POLISSTYRELSEN KALMAR LÄN

Idag har jag varit på polisstyrelsemöte för Kalmar län och Kronobergs län I Nybro. Det är inte många beslutspunkter utan mest information om ekonomi, verksamheter och det operativa arbetet. Den senaste veckan har vi haft flera mord och dessutom en stor mordbrand i Kalmar.

Under våren slogs de båda länens ledningscentraler samman till en gemensam central förlagd i Kalmar. Det har varit en del klagomål sedan uppstarten på grund av långa svarstider men detta är på väg att rättas till med en utökning av personalen. Under ett kvartal tar man emot ca 50000 samtal från 112-nummer, allmänheten, interna samtal och från pressen.

Jag ställde givetvis en del frågor om alla anlagda bränder i Berga till ansvariga polisbefäl. Tyvärr kan jag inte återge några detaljer men jag kan säga att polisens insats har varit större än det som framgått i media. En del av den kritik som varit i media har varit obefogad men detta kan tyvärr inte polisen bemöta då de skulle röja sina spaningsmetoder. Spaningarna bedrivs till viss del fortfarande.

Jag ställde även frågor om varför inte polisens hemsida utnyttjades mer för att publicera signalement på brottslingar och varför inte foto från övervakningskameror på misstänkta brottslingar publiceras. Det svar jag fick var att detta bara användes som en sista möjlighet i en brottsutredning. För mig framstår det som ett mycket märkligt förhållningssätt. Jag anser att när ett brott begåtts där fängelse ingår i straffskalan skall alltid denna möjlighet utnyttjas. Jag är övertygad om att många brottsutredningar då skulle kunna kortas i tid och att därmed en högre effektivitet skulle uppnås. Vilket i förlängningen skulle innebära att resurser skulle friges för andra arbetsuppgifter. Jag är dessutom övertygad om att dessa webbsidor med brottsmisstänkta skulle bli mycket välbesökta.

Ett mord som berört de flesta är den 4-åring som hittades död i ett skogsparti vid ett bostadsområde i Ljungby. Jag tänker inte återge de uppgifter som lämnades under styrelsemötet om utredningen utan istället nämna något om hur osmakligt svenska journalister utnyttjar situationen. Dessa journalister lurar och tvingar sig in hos barnfamiljer i detta bostadsområde. De belägrar trapphus och väntar ut familjer dygnet runt i sin jakt på ”smaskiga nyheter”. Uppenbarligen har det gått så långt att polisen fått gå in och avhysa dessa journalister från trapphusen som de tydligen bosatt sig i. Snacka om att visa respekt för barnfamiljer som bara vill ha lugn och ro för sina barn. Undrar hur Jan Helin skulle gilla att bli belägrad uti Bromma.

En annan sak som kom på tal under styrelsemötet var den falska bild som media ofta ger över ”verkligheten”. Som exempel togs påståenden om att New York skulle vara så lågt belastat att till och med Stockholm är betydligt farligare stad idag. Detta är bara en myt i media.

6 ggr fler mord/invånare begås i New York i jämförelse med Stockholm.

10 ggr fler personer/invånare är fängslade i New York.

Mer än dubbelt så många poliser/invånare i New York.

Allt enligt Länspolismästare Anders Kjaersgaard.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Det går inte att jämföra mordstatistik i Sverige med samma statistik från andra länder. Sverige brukar regelmässigt strykas i internationella jämförelser då den svenska statistiken betraktas som icke-tillförlitlig, eller i varje fall icke-jämförbar, då en gärning som i utlandet betraktas som mord har en tendens att klassificeras som dråp i Sverige.

2011-10-21 @ 21:08:04
Postat av: Tove

Jag skulle säga att rättigheten att inte bli pekas ut som potentiell mördare/våldtäktsman/bankrånare bör skyddas så långt som möjligt. Att någon gång ens ha blivit misstänkt för ett sådant brott kan förstöra en oskyldig människas liv för flera år framåt. I detta fall anser jag att den enskilda personen bör prioriteras framför kortsiktiga vinster i samhället. I längden tror jag nämligen att Sverige skulle förlora på att föra en sådan politik som du föreslår eftersom den endast skulle skapa splittring, misstro och elakt skvaller bland vissa grupper i befolkningen.

2011-10-21 @ 21:26:08
URL: http://typisksvensk.blogg.se/
Postat av: vmm

Angående det här att publicera bilder på misstänkta så skriver du "Det svar jag fick var att detta bara användes som en sista möjlighet i en brottsutredning".



Det har blivit någon slags regel att alla dom man publicerar bild på mer eller mindre anses skyldiga. Annars skulle man inte publicera bilden. Om man istället präntade in budskapet att dom vi publicerar bilder på faktiskt inte är dömda utan bara intressanta för utredningen, ibland kanske som vittnen, så vore det ju inte hela världen att få sin bild publicerad.



Det är faktiskt märkligt när Hasse Aaro står i Efterlyst och säger varför han och redaktionen valt att publicera vissa bilder och varför inte andra bilder när dom gör egna bedömningar om misstankegrad och hur grovt brottet är osv. Jag vet inte vad Hasse har för juridisk kompetens men jag skulle hellre låta Polisen göra en bedömning av vilka dom vill prata med och inte.



Polisen skulle kunna lägga ut en sida med bilder på personer dom helt enkelt vill prata med av någon anledning, och så behöver ingen känna sig utpekad eller uthängd bara för att man är med där.

2011-10-21 @ 21:40:57
Postat av: Lotta

Tycker ämnet är så viktigt att jag klistrar in mitt inlägg här också.

