ÅRSTIDERNA PÅ ÖLAND

Nu har det varit semester några dagar som jag tillbringat på Öland tillsammans med barn och barnbarn. Ikväll kom även lite släkt på besök och det är alltid trevligt.

Dagen spenderades givetvis vid stranden och det hade uppenbarligen många andra också bestämt sig för att göra.



En av de bra sakerna med att bo i Kalmar är närheten till Öland. De som följer min blogg vet att jag titt som tätt åker över till Öland. Det har blivit som ett andningshål för mig där jag kan koppla av och hämta ny energi. Att åka till Norra Öland innebär också att man slipper alla beslöjade kvinnor och andra människor som man får nog av i andra delar av i landet. Då kan man givetvis fundera över hur det kunnat bli så galet i dessa kommuner. Stranden ovan är nog hundra procentigt västerländsk. Här finns ingen mångkultur eller mångfald och jag är lika säker på att inte en enda av dessa människor saknar det heller. Det kvittar hur politiskt korrekta de är så gäller det inte på sin egen semester och sitt eget ”semesterparadis”. Om det gjorde det skulle man nog välja Turkiet eller Egypten som resmål.

För min egen del har jag mer och mer börjat uppskatta andra årstider på Öland. Samma badstrand kan vara något helt annat under vintern.




På våren eller hösten kan man promenera längs stranden helt ensam och utan ett enda fotspår i sanden. Det är lite svårt att tänka sig när stranden är så full av människor att det knappt finns lite utrymme att sätta upp sin strandsol och lägga ut sin handduk på.




Alla årstider har givetvis sin tjusning och vi skulle nog sakna dem om det alltid vore sommar.

Imorgon börjar jag med driftsättningen av ett Siemens styrsystem hos en kund i Nybro. Skall bli kul att få jobba i skarpt läge igen! 


Kommentarer
Postat av: Ruskprick

Var vid norra Öland förra veckan och tänkte på samma sak. Inte en arab på stranden. Mångkulterens berikare är någon annanstans gudskelov. Undrar om vanliga Svenssons också funderar kring detta? Eller ens märker det?



Visserligen kunde man läsa om enstaka berikare som berikade Öland i Ölandsbladet och där hycklas det inte om signalement som i andra medier. En tjej blev rånad och brutalt misshandlad en natt i Borgholm. Av män med utländskt påbrå. På norra Öland besöks äldre av två utländska män som påstår sig vara från hemtjänsten och som rånar gamlingarna.



Bödabukten är så vacker men västra sidan är dock ännu vackrare i mina ögon. Körde vid två tillfällen kustvägen mellan Byrum och Löttorp (bolaget ligger ju i Löttorp) och frågar mig hela tiden vilken stuga som är Thoralfs. Vidare har jag kört lite norröver vid som vi kallar "lutande tallarna" där är det faktiskt ännu vackrare och där har vi vår sjöbod (Hunderum ungeför vid östra kusten) som min gammelfarfar byggde och fiskade från trots att han var mer än halvblind och cyklade flera kilometer genom skogen till. Tyvärr semestrar Ulf Wickbom där i närheten och jag vet vilket hus det är för det har min mamma som är Ölänning pekat ut. Ha det bra på Öland Thoralf själv ska jag till Köpenhamn snart innan jag återvänder till vindarnas Ö.

2011-07-20 @ 01:13:01
Postat av: Skeåning

Jag spenderade stora delar av de flesta somrarna under min uppväxt på Öland. Vilket väl blev runt 12-14 somrar, så det var lite som ett andra hem när man växte upp. Mestadels i trakterna runt Borgholm, men också vid Färjestaden. Har bara fina minnen därifrån, och minns de somrarna med värme. Har dock inte varit där på många år nu, och drar mig nästan för att åka dit, då jag har haft som farhåga att Borgolmstrakterna skulle vara sönderberikade vid det här laget på somrarna, och det skulle bli en plågsam kontrast och upplevelse till hur man minns det. Då var det värsta som skedde lite fyllebråk utanför strand hotel, som i värsta fall slutade med en brottningsmatch. Nu blir tjejer bortsläpade, nersparkade och rånade på väg hem från samma hotel. Helt otänkbart under min uppväxt, och jag är 28 år gammal, så det är inte såpass längesedan.

