ORD STÅR MOT ORD



Jag är ju en stark motståndare till det mediehus som Gota media vill bygga på Kvarnholmen. Eller rättare sagt jag är mycket kritisk till den tänkta placeringen. Gota media får gärna bygga ett nytt mediehus på en mer lämplig plats.

Hur kunde placeringen bli så tokig?

Den frågan har jag ställt mig flera gångar. Jag har därför begärt ut all dokumentation från kommunen i detta ärende. Man kan väl knappast säga att samarbetsviljan varit särskilt stor hos vissa tjänstemän.

I mars 2008 begärde Gota media en markreservation vid Ölandshamnen för ett nytt mediehus, vilket man även skrev om i Barometern.

Men vad hände under sommaren 2008?

I augusti 2008 skriver Barometern att man planerar för en ny plats av mediehuset och att man har begärt en ny markreservation vid gamla vattentornet (vid Systraströmmen).

”Vi är väl medvetna om att det ur arkeologisk synpunkt vara känsligt och vi kommer därför arbeta i nära samspråk med Kalmar kommun, länsstyrelsen, antikvariska experter och Sveriges arkitekter, säger Gunilla Sax chefredaktör på Barometern.”

Gunilla Sax har sedan i flera intervjuer och artiklar sedan försvarat placeringen med att Kalmar kommun gett en markanvisning på denna känsliga plats.

Nu har jag efterfrågat denna markanvisning från Kalmar kommun och alla berörda tjänstemän men ännu efter två månader inte fått någon kopia på denna markanvisning.

Jag vill ta reda på vem som ligger bakom denna markanvisning och på vilka grunder den tillkommit.

Efter mina frågor om vad som hände sommaren 2008 och hur markanvisningen kom till, om den nu överhuvudtaget finns.

Gunilla Sax på Barometern/Gota media vill inte lämna ut denna markanvisning utan menar att jag skall begära ut den från Kalmar kommun. På Kalmar kommun kan man inte hitta denna markanvisning eller så har man inte letat tillräckligt. Jag förutsätter att det är en diarieförd handling eftersom den uppenbarligen finns hos Gota media.

Kalmar kommuns planeringschef Björn Strimfors svarade mig på följande sätt för några veckor sedan.



Nu står alltså ord mot ord!

Gota media hävdar att man fått en markanvisning från Kalmar kommun och därefter lämnat in en ny begäran om  markreservation vid Systraströmmen.

Kalmar kommun hävdar att man lämnat ut alla offentliga handlingar i detta ärende men jag har inte fått någon markanvisning.

Vem skall man tro på?

Jag är benägen att tro på Gota media och Gunilla Sax. Varför skulle de säga att de fått en markanvisning som de inte fått.

Däremot litar jag inte på Kalmar kommun som troligen hanterat detta ärende på ett felaktigt sätt och därför inte vill eller kan lämna ut de handlingar som jag begär. Handlingen kanske inte ens är diarieförd. Eller är det en enskild tjänsteman som tagit detta beslut?

Troligen kommer jag inte längre med detta ärende utan nu överväger jag att JO-anmäla Kalmar kommun för att de inte lämnar ut markanvisningen, om den nu finns.


Kommentarer
Postat av: Sven Duva

Vän av ordning undrar varför inte Barometern vill skicka en kopia på sin markanvisning, om de nu har någon. Så myckar jobb är det inte och att dölja information i en sån här infekterad fråga ger bara badwill. Är det något vinstdrivande företag avskyr som pesten så är det badwill.



Men lite badwill kanske är bättre än sanningen i det här fallet?

2010-07-20 @ 00:26:19
Postat av: Sven Duva

"Avsikten är att skapa ett modernt mediehus som ska ge intryck av, kommunikation, öppenhet och framtidstro."



Öppenhet, my ass.

2010-07-20 @ 00:49:24
Postat av: Sven Duva

Mitt fel. Intryck står det ju, inte äkta öppenhet.

2010-07-20 @ 00:52:36
Postat av: S-E Karlsson

Håller med Thoralf angående mediahuset även om jag inte bor i Kalmar så tycker jag att en lämpligplacering borde vara ute vid arenabygget .



