det är ju även förvånande att Birgitta Axelsson Edström inte har någon uppfattning när det gäller omskärelse.

När det gäller Vimmerby Tidning och chefredaktör Alf Wesik och hans vägran att publicera min insändare och även vägran att svara på mail från mig så är inte sista ordet sagt ännu. SD Västervik har även de skickat en insändare om kyrkovalet till tidningen men chansen till att den skulle publiceras i den centerpartistiska tidningen är nog minimal. För den som vill skicka ett mail till Alf Wesik är det följande mailadress [email protected]

Det finns dock andra sätt att sprida information och den kommer även att bli fokuserad på hur Vimmerby Tidning mörkar Sverigedemokraternas åsikter och den censur som finns på denna centerpartistiska tidning.


SJÄLVGOD MODERATLEDARE



"Jag är en typisk svensk. Min farfarsfar var frukten av en romans mellan en färgad amerikansk cirkusartist och ett lettiskt hembiträde. Det är svenskt."

Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt 090827

Kommer detta att bli ännu ett bevingat ord från Fredrik Reinfeldt?

"Föregångslandet Sverige" Är det Rosengåd, Ronna, Hovsjö, Landskrona eller Rinkeby som moderatledaren och statsministern har i åtanke när han skall marknadsföra föregångslandet Sverige till sina väljare eller har han fått storhetsvansinne nu när Sverige är ordförandeland för EU.
Men det finns ett ordspråk som säger att inga träd får växa till himmelen och det gäller även för Fredrik Reinfeldt.




Jag läste Björn Brändewalls blogg idag där han kommenterar socialdemokraternas agerande i Karlskrona och han har en väldigt bra liknelse i sitt inlägg.

"Det finns ett talesätt (exempelvis i berättelsen Julgrisen) om att om man försöker dra en gris i ett koppel så stretar den emot åt motsatt håll. Den stretar så envist att man kan få den att gå vart man vill, bara man drar i motsatt riktning. Vill man få den att gå norrut, ska man försöka dra den åt söder osv.

Socialdemokraterna har blivit denna gris, och kopplet har de lagt i Sverigedemokraternas händer. Det är bara att dra."

Jag kan avslöja en hemlighet för mina läsare och för Björn Brändewall, nämligen att det är inte bara socialdemokraterna som blivit denna gris. Det gäller i allra högsta grad all riksdagspartierna och därmed Björn Brändewalls folkparti i lika stor utsträckning. Riksdagspartierna tävlar i att vara mest negativa och motvals mot Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraterna borde utnyttja detta på ett mer utstuderat sätt.


SOSSE SKANDAL I KARLSKRONA



Sverigedemokraterna är vågmästare i Karlskrona och när SD beslutade att stödja socialdemokraternas budgtetförslag utbröt rena paniken bland socialdemokraterna i Karlskrona. Mona Sahlins budskap om att aldrig, aldrig någonsin samarbeta med Sverigedemokraterna hade tydligen satt djupa spår i sossarna i Karlskrona.

Vad gör då de stackars sossarna? Hör och häpna!!!!

Socialdemokraterna drar tillbaka sitt eget budgetförslag och stödjer alliansen budgetförslag!  Vilken sosseskandal!!

Socialdemokraterna gör sitt allra bästa för att radera ut sig själva och sin egen politik i sin rädsla för att ta stöd av Sverigedemokraterna.

Inte undra på att Sverigedemokraterna tar väljare från sossarna. Det är bara att tacka och ta emot.


Jag rekommenderar er att Lyssna på P1-morgon

Ny opinionsundersökning ger SD vågmästarställning i riksdagen med 4,6 procent. Det är den tredje opinionsundersökning som ger SD vågmästarställning i riksdagen på kort tid.
Det kommer att komma fler med sådan draghjälp av socialdemokraterna med Mona Sahlin i spetsen!

FULLFÖLJER EXPRESSEN LINAN FULLT UT?



Igår hade Expressen en artikel om att alla riksdagspartier säger nej till att samarbeta med Sverigedemokraterna. Jimmie Åkesson var intervjuad och gav sin syn på hur det kan utvecklas om SD får en vågmästarställning.

Att Expressens syfte med artikeln var att det skulle vara meningslöst att rösta på SD råder det inget tvivel om. Sedan är givetvis dessa pk-journalister nöjda med sin artikel och tycker att de varit väldigt duktiga. Nu tror jag faktiskt inte att de är så korkade men att ställa sig nästa fråga blir betydligt mer komplicerat och besvärligt.

Om vi leker med tanken att Sverigedemokraterna blir ett vågmästarparti i riksdagen efter valet 2010 och samtliga andra partier vägrar samarbeta med SD uppstår givetvis en helt unik situation för Sverige. Då måste alltså minst ett annat parti samarbeta över den så heliga "blockgränsen".

Vilket av allianspartierna tänker vänsterblocket samarbeta med?
Vilket parti tänker alliansen samarbeta med av partierna i vänsterblocket?

Expressens journalister skulle givetvis nu ställt riksdagspartiernas partisekreterare mot väggen och ställt denna fråga! Varje parti skall givetvis få redovisa sin "önskepartner" på motståndarsidan.

