POLITISK VILDE

Jag tycker det är väldigt tråkigt att William Petzäll inte klarat av sina personliga problem. Jag vill dock påpeka att jag inte har någon som helst insyn i hans problem. Partiet har ställt upp för William under det gångna året enligt vad jag känner till. Det arbete som William gjort i riksdagen kan ingen klaga på och jag tycker det är en stor förlust för SD. Tyvärr har tydligen de personliga problemen varit för stora.

William Petzäll bestämmer givetvis själv om han vill sitta kvar eller avgå från riksdagen. Jag hoppas att han tar det beslut som gör att han får en möjlighet att komma tillrätta med sina problem, det är trots allt det viktigaste för William Petzäll.


Kommentarer
Postat av: allemand

Tyvärr är det väl så att de c:a 50.000 i månaden + andra tillägg utgör ett för stort belopp för WP att avstå ifrån.



Hoppas att någon kan tala honom tillrätta då han är invald som SD-representant och icke som WP.



Tyvärr kan jag återigen konstatera att sådana nyheter når mig genom slask-pressen snarare än från partiet direkt.

2011-09-26 @ 14:21:40
Postat av: Magentan

Mycket bra kommenterat Thoralf!

Jag håller helt med dig.

2011-09-26 @ 14:43:04
Postat av: Calle

Betr. WP

Instämmer helt i det som du som medmänniska skriver.

2011-09-26 @ 15:16:38
Postat av: Anonym

Mycket tråkigt, eftersom William Petzäll var både

duktig och påläst, en person som sjuklövern inte

kunde snacka omkull. Men han är ju långt ifrån ensam om dessa problem i riksdagen, så min undran är ,om det kan ligga andra faktorer bakom beslutet?

2011-09-26 @ 15:26:27
Postat av: Lassekolja

Konflikter och konspirationer har aldrig varit min starka gren men är det för SD´s skull han blir "vilde" eller har han ändrat åsikter?

Om man bortser från tidigare "klavertramp" är detta en förlust för SD. William är visserligen väldigt ung men borde ha framtiden för sig i Riksdagen. Han har alltid varit ambitiös.

Detta avhopp(?) är bara att beklaga!!!

Postat av: Ali Retzius

"Men han är ju långt ifrån ensam om dessa problem i riksdagen".



Nej det finns ju fler SD-politiker

2011-09-26 @ 15:42:56
Postat av: AWSvensson

Ha ha ,ja då har Ali Retzius fått sitt skratt,inte pga kommentaren utan pga hans person.

2011-09-26 @ 16:08:50
Postat av: Anonym

AWSvensson,

Så är det ju oxå men SD-sympatisörer. Man ser hellre person än sak.

2011-09-26 @ 16:37:21
Postat av: Kalle

William Petzäll fall tas upp i Studio ett under sjuttontimmen idag måndag 26 sept. 2011.



""Hör Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder, den före detta moderate vilden Göran Thingwall och Studio Etts Pontus Mattsson. 17-timmen"" (studio ett)

2011-09-26 @ 16:40:18
Postat av: Lassekolja

Ali Retzius@, om Du vill vara ute och cykla, gör det på nå´n cykelbana, inte på Thoralf´s blogg!

Postat av: Ulrika

Mycket,mycket tråkig för både William och Sd.

I alla de debatter jag sett med William har han varit strålande.

Hoppas nu att han har kraft och mod att ta tag i sina demoner och att han överger tanken om att vara politisk vilde.

2011-09-26 @ 17:55:51
Postat av: Svensson

Ja trist, William är en bra kille, men vissa hamnar tyvärr i ett missbruk. Hoppas han får ordning så han blir av med sitt missbruk, vem vet han kanske gör comeback i SD sen.

2011-09-26 @ 18:19:33
URL: http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/
Postat av: Mycket arg väljare

Hur kan SD placera en ung alkoholist (och blandmissbrukare) på valbar plats?! SKÄMS!! SD



2011-09-26 @ 18:52:21
Postat av: Ferdinand Mjuk

En 23-årig grabb -som just börjat livet -som just provat guldbyxorna och misslyckas, är en tragedi som gör mig ledsen och berörd.

Att en begåvningsresurs som WP bedrar sitt unga liv är slöseri.

2011-09-26 @ 19:03:32
Postat av: Janne

Lite vpk-vibbar över vissa i riksdagsgruppen? Hoppas inte problemen tigs ihjäl på samma sätt som på 80-talet.

2011-09-26 @ 19:15:21
Postat av: Rune

Hej!

Petzäll har ju enligt media varit borta från Riksdagen större delen av våren.

Har han haft någon ersättare? Vem har det i så fall varit?