2011-07-20 @ 02:50:45
Postat av: Skeåning

Svenskarna har verkligen flippat ut på relativt kort tid. ;)

2011-07-20 @ 02:56:50
Postat av: Zigge

Öland är väldigt svenskt och fint , var där veckan efter midsommar,men farligt.

Som svensk faller man in i en falsk trygghet och glömmer hur det egentligen ligger till med " Sverige"

men hemkommen blir man påmind om hur fint Sverige kunde ha varit.

Öland kanske sista svenska utposten?

2011-07-20 @ 04:40:22
Postat av: Trött! Riktigt trött!!

Ja, njut medan ni kan. Det kommer att bli likadant på Öland som på många andra platser i Sverige. Horder av halal grillande araber längs hela stranden, samt burka och huckleklädda kärringar som badar med kläderna på. Kultur? Fuck! Själv är jag uppvuxen på Limhamn, där arab var något vi inte visste så mycket om. Idag är stranden på Limhamn fullständigt nedlusad utav dem. En strand har fått det passande namnet persiska viken. Detsamma gäller "finstranden" längs ribersborg. Även finområdet västra hamnen är helt nedlusat. Ingen bryr sig heller att de parkerar sina bilar ända ute på gräsmattorna, eller i parker. Vad skönt det måste vara för dem att de blivit så många och kan börja göra som de vill. Undrar om fin folket i Kalmar vaknar ens när kattrumpan blivit ett nytt persiska viken?

2011-07-20 @ 06:01:09
Postat av: Robin Shadowes

Jag var precis på väg att säga det samma men nån hann före mig. Först tar dom Öland sedan tar dom Gotland. Almedals-veckan kommer bli ett helvete om ett par tre år. Då kommer politiker-veckan invaderas av skränande knolla din mamma-araber. Fast å andra sidan så kommer ju medeltids-veckan snart att göra skäl för sitt namn med halshuggningar och steningar.

2011-07-20 @ 06:46:48
Postat av: Sven Dacke

Allt går kanske igen.



Information om Öland.

Ett litet klipp från en tidskrift Cykla på Öland.

Vet du att Köpingsvik en liten bit norr om Borgholm var en handelsplats i nivå med Birka



"Den andra faktorn som allmänt anses ha bidragit till Ölands välstånd var Romarrikets framväxt och de handelsvägar som härmed upprättades mellan Nord- och Sydeuropa. I utbyte mot statussymboler som bronser, glas, lerkärl, guldsmide och mynt kunde folken i Norden lämna pälsverk, hudar, hästar, järn, bärnsten och kanske livsmedel.

Postat av: Ludvig

Skönt för dej att kunna koppla av, brukar själv koppla av på östra sidan.

2011-07-20 @ 07:17:25
Postat av: Info

SVERIGES RADIO: FLER MUSLIMER TILL SVENSKA STRÄNDER!



Med hjälp av upprepade reportage och talrika intervjuer riktar P1 Morgon idag uppmärksamheten på ännu ett mångkulturellt missförhållande: Allt för få barn är nämligen simkunniga i ”utsatta” områden som Bergsjön, Rosengård, Rinkeby, Södertälje osv.



Upprörande! Här gäller det för alla goda instanser att snarast få våra vattenovana invandrarbarn och deras föräldrar ned till alla badstränder i stora flockar!



TURBOTRUTARNAS JULAFTON



bjöd P1 Morgon på igår. Ordet ”turbotrut” är inte helt nytt – det förekom t.ex. på Flashback redan 2002 – men först att använda och förklara det på ett seriöst sätt torde ha varit Jan Milld på sidan Blågula frågor. Härmed avsåg han en ny art av politiker och debattörer, som med rasande fart och sluddrande uttal kunde tala utan andningspauser hur länge som helst om något eller ingenting alls och i oändlighet upprepa precis samma saker.



