HUMANISM PÅ PUBEN OCH GENMÄLE

Att man som Sverigedemokrat blir utsatt för diverse strul känner säkert de flesta till och det är något som man tyvärr får leva med. Men jag är fullständigt övertygad om att det bara är en tidsfråga innan det helt upphör.

Att det också inträffar en mängd trevliga saker bara för att man är Sverigedemokrat är däremot inget som det skrivs om.

Ikväll har jag varit en sväng på Lilla puben och haft en trevlig kväll med samtal med både gamla och nya bekantskaper. När jag sedan skulle gå hem och ville betala min nota fick jag beskedet att den redan var betald. Någon gäst hade alltså redan betalt för mig!

Jag kan bara gissa vem det var men läser du min blogg så vill jag tacka dig och jag tror jag vet vem det var. Nästa gång får jag bjuda tillbaka.


Jag har nu också skickat ett svar till Jonas Löhnn på hans brev till ledarsidan på Barometern, se mitt tidigare inlägg. Nu får vi bara hoppas att Per Dahl har lite utrymme över för mitt svar på ledarsidan någon av de närmaste dagarna.

Här följer mitt svar om det nu inte skulle publiceras av Barometern.


"Enligt SKL:s beräkningar ersätter staten endast 22 procent av de faktiska kostnaderna för en flykting under introduktionen. Reepalu menar att staten behöver budgetera för ytterligare 3-4 miljarder kronor per år om kommunernas faktiska kostnader ska kunna täckas".

Ovanstående är citerat från Dagens Nyheter den 17 juli 2007 ändå påstår Jonas Löhnn att jag kommer med oriktiga uppgifter. Eftersom dessa siffror var så anmärkningsvärda kontaktade jag både journalisten Anna Lionell Kakuli/TT och Arjun Bakshi SKL som bekräftade uppgifterna i Dagens Nyheter (mailen finns kvar).

Menar Jonas Löhnn att Ilmar Reepalu som är vice ordförande i SKL lämnat falska uppgifter till Dagens Nyheter? Var har Jonas Löhnn för källor till sina påståenden eller är det bara hans egna bedömningar av kommunernas kostnader. Är det någon som kommer med osanna påståenden är det prästen och kommunalrådet Jonas Löhnn.


Vidare menar Jonas Löhnn att siffrorna inte går att överföra på Kalmar. Menar Löhnn att Kalmar skulle vara så mycket bättre eller sämre på flyktingmottagning än andra kommuner? I det avseendet är det bara att läsa kommunens revisorers kritik mot kommunen när det gäller integration och flyktingmottagning så faller det argumentet platt till marken.

Som ett litet exempel på att dessa 22 procent är högst trovärdiga även i Kalmar kan följande räkneexempel göras. Kalmar kommun har erhållit ca 71 miljoner kronor i ersättning från staten under de senaste 5 åren och samtidigt tagit emot närmare 600 personer. De administrativa kostnaderna för Invandrarservice och SFI har för dessa 5 år varit ca 25 miljoner kronor. Kvar till "flyktingarna" blir alltså ca 45 miljoner kronor eller ca 75 000 kronor/flykting. Dessa 75 000 skall alltså täcka kostnaderna i ca 3 år, vilket innebär 25 000 kronor/år och person.

Om vi nu tittar på vad en elev som t.ex. går i grundskolan kostar för kommunen. I Kalmar kommuns statistikbok kan man läsa att kostnaden för en grundskoleelev var 65 500 kronor 2005. Detta innebär att den statliga ersättning endast täcker ca 38 procent av kommunens skolkostnad. Till det skall givetvis också läggas kommunens kostnader för uppehälle för varje person, som boende, mat, kläder o.s.v. Jag tror att var och en då inser att sanningen ligger mycket närmare SKL:s beräkningar om 22 procent än Jonas Löhnns önsketänkande om att det skulle vara en vinst för kommunen.


Jonas Löhnn menar med sin retorik att hans människosyn och humanitet skiljer sig från min p.g.a. att jag vill minska flyktingmottagningen i kommunen. Med samma typ av retorik på Jonas Löhnns agerande i fullmäktige där han beslutat om nedskärningar inom skolan och äldreomsorgen i storleksordningen hundratals miljoner kronor under de närmaste åren blir resultatet att han inte värnar god kvalitet i skolan och inom äldreomsorgen.

Människor är resurser och givetvis har Jonas Löhnn alldeles rätt i sitt påstående men det gäller även människor i Iran, Somalia och Afghanistan där dessa personer behövs mer än i Kalmar för att istället utveckla sin hemländer. I Kalmar kommun fanns i november drygt 1 700 mänskliga resurser som inte hade ett riktigt arbete att gå till och med en lågkonjunktur vid dörren blir inte situationen bättre utan snarare betydligt sämre. Vilka jobb finns då till nya "flyktingar" i Kalmar?