Och vidare har väl Riksdagen kört ett par veckor nu i början av hösten. Ingen säger sig ha träffat Petzäll sedan Almedalen. Har han då haft en ersättare nu i höst också?

Om nu Petzäll blir vilde kan ersättaren stå i beredskap och hoppa in ifall Petzäll inte skulle dyka upp en dag?

2011-09-26 @ 19:24:07
Postat av: Mikael

Är det sant som pressen skriver att Petzäll dels har sökt kontakt med Moderaterna samt krävt ett stort ekonomiskt belopp för att avsäga sig sin plats så har ni faktiskt tjänat på att bli av med karln.



Personer som ser till sin egen personliga vinning har ingenting i Riksdagen att göra, dessa personer klarar vi oss bättre utan.

2011-09-26 @ 19:49:51
Postat av: Lotta

Hanna Wigh tycker jag vore en utmärkt ersättare till Pätzell.

2011-09-26 @ 20:28:02
Postat av: Robert Stöm

Anna Hagwall sa detta till mig på valkonferensen. Att WP var direkt olämplig. VB måste ha vetat om hans problem för tusan.

2011-09-26 @ 20:35:11
Postat av: Dumle

Att snacka skit om William gynnar ingen. Han hade/har stor potential. Han åkte land och rike runt för att värva nya SD-are under valkampanjen och är inte rädd att ta debatt med någon. Att han blivit moderat, dvs släppt alla värderingar för att propagera hur väl alla mår av skattesänkningar tror jag inte på. Hoppas han kan bearbeta sina problem, göra en pudel och försöka sig på en comeback så småningom.

2011-09-26 @ 20:56:05
Postat av: Åke Malmros

In med Hanna Wigh!

William är väl välkommen tillbaka när han fått bukt med sitt missbruk.

2011-09-26 @ 21:09:59
Postat av: S-E Karlsson

Ali Retzius , när du ändå är ute och cyklar så håll dej uppå vind .

2011-09-26 @ 21:17:08
Postat av: Thoralf Alfsson

Jag förstår att många inte vet vad som gäller för att få vara ledig från riksdagen och när en ersättare får gå in.



2011-09-26 @ 21:38:40
Postat av: allemand

@Thoralf Alfsson, konstigt konstaterande? Om du vet kan du väl upplysa oss andra som inte har suttit i riksdagen och fått informationen.

2011-09-26 @ 21:50:05
Postat av: PK

WP framstår ju tyvärr som ett egoistiskt, opålitligt missbrukarsvin:

http://www.dn.se/nyheter/politik/petzall-hotar-avsloja-sd-hemligheter



Bara att kasta ut honom även om han talar ut om alla interna hemligheter, det blir lite stoj i media ett tag, SD får förneka/förklara en del, sen är det klart.

2011-09-26 @ 21:58:46
Postat av: Lotta

Jag förstår med tanke på de upprörda känslorna att SD inte kan ersätta Pätzell så länge han kvarstår som vilde. Jag hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och avgår, om inte annat så för alla oss som röstat på SD så att partiet får in en ersättare. Då hoppas jag att han ersätts med Hanna Wigh. När William Petzäll klarat sig ur sitt missbruk kan han kanske komma tillbaka till politiken på något sätt.

2011-09-26 @ 22:11:52
Postat av: Thoralf Alfsson

WP var borta från riksdagen ca 1,5 månad under februari-mars men han blev aldrig sjukskriven längre än ett par veckor i taget. För att få ta en en ersättare måste ledamoten vara sjukskriven mer än en månad.



Från att WP kom tillbaka till riksdagen efter behandlingstiden och fram till sommaruppehållet har jag inte någon kännedom av att något skulle ha hänt. Han var även med under Almedalsveckan där han hade en debatt som jag lyssnade på.



Om WP lämnar riksdagen så utses en ny ledamot och som det ser ut nu är det Stellan Bojerud.

2011-09-26 @ 22:13:01
Postat av: Thoralf Alfsson

När det gäller Hanna Wigh så fanns hon inte på valsedeln till riksdagen.

2011-09-26 @ 22:23:08
Postat av: Lotta

@Thoralf

Tack för förklaringen. Stellan Bojerud är också bra.

2011-09-26 @ 22:23:22
Postat av: Erik

Tänk på att mediaetablisemanget gnuggar sina händer nu och gör allt de kan för att skapa ytterligare splittring och dra SD i smutsen kring detta. Ett råd är att försöka sköta detta internt. SD:are som i media utalar sig illa om andra skapar ytterligare spänningar.