Här listade han några turbotrutar:



http://www.bgf.nu/ak08/v11.html



Igår på morgonen fick vi i P1 det tvivelaktiga nöjet att lyssna på ytterligare två, kvinnliga sådana. Båda torde vara bekanta för Thoralf. Den ena representerade Miljöpartiet, den andra Moderaterna.



Särskilt den sista tilldrog sig mitt intresse, eftersom programledaren, Lars Mogensen, med sitt otydliga uttal inte en enda gång kunde säga hennes namn på ett begripligt sätt. Allt som klart framgick var att hon i riksdagen sysslade med energifrågor i näringsutskottet. Jag antecknade tre gånger programledarens märkliga namnförslag. Enligt honom heter hon dels



CECILIA CHENTJÅTTA



dels



CECILIA TERNTJERTFOBI



dels



CECILIA TENFJORTFI



Jag kände mig riktigt stolt, när jag efter en del listigt googlande för mig själv kunde avslöja det verkliga namnet:



För det första heter hon inte ”Cecilia” utan CECILIE (hon är inte svenska). Det korrekta efternamnet är



TENFJORD-TOFTBY



Vi har väl de massmedier vi förtjänar.

2011-07-20 @ 07:33:39
Postat av: Tony Ingman

Ja Thoralf, du är väl unik i Sveriges Riksdag, för

det är väl inte många som har en civil karriär att

falla tillbaka på, i vart fall inte i dom andra partierna, dom flesta verkar vara födda in i politiken, vilket märks på deras verklighetsuppfattning.

2011-07-20 @ 07:48:37
Postat av: Stefan A

Ledningen och anställda på SVT/SR använder "företaget" som om det vore deras egen privata verksamhet, men det är faktiskt vi som betalar,och det är vi som ska bestämma,(eller det borde vara så), och vill de bedriva egen versamhet och propagande får de betala ur egen ficka, som alla andra....

2011-07-20 @ 08:08:28
Postat av: Sven Dacke

Därför kan olaglig avlyssning vara befogat för oss reportrar



Avslöjande av hur Tredje Statsmakten tänker och jobbar



Postat av: LN

Apropå CECILIE TENFJORD-TOFTBY - mod.turbotrut.



Ja, det var ju svåruttalat. Inte minst om det föreligger i text och läses högt därifrån.



"Vi har väl de massmedier vi förtjänar"



THORALF ALFSSON är också ett mycket svåruttalat namn.



Så svårt att uttala, att TALMANNEN i Sveriges Riksdag inte klarar av att uttala det.



I synnerhet efternamnet bjöd på svårighet - det drunknade någonstans djupt nere i TALMANNENS talapparat.



ABDIRZAK WABERI är däremot lätt för talmannen att uttala, det flyter distinkt och njutningsfullt

fram längs talmanstungan utan fonetiska stakningar.



"Vi har väl den talman inkl. riksdag vi förjänar"

2011-07-20 @ 10:41:04
Postat av: Sven Dacke

Sveriges ny industriverksamhet.



Produktion av vård och omsorg och stor förtjänst och ofta obefintlig skatt genom att huvudbolag ofta finns i lågskatteländer.



Här kommer ett uppslag till den som vill gräva lite, exempelvis Janne Josefsson.

Det skulle vara intressant att få mera fakta vilka som lever på våra skattepengar



Växjö har ersatt SOS Alarm med en ny operatör som finns i örebro



"Vi var inte missnöjda med tidigare avtal, men måste enligt lagen göra en ny offentlig upphandling, förklarar Jörgen Gertsson.

Och i den upphandlingen kunde SOS Alarm enligt Jörgen Gertsson inte svara mot de servicekrav som Växjö kommun ställde. Avtal skrevs i stället med Tunstalls Trygghetscentral i Örebro, som enligt företaget har avtal med över 100 svenska kommuner. I Kronobergs län har även Tingsryd, Uppvidinge och Ljungby knutit avtal med samma larmförmedling."