Hur många av moderaternas väljare kommer att acceptera att Fredrik Reinfeldt samarbetar med Mona Sahlin eller Peter Eriksson, för att inte tala om Lars Ohly. Vilket parti vill kristdemokraternas väljare samarbeta med ur vänsterblocket? Vilket av allianspartierna kan vänsterpartiet tänka sig att samarbeta med?

Tyvärr kommer medias pk-journlister aldrig ställa dessa frågor och än mindre redovisa eventuella svar i media. Många väljare skulle säkert ändra sitt val av parti om de hade svaret på denna fråga.

Men som väljare skall du ta dig en rejäl funderare på vilka konsekvenser riksdagspartiernas ovilja mot att samarbeta med Sverigedemokraterna kan leda till. Ju starkare SD blir vid valet 2010 desto svårare för övriga partier att strunta i valresultatet.


VARFÖR TAR INGEN DEBATTEN MED SD


Första och sista debatten mellan Jimmie och Mona?

Jag är så jäkla trött på alla dessa journalister, politiska experter, ledarskribenter och inte minst en och annan etablerad politiker som häver ur sig det ena negativa omdömet efter det andra över oss Sverigedemokrater. Det är samma gamla floskler som de rapar upp gång efter gång. Idag kom en Sifo-undersökning som ger SD vågmästarroll och då skall visst alla dessa "förståsigpåare" uttala sig, den ene värre än den andra. Men när de häver ur sig detta skall de också vara väldigt väl medvetna att det är mig och andra partiföreträdare som de sätter dessa mycket fula och osanna epitet på. Bakom Sverigedemokraterna döljer sig andra än bara Jimmie Åkesson och partistyrelsen. Det finns tusentals medlemmar som känner sig mycket orättvist behandlade av dessa "förtalsmaskiner" som härjar i media. Och bakom dessa tusentals medlemmar döljer sig 10 000-tals väljare som röstat på SD i flera valrörelser och skaran blir bara större och större.


Gång på gång får vi höra från ledarskribenter att "man" skall ta debatten med SD. Jag undrar vilka de menar skall ta debatten? De etablerade politkerna? Alla vet hur det gick när Jimmie Åkesson fick debattera med Mona Sahlin, Erik Ullenhag och Per Schlingman. Jimmie Åkesson gjorde så bra ifrån sig att SD:s opinionssiffror steg rejält och det var inte det som etablissemanget tänkt sig. Därmed var det slut på dessa debatter för Jimmie Åkesson i media under bästa sändningstid.


Varför tar inte dessa ledarskribenter själv debatten med SD! De har ju fulla ledarsidor de kan använda för att granska Sverigedemokraternas partiprogram och berätta för alla sina läsare vilka hemska förslag som finns i SD:s partiprogram. Om jag vore ledarskribent skulle jag inte tveka en sekund utan skjuta direkt från höften. Men det finns ett problem, ett stort problem för dessa ledarskribenter. De har samma problem som de etablerade politikerna misslyckades med i sina debatter med Jimmie Åkesson. Nämligen att låter man svenska folket få läsa eller höra Sverigedemokraternas politiska förslag så kommer en alltför stor andel anse att dessa förslag är bra och inte så hemska som media vill påskina. Då duger det inte med floskler längre utan man måste hålla sig till fakta vid en riktig granskning. Detta är man mycket medveten om och därför håller man sig till floskler


Då får man inte avsedd effekt och det är just anledningen till att dessa ledarskribenter bara skriker att NÅGON skall ta debatten med Sverigedemokraterna utan att lyfta ett finger själva. Vem vill ha skulden till att Sverigedemokraterna ökar i opinionen?

SvD, Expressen


VEM ÄR ÖVERKUCKUN PÅ LANDSTINGET?

För en vecka sedan skickade jag en fråga angående omskärelse till ett antal politiker i landstingsstyrelsen, en från varje parti fick denna fråga.

Johnny Petersson (v), Christer Jonsson (c) och Anders Andersson (kd) har fortfarande inte svarat men jag är inte förvånad över deras agerande.

De som däremot svarat förutom Ann Hellenborg som ofta brukar vara lite för het på gröten har svarat med exakt samma svar.



Exakt samma svar har kommit från Lena Segerberg (s), Henrik Yngvesson (m) och Pierre Edström (fp).

Samarbetet över blockgränserna tycks fungera väldigt bra i landstingsstyrelsen. I varje fall verkar samarbetet mellan socialdemokraterna, moderaterna och folkpartiet vara väletablerat. Att dessa "topppolitiker" inte har förmågan att formulera ett egenhändigt skrivet svar är mycket beklämmande. Att en socialdemokrat använder sig av en folkpartist svar är ju minst sagt anmärkningsvärt.

Frågan är bara vem som är överkuckun på Kalmar läns landsting och författat detta svar?

Jönköpings läns landsting
har funderingar på att sänka avgiften på 7 966 kronor eller helt ta bort den för omskärelse efter att en låtsasläkare åkt runt i länet och utfört ett antal omskärelse till väldigt låg kostnad eller helt kostnadsfritt enligt Sveriges Radio. Hur länge dröjer det innan Kalmar läns landstings "toppolitiker" tar upp samma diskussion?
I så fall blir det ett nytt självmål av de etablerade pk-politikerna. Men som Sverigedemokrat är det bara att tacka och ta emot.