Personligen anser jag att han borde lämna sin plats. Allt annat är ett svek mot demokratin men gör han trots allt inte det gäller det att hantera situationen på bästa sätt. Att tala illa om honom är det sämsta man kan göra, speciellt om man går till media. Minsta lilla negativa antydan till kommentar blåser de upp tiofaldigt till krigsrubriker.

2011-09-26 @ 22:30:54
Postat av: jonas

Tråkigt, men är det inte illa att SD inte kollar upp mera innan personer i fråga blir valbara. Helt onödigt elände

2011-09-26 @ 22:54:20
Postat av: Stefan K

Personligen anser jag WP var en av de mer intressanta framtidsnamnen i SD, så visst är det tragiskt att han lämnar.



Mest tragiskt är dock hans personliga problem och dem hoppas vi han kommer tillrätta med så småningom.



Dock faller glorian på sned när det visar sig att han sökt sig till Moderaterna för en månad sedan...



...och stämmer det som skrivs i DN ramlar glorian av.



Den som begått det största misstaget är definitivt WP och inte SD.



Synd på ett sådant framtidsnamn, men ibland stiger makten och pengarna folk över huvudet. Titta på proffsfotbollens underbara värld. Där existerar bara pengar och framgångar, klubbkänslan och kamratskapet kommer i andra hand.



Tyvärr!

2011-09-26 @ 23:08:29
URL: http://petterssons.bloggsida.se/
Postat av: Stefan K

jonas



Ingen kan förutse vad människor bestämmer sig för i framtiden. Vore det så enkelt hade aldrig Gudrun Schyman blivit partiledare för V och Solveig Tärnström aldrig riksdagsledamot för C.



Jag tror inte att WP var alkohol- och drogmissbrukare när han sattes på valbar plats, men det är bara vad jag tror.

2011-09-26 @ 23:11:37
URL: http://petterssons.bloggsida.se/
Postat av: Gudrun

STÄNG RIKSDAGEN



"Personer som ser till sin egen personliga vinning har ingenting i Riksdagen att göra, dessa personer klarar vi oss bättre utan."

/Mikael

2011-09-27 @ 03:57:15
Postat av: Sven Dacke

Undrar vem som "kidnappade" WP under rehabtiden och "programmerade" om honom.



Vad finns det för uppgifter om behandlingshemmet och dom som jobbar där

Postat av: Calle

Ni som hänvisar till "medias" uppgifter i detta tragiska fall:

Invänta fakta innan Ni spekulerar!

PK media är väl inte detsamma som fakta, eller har Ni ändrat åsikt när det gäller den frågan??

Kanske inte så lätt för en ung, ambitiös kille att klara den press som man som folkvald för just SD lever under. Hjälp istället för stjälp!!!

2011-09-27 @ 08:36:09
Postat av: Robert

SD bör inte föra denna diskussion med petzäll via medierna då det är deras natur att ljuga, förvrida, förvanska och överdriva. Sätt er ned med grabben och prata med honom istället.

2011-09-27 @ 08:55:46
Postat av: Lille Kurt!

Det är dags för "mogna män och kvinnor" att kliva fram i SD! Det är väl mycket "ungdomlig entusiasm" och väl lite arbetslivserfarenhet i "SD - toppen"!

Det är mycket som gått snett och inte minst när unga människor plötsligt hamnar på lönenivåer + tillägg á la riksdagsman/kvinna. Det märks när WP tycks kräva "ekonomisk kompensation" för att träda tillbaka som riksdagsman? Att företräda sina väljare innebär inte att "mammon" skall sitta i förarsätet!

Thoralf är ett föredöme inom SD och sliter hårt som invald riksdagsman, invald i Kalmar kommunalfullmäktige och är mycket aktiv som bloggare. Där är verkligen inte "mammon" i förarsätet!

2011-09-27 @ 09:35:59
Postat av: hummelstadskarin

SD nominerar en helt ung, av ledningen känd missbrukare, låt vara begåvad och kunnig. Här handlar det dels om personlig tragedi för WP och dels om bristande kompetens hos partiets ledning. Gör inte om misstaget från Ny Demokrati, för det har SD inte råd med.

2011-09-27 @ 09:39:10
Postat av: Ex occidente lux

Många partier har under årens lopp haft avhoppare, som stannat kvar i riksdagen som oberoende ledamöter, s.k. politiska vildar. T.ex Gudrun Schyman och vår egen Sten Andersson. Det inträffade är således inte någon sensationell händelse.



William har haft problem en längre tid och inte lyckats hantera dessa. Han, liksom många andra, har försökt bota depression och panikångest med en cocktail av psykofarmaka och alkohol. Detta leder i regel inte till framgång utan till en negativ s.k. dödsspiral (death spin). Låt oss vara glada för att killen fortfarande lever. Många andra som varit i samma situation, gör det inte.