Huvudgrupp i Sverige är Tunstall AB 556387-8551 som ser ut att ha kopplingar till välkända Atteno Care .

I toppen finns http://www.tunstall.co.uk/Home



Postat av: Gute

Jag börjar mer och mer förstå varför Gotland uppskattas och beskrivs som ett paradis av våra besökare och deltidsboende.



När jag har rest över hela Europa i snart 50 år och sett "utvecklingen", så visst är Gotland ett paradis!



Inom mitt yrkesengagemang träffar jag på människor som betalar fantasisummor för en tomt eller ett ruckel i någon avkrok på ön.



Följande svar lämnar samtliga till anledningen:



1. Lugnet.

2. Avsaknaden av mångkultur.

3. Låg kriminalitet.

4. Naturen.



På ren Svenska säger de att det är som att komma till Sverige igen!!

2011-07-20 @ 11:37:16
Postat av: Inte-en-till

"Stranden ovan är nog hundra procentigt västerländsk. Här finns ingen mångkultur eller mångfald och jag är lika säker på att inte en enda av dessa människor saknar det heller. Det kvittar hur politiskt korrekta de är så gäller det inte på sin egen semester och sitt eget ”semesterparadis”. Om det gjorde det skulle man nog välja Turkiet eller Egypten som resmål."



Så sant som det är sagt. Svenskars inställning till invandring och invandrare måste bedömmas efter deras agerande, inte efter vad de säger i opinionsundersökningar eller när många är närvarande.



Alltså:



1) Var bor du?

2) Hur ser dina barns skola ut?

3) Vilka umgås du med när du själv kan välja?

4) Var semestrar du?

2011-07-20 @ 11:52:41
Postat av: Da Capo

Voltaire sade:

"Så länge folket inte bryr sig om att utöva sin frihet, kommer de som har behov att tyrannisera att göra detta, ty tyranner är aktiva och ivriga och kommer i namn av vilken som helst gud, religon eller vad det vara må att ägna sig åt att sätta bojor på det sovande folket."

2011-07-20 @ 14:25:30
Postat av: Tobbe S

Helt underbart!!

En väl avlönad riksdagsman som istället för att lata sig på sitt lov, (välbetalda) från Riksdagen, arbetar som system-/styr-/reglertekniker. Hur många av de andra riksdagsmännen kan man tänka sig skulle bevärdiga sig själva ner till gräsrötternas nivå under sommarferien? Nu steg du i min aktning igen Thoralf.

/TS

2011-07-20 @ 14:30:23
Postat av: bög och islamofob

Homofestival eller mussefestival?



Galenpannan Mattias Gardell håller föredrag om "islamofobi" på homofestival!



http://politisktinkorrekt.info/2011/07/19/mattias-gardell-gor-upp-med-islamofobin-i-queerrorelsen/



Vore inte det mer passande att hålla föredrag om "homofobi" i islam?!

2011-07-20 @ 15:18:11
Postat av: Anonym

Sola lagom, solen är stark nu för tiden.Blir det långtråkigt läs en bra bok.

http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

2011-07-20 @ 15:40:24
Postat av: S-E Karlsson

Jaja men 3,913000 :- ja vad är detta för siffror ?

Jo det kan jag tala om det är vad Högsby kommun med sina fåtaliga skattebetalare betalade ut under år 2010 till utrikesfödda i kommunen ! Vid sista fullmäktigemötet var ett flertal politiker uppe i talarstolen och yrkade bifall till fortsatt flyktingmottagande !!!!!

2011-07-20 @ 16:05:15
Postat av: Hulda

bög och islamofob:...

Undrar om Gardell kommer att nämna några framträdande homosexuella kulturpersonligheter i Mellanösterns Muslimska länder? (som lever...)

