4 AV 5 VINDKRAFTVERK STOD STILLA IDAG

Vindkraften går på ”maxeffekt” när vi behöver den som mest. Av installerad effekt på drygt 1600 MW levererades endast ca 300 MW idag. Det innebär att vindkraften inte ens levererade 20 % av installerad effekt. Eller vi kan säga att 4 av 5 vindkraftverk stod stilla när vi som mest behöver elkraften. Visst är vindkraften framtidens energikälla.


Kommentarer
Postat av: Sven Ekholm

Kan jag tolka detta som att du o sd är emot den extrema subventionen för vindkraft?



Www.radda-lekeberg.se

2012-02-08 @ 00:21:52
Postat av: Gnist

Vindkraftens effektivitet kan följas på: http://www.vindstat.nu/

2012-02-08 @ 01:16:05
Postat av: Ex occidente lux

Vindkraftens effektivitet är dock hög, när det gäller att slösa bort elkundernas och skattebetalarnas surt förvärvade pengar.



Ytterligare en aspekt av vindkraften, som aldrig diskuteras, kan man läsa om här:



http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tyskland-kan-bygga-ut-vindkraften-i-sverige_6213001.svd

2012-02-08 @ 04:02:40
Postat av: Sven Dacke

Gota Media ett steg närmare byggstart för nya mediahuset



Folkpartiet är kritiskt till planen. Man menar att det finns för många oklarheter och svagheter, inte minst intrång i fornlämning, strandskydd och p-platser.

Den planerade byggnaden är på 1 100 kvadratmeter, den nuvarande parkeringen är på 1 700.

Postat av: Sven Dacke

Sol, vind och vatten är det bästa som jag vet men det är på dig jag tänker i hemlighet ( Ted Gärdestad )



Varför finns det ingen i Sverige som på ett korrekt sätt kan analysera vad vi skall få vår energi ifrån för framtiden. Borde vara viktigare att diskutera för Rainfelt än pensionsålder.



All energiproduktion har för och nackdelar, vissa mest nackdelar som vindkraften.

Om vindkraftverken skulle byggas för egna pengar och där investeringen skulle betas under verkes livstid skulle ingen storskalig uppbyggnad ske.



Ett stort problem är behovet av "balanskraft" alltså annan produktion att snabbt sätta in när det inte blåser, eller blåser för mycket så att väderkvarnarna stoppar.

¨

Balanskraft kan vara olika former av energilagring, i form av vattenmagasin och vattenkraftverk, stora värmelager och flera andra metoder, men som vanligt famlar vi i politiskt mörker utan någon som kan eller vågar peka ut vilken färdriktning vi skall ha.



Och först måste vi få fakta, i form av siffror.



Den som vill läsa mera om energi kan följa länken.



Sverige går just nu på lättaste alternativet för politikerna och man lägger en kabel till Ignalina i Lettland för att därifrån köpa kärnenergi, när vi är för fega eller oförmögna att själva ordna egen produktion. Observera att Ignalina har negativ klang och därför används namnet Visaginas.



Från Wikipedia

Den 28 juni 2007 godkände Litauens parlament en lag kring byggandet av ett nytt kärnkraftverk, Visaginas kärnkraftverk.[2] Kärnkraftverket planeras bestå av två reaktorer och bygget av den första beräknas börja omkring 2012 och vara färdigt 2018–2020. De två reaktorerna beräknas få en sammanlagd installerad effekt på runt 3 400 megawatt



Tror ni att energipriset kommer att ligga på nuvarande nivå eller mycket högre i framtiden.



Postat av: Sven Dacke

Mera från lokalpressen i Kalmar om energi



Skyhöga elpriser under kalla vinterdagar ska i framtiden få oss att dra ner på elförbrukningen. Dagens högre priser på vintern kommer att framstå som rena rean i jämförelse med vad som kommer om några år. Hjälper inte det väntar elransonering.



PS:

Detta är priser för att vi har handlingsförlamade politiker

Postat av: Stefan A

Där ser man 20 % av möjlig effekt när det som mest behövs, kan inte bli billiga kwh, och ingen större debatt om detta,vind går nog samma väg som etanolen som var frälsaren för bilen och nu nästan borta,EU har iaf. gjort revision hos nordpol och vad dom heter för misstänkt prissamverkan, få se om vi någon gång får någon nytta av EU annat än att förbjuda oss att jaga varg.