RISKFRI SATSNING AV KALMAR KOMMUN

En applåd till den ansvarige på Kalmar kommun som betalar ut en belöning på 20 000 kronor till den som lämnar sådana uppgifter att den stora fönsterkrossning på Östra Funkaboskolan kan lösas. Ett fullständigt riskfritt risktagande om gärningsmännen grips.
Nu är det bara frågan om någon av de ungdomar som känner till detta i norra Kalmar är sugna på 20 000 kronor. Kalmar kommun skulle med stor sannolikhet kunna höja belöningen betydligt utan att riskera en enda krona utan snarare tjäna många sköna skattekronor om gärningsmännen grips. Med stor sannolikhet är de minderåriga så att deras föräldrar kommer att bli betalningsansvariga för skadorna.
Läs artikel i Barometern. Östran

GALGBACKEN HAR FÅTT SIN UTSMYCKNING


Galgbacken                                                                     Foto Thoralf Alfsson

3,7 miljoner kronor har skattebetalarna fått lägga upp för utsmyckningen av galgbacken. Ett antal stålplåtar med med utstansade hål är  vad skattebetalarna fick för dessa miljoner.

Att jag kallar denna plats för galgbacken har faktiskt även en logisk förklaring. Inte bara att trästativen liknar något som man skulle kunna använda till att fästa ett antal snaror i. Det fina med detta är att den nya gata som byggdes vid polishuset har nämligen även döpts till Galggatan. Vilket var mycket passande med tanke på detta konstverk


                                               Foto Thoralf Alfsson


PIERRE HAR KASTAT IN HANDDUKEN



Pierre Edström har kastat in handduken när det gäller omskärelse. Idag har han stängt sin blogg för kommentarer då han anser sig kränkt. Han skriver att han stängt bloggen för "anonyma kommentarer" men i själva verket har han stängt för alla kommentarer som inte passar honom. Den liberal Pierre kör sin egen censur så att det passar honom.

Jag har ställt min fråga flera gånger men han vägrar uppenbarligen att svara. Det är inte lätt att ta en debatt när man måste vara politiskt korrekt och när det dessutom inte överensstämmer med sin egen moral och värderingar. Jag förstår ditt dilemma Pierre, men det är mycket svagt av dig att inte erkänna detta.

Det kanske snart är dags för Lufsen att göra en pudel! Lady har varit inne på sin blogg och skrivit ännu ett kryptiskt inlägg. Är det på samma sätt hon sköter sitt uppdrag som ordförande i kultur- och fritidsnämnden kan det bli mycket frågetecken.

Nu skall Pierre inte tro att han kommer undan så lätt. Fortsättning följer.....

Landstinget borde uppdatera sina hemsidor då det är ca 6 månader sedan som Pierre Blev landstingsråd och lämnade tjänsten som politisk sekreterare.

NY KULLERBYTTA AV PIERRE EDSTRÖM

Kullerbyttorna från Pierre Edström fortsätter idag 18 aug kl 16:41 har Pierre lagt upp ett inlägg som han skrev den 8 februari för att visa vilka betänkligheter han har inför omskärelse men tyvärr för Pierre blir det ännu en kullerbytta. Han avslutar sitt inlägg enligt följande.

"I mina ögon blir slutsatsen att man inte ska utsätta pojkar som är en vecka gamla för omskärelse. Det vore det bästa för barnet. Nu ser verkligheten annorlunda ut och det får vi förhålla oss till."

"I mina ögon blir slutsatsen att man inte ska utsätta pojkar som är en vecka gamla för omskärelse. Det vore det bästa för barnet."
 
I denna del delar Pierre Edström min uppfattning till 100 procent men det märkliga är att vi kommer till helt olika slutsatser.

Sedan skriver Pierre något mycket märkligt.
"Nu ser verkligheten annorlunda ut och det får vi förhålla oss till."

Vad menar han med detta? Jag tolkar det som att Pierre i sin slutsats måste vara politiskt korrekt och inte missgynna/kränka någon i det mångkulturella Sverige. Och får bara landstinget betalt så är inte barnets bästa så viktigt längre utan då gäller det att vara politiskt korrekt vilket Pierre Edström visade genom att yrka bifall för förslaget att Kalmar läns landsting skall utföra icke medicinskt betingade omskärelser. (Se mitt föregående inlägg).

En ny kullerbytta av landstingsrådet. 

Ynkligt agerande Pierre Edström!.

PIERRE EDSTRÖMS KULLERBYTTOR

Att debatten om omskärelse är ett hett ämne visar utan tvekan de reaktioner jag fått på mitt inlägg på bloggen och insändaren som publicerats i Ölandsbladet och i dagens Västerviks Tidning, där den även finns på nätet. Läs den på följande länk.
Antalet kommentarer på min blogg är i skrivande stund fler än 50st och alla kommentarer är positiva, det har även kommit en rad tackmail. Jag vill passa på att tacka er alla för den uppskattning av mitt arbete ni visar. Det känns väldigt skönt och ger mig ny frisk energi att gräva i andra saker.

Östran och Kalmar Läns Tidning har bekräftat att de kommer att publicera min insändare. Sedan återstår förstås Barometern och Vimmerby Tidning. Kommer dessa tidningar att överraska eller är den politiskt korrekta linjen som gäller i dessa borgerliga tidningar.