2011-07-20 @ 18:49:37
Postat av: Gunnar

Tacka vet jag Böda camping. I stort sett 100% svenskt. Oftast mycket bra och trevlig stämning.

2011-07-20 @ 20:22:51
Postat av: Tony Ingman

Här är ytterligare tre damer som är utrustade med turbotrut GUDRUN SCHYMAN, BIRGITTA OHLSSON,

MARIA WETTERSTRAND, när dessa damer sätter igång och pladdrar är där ingen annan som får en syl i vädret

2011-07-20 @ 20:31:42
Postat av: Leif T Åhlin SD/Arvika

Köpingsvik och FBU lägret är väl det närmaste jag kommit hos Öland, några somrar under 70 och 80 talet som chef för sjukvårdsutbildningen där. Ja givetvis

Borgholm och ett hotell som hade en "rund säng", där

"Lill-Babs hade härjat"! (påstods det)

Själv hade jag min nya husvagn Polar 425 (79), en perfekt sådan för ett militärt äventyr, ha, ha!

Många trevliga minnen, faktiskt!



Under senare år (88) var Kalmar travbana en favorit för mig. Jag vann mitt första totalisatorlopp där sedan jag avslutat min militära bana (87).



Nu är det endast SD och valet 2014 som gäller.

Sedan skall jag ta en förnämlig lång semester för gott, om inte "herrarna" bestämmer något annat.

Den förra semestern hade jag 1980 då jag gifte mig för andra gången. Då gick resan i Finlands tecken (de tusen sjöarnas land) en vecka, sedan vankades det Köpingsvik och sjukvårdshungriga elever. Jag gifte om mig 1988 med nuvarande men se, ingen bröllopsresa eller semester hittills har infunnit sig. Livet är en strid, mina damer och herrar. Och jag är stridbar som tusan...

2011-07-20 @ 21:58:01
Postat av: Gubben o Gumman

S-E Karlsson : Det är minst två kronor för mycket.

2011-07-20 @ 23:28:45
Postat av: Gubben o Gumman

AW Svensson : Har du någon aning om vems den gula båten ?

2011-07-20 @ 23:31:04
Postat av: Gubben o Gumman

"Vems den gula båten är"

2011-07-20 @ 23:35:04
Postat av: edmund

Jaså, Lill-Babs hade härjat i den runda sängen. Det låter som om det var orgier. Kanske inte otroligt.

2011-07-21 @ 12:35:01
Postat av: acken

Har du, Leif T Åhlin, någon ytterligare information om Lill-Babs härjningar?

2011-07-21 @ 17:02:03
Postat av: Leif T Åhlin SD/Arvika

Ha, ha, jag var inbjuden till ett sällskap och detta

fantastiska rum, där samtalet utspelade sig. Hon "Lill-Babsan" var där och uppträdde och bodde

i detta charmanta rum. Kanske var det "bröllopsviten" jag betraktade!? Som jag påstod tidigare hade jag en utmärkt Polar husvagn för mina bedrifter, som militär och som civil, vid alla dessa

förbandsövningar som vi genomförde i övre norrland.



1981 sänktes "natt-traktamentet" för oss "Zigenare"

till futtiga 35 riksdaler per natt. Det gjorde att

vi med husvagn istället tog in på hotell istället.

Tacka tusan att "försvaret" blev fattigt.



Jo, jag vet var "babsan" bodde i Järvsö. Även hennes föräldrar bodde där. Jag var ju "hälsing" på den gamla tiden (70-80 talet). Jag hette också på den tiden "Svensson" innan jag växlade till min faders namn i slutet av 1979. Så lite "släkt" har man ju varit även till Lill-Babs! :-)

2011-07-22 @ 00:00:33
Postat av: acken

Tack för svaret om den lilla tillställningen i Lill-Babs rum, Leif T! Men i ditt första inlägg skrev du att det påstods att Lill-Babs hade härjat där. Vad påstods det lite närmare?