Ok det var egentligen inte mitt ärende idag utan jag läste i Västerbottens Kuriren att var fjärde är nöjd med sin ekonomi , då undrar jag om man inte har glömt att fråga oss 1,8 miljoner pensionärer som nu år efter år ska ha sänkt pension ,förmodligen har denna sänkning att göra med att den generösa invandringen börjar kosta för mycket ,minska invandringen med 90 procent och låt pensionärerna behålla det dom har jobbat för i hela sitt yrkesverksamma liv det borde väl vara till nytta för Sverige då kan vi som är pensionärer vara med och handla och konsumera som vanligt , annars försämras ju vår köpkraft ,många kanske redan ligger på marginalerna och ännu sämre blir det ju med en sänkning !

2010-07-20 @ 07:06:32
Postat av: Tomas

Sven Duva!

Barometern är ju en skittidning som skriver skit om alla som inte tycker som dem. Nu handlar det ju om dem själv och då blir det ju själklart tyst. Blir lika förvånad varje gång det sticker ut en Barometern ur någon postlåda eller brevinkast. För jag fattar inte att det fortfarande finns prenumeranter som lägger pengar på skiten. F-n, den duger inte ens i öppna spisen. Surt papper brinner dåligt.



Thoralf som är väl insatt i allt som rör SD och händelser i övrigt, gör ett härligt jobb. Det är lika spännande varje gång jag kikar in här.

Tack!

2010-07-20 @ 08:44:18
Postat av: Allemand

Varför fundera på JO-anmälan? Gör en, pronto.

2010-07-20 @ 09:53:47
Postat av: Tomas

Har lite svårt att hålla truten och bombarderar alla media som bara fösöker tysta, hela tiden.



Läste SVTs Jan Axelssons svar till Jimmie Åkesson ang TVn och blev lite, nä faktiskt mycket förbannad och skrev i debattrutan....



Tack SVT och Jan Axelsson!



Trots att ni bestämt att SD inte får delta i slutdebatten, så har ni gett oss SD bra reklam.

Varje gång som som SD motarbetas, så stärks vi.



Varför publicerar inte SVT siffror och fakta ang vad invandringen kostar i Sverige? Istället för att tyst smita iväg.

Troligen utav samma anledning som att SD inte får delta.

Det finns så mycket sanningar som media mörkar. Tror ni Svenska folket är helt dumma i huvudet?

Titta bara på vad som händer i storstädernas invandrartäta förorter. Är det så ni vill ha det.

Troligen inte. Sluta att fega och börja skriva och tala om problemet. För ett problem är det. Ett problem

som kommer att eskalera helt bortom Svergies och Svenskarnas kontroll. Om ingen slår till bromsen!!!



Min son gick i en invandrartät Malmö skola. Det talas väldigt mycket om rasism. Men då endast om rasism som det påstås att vi Svenskar står för.

Det talas aldrig om den rasism som ständigt pågår på andra hållet. Min son utsattes för rasism ifrån elever med uteslutande Arabisk härkomst.

Inte konstigt att både jag som förälder och sonen anslutit oss till Sverigedemokraterna.

Det är oftast inget fel på människorna som kommer till Sverige.

Problemet är att Islam inte tillhör vår kultur. Den Muslimska befolkningen är väldigt stor och kommer att ta för sig bortom vår kontroll. Kanske passar Jan Axelssons fru i burka?

Inte lönt att SVT försöker tysta ner ett mycket växande och välkänt problem. SD kommer att bli större än ni som försöker tysta dem någonsin kunnat tro.

Tack för ordet.

Mvh

Tomas





2010-07-20 @ 10:09:05
Postat av: Nalle i Växjö

Beklagar sorgen Kalmar.

Enligt Barometern kommer ni att få "tillökning"

Det är unga vilsna människor som fastnar i gäng.

Postat av: LN

Apropå byggenskap i Kalmar



LÄR KÄNNA DINA PAPPENHEIMARE



http://tinyurl.com/pappenheimare

2010-07-20 @ 10:43:36
URL: http://tinyurl.com/pappenheimare
Postat av: Jonas

Du kostar ju förfan mer pengar än invandrare med dina löjliga anmälningar mm fram och tillbaka. Har du verkligen inget vettigt att göra din jävla nolla?