Några som däremot inte uppskattar mitt grävande om just omskärelse är landstingsråden vid Kalmar läns landsting. Jag har skickat mail till alla landstingsråd och ställt frågan om de delar Ragnhild Holmbergs uppfattning. Än så länge har bara Ann Hellenborg (mp) och Pierre Edström (fp) svarat.

Pierre Edströms svar är faktiskt värda en kommentar. I sitt första svar skrev han följande.

Tack för tipset :-)

Hälsningar Pierre

Goddag yxskaft! Jag blev tvungen att påminna Pierre om min fråga och då svarade han på föjande sätt.

Hej Thoralf!

Vad jag vet så driver du inget opinionsinstitut. Du vet min uppfattning i
frågan och kan dra dina egna slutsatser efter mina inlägg på bloggen. Om du
vill är jag beredd att ta upp frågan när du nu som allmänhetens företrädare tar
upp det.

Hälsningar Pierre

Så svarar det folkpartistiska landstingsrådet Pierre Edström. Inget svar på min fråga! Tydligen måste man driva ett opinionsinstitut för att folkpartiets företrädare skall svara på frågor. Annars får man leta bland hundratals inlägg på en blogg.
Det som är än mer intressant är att granska protokollet från landstingsstyrlsens möte i februari. Där finner man att Pierre Edström yrkade bifall på SKL:s rekommendationer att landstinget skall utföra omskärelse på icke medicinska grunder.


Protokoll 090205

Pierre Edström "gråter" idag ut på sin blogg över det han kallar för nätmobbing som han utsätts för dagligen enligt egen utsago. Se följande länk.
På mig känns det som han har svårt att stå för sina egna åsikter som landstingsråd då han förordar att landstinget skall utföra rituell omskärelse och inte klarar av konstruktiv kritik. Vi får väl se hur länge det dröjer innan "rödstrumpan" hoppar in och försvarar "Lufsen".

Kullerbyttorna från Pierre Edström fortsätter idag 18 aug kl 16:41 har Pierre lagt upp ett inlägg som han skrev den 8 februari för att visa vilka betänkligheter han har inför omskärelse men tyvärr blir det ännu en kullerbytta för Pierre. Han avslutar sitt inlägg enligt följande.

"I mina ögon blir slutsatsen att man inte ska utsätta pojkar som är en vecka gamla för omskärelse. Det vore det bästa för barnet. Nu ser verkligheten annorlunda ut och det får vi förhålla oss till."

Min slutsats av detta är att han har kommit till en korrekt slutsats att omskärelse inte skulle vara tillåtet men sedan är det ändå det politiskt korrekta som gäller och styr folkpartisten Pierre Edström som i landstingsstyrelsen yrkar på bifall enligt ovanstående "bild" från protokollet.
Ynkligt agerande Pierre Edström!.

RITUELL OMSKÄRELSE JÄMSTÄLLD MED SJUKVÅRD!


Kalmar läns landstings hälso- och sjukvårdsdirektör Ragnhild Holmberg jämställer rituell omskärelse med sjukvård i ett mail till mig. Ingen av de ca 20 pojkar i åldern 0-5 år som genomgått omskärelse har betalat för ingreppet och enligt Ragnhild Holmberg beror det på att barn och ungdom har fri sjukvård. Har någon av de ca 260 omskärelser som utförts sedan 2008 har betalt den egenavgift som finns i den regionala prislistan?

Svaret är mycket häpnadsväckande!


I en artikel i Barometern den 29 juli säger hälso- och sjukvårdsdirektören Ragnhild Holmberg att hon inte vet hur många av det 20-tal omskärelser som skett på barn i åldern 0-5 år som utförts på icke medicinska grunder eller med andra ord av rituell art. Jag är övertygad om att i stort sett alla av dessa omskärelser har utförts av religiösa skäl. Dessa 20 omskärelser skulle gett landstinget intäkter på ca 160 000 kronor om man följt den regionala prislistan.

Med anledning av denna artikel mailade jag Ragnhild Holmberg och ställde en rad frågor om omskärelse på minderåriga. Min första fråga var hur många av dessa som gjort omskärelse som även betalat efter denna aktuella prislista som säger att en omskärelse skall kosta 7 966 kronor.

I mitt första svar från Ragnhild Holmberg skriver hon följande


Hej!

Vi har sedan januari 2008 fram tom juni 2009 genomfört ca 260 omskärelser i vårt landsting. När vi ur den gruppen tar pojkar i åldern 0-5 år blir det ca ett 20-tal.

Ur den gruppen kan vi idag inte selektera de som har betalat egenavgift enligt prislista. Den rutinen kommer vi att lägga till först under hösten.

Hälsningar

Ragnhild Holmberg


Även detta svar är häpnadsväckande! Ragnhild Holmberg tycks mena att Kalmar läns landsting i dagens datoriserade värld inte kan sortera ut hur stora intäkter landstinget haft för omskärelser som inte skett på medicinsk grund. Enligt den regionala prislista som gäller har omskärelse en kod och denna måste man kunna använda för att sortera ut dessa åtgärder vilket jag svarade Ragnhild Holmberg i mitt nästa mail.



Ett utdrag ur den regionala prislistan som Kalmar läns landsting borde följa.


Döm om min förvåning blev stor när jag fick följande svar från Ragnhild Holmberg.


Hej igen!