2012-02-08 @ 08:05:46
Postat av: dille

Ock den uteblivna elen måste ersättas med oljekraft. Det eldas alltså allra mest i oljekraftverken när vinden står stilla! Nästan alla farliga utsläpp stannar på marknivå. Människor blir sjuka och dör.

Men PK-media tiger för att hålla miljöpartiet om ryggen. ”Miljöpartiet", som med sin politik förstör miljön, särskilt för gamla och allergiker.

Ja, SD behövs. Den saken är klar

2012-02-08 @ 09:01:44
Postat av: allemand

-30 ingen sol, ingen vind = kalla fötter. MP släng er i väggen.

2012-02-08 @ 09:33:11
Postat av: S-E Karlsson

Nu ska de som inte har pension redan ,jobba tills dom är 75 år ,enligt Reinfeldt , men han säger inget om de över 200000 tusen invandrare som går utan jobb , dom ska väl ut i arbete innan det kommer förslag om höjd pensionsålder ?

2012-02-08 @ 10:15:20
Postat av: Kalle

""Vindkraftbolaget Vestas finanschef får sparken. Samtidigt lämnar styrelseordförande det krisande bolaget."" skriver Affärsvärlden.



Nu börjar huvuden rulla i vindkraftsverken!!! Vindkraftverk är överreklamrerat som alla andra modetrender som politiker "hoppar" på.

Postat av: Dille

Du har så rätt, SE Karlsson. Reinfeldt säger ingenting om vad alla arbetslösa asylinvandrare ska göra.

För t ex analfabeter lär det inte bli lätt att skaffa jobb. Reinfeldt säger ju för övrigt (i dag på TV4) att de tunga jobben ska bort.

Hur ska han skaka fram jobb åt analfabeterna? Är det sopsortering han menar? Kanske?

2012-02-08 @ 10:38:00
Postat av: AWSvensson

Ja de som rekryterats från Mena länder för att rädda våra pensioner får väl snart träda i tjänst,i varje fall innan de ska gå i pension. Nej ekvationen går inte ihop,man löser inte ett pensionsproblem genom att ålägga det skattetyngda svenska folket ytterligare bördor,fast det begriper tydligen inte 94% av folket.

2012-02-08 @ 10:46:00
Postat av: jägarn

Att vindkraften är en jättebluff bevisas av Vattenfalls statistik över de verk som är inkopplade på nätet. Gå in på http://www.vindstat.nu/ och klicka på översikt uppe i vänstra hörnet så får ni verkningsgraden för stunden. I skrivande stund är den 9 procent dvs Ebberöds bank. Vindsnurrorna gör oss alla kosumenter

2012-02-08 @ 10:46:52
Postat av: jägarn

Att vindkraften är en jättebluff bevisas av Vattenfalls statistik över de verk som är inkopplade på nätet. Gå in på http://www.vindstat.nu/ och klicka på översikt uppe i vänstra hörnet så får ni verkningsgraden för stunden. I skrivande stund är den 9 procent dvs Ebberöds bank. Vindsnurrorna gör oss alla kosumenter

och skattebetalare fattigare, desto mer vindkraft desto dyrare el som skall betal över skattsedeln, el.certifikatet och el.notan. Stoppa geschäftet i tid.

2012-02-08 @ 10:50:05
Postat av: Ex occidente lux

Elområde 3, Stockholm, just nu: installerad effekt: 639 MW, aktuell effekt: 9 MW = 1%.

Vilket företag skulle installera en produktionslinje för hundratals miljoner kronor där 99% av kapaciteten inte kan utnyttjas?



Ebberöds Bank framstår som välskött, jämfört med denna idioti!

2012-02-08 @ 11:01:51
Postat av: Nils

Kanske bättre att sucka över, att fyra av tio kärnreaktorer stod still. När vi behöver dem som mest och blabla. Nu råder det ingen elbrist, så det är priset, man må sucka över. Det ger inte högra priser att det finns vindkraftsel i marknaden, det ger lägra priser.



Om man nu ska sucka över något så suck över, att prissättningen av elen inte fungerar. Priset är alldeles för högt ilket enkelt utledes av elbolagens enorma överprofit.