2010-07-20 @ 10:59:48
Postat av: Ettan!

Jaha! Ännu en som inte förstår, men ändå har tid att läsa här istället för att göra något vettigt. Stackars dig "kompis" som börjar på J och slutar på onas.



2010-07-20 @ 11:09:43
Postat av: Jonas

Min skola ligger precis rakt över systrastömmen och jag har ingen lust att varjedag se ett mediehus när man går till och från huvudbyggnaden, och ett sådant hus skulle förstöra en hel del av de "gamla kalmar" därför kommer jag att va en av de som kommer att stå emot deras "byggande".

Kalmar Kommun har gjort ett stort fel, och det är att INTE fråga kalmars befolkning om vad vi faktiskt tycker och tänker om denna saken.

2010-07-20 @ 12:53:34
Postat av: S-E Karlsson



Håller med där Jonas men jag vill gärna göra en jämförelse med invandringen ingen har frågat oss svenskar om vi vill ha invandring utan det är bestämt över våra huvuden !

2010-07-20 @ 12:59:30
Postat av: Jonas "Kalmarbo"

Bara för att inte göra så att alla blandar ihop mig med Den "Jonas" som är före "Ettan".

Jag är den som skickade in kommentaren om min skola.



Jag är ifrån malmö från början, jag är uppväxt i en förort i malmö där det förekom extremt mycke kriminellt.

Jag gick på en av Malmös värsta skolor, "Munkhätteskolan".

Jag har varit mobbad sedan jag började 3:an P.G.A att jag faktiskt är SVENSK, är det såhär det svenska folket vill ha det? att bli mobbade för att vara svenskar?

kanske det svenska folket som tycker om islamisterna vill att deras fruar ska bära burka?



Åt H-lve-e Men islam, bevara sverige svenskt!

Jag må va ung (blott 17 år gammal) men jag har en hel del att säga till om, och jag kan säga att mitt liv har inte haft den bästa början, men jag ska minsann se till att få det bästa slut.

Jag är med i SDU och det är en bra början.



Never back down!

2010-07-20 @ 13:00:57
Postat av: Magnus S

Bra Jonas "Kalmarbo". Det är rätta andan.



Snart är det val. Har i helgen varit uppe på norra Öland och prytt nästan alla anslagstavlor med Cavatus rip off-lappar. Det är vad jag gjort för att bidra till att valet skall bli så lyckat som det bara kan bli i denna mörka demokratur.

2010-07-20 @ 13:30:35
Postat av: Torsten Fransson

Bra "Magnus S" och "Jonas Kalmarbo"!



Jag ska också skriva ut flygblad och visitkort så det brinner om det och dela ut innan valet!



För att återgå till ämnet i Thoralfs artikel så tror jag inte Gotamedia kommer att ha resurser att bygga några "mediahus" för deras upplagor kommer att minska i takt med att folk i allmänhet upptäcker de ocensurerade medierna som t ex Politiskt Inkorrekt.



Minns att de hade såna storslagna planer på ett eget mediahus i Karlskrona också tidigare, men det "bidde bara en tumme" och de flyttade i stället till renoverade lokaler på Ronnebygatan.



Det finns ingen möjlighet att nuvarande tidningar kan överleva om de inte snabbt tar bort de förlegade "presset(n)inska reglerna. Fler och fler svenskar ser igenom den förljugna verklighetsbild som ges och uppsägningarna av abonnemangen kommer förhoppningsvis att fortsätta i ännu stridare ström än idag.

2010-07-20 @ 13:42:52
Postat av: Olle Ollon

SD är bara så jävla patetiska som tror de har något att tillföra och tror de ska komma in i riksdagen haha jävla stollar.



Här är SD:s rätta jag :) en samling fula gubbar.



http://1.ooskar.com/

2010-07-20 @ 16:00:20
URL: http://1.ooskar.com/
Postat av: Gubben o Gumman

Vem är den enskilda tjänstemannen som svettas lite

extra så här i värmen,bus diddelidu nu kommer någon

och tar dej.