2011-07-22 @ 14:02:28
Postat av: Leif T Åhlin SD/Arvika

Några närmare intima händelser redogör jag inte för.

1979 fyllde jag 40 år, just vid denna tidpunkt och inbjudan. Och en trevlig tid var det allt, där på Köpingsvik...och Borgholm...

2011-07-22 @ 19:28:02
Postat av: acken

Nej, jag menade inte några närmare intima händelser utan helt allmänt hur uttrycket att det påstods att hon "härjat" där skulle tolkas. Det kan ju tyda på att hon deltagit i just "intima händelser".

2011-07-22 @ 20:17:19
Postat av: skuris

Allt tyder nog på att det gått hett till med Lillbabs i den runda sängen. Annars skulle det ha dementerats. 1979 var hon 41 år och kanske som mest aktiv på sexfronten.

2011-07-24 @ 19:05:15
Postat av: Discount Nike Sneakers

I recently came across your article and have been reading along. I want to express my admiration of your writing skill and ability to make readers read from the beginning to the end. I would like to read newer posts and to share my thoughts with you.6.Thank you for this article. That’s all I can say. You most definitely have made this blog into something special. You clearly know what you are doing, you’ve covered so many bases.Thanks!

2011-09-10 @ 08:52:10
URL: http://www.nikerwo.com
Postat av: Burberry Pas Cher

Thomas Burberry a fondé la maison de luxe Burberry mode en 1856 alors qu'il n'avait que 21 ans.<a href="http://www.burberry-pas-cher.com" title="Burberry Pas Cher">Burberry Pas Cher</a>

Burberry a commencé sa carrière dans le monde de la mode comme apprenti drapier, jusqu'à ce qu'il ouvre son propre magasin en Angleterre. En 1870,<a href="http://www.burberry-pas-cher.com" title="sac burberry pas cher">sac burberry pas cher</a>

son entreprise avait une réputation solide pour son développement d'extérieur attire.Thomas Burberry est crédité de développer une nouvelle forme <a href="http://www.burberry-pas-cher.com/7-burberry-bottes" title="Burberry Bottes">Burberry Bottes</a>

de tissu qui a été utilisé dans ses vêtements de plein air. Ce tissu, connue sous le nom de gabardine, était résistant à l'eau et résistant mais respirante.<a href="http://www.burberry-pas-cher.com/17-chaussures-burberry" title="Chaussures Burberry">Chaussures Burberry</a>

Comme tel, il a aidé à protéger le porteur contre les éléments tout en restant comfortable.By 1891, Thomas Burberry avait ouvert un emporium à Londres.<a href="http://www.burberry-pas-cher.com/21-costumes-burberry" title="Costumes Burberry">Costumes Burberry</a>

Cette emporium sert encore de siège Burberry entreprise. Quinze ans après l'ouverture de l'emporium, Burberry a conçu la marque déposée <a href="http://www.burberry-pas-cher.com/12-hobos-burberry" title="Hobos Burberry">Hobos Burberry</a>

de la ligne Burberry: ". Transmet» un chevalier équestre avec le mot latin "Prorsum", qui signifie Burberry a fait les manchettes lorsque la compagnie équipée <a href="http://www.burberry-pas-cher.com/11-lunettes-burberry" title="Lunettes Burberry">Lunettes Burberry</a>

de Roald Amundsen, qui a été le premier à atteindre le pôle Sud, en 1911. Il a gagné plus d'attention en 1914 quand il était responsable de pourvoirie <a href="http://www.burberry-pas-cher.com/5-sacs-burberry" title="Sacs Burberry">Sacs Burberry</a>

Ernesst Shackleton, qui était l'homme chargé de diriger une expédition qui a parcouru l'Antarctique. Le War Office, puis lui a commandé de faire des changements à leurs manteaux officier dans le but de mieux suite de leurs conditions, qui conduisent au développement de l'trench qui est devenue populaire parmi les civils après la guerre était terminée. s

2011-11-14 @ 07:51:22
URL: http://www.burberry-pas-cher.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0