2012-02-08 @ 11:31:18
Postat av: allemand

@Nils, vem har betalt subventionerna till hela vind-geschäftet tror du? Jo vi som betalar för elen, så billigt är det inte.

2012-02-08 @ 11:42:32
Postat av: Nils

Ja, om det aldrig blåsta mer än det gör idag, så villa vindkraft vara en verklig dum investering. Men jag tror att investerarna spekulerar i att det kommer att blåsa mera igen.

2012-02-08 @ 11:48:29
Postat av: Nils

Ja, om det aldrig blåsta mer än det gör idag, så villa vindkraft vara en verklig dum investering. Men jag tror att investerarna spekulerar i att det kommer att blåsa mera igen.

2012-02-08 @ 11:50:43
Postat av: Kalle

Vem tillfaller våra pensionspengar om vi dör i före uppnådd pensionsålder??? Staskassan??? Är detta ett sätt med högre pensionsålder att statskassan skall få mer pengar till invandring. För dessa analfabeter tillför inte sverige något mer än en utsträckt tiggarhand.



Är högre pensionsålder Reinfeldts våta dröm om att lura pursvenskarna på ännu mer pengar.



Idiotstoppa invandringen...NU!!!



Betala tillbaka dessa miljoner som sossarna genom Göran Persson stal från pensionärerna så kanske sverige kan sänka pensionsåldern till 58 som i Grekland!!!



Vi svenskar vill INTE betala EU för att hålla grekland,spanien och portugal under armarna.



Vi lånar till dem för 0,1 procent i ränta. Snacka om att det är idioti från regeringen Reinfeldt.

2012-02-08 @ 11:56:55
Postat av: Nils

Det är inte subventioner till vindkraft, som ger dig ett högt elpris, Allemand, men lågt utbud ift efterfrågan. När försörjningen fungerar betalar du 30-40 öre för ett mix av vatten-, kärn- och vindel. Det är väl acceptabelt.

2012-02-08 @ 12:09:58
Postat av: hang 'im high



VANSTYRE-LANDSFÖRRÄDERI-REINFELDT-IDIOTI

LANDSFÖRRÄDERI-IDIOTI-VANSTYRE-REINFELDT

REINFELDT-VANSTYRE-IDIOTI-LANDSFÖRRÄDERI

IDIOTI-REINFELDT-LANDSFÖRRÄDERI-VANSTYRE

2012-02-08 @ 12:13:18
Postat av: Dille

Nils är inte vederhäftig när han skriver:

"När försörjningen fungerar betalar du 30-40 öre för ett mix av vatten-, kärn- och vindel. Det är väl acceptabelt. "

1) Men miljöflummarna har genomdrivit ett slags förbud mot kärnkraft vilket bland annat lett till att vi inte bytt ut våra uråldriga anläggningar. Resultatet är att dessa ofta står stilla för reperation. Ett kärnkraftverk är nedlagt. Dessutom har tokarna förbjudit att spillvattnet tas tillvara i fjärrvärmenäten för att därigenom ersätta den dyra och smutsiga oljan.

2) Det är vatten- kärnkraft som är billig att producera. Vattenkraften kostar mångdubbelt mer än vindkraften och subventioneras av oss arma konsumenter.

3) I stark kyla står luften stilla. Ändå måste vindkraften ersättas med smutsig kol- och oljekraft. På grund av uppkomna luftföroreningar blir särskilt gamla och allergiker sjuka och många dör.

Det är det praktiska resultatet av PK:s miljöevangelium

2012-02-08 @ 12:47:39
Postat av: Dille



Rättelse: så här ska det stå. Inte tvärt om:

Vindkraften kostar mångdubbelt mer än kärnkraft och vattenkraft och subventioneras av oss arma konsumenter.

2012-02-08 @ 12:53:56
Postat av: Repell

Vindkraften kan lätt slå ut kärnkraften med de nya vindkraftburkarna med vertikala propellrar som en amerikansk uppfinnare har konstruerat.



Jag såg det här i Tv kanalen Discovery Seince De satte upp en burk på en större byggnads tak och det var märkbart hur den roterad vid endast 0,5 sekundmeter vind och dessutom oavsett ifrån vilket håll det blåser ifrån, så fungerar den bättre än de som står på höga stolpar med gigantiska propellrar.