Vi kan väl hoppas att denna person hamnar här på bloggen, efter att JO gjort sitt jobb för inte har väl Gota media hittat på en egen drömplats.

Som Thor-alf skriver.



Lite affisher på stan kanske går att ordna ifall

så skulle vara fallet,det skall kosta att leka småpåve i Kalmar nuförtiden.



Mycket bra jobbat Alfsson hittils.

Orättvisa myglande sossar? skall jagas till förbannelse och a-kassekön.

2010-07-20 @ 16:02:03
Postat av: Skånepåg

Kamraten med den fantastiska signaturen Olle Ollon (undrara om han klarat av att hitta på den själv?) anger en länk. Gå inte dit, det är en "viruslänk"!

2010-07-20 @ 16:20:02
Postat av: Cavatus

Stort tack till er ovan som sprider flygbladen. Ni är hjältar.



Susanne har översatt en intervju med Nicolai Sennels om kulturella skillnader bland kriminella. Finns att ladda ner från flygbladssidan. OBS! Nu 25 000 nedladdningar! Ni flygbladsutdelare är fantastiska i ert idoga arbete att sprida sanningen bland svenska folket! Läs mer här:



www.aktualia.wordpress.com/flygblad

2010-07-20 @ 17:44:53
URL: http://aktualia.wordpress.com/julia-caesar
Postat av: Lotta008

@Jonas och @ Olle Varför är ni så aggresiva? Försök med lite sakargument för en gång skull eller saknas sådana?

2010-07-20 @ 18:31:14
Postat av: Matts

Ge dig inte Thoralf. Gräv på tills sanningen kommer fram.

2010-07-20 @ 18:47:04
Postat av: J B Doe

Nalle i Växjö länkar här ovan till en artikel i dagens Barometern, där det berättas att det kriminela gänget Black Cobra nu har fått fotfäste i lilla Kalmar. Men inte ett ord nämns om att det enligt Wikipedia rör sig om ett invandrargäng som sysslar med narkotikahandel, utpressning och vapenbrott.

Black Cobra startade i Danmark där man har ca 600 medlemmar. På Nörrebro i Köpenhamn är det rena kriget med ständig skottlossning på öppen gata mellan Hells Angels och Black Cobra. Gänget stoppar även fotgängare och visiterar dem för att se om de bär vapen. Den danska polisen säger att man inte ska göra motstånd mot detta. Själv skulle jag bli oerhört provocerad om en utlänning stoppade mig på gatan i mitt eget land och krävde att få visitera mig.

2010-07-20 @ 19:23:35
Postat av: Olle Ollon

Så du censurerar din jävla krylltott, dags nu att se till så AFAiterna tar sig ett lite snack med dig din pajas. Du gapar och skriker på andra men sen gör du likadant själv nu är måttet rågat din fjant.



http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1178414/SD-politiker-forfoljdes-efter-torgtraff.html

2010-07-20 @ 19:43:07
Postat av: Allemand

Olle Ollon,

Har du kontakter på dagis? Det är väl där man träffar AFAiter?

2010-07-20 @ 20:02:42
Postat av: Skånepåg

Jo det framgår med klar tydlighet av den synnerligen intelligenta kommentaren, vilket "huvud" som Olle Ollon FÖRSÖKER att tänka med. Och vilken "kille" eftersom han tydligen även är kompis med AFA, så vi är verkligen imponerade och fullständigt skräckslagna av den hotbild som målas upp.

Moahahaha!

2010-07-20 @ 20:55:52
Postat av: Rocker1971

Olle ollon är ingen smart person. Att hota en person på internet. Bara lämna ip numret till polisen sen får olle ollon något annat att tänka på.

2010-07-20 @ 21:21:09
Postat av: Skeåning

Thoralf,



Spara Olle Ollons ip nummer och gör en polisanmälan. Det där är olaga eller som artikeln han länkade till själv skrev förtäckt hot.

Även om det förmodligen rör sig om en icke röstberättigad pubertal tjurig unge kan man lika-gärna göra en anmälan. Jag gissar att liknande hot kommer hagla mot SD när valet intensifieras.