Till sist Jonas Löhnn, bidrag från staten är inte "manna från himmelen" utan pengar som staten drivit in genom skatter och avgifter. Därför kan aldrig flyktingmottagningen vara en ekonomisk vinst om det inte finns en mycket stor arbetskraftsbrist men det har det inte funnits i Sverige de senaste 40 åren och det kommer det inte göra under de närmaste åren heller.


Thoralf Alfsson

Sverigedemokraterna

Östran har idag även publicerat Jonas Löhnns svar på min insändare. Den är något ändrad mot det som publicerades i Barometern. En mening som inte finns med i Östran är följande.
"Han är förvisso vice ordförande i SKL men det var inte någon beräkning därifrån som han redovisade."

Varför utelämnar Jonas Löhnn och Östran denna mycket viktiga upplysning för läsarna att Ilmar Reepalu är vice ordförande i SKL? Jag förstår i varje fall varför!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet, Thoralf! Nu är det valår. Nu kör vi hårt. EU- och kyrkoval väntar!

2009-01-03 @ 07:34:54
Postat av: Katinka Glahd

Stämmer in med föregående berömmare.

Oerhört välformulerad skrivelse.

Nu tar vi upp kampen ännu hårdare för EU-valet och kyrkovalet.

Ställ gärna upp som enskildperson med att dela ut valmaterial i brevlådor. "Glöm" gärna på Apotek, bibliotek och andra offentliga inrättningar

Inget offer är för litet eller för stort.

Alla som vill ha ett Sverige som prioriterar svenska folkets intressen kan bidra med strå till stacken.

Budkavle Upp,Budkavle Går,Rid i Natt!

2009-01-03 @ 09:19:21
Postat av: BAW

Bra att pk-packet får lite kalla siffror i nosen.

2009-01-03 @ 10:17:17
Postat av: Cap

Som sagts tidigare: det är lätt att vara Sverigedemokrat, det är bara att hålla sig till sanningen...



Ser fram emot alla framgångar under 2009!

2009-01-03 @ 11:13:15
Postat av: j-å

Har för några minuter sedan läst Jonas Löhnns insändare i Östran.

Hade han hållit sej till den humanitära delen, hade jag i viss mån kunnat köpa hans påståenden, men när han påstod att kontrollerbara siffror var falska, då var han inte längre trovärdig.

2009-01-03 @ 11:45:31
Postat av: Söder

Märkligt att han dribblar med siffrorna. Sedan Ulvskog babblade om att det humana inte gick att räkna i pengar, trodde jag det var vänsterblockets taktik. Det (o)lustiga i historian var att sosse styrda luleå petade i de äldreomsorgen när dessa bevingade ord fälldes

2009-01-03 @ 12:02:40
Postat av: Kalle R

Cap:

"Det är lätt att vara Sverigedemokrat - det är bara att hålla sig till sanningen."



Detta är det bästa som jag har läst på länge! Det bästa är ju att det är sant. Borde bli en av Sverigedemokraternas valslogan!

2009-01-03 @ 13:24:46
Postat av: Jan-Kurt-Linus-Per-Sten Doklans

Hade det funnits fler sådana som dig i kommunerna hade 7-klövern stått sig slätt

2009-01-03 @ 14:50:45
Postat av: Jan-Kurt-Linus-Per-Sten Doklans

Hade det funnits fler sådana som dig i kommunerna hade 7-klövern stått sig slätt

2009-01-03 @ 14:51:40
Postat av: Urban

Så här ser sanningen ut!



Notera att man för en gångs skull beskriver utseendet och inte bara är det vanliga, man i 25 årsåldern med mörka kläder osv.



http://www.expressen.se/Nyheter/1.1420459/jagas-for-overfall-och-valdtakter



Vem är ansvarig för att de befinner sig i landet?



Vilket ansvar är t.ex. Jonas Löhnn beredd att ta på sig förutom att styra över skattemedel från kommuninvånare till ekonomiska immigranter?







2009-01-03 @ 15:21:21
Postat av: Anonym

Det skall bli intressant att se hur träskallen Jonas Lögn bemöter dessa siffror.

2009-01-03 @ 15:45:50
Postat av: Tore

Det skulle förvåna mig, om pk-maffian tar upp denna

"trevliga" replik!

Sannerligen skulle fler "Thoralf" verka i landet,

så att även slogan "Det är lätt att vara Sverige-

demokrat-det är bara att hålla sig till sanningen"!



"Kurdo Baksi" denne pajas, har tydligen fått mun-

diarée i en artikel hos Pravda (Aftonbladet).

Även denne "svartskalle" (hans egna uttryck) drar

sig inte för att beskylla Sd för lögner. Nu är de

verkligen nervösa för att bl a EU-valet kommer att

få 1 Sverigedemokrat i parlamentet!

Märkligt, och jag som trodde på minst 2! :-)

www.aftonbladet.se/debatt/article4103617.ab

2009-01-03 @ 18:21:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0