I sak kunde stora hyrehus med 70-80 lägenheter eller mer försörjas med el av en enda vindkraftburk på taket med måttet 2,5 x 1,20 m.



Och givetvis mindre hus med mindre burkar.



Var inne på tanken att tillverka en miniburk och montera upp den på balkongen och få mitt behov av el gratis, bortsett kostnaden för burken ca 10-15 tusen?

2012-02-08 @ 13:14:41
Postat av: Hulda

Visst är vindkraft bra, vilket inte många här tycker. Men bara på rätt plats och till rätt kostnad.

Ett annat problem är oljan som kostar oss dyra pengar. Dessa pengar hamnar sedan i fickorna på div. "prinsar" i tvivelaktiga länder.

Sedan byggs det Moskeer i Västvärlden för dessa pengar, med alla de problem och faror det innebär.



Så att lösa energiproblemen inför framtiden är oerhört viktigt.

2012-02-08 @ 13:15:28
Postat av: Thoralf Alfsson

Repell



Har du funderat på hur många kw det behövs när alla i ditt stora hyreshus sätter kaffebryggaren eller vattenkokaren. 70-80 lägenheter?



Om något låter för bra för att vara sant, är det inte sant!



2012-02-08 @ 13:19:22
Postat av: HM

Nu tycks det vara så att Robinson Jan-Emanuel med en kompanjo´n som bedriver behandlingshemmen Alskog och Staplebackar (HVB-hem för ungdomar) på Gotland är misstänkta för grov ekonomisk brottslighet. Gripanden och husrannsakningar är gjorda av polisen på Gotland i går.



Robinson Jan-Emanuel driver även ett antal boenden för de så kallade ensamkommande flyktingbarnan på fastlandet och var tills senaste valet socialdemokratisk riksdagsman.



Dessa två behandlingshems samarbetspartners på AB Hassela Gotland verkar dels inte ännu börjat med rent skattefusk men i stället genom helt vettlösa storhetsvansinniga affärer ha stora ekonomiska problem för närvarande. Så med lite optimism kan man hoppas att Gotland snart blir av med alla dessa tre vårdprofitörer inom den närmaste framtiden.

2012-02-08 @ 13:41:20
URL: http://ondiklinte.blogspot.com/
Postat av: Repell

Thoralf



Ärligt talat kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna hur många kilovatt de får ut, vi kan säga vid 2,5 sekundmeter som är ett medelvärde uppe på taken i städerna framför allt när vindarna byggs upp mellan husen som de bevisade de med sina mätmetoder och i samband med detta så säger man att vartenda hus skulle bli självförsörjande med en sådan burk på taket.



Självklart får man beräkna hur stor burken behöver vara, mitt mått kanske var för litet eller lagom som jag angav.

Sedan var de många som menade på om de är absolut vindstilla,men det blir det aldrig, det vet väl jag som jobbade på som takplåtslagare i unga år.

Och skönhetsråden har kanske något att erinra i frågan inte vet jag, det kan väl inte vara någon skillnad med skorstenar som jämförelse på taken som är tillåtet?

2012-02-08 @ 13:43:17
Postat av: Teo

På kort sikt hänger Sveriges välstånd på kärnkraften. Fram till för ett tag sedan har jag därför varit för kärnkraft även om den medför risker. Men nu framstår det mer och mer tydligt att vårt välstånd för med sig en stor inflyttning av folk som sedan lever på det allmännas bekostnad. Och det accepteras så länge vi producerar ett överskott som t ex kan gå till en ökande kostnad för socialbidragen. Den överdrivet stora inflyttningen till Sverige har gett bostadsbrist och andra kända problem...

Ett sätt att bromsa denna utveckling vore att stänga kärnkraftverken idag. Vi skulle alla få det betydligt sämre på kort sikt men det skulle samtidigt hyfsa till inflyttningen på ett hälsosamt sätt. På lång sikt skulle Sverige inte förlora på det gissar jag.

2012-02-08 @ 13:48:51
Postat av: Repell

Teo



Jag har varit inne på liknande tankebanor, det gäller att inte göra Sverige attraktivt för invandrarna och strypa ner på bidragen vore en utmärkt idé eller....