2010-07-20 @ 21:58:46
Postat av: johan

Thoralf:



Polisanmäl sådant Olle Ollon håller på med. Det kommer bara bli värre ju närmare valdagen vi kommer och ju mer desperata antidemokraterna blir att stoppa SD.



Det är verkligen hemskt all skit du får ta bara för att du är företrädare för SD!

2010-07-20 @ 22:53:03
URL: http://sverigedemokraterna.se
Postat av: leifer

Olle är säkert nån på vänsterkanten. Finns många såna som häckar på forum, och dom tål inga andra åsikter trots att dom predikar mångfald, mångkultur och demokrati. Dvs man lever inte som man lär. Dom predikar dessutom godhet och hänsyn till alla medborgare och människor, mildra straff på de som ändå utför brott. Men igen räknas inte de som har avvikande åsikter, för de är tydligen dom värsta människorna enl. denna vänster. Då glömmer man alla sina godhetsregler, dom finns ingen metod som är för smutsig när det gäller att krossa de med "fel" åsikter.

2010-07-20 @ 22:59:37
Postat av: Micael Foghagen

Hrj Olle!



Du har några hundra tusen att överyga... och vill du skicka AFA på mig så varsågod!



Micael Foghagen, Sagovägen !5, Kalmar.



2010-07-21 @ 00:33:29
Postat av: Magnus S

Olle, det är helt OK att vara korkad. Men du behöver ju inte överdriva.

2010-07-21 @ 00:34:34
Postat av: PK

Barometerns och kommunens beteende är mycket besynnerligt och man ställer sig självklart frågan: vad försöker dom dölja? Korruption? Korruption är mer utbrett i Sverige än vad många tror.

2010-07-21 @ 01:05:38
Postat av: Kung Ollon

Varför man inte röstar på SD svin, kolla länken så fattar ni varför ni får stryk av AFA.



http://img695.imageshack.us/img695/2284/sdnazi.jpg

2010-07-21 @ 01:43:36
URL: http://1.ooskar.com/
Postat av: Storkukade Bosse

Inte ens en blind höna går på SD:s jävla davel. Tittar här så fattar ni apskallar. AFA kommer att piska skiten ur er innan den 19 september. ler



http://img594.imageshack.us/img594/8163/sdfasad.jpg

2010-07-21 @ 01:47:38
URL: http://spiikharry.wordpress.com/
Postat av: S-E Karlsson

En journalist vid namn Daniel Suhonen skriver i dag i Nyheternas Opinion sida att Sverige behöver fler invandrare , man kan ju undra om det har gått honom förbi att vi nästan har en halv miljon arbetslösa i Sverige ,att ta hit ytterligare folk bland dom kanske 25% analfabeter tror jag knappast hjälper Sverige ! Journalister borde vara mer upplysta kan man tycka ! Sen slänger han in en brasklapp på slutet : Debatten borde handla om vilket Sverige vi vill ha egentligen , debatten borde också handla om att ge oss vårt Sverige tillbaka, säger jag !

2010-07-21 @ 06:53:49
Postat av: Robin Shadowes

Olle är säkert en där nolla med dreadlocks och en massa skrot i nyllet. Diggar säkert Promoe och Timbuktu och sådan smaklös skit. Reclajmar både ditten och datten i demokratins och yttrandefrihetens namn. Har skrikit "inga rasister på våra gator" så många gånger att han har tappat räkningen. Tankar ner musik, filmer och spel för att "det är en mänsklig rättighet". Visar klyftan d v s bär hip-hop brallor. Har även släppt ut en och annan mink i sina unga dar och anser att kött-ätning är likaställt med mord. Är så pass långt ute på vänsterkanten att han har två vänster-fötter (och vänster-händer för den delen). Till slut vill jag bara säga att skryter man om sin kuk så innebär det i verkligheten att det behövs förstoringsglas för att ens få syn på den. Hur pass ackurat tror ni min profilering av puckot är? 85-90%? :)

2010-07-21 @ 07:23:20
URL: http://sverigedemokraterna.se/
Postat av: Nalle i Växjö

En snabb sökning på Google visar att denna Daniel som tycker att Sverige behöver mera invandrare är bland annat Chefredaktör på SSU tidningen och Socialdemokrat och då är det inte så konstigt att han skriver som han gör. För övrigt är det väl nästan bara Sossar som läser Östran och dom har väl denna uppfattning redan.