Du har helt rätt - funktionen finns i våra datasystem. När det gäller att registrera diagnos och åtgärdskoder har våra medarbetare säkra och systematiska rutiner som fungerar utmärkt. Däremot har vi inte systematiken ännu avseende den ekonomiska delen, pga att den delvis innebär manuell hantering av fakturaunderlag. Det är den rutinen vi nu verkar för att få så smidig som möjligt.

Hälsningar

Ragnhild Holmberg


Det är alltså helt otroligt så att landstinget idag, 2009, inte klarar av att göra en ekonomisk uppföljning med sina datasystem av hur stora intäkter man har av åtgärder som skall bekostas av den enskilde individen. Givetvis finns det fakturaunderlag för alla dessa åtgärder men som Ragnhild Holmberg skriver är detta en manuell hantering.
Jag begärde nu att Ragnhild Holmberg skulle göra en manuell genomgång av alla fakturaunderlag för att kunna besvara mina frågor om hur många som betalat för sina barns omskärelse. Samtidigt ifrågasatta jag hur stor kontroll landstinget hade över sina intäkter och hur man använder våra skattemedel. Nu började tydligen mina krav och frågor bli besvärande för hälso- och sjukvårdsdirektören Ragnhild Holmberg då hon svarade på följande sätt.


Hej igen!

Vi är ett av de landsting i Sverige som de senaste åren har uppvisat goda medicinska resultat och god tillgänglighet till en låg kostnad per innevånare och det är vi mycket stolta över.

Hälsningar

Ragnhild Holmberg


Goddag yxskaft! Ett ganska märkligt svar från Ragnhild Holmberg som inte ger svar på mina frågor. Så jag fick ställa dem ännu en gång och fick då följande svar.


Hej igen!

Som jag skrivit i tidigare svar till dig har vi idag inga enhetliga och smidiga rutiner för registrering och uppföljning av debitering vid rituell omskärelse.

Däremot håller vi nu på att upparbeta smidiga rutiner som möjliggör både bättre handläggning vid betalning och vid uppföljning. De skall träda i kraft 1 oktober 2009 helt i enlighet med SKL:s rekommendationer.

Hälsningar

Ragnhild Holmberg


Ännu en gång undviker Ragnhild Holmberg att svara på min fråga hur många som betalat enligt den regionala prislistan för omskärelse. Jag påpekade för Ragnhild Holmberg att även landstinget är skyldiga att redovisa alla sina intäkter och fakturor enligt de lagar som gäller i vårt land och att jag förväntade mig ett konkret svar på mina frågor.
 

Nu hade mina enträgna frågor i detta ämne tydligen blivit en så het potatis att Ragnhild Holmberg skickade kopior på sina svar till landstingsdirektören Alf Jönsson, kanslidirektör Anders Roth och ekonomidirektör Ingeborg Eriksson. Det finns gott om direktörer på Kalmar läns landsting! Se följande länk.

Nu blev det väldigt tyst från Ragnhild Holmberg men efter nästan en vecka kom följande bekännelse och häpnadsväckande svar.




Ragnhild Holmbergs svar är häpnadsväckande ur flera aspekter!  Det allra grövsta anser jag vara att hon jämställer omskärelse av rituell art med sjukvård. Det tyder på en minst sagt märkligt synsätt när andra läkare vill jämföra rituell omskärelse med könsstympning. Hon erkänner samtidigt att hon inte följer sitt uppdrag som hälso- och sjukvårdsdirektör när hon inte använder våra gemensamma skattemedel på ett försvarbart sätt.
 

När hon sedan även skriver att man inte "haft några enhetliga och smidiga rutiner för debitering vid icke medicinsk omskärelse som har möjliggjort för våra medarbetare att ta korrekt betalning".  Nu lyser inkompetensen oss i vitögat och hur landstingets tjänstemän uppenbarligen begår tjänstefel och missbrukar våra gemensamma skattemedel.
 

Här har media verkligen ett uppslag att granska detta och det finns ju ett stort antal andra ingrepp som sjukvården ägnar sig åt som även skall betalas av den enskilde. Hur ser verkligheten ut där?


Med anledning av ovanstående svar ställde jag samma frågor till det socialdemokratiska landstingsrådet Anders Henriksson och fick då följande svar.


Hej

Efter varit i kontakt med ansvariga tjänstemän har jag försäkrat mig om att du fått svar på dina frågor.

MVH

Anders Henriksson


Eftersom Anders Henriksson inte har något att tillägga har han uppenbarligen samma synsätt som Ragnhild Holmberg. Skandal är bara förnamnet!




Anders Henriksson kan skatta sig lycklig över att Sverigedemokraterna inte är representerade i landstingsfullmäktige för då skulle han fått en rad besvärliga frågor under hösten. Men om drygt ett år så kommer vi att sitta även i denna församling och då skall vi röra om även i den grytan.

Med anledning av ovanstående svar från ansvariga på tjänstemän och politiker på landstinget har jag dels ställt frågan till alla landstingsråd om de delar Ragnhild Holmbergs synsätt och därmed i praktiken har ett förtroende för henne som hälso- och sjukvårdsdirektör för Kalmar läns landsting.

Sedan har jag skrivit en insändare som jag skickat till länets alla tidningar (Barometern, Östran, Ölandsbladet, Kalmar Läns Tidning/Nybro Tidning, Västerviks Tidningen och Vimmerby Tidning).