2012-02-08 @ 13:53:13
Postat av: allemand

@Repell, du gör det väldigt enkelt för dig då du inte tar hänsyn till ett flertal faktorer som kommer att påverka din installation.



1. Och det viktigaste, det går inte att lagra energi.

2. Det blåser inte jämt.

3. Nedisning, som idag är det stora problemet med nuvarande snurror.

4. Vibrationer, p.g. nedsmutsning.

5. Jag kan fortsätta hur länge som helst.



Dröm gärna, men verkligheten och drömmen är två skilda saker.

2012-02-08 @ 14:08:53
Postat av: Da Capo

Gratulerar Repell - att få ut någonting ur ingenting kalls allmänt för PERPETUM MOBILE.



Uttagen effekt är alltid avhängug av faktorerna (1)vindhastighet och (2)kvm yta som vinden verkar med/mot.



Du är väl gammal nog för att veta att INGET är gratis - mer än 'guds välsignelse'.



Läs på istället för att sprida amsagor!

http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_axis_wind_turbine

2012-02-08 @ 14:13:19
Postat av: Teo

Om ett vindkraftverk ska ge 80 kW vid 5 m/s så ska vindrotorn svepa 2000 kvadratmeter. Om denna effekt istället ska produceras vid 10 m/s så räcker det med 1/8-del så stor. Det spelar ingen roll om axeln är vertikal eller horisontell. Det är ju vindens energi som ska tas tillvara.

2012-02-08 @ 14:14:21
Postat av: Leif Tore Åhlin SD Arvika

Sverige är ett avlångt land. Till ett främjande av ett stabilt energilämnande från t ex vindkraften.



Tyvärr är det inte så. Detta har jag en lång tid refererat till. Vindkraften är en dyr, ful och onödig utgift för svenska folket.

Vindkraften kan aldrig ersätta kärnkraften, det har många nationer konstaterat, och bygger numera i rask takt upp sitt el-oberoende.



Idag den 8 februari har 46 vindkraftverk havererat.

Dagligen får minst 20 vindkraftverk repareras, där kostnader ställs på svenska medborgare.

Av de 1.243 anmälda vindkraftverk som skall vid bedömd produktion lämna 1.600,4 MW, lämnar dessa

just nu 138 MW. (14:20)

www.vindstat.nu



Ärligt talat, tror ni att detta resultatet leder till en förändring och nytillverkade kärnkraftverk i Sverige. Jag är synnerligen pessimist i denna fråga.



Sverige leds av ett gäng skurkar sedan lång tid tillbaka. Allt för att göra det besvärligt för den gemene, som ej har förstånd i frågan till en förändring.



Gårdagen galenskap: Avstängningen av Barsebäck Kärnkraftverk. (två verk)

2012-02-08 @ 14:29:06
Postat av: Nils

Vindstat ger endast halva bilden. Om du tittar på Svenska Kraftnät, så er vindelproduktionen ca. dubbelt så stor. Tråkigt va?

2012-02-08 @ 15:14:38
Postat av: Magentan

Eftersom jag är en riktigt gammal kärnkraftsmotståndare håller jag, åtminstone till viss del, med Hulda, Nils och Repell.



Kärnkraften inklusive uranhanteringen har emellertid utvecklats kraftigt i positiv riktning under de senaste åren, så riktigt lika många negativa kärnkraftsargument har jag inte numera, vilket jag gläder mig åt.



MEN kärnkraftens sårbarhet och de enorma och vidsträckta katastrofala följder en kärnkraftsolycka får, gör mig livrädd, inte minst med tanke på våra myndigheters naiva godtrogenhet och klantighet när det gäller bevakning, hantering och tillsyn av aggregaten.



Därför håller jag det för troligt att vem som helst, när som helst ganska lätt skulle kunna lyckas med ett sabotage i ett svenskt kärnkraftsverk. Särskilt i dagens svenska multi-kulti-samhälle med hundra-tusentals ID-lösa nysvenskar och där politiskt korrekthet i ALLA sammanhang är den absolut VIKTIGASTE och FRÄMSTA principen.