Såg på nyheterna igår om skolelever som tar ledigt mitt under terminen för att åka på semester med sin familj. En rektor intervjuades som absolut inte ville ge skolbarnen ledigt. Jo, en grupp var så klart undantagen från denne rektors hårda regler. Invandrare som ville åka till hemlandet för att besöka vänner och släkt fick så klart ledigt när helst de ville. Jag anser att detta är djupt orättvist och ställer mig samtidigt frågan, hur kan de åka hem till ett land de flytt ifrån?

2011-10-21 @ 23:03:10
Postat av: Gubben o Gumman

Lotta : Vi noterade samma sak rektorn tyckte att besöka släktingar eller sitt ursprungsland var anledning till ledigt,gäller då inte svenne bananer.



Det kommiska var ju när nästa pk kinna strax efter i SVT68 säger "Det finns gott om ordinarie tid på lov att besöka släktingar,och vips så hade SVT68, samt båda damerna dragit av ett halvt magasin i pk foten.



Många hjäntvättade svenskar reagerar inte, men frågan är om inte en och annan gör det ändå.

Om dom sedan fattar vad dom skall göra vid valurnan är en annan sak.



Det som löste ut det hela var ju att rödmöglet på SVT68 hade blivit förbannade för att resebolagen erbjöd läxläsning på semesterorterna hu så hemskt.

Marsch pannkakak ut med kamera och reporter.

2011-10-21 @ 23:39:23
Postat av: Gubben o Gumman

Det är säkert lätt att förföras av info i polissstyrelsen om insatsens storlek.

Resultatet räknas, 22 anlagda bränder innan någon förmodligen golade ned dom som sitter nu, polisen hade ju inte deras namn först på listan.



Spelar ingen roll om Kalmarpolisen spannade från vattentornets vattenresevoar i ubåtar,när fjolltrattnarna eldar nedanför.

2011-10-21 @ 23:44:03
Postat av: Göran

@ Lotta

Frågan är hur många sovande invånare i landet "Svarabien" som reflekterar över ämnet.

I skolvärlden är allt gulligt, puttigt, nuttigt och tillrättalagt enligt statens och medias riktlinjer. Med detta har vi också tappat vår tidigare topplacering på skolvärldskartan.

Övriga EU tycker givetvis att det är kanon, allt avskräde sändes till oss utan returmöjlighet och utan avsändare.

Att däremot hälsa på i sitt "hemland" är snarare en merit än ett undantag. De söta små invandrarbarnen sjunger gärna morgonsånger på sitt "språk" efter semestern. Som mest sjöngs det sånger på åtta (8) olika "språk" i min dotters klass. Svenska då? Behövdes inte, "det kunde alla allaredan". Då är det bättre att kunna Hindi och Somali, tyckte fröken, "för större förståelse".



En sak till som retar mig otroligt mycket är "svenska som andra språk". Denna term kommar att få bägaren att rinna över inom en snar framtid.



Anpassningen till "Det Nya Sverige" börjar redan på dagis och sedan tuggar det på.

Här i har vi föräldrar ett enormt ansvar, att visa barnen den riktiga världen, den utanför skolans redigerade bild.

Lovar att jag visar mina ungar sanningen, varje dag.

2011-10-21 @ 23:48:47
Postat av: Magentan

Lotta skrev: Invandrare som ville åka till hemlandet för att besöka vänner och släkt fick så klart ledigt när helst de ville. Jag anser att detta är djupt orättvist och ställer mig samtidigt frågan, hur kan de åka hem till ett land de flytt ifrån?



Mycket relevanta iakttagelser! Dels det typiskt orättvisa tänkandet och dels frågan om hur man överhuvudtaget kan besöka ett land som man tvingats fly ifrån och till och med ta med barnen till ett så "farligt" ställe.

2011-10-21 @ 23:56:17
Postat av: Ellen

Inte undra på att invandrarbarnen sackar efter i skolan och får betyg därefter. Alla svenskkunskaper blir väl som bortblåsta under vistelsen i hemlandet.

2011-10-22 @ 00:25:32
Postat av: Loke

För mig är det helt obegripligt att vi alltid ska jämföra sverige med usa, man tycker det borde finnas något grannland i europa som vore mer intressant att jämföra med.

2011-10-22 @ 08:25:28
Postat av: HSL

Jämförelsen med New York har ett par årtionden på nacken, den kom till ungefär när staden New York hade lika många invånare som landet Sverige.



Så är inte längre fallet. Man ställer alltså bara invånarantal emot varandra, att det ena är geografiskt enormt mycket större än det andra var tydligen inte intressant.



Det som då är intressant är som sagt att det finns alltså ungefär dubbelt så många poliser i NYPD som i hela Sverige. Lite beroende på hur man räknar har de runt 45000 poliser, vi har runt 20000 för hela landet.



Population 8.3 miljoner vs 9.4 miljoner i Sverige.



Storlek 1214 km^2 vs 449964 km^2, det är ungefär samma sak tydligen. Gotland är mer än dubbelt så stort som New York till ytan om vi nu skall jämföra.



Mindre yta, fler poliser per m^2 och invånare, helt andra regler. Det är något lättare att få önskade resultat då men det nämner de aldrig i sin jämförelse. Jämförelsen är och har alltid varit korkad.

2011-10-22 @ 16:26:52
Postat av: vmm

Jag var i New York för sisådär tre år sedan och ja, jag gick runt på trottoarer och i affärer. Det som slog mig var hur trevlig stämning det var både på trottoarerna och i affärerna. Jag kan inte citera vad folk sa utan helt enkelt så var det en trevlig stämning.

2011-10-22 @ 20:50:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0