Ölandsbladet publicerade min insändare utan redigeringen i lördagstidningen, tack!
Östrans Uffe Carlsson har lovat publicera den, han vill bara ta bort en hänvisning till Barometern vilket är ok.
Hur det kommer att gå i övriga tidningar får vi se, det mest intressanta blir om Barometern kommer att publicera den efter min kritik av tidningen i en rad sammanhang.
 
Jag kommer att lägga ut min insändare på bloggen senare under veckan så att alla kan jämföra med hur den redigerats i de olika tidningarna.

  

Dagen  


EN "DÅRES" FÖRSVARSTAL


Ansvariga för utvecklingen i Södertälje.

När kommunalrådet i Södertälje Anders Lago går ut i media med följande kommentarer angående skolbranden som snarare kan liknas vid en "dåres" försvarstal så kan opinionen bara gå åt ett håll och det får vi tacka Anders Lago för. Att Mona Sahlin är en av Sveigedemokraternas bästa valarbetare ver nog de flesta redan.

"Min spontana reaktion var att jag blev ledsen och förbannad. Förbannad över att de unga får sin skola förstörd och att Hovsjöborna som bara vill ha lugn och ro ska drabbas på det här sättet. Förbannad över att åklagare och polis inte får mer resurser och förbannad över att regeringen som skulle minska utanförskapet i stället ökar det, säger Anders Lago."
Läs artikel i LT.

Hovsjöborna som bara vill ha lugn och ro! Hur många har uppfattat det på det sättet mer än Anders Lago, i varje fall inte jag.
Sedan tycks det vara polisen och regeringens fel att skolan brinner. Jag är övertygad om att polisen och åklagaren i Södertälje har betydligt mycket mer resurser än vad polisen har på andra orter i vårt avlånga land men det tycks ändå inte räcka i Södertälje. Jag undrar varför?

Indirekt pekar ju faktiskt Anders Lago ut invandrare som skyldiga till detta genom att skylla på det ökande utanförskapet i hans mångkulturella kommun. Fy skäms på dig Anders Lago.

Självkritik tycks inte existera i Anders Lagod medvetande! Han anser tydlien inte att han och socialdemokraterna har något ansvar för utvecklingen i Södertälje. Ett ynkligt beteende men inte så ovanligt bland de etablerade politikerna som alltid skyller på andra.

Anders Lago reste väl till USA och talade i kongressen över hur duktiga Södertälje var på "flyktingmottagning".
I en artikel i DN uttryckte sig Anders Lago på följande sätt om sitt tal i kongressen.

"De amerikanska senatorerna var, enligt Lago, imponerade över att Sverige tar emot fler flyktingar än USA."

"Jag berättade att Sverige ska fortsätta ha ett generöst flyktingmottagande och att vi behöver invandring, men jag talade också om svårigheterna med att fixa bostad, jobb och skola när så många flyktingar anländer samtidigt, säger Anders Lago, kommunalråd i Södertälje."

Det blir ju inte lättare att fixa skola när de bränner ner dem.


"RAKA RÖR" BARA NÄR DET PASSAR

Det har riktats en hel del kritik mot polisen efter att vissa fakta kommit på bordet när det gäller mordet på en 57-årig man i Högsby för en vecka sedan. Med anledning av detta har polisens informationschef Ulf Karlsson skrivit ett genmäle som publicerades i Barometerns pappersupplaga igår. Ulf Karlsson avslutar sitt genmäle på följande sätt.




Jo, jo.  Annat var det när jag nekades tillträde till polisens presskonferens angående knivmordet i Köpingsvik under midsommarhelgen. Det var samme Ulf Karlsson som nekade mig tillträde. Då var det inte raka rör och ärliga tag som gällde. Då skulle polisens information först gå igenom journlisterna pk-filter innan allmänheten skulle få något att läsa.


DE ETABLERADE PARTIERNA HAR MYCKET ATT LÄRA AV SD

Jag har missat en artikel i Östran som redaktionschef Ulf Carlsson skrev för så länge sedan som den 9 juli, samma dag som min mors begravning ägde rum och det är nog orsaken till att jag missat den.

När Östrans redaktionschef skriver en sådan artikel kan jag bara känna mig nöjd med det arbete jag lägger ner på min blogg och även känna att det lönar sig.

Den har följande rubrik.

"De etablerade partierna har mycket att lära av Sverigedemokraterna -när det gäller snabb och engagerad hantering av digitala medier. "

Läs artikel i Östran.

Länk till de två aktuella blogginläggen om knivmordet i Köpingsvik. Inlägg 1, Inlägg 2

I DE LUGNASTE VATTEN ...........

Ikväll fick jag ett litet tips om en artikel i Barometern där Per Dahl intervjuar den före detta moderata riksdagsledamoten Nils Fredrik Aurelius. För närvarande är han vice ordförande i kommunfullmäktige i Kalmar och även vice ordförande i KIFAB.

Det skojiga med detta tips är att fotot på Nils Fredrik i artikeln även innehåller en bit av ett annat "känt" konstverk som uppenbarligen pryder Nils Fredriks hem!
Är det ett misstag av Barometerns Per Dahl eller är det till och med ett medvetet "misstag" av densamma?