2012-02-08 @ 15:36:31
Postat av: allemand

@Magentan, det är fördelen med fria bloggar. Dock kan vind och sol med dagens funktionalitet aldrig ersätta någon annan kraftkälla. De kan vara små mycket små komplement men aldrig ersätta något i dagens läge.

2012-02-08 @ 15:49:57
Postat av: Lassekolja

Repell@, om jag inte missminner mig har "Din" vindgenerator testats på ett hustak i Sverige, men fick efter kort tid stängas av p.g.a. att den förde för mycket oväsen.



Nils@, framtiden kommer att visa att vindkraften är kraftigt överreklamerad beroende bl.a. på att den är helt enkelt för dyr.

Att svenska politiker har sumpat utbyggnaden av modern kärnkraft står oss elkonsumenter inkl. industrin dyrt. Stängningen av Barsebäck visar kvalitén hos våra politiker. Kapitalförstöring och underbetyg, men det går an när personligt ansvar saknas och notan betalas av andra(läs:för ocker utsatta skattebetalare/elkonsumenter).



Undermåliga politiker bär också ansvaret för den havererade trafiksituationen runt Stockholm och Göteborg. I Tyskland byggs infrastruktur för morgondagens behov (ex.-vis Elbetunneln utanför Hamburg, snabbjärnvägen mellan Köln och Frankfurt). När våra svenska politiker äntligen kommer till skott, då är "framtiden" redan passerad och vi bygger således för gårdagens behov. När det visar sig otillräckligt "lappar" man genom "trängselskatter", åter igen får medborgarna ta konsekvenserna av inkompetenta politikers ständigt återkommande misstag.

Men det är klart, vi kan ju stoltsera med västvärldens mest omfattande och vidlyftiga invandring......?!?!?!

Postat av: Rebell

allemand



1. Och det viktigaste, det går inte att lagra energi.

2. Det blåser inte jämt.

3. Nedisning, som idag är det stora problemet med nuvarande snurror.

4. Vibrationer, p.g. nedsmutsning.

5. Jag kan fortsätta hur länge som helst.



Jag visste inte att du hade större kunskap än forskarna, så naturligvis måste du få ha rätt i dina personliga åsikter.

2012-02-08 @ 20:53:43
Postat av: allemand

@Rebell, mina personliga åsikter var får du det ifrån? Jag har varit inblandad och vet vilken skojeri det är så kom igen med något riktigt istället för personligt tyckande.



Om snurrande objekt med vibrationer samt nedisning har jag haft att göra med dagligen i decennier. Skillnad att sitta på häcken och räkna gentemot att stå där med bladen i handen.

2012-02-08 @ 22:30:45
Postat av: Lars-Inge

http://www.youtube.com/watch?v=CqEccgR0q-o

http://www.youtube.com/watch?v=TGaOmnxjGtU



Otrevliga bilder om havererade vindkraftverk.



> allemand

"stå där med bladen i handen."

Eller i huvudet!

2012-02-08 @ 22:44:25
Postat av: Repell

Allemand



Den enda personliga åsikt jag gjorde var att han funderingar på att installera en vindkraftburk på min balkong, men detta tror jag att du har missat, att jag citerade framstående forskare på området och nu framhärdar du, att dem vet ingenting, men du vet, grattis!



Jag måste klaga på Discovery Seinse att de vilseleder sina tittare med att ta fram oduglingar som visade svart på vitt att, vindkraftverk med en stående proppeller är farmtiden.

Men ja ska testa det här, jag är inte allround inom teknik och vetenskap för ro skull.

2012-02-09 @ 00:51:02
Postat av: Leif Tore Åhlin SD Arvika

Ja, ja. Jag hänvisade just till vindstat för de har en riktig bedömning av haverier samt produktion.



Om det nu är dubbelt så många så måste ju det generella gälla...alltså "92 vindkraftverk" har havererat, och att vid denna förmedlade tidpunkt

har produktionen varit "276 MW"!



Är du nöjd med denna siffra nu då, Nls!

Det är ju som en piss i Atlanten...



Skillnaden mellan ditt ömkande och mitt är att du hänvisar till "svenska kraftnät"...lite p-k aktigt,

emedan min hänvisning är klara fakta.



Sedan är det bevisat, att när vi hade gott mått med kärnkraft, så kunde vattenkraften reglera de svängningar som bildas vid ojämn förbrukning, samt en export av överflödig produktion.