Hög begåvning och kreativitet går tyvärr ofta hand i hand med en viss psykisk sårbarhet och labilitet. Nietzsche blev vansinnig (som man sa på den tiden) under sina sista levnadsår. Strindberg led av svåra, återkommande depressioner, den s.k. infernokrisen. Charles Darwin lär ha haft så svåra depressioner, att han under många av sina föreläsningar tvingats lämna salen för att kräkas. Depressioner kan nämligen också leda till fysiska problem som illamående, svår värk och andra symptom.



Det är lätt, att i besvikelse, ilska och affekt slänga ur sig negativa värdeomdömen. Detta är dock fullkomligt kontraproduktivt. Lägg inte ytterligare sten på Williams börda genom ogenomtänkta och hatiska kommentarer! Då blir det förmodligen helt omöjligt att föra någon saklig och konstruktiv dialog med honom.



Jag vill tacka William för allt det goda arbeta han utfört för partiet. Jag är uppriktigt ledsen för att han har hamnat i den situation han just nu befinner sig i. Han behöver professionell hjälp med både farmaka ock kognitiv beteendeterapi (KBT). Att klamra sig fast vid riksdagstaburetten till ingen som helst nytta och i detta tillstånd (ingen kommer att samarbeta med en f.d. sverigedemokrat) riskerar att försvåra eller omöjliggjöra ett tillfrisknande.



Dessutom undergräver ett sådant beteende tilltron till riksdagens arbete och demokratin.

2011-09-27 @ 12:42:32
Postat av: Tony Ingman

Mikael: Du skriver "personer som ser till sin egen

vinning har inte i Rikdagen att göra"

Nej kanske det, men då hade ju alla sossar,och

kommunister och en stor del av dom borgerliga som

nästan bara består utav egen berikare fått lämna in,

då hade det bara blivit SD över, ja tanken är god.

2011-09-27 @ 16:22:18
Postat av: Johan

Även om experterna på Nämndemansgården inte lyckades hejda missbruket, så tycks de i alla fall ha fått bukt med Petzälls islamofobi. Alltid något. Han har lär ju ha gjort trevare till moderaterna bland annat.

2011-09-27 @ 17:29:06
Postat av: Lars-Inge

@ Johan



Ser man på, de är tydligen duktiga enligt din uppfattning. Varför inte testa deras kunskaper själv, så kanske de kan även få bukt med din xenofilia för islam!

2011-09-27 @ 17:43:39
Postat av: Henrik

Ungerskättade Anna Hagwall som jag och Jan Milld bland andra personröstade för hade nog varit ett bättre val än denne bortskämde valp.

2011-09-27 @ 18:08:25
Postat av: Ex occidente lux

Nu skriver Sydsvenskan, att William Petzäll får behålla sin lön, så länge han sitter kvar i riksdagen. Det får väl alla ledamöter. Så har det varit i evärdlig tid. Tydligen måste man vara komplett idiot för att få anställning hos Sydsvenskan.

2011-09-27 @ 18:29:29
Postat av: PK

Och vinnare av taxiresorna är trumvirvel Petzäll! Det går bra nu.

http://www.dn.se/nyheter/politik/sverigedemokraternas-ledamoter-aker-mest-taxi

2011-09-28 @ 07:33:12
Postat av: Stig Yngve

En fråga till Thoralf Alfsson.



Eftersom du är riksdagsman och politiker undrar jag om det är lagligt att kalla en person för nazist som uppenbarligen inte är det. Jag syftar till P3:s program "Tankesmedjan" där programledarna raljerar över William Petzälls drogproblem och där den kvinnliga programledare vid minst två tillfällen kallar WP för nazist?

2011-09-28 @ 17:51:28
Postat av: Thoralf Alfsson

Stig Yngve



Om någon kallade mig nazist i radion skulle jag utan tvekan göra en anmälan.

2011-09-28 @ 22:29:45
Postat av: Funtaren

Jag har uppskattat Petzälls gärning, men i denna situation undrar jag över vad som motiverat honom att ta beslutet att sitta kvar som vilde. Om han vill komma åt sitt missbruk och må bättre vore det väl bättre att hoppa av helt och hållet och ägna sig åt internt partiarbete i ett något lägre tempo? Det skulle vara bra om han kunde förklara sina bevekelsegrunder på ett bättre sätt.



Finns det en risk för att Petzäll röstar mot SD? Mao, innebär detta att vår vågmästarposition nu är osäker?

2011-09-30 @ 22:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0