Gå in på följande länk och lista ut vilket "känt konstverk". ;-)

Kommer Nils Fredrik att tvingas till en förklaring och avbön av ledande moderata politiker?

SD STÖRRE ÄN KD, C OCH PP



Visst är rolig läsning för alla som sympatiserar med Sverigedemokraterna. Läs artikel i Aftonbladet.

Försöken att nedvärdera och smutskasta sd-väljarna blir allt mer krampaktiga eller vad sägs om denna kommentar i artikeln.

"SD:s väljare tillhör ofta grupper som inte reser så mycket och under sommaren finns det en risk att man får tag i fler människor som inte rör på sig."

Det skulle alltså vara förklaringen till denna uppgång i opinionen. Nej, fler och fler inser nog vad som håller på att hända i vårt land, där skolbranden i Södertälje är ännu en bekräftelse på vad som sker i invandrartäta områden.

KALMAR KOMMUN OCH JOHAN PERSSON HAR GÅTT FÖR LÅNGT

När IFK Kalmars kvinnliga fotbollspelare Mamy Ndaiye från Senegals besöksvisum om 3 månader inte förlängdes av Migrationsverket på grund av att hon inte hade något jobb och därmed en lön ryckte kommunalrådet och socialdemokraten Johan Persson ut för att stödja idrottsföreningen som inte hanterat detta på ett korrekt sätt. Reglerna är glasklara så det kan inte ha varit någon överraskning för ledarna inom IFK Kalmar utan man trodde att man skulle kunna kringgå lagarna.


Johan Persson gav i uppdrag till tjänstemännen på kommunen att en projektanställning med lön från kommunen för Mamy skulle skapas så att hon kunde återvända till Sverige när höstsäsongen startade. Detta samtidigt som Kalmars ekonomi är mycket svag där man tvingats till en skattehöjning så sent som den 1 januari på 40 öre och att man även genomför ett så kallat omställningspaket på ca 50 miljoner kronor där ett hundratal kommunanställda får lämna sina jobb. Detta omställningspaket genomförs med pengar från en affär som närmast kan liknas vid en kommunal skalbolagsaffär för att frigöra kapital.


När Kalmar kommun presenterade denna projektanställningsjobb som fritidsledare för Migrationsverket satte de sig återigen på tvären och krävde att jobbet annonserades ut så att alla som var intresserade kunde söka jobbet, vilket Kalmar kommun uppenbarligen hade tänkt strunta i att göra vilket bara det är ett stort fel mot gällande regler för arbetsgivare. Annars skulle inte Migrationsverket godta jobbet vid en ny visumansökan från Mamy.
 

Kalmar kommun begår nu ett ännu större misstag när man utformar denna annons. Annonsen är både könsdiskriminerande och lyser omvänd rasism, då alla etniska svenskar utestängs från att söka detta jobb. Den sökande skall dessutom vara fotbollsspelare!




Tänk om annonsen varit utformad så att endast etniska svenskar varit kvalificerade! Vilket ramaskri det hade blivit i pk-media och anmälningar till DO hade haglat. Vi hade kunnat läsa om annonsen i varenda kvällstidning och deras löpsedlar. Men nu är det ju tvärtom och då kommer det hela istället att tystas ner.

  

Som inte Kalmar kommun gjort bort sig redan så det räcker med råge, går idag kommunalrådet Johan Persson ut och kritiserar Migrationsverket för att inte behandla män och kvinnor lika.



Denna beskyllning borde utan tvekan ge eko ända upp till Stockholm och migrationsminister Tobias Billström kan omöjligt undvika att kommentera dessa beskyllningar. Detsamma gäller Migrationsverkets chef Dan Eliasson som borde reagera på detta uttalande från Johan Persson. Men som vanligt kommer väl detta bara att tystas ner.

Johan Persson och Kalmar kommun har verkligen gått för långt i sin iver och okloka hantering av denna konstruerade fritidsledartjänst för Mamy Ndaiye.  


Barometern har en helsida om att kommunen nu stoppat annonseringen av tjänsten som förstasides nyhet i B-delen av tidningen men på Barometerns hemsida på nätet finns inte en rad om detta. Ett mycket märkligt agerande av tidningen. Detta skulle annars utan tvivel väcka uppmärksamhet över hela riket.



Vänstermajoriteten i Kalmar kommun pratar väldigt ofta om "alla människors lika värde" men i praktiken sparkar man sin svenska anställda och specialkonstruerar tjänster för personer som Mamy Ndaiye. Sedan blir Johan Persson upprörd och kommer med sanslösa beskyllningar när han blir påkommen med "fingrarna i syltburken". Jag tar mig för pannan och undrar om han fått solsting.


ÄR NÅGON FÖRVÅNAD?




Möjligtvis är Anders Lago överraskad över att kulturberikarna i Hovsjö eldar upp skolan. Nu kommer underskottet i Södertälje kommun öka än mer. Möjligen täcker försäkringarna delar av en ny skola men försäkringspremierna för Södertälje kommun borde öka kraftigt.

Kommuner med låg andel invandrare borde få rabatt på sina försäkringar medan värstingkommunerna får skörda frukterna av sin egen dumhet.

I SKANDERBORG VÅGAR MAN!