Man kan aldrig reglera dessa kärnkraftverk vid dessa svängningar.



Nu kommer problemet med vindkraften. När inte dessa ger tillräcklig energi, måste alltså vattenkraften

tömma sina reservoarer, det vill säga de fördämningar/dammar som finns. Och det göres idag i en ofantlig takt. När dessa dammar nått en viss låg nivå, startas skiten elkraft, vilket borde vara en väckarklocka för vissa miljötalibaner! Men "icke sa nicke", det bekymmrar icke dessa...alltså några miljövänner ser man inte, utan endast märkliga figurer med ett hat mot svensk välfärd och att våra industrier ej får billig elkraft till sin produktion.



Fråga er varför de flesta länderna satsar på kärnkraft idag. Faktum är att dessa producerar billig kraft, billigare är vattenkraften och mångdubbelt billigare än vindkraften, trots alla stopp som dessa kärnkraftverk numera görs.



Säkerheten framför allt det är ett svenskt motto!

Vi var ledande i Sverige i utvecklingen av kärnkraft på 80-talet, men här stoppades utveckling och förnyelse av regeringen S (Birgitta Dahl) med bihang. Därför har vi kommit på efterkälken i utveckling och förnyelse.



Minst två kärnkraftverk till behövs samt uppgradering av befintliga.

Sedan klarar vi oss ett bra tag, men framför allt,

tag bort dyr energi från våra springnotor...



Spännande vaaa...Nils och Co!

2012-02-09 @ 01:50:53
Postat av: allemand

@Repell, hur lätt som helst att få en propeller av vilken sort som helst att föda ett hus med ojämn energi.



Jag talar inte om det, utan som jag försöker få dig att förstå ännu fungerar det inte i full skala bl.a p.g.a det jag räknat upp tidigare.

2012-02-09 @ 09:56:32
Postat av: Repell

Dåligt av folk i Sverige som experimenterar med vindkraft, att de inte söker uppgifterna till detta vindkraftverket som är ett revolutionerande nytänk som visar en överlägset god kapacitet jämfört med alla andra befintliga dito vindkraftverk.

Som består en vertikal axel med fyra längsgående vridna vertikala blad fästade direkt på axeln, alltså det är inga fyra proppellervingar det handlar om, utan den ser ut som en parallell stående kon med en rundad spjutliknande topp som roterar buren på magneter som motsvarar luftkuddeprincipen, för att dels rotera ljudlöst på grund av inga vibrationer och uppnå tröghetslagens minsta mostånd, när någonting svävar fritt i luften, men i det här fallet hålls på plats av en axel.



2012-02-09 @ 12:05:09
Postat av: Mats (Malmo)

I Skånska Dagbladet finns en mycket bra artikel daterad 7 februari - av professor emeritius Sten Levander. Släpp fångarna loss - men det blev vinter. Kommentarer finns också!

http://www.skanskan.se/article/20120207/OPINION/702079888/1061/-/slapp-fangarne-loss-8211-men-det-blev-vinter

2012-02-09 @ 12:20:02
Postat av: Janne

Visst är vindkraften framtidens energikälla. I alla fall om alternativet är kärnkraft. Liksom oljan kommer bränslet till kärnkraftverk att bli allt mer sällsynt. Som tur är. För en mera ansvarslös politik än att göra åt energin nu - och lämna mängder av högradioaktivt avfall till våra barn och framtida generationer - är svårt att hitta. Till och med på en vanlig campingplats är det förbjudet att lämna skräp efter sig. Men att lämna utbränt kärnbränsle för kommande generationer att ta hand om - det är fullt tillåtet. Jag är besviken på att det enda partiet i riksdagen som för övrigt har en realistisk verklighetsuppfattning och vill vara ansvarstagande har en naiv syn på kärnkraftens långsiktiga konsekvenser.

2012-02-09 @ 21:39:17
Postat av: Repell

Janne



Det finns en bok som heter kärnkraftsamhället, alla som är för kärnkraft borde läsa den boken och jag slår nästan vad om, att de flesta blir klara motståndare till kärnkraft, endast fanatikerna fortsätter att tro att kärnkraften är en fortsatt framtid,

2012-02-10 @ 00:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0