Postat av: Thoralf A

Nu är det nog inte så många som läser Östrans ledarsida men jag tror att Daniel Suhonen till och med har svårt att övertyga i de egna leden.



Snarare tror jag att ledare av denna typen ökar på misstroendet mot socialdemokraterna, då ingen känner igen sig i den verklighet som Daniel Suhonen lever i.



Enligt Wikipedia sa sig Suhonen vara marxist 1998, intressant att se hur karriären tagit fart de senaste 10 åren.

2010-07-21 @ 08:10:16
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: Nalle i Växjö

Kalmars väg mot att bli storstad.

Mera om Black Cobra i Barometern.



"Ofta handlar det om starka känslor efter gemenskap och längtan efter närhet."

Postat av: Jonas Franzen

Jag röstar för den versionen med glasskapelsen. Ser ju riktigt modernt ut. Tänk att Kalmar kan utvecklas och faktiskt bli modernt. Växa som stad och bli större och bättre, det är väl bra? Eller ska vi stanna i utvecklingen?

2010-07-21 @ 18:51:59
Postat av: Lotta

@Johan Franzén vad är det som säger att Kalmar kommer slutar utvecklas om Gota Media skulle bygga sitt glaskomplex på en annan plats i Kalmar?

2010-07-21 @ 20:10:42
Postat av: PK

Lottas kommentar är så klockrent svar på godtyckliga floskler :)

2010-07-22 @ 03:38:22
Postat av: Jonas Franzen

Jag gissar att det är mig du frågar Lotta även om du fick mitt namn fel.



Nej det finns ingenting som säger det. Men jag tror att kommunens tjänstemän som utrett frågan har full koll på vad som känns bäst.



Vi kan ju inte lägga allt utanför staden och endast växa geografiskt. Vi måste börja bygga på höjden också. Jag som gillar storstäder tycker vi kan få in mycket mer på kvarnholmen ;P

2010-07-23 @ 12:36:36
Postat av: Svar till Jonas Franzen

Jag som är uppväxt i en storstad har flyttat till kalmar av den enkla orsaken att jag vill komma ifrån storstadslivet och komma ut i en lite mindre stad, av den enkla anledningen är det bättre att de bygger ut geografiskt än på höjden och faktiskt bevara det som faktiskt finns i staden redan nu.

Kolla liksom vad som hände med "faner dun" det blev ingenting av att?

Det va en sak som blev för stor för en sån liten stad, (rätta mig om jag har fel, det beror ju inte bara på det ju såklart).

2010-07-23 @ 16:20:38
Postat av: Thoralf A

Jonas Franzen



Det finns inga tjänstemän som utrett frågan tyvärr. Jag har fått alla diarieförda dokument från kommunen och jag kan lova dig att någon utredning om placeringen av detta mediehus existerar inte.



Snarare är det nog något som man kommit överens om över en öl/mutmiddag på något av stans bättre restauranger.



Gissningsvis någon av Kalmarmaffians krogar!

2010-07-24 @ 01:07:50
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: Lotta

@Jonas Franzen

Jo det var dig jag menade. Inte meningen att döpa om dig. Min åsikt är tvärt emot din. Kvarnholmen är tillräckligt tätt bebyggd som den är idag. Kvarnholmen som har anor från tidigt 1600-tal är mycket väl värd att bevara som den är. Låt inte rivningshysterin som drabbade Kvarnholmen under 1960-talet där många historiskt värdefulla byggnader revs övergå till en lika hysterisk förstörelse genom nybyggnation. Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Låt Barometern och Gota Media ta över Fanerduns lokaler, (fd Snurrom). Duger det åt Östra Småland att finnas en liten bit utanför staden så duger det åt Barometern. Är det sedan så att du gillar storstäder förstår jag inte varför du bor i Kalmar?

2010-07-24 @ 15:23:28
Postat av: S-E Karlsson

Du e för go Lotta !

2010-07-24 @ 19:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0