I Danmark eller närmare bestämt i Skanderborg vågar man göra det som man inte vågade i Kalmar. Nämligen att ställa ut Muhammedteckningar. Enligt en artikel i danska politikken skall den teckning som väckte störst uppståndelse 2005 ställas ut på ett galleri i Skanderborg. Tidningen Politikken har till och med teckningen i sin artikel. Läs även artikel i Dagen.

Hur många svenska tidningar har vågat publicera denna teckning?

I Kalmars nya konstmuseum planerades en utställning denna sommar av Lars Wilks, där även hans Muhammedrondellhund skulle finnas med. Detta stoppade dock landshövdingen Sven Lindgren då han även är ordförande i konstföreningen. Anledningen var att Lars Wilks inte höll tillräckligt hög klass. Läs mitt tidigare blogginlägg

Istället valde man i Kalmar att ställa ut "psykfallet" Anna Odell.

"REKONSTRUKTION - Anna Odell   13.6-29.7 2009
Kalmar konstmuseum kommer att som första konstinstitution visa en fortsättning på konstnären Anna Odells uppmärksammade verk Okänd Kvinna 349701. Den 21 januari i år simulerade konstnären en psykisk sjuk person på Liljeholmsbron i Stockholm, polis kallades till platsen av förbigående, och hon blev förd till St Görans psykakut där hon blev intagen, drogad och lagd i bälte. Först dagen efter berättar Odell för personal att hon simulerat händelsen och att det hela var en del i ett större kommande konstprojekt som skulle presenteras på Konstfacks examensutställning våren 2009."

Anna Odell höll tydligen så hög kvalite att landshövdingen Sven Lindgren inte stoppade henne.

P.S.
I sommar undrade en besökare i Kalmar som även gjorde ett besök på konstmuseet om det var en spanmålssilo man byggt i den fina Stadsparken. Besöket blev väldigt kort på detta konstmuseum. Däremot uppskattade de Kronanutställningen som dessutom bara kostade ca halva priset mot att se Anna Odell i Kalmars Kaba.

PENGARS OLIKA NYHETSVÄRDE PÅ TV4


Den flygande halläningen, Carl Bildt.

TV4 och Nyhetskanalen gör stor affär av den flygande halläningens resor. Socialdemokraternas Urban Ahlin är givetvis med och kritiserar Carl Bildt. Jan Eliasson har tidigare även han kritiserat Bildt.

Nu har TV4Nyheterna räknat ut att Carl Bildts flygbiljetter kostat 580 000 kronor under första halvåret 2009 och lägger man sedan även till hans hotellkostnader så landar det på 730 000 kronor vilket uppenbarligen TV4Nyheterna finner mycket anmärkningsvärt.



Självklart är 730 000 kronor väldigt mycket pengar men det är det även i alla andra fall också men då är TV4Nyheterna inte lika villiga att göra "stora" nyheter av det hela.
 
730 000 kronor motsvarar inte ens vad ett enda så kallat ensamkommande barn kostar svenska skattebetalare. Vimmerby kommun tar denna vecka emot 8 st "afghanska män" och har anställt en föreståndare och 7st ungdomspedagoger för att klara denna uppgift.

Det innebär att lilla Vimmerby kommun skulle kunna ha 8st Carl Bildt flygande ute världen. För att inte tala om Kalmar kommun som skulle kunna ha ca 25st Carl Bildt flygande jorden runt.

Men som de flesta säkert vet praktiserar TV4 "nollrasism" och då får man inte förmedla några nyheter gällande invandringens kostnader, oavsett hur häpnadsväckande de än är.

INTE NOLLTOLERANS HOS POLISEN

2 våldtäkter/försök till våldtäkter, 7 fall av misshandel, 21 stölder, 6 ringa narkotikabrott, 4 fall av skadegörelse, 2 bedrägerier och 7 omhändertaganden för fylleri samt ordningsstörning.

Detta är polisens facit över Emmabodafestivalen. Ett sorgligt facit i mina ögen men inte i polisens.



Jag trodde att polisens målsättning var nolltolerans i brottslighet men så är tydligen inte fallet. Några våldtäkter hör liksom till hos polisledningen för Kalmar län och är tydligen inte något allvarligt brott. Inte undra på att uppklarningsprocenten är så låg i Kalmar län med den inställningen.

SEMESTERREFLEKTIONER



Aktiviteten på bloggen är för närvarande låg då jag har semester. Sol och bad kommer i första hand. Men imorgon skall jag förhoppningsvis se Henrik "oikofoben" Rydström och vårt KFF spöa Elfsborg på Fredriksskans.


Piratspaning på Öland                    

Har varit på Öland och spanat efter pirater men inte lyckats se en enda liten piratflagga.

Däremot hittade jag detta motiv på östra Öland som väckte en stor saknad.



Hur många känner igen motivet?

Eftersom kameran alltid är med och så var också fallet när jag besökte den terroristhotade hamnen i Kalmar. Men det närmaste jag kom terrorister var denna tankbil i hamnen.





"Alla muslimer är inte terrorister men alla terrorister är muslimer."

Jag vill påstå att den här mångkulturella marknadsföringen är ganska tokig och inte specieltt framgångsrik även om den väcker ett och annat skratt. Det finns en baksida som inte är speciellt ljus.

Undrar om man på företaget Oljeshejkerna Johnsson praktiserar sharialagar och kvinnoförtryck med mera?

RSS 2.0