KVITTNINGSSYSTEM

Just nu är jag mycket, mycket besviken på hur ledamöterna i de andra riksdagspartierna behandlar (mobbar) Sverigedemokraterna. Vi är fortfarande utestängda från kvittningssystemet.

Min far som är lite dement försvann från sitt hus en kväll i slutet av förra veckan. Som tur var uppmärksammade grannarna detta och han hittades innan det var för sent men han fick tas med ambulans till Västerviks sjukhus på grund av att han var i dålig kondition och nedkyld.

Nu skall han flyttas från Västervik till hemkommunen Vimmerby. Idag har jag fått flera samtal från Västerviks sjukhus om att det är problem med min far och att de önskar närvaro av någon anhörig när han skall förflyttas.

Jag är dock ”tvingad” att närvara vid dagens och morgondagens votering i riksdagen på grund av att vi inte får ingå i kvittningssystemet.

Gissa vad jag tycker just nu om Socialdemokrater, Moderater och övriga partiers mobbning av Sverigedemokraternas ledamöter genom utestängningen från kvittningssystemet.

Om några av Sverigedemokraternas ledamöter i riksdagen blir sjuka kan det parlamentariska läget i nationen Sverige förändras, då har oppositionen inte längre majoritet i riksdagen. Så vill uppenbarligen övriga partier ha det i riksdagen.

Det kanske är läge att sjukskriva sig och några fler av Sverigedemokraternas ledamöter på måndag då regeringen med stor sannolikhet kommer åka på flera nederlag om det inte lämnar walkover i debatten.


Kommentarer
Postat av: AWSvensson

Den ende som kan uttrycka det i skrift är GoG ,själv är jag alldeles för mesig.

Kommer sådant till allmänhetens kännedom så blir domen

över dessa kräk inte nådig,den tiden när mobbning av Sd gav stjärnor på PK himlen är för alltid försvunnen.

2011-12-14 @ 17:20:12
Postat av: Fiona1177

Jag hade för mig att ni inte fick ingå i kvittningssystemet, men jag vet inte varför? Går det inte att överklaga, anmäla eller...ja, något? Detta är ju helt horribelt, lite Reinfeldtanda över det hela.

2011-12-14 @ 17:29:47
Postat av: Svensson

Du skrev om Moderaterna blir sjuka, dom är sjuka ( i huvudet ) tro mig haha :p

2011-12-14 @ 17:45:52
URL: http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/
Postat av: Rune

Ni skulle kunna stävja detta med lite list.

T.ex. om det skulle bli en omröstning framöver i en för SD betydelselös fråga som de "Rödgröna" driver? Så skulle ett par av SDs riksdagsledamoter kunna bli magsjuka och därmed fälls förslaget.

Eller tvärtom när Regeringen driver något som inte har någon betydelse för SD.

Jag undrar om det inte snart skulle komma ett erbjudande om detta hade hänt ett par gånger?

2011-12-14 @ 18:01:48
Postat av: SM811

Förklara detta med sjukskrivning kontra kvittning.

Så som jag har förstått det får inte SD ingå i kvittningssystemet för det har de andra partierna kommit överens om. Är det inte då viktigt att alla SD ledamöter är närvarande?

2011-12-14 @ 18:24:04
Postat av: Andreas H

Tråkigt att höra om din far och likaledes tråkigt att höra hur lågt människor kan sjunka för att kväsa de åsikter man inte tycker är bekväma. Håll ut, Thoralf och alla ni övriga i Riksdagen. Ni skall veta att era uppoffringar inte ör förgäves utan snarare mycket uppskattade. Även vi, lågutbildade män i glesbygd, har vett att uppskatta er ansträngning och ta ställning mot mobbning.

2011-12-14 @ 19:06:42
Postat av: Svensson

Dom sjuka har fått lida mycket med den här regeringen :(

2011-12-14 @ 19:22:21
URL: http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/
Postat av: Tony Ingman

Svensson:"Dom sjuka har fått lida mycket under den

här regeringen" Ja det har även fattigpensionärena

fått göra . Att denna regering hyser förakt för gamla och sjuka har dom visat många prov på.

2011-12-14 @ 20:16:08
Postat av: Stefan

Du hade mitt kryss på valsedeln sist Thoralf och det är ditt även nästa gång om du bara orkar med.



Tack för din blogg och tack för att du finns. Jag tycker dock att du ska prioritera din fars behov just denna gång, låt oppositionen ta smällen. Dina väljare står bakom dig. God Jul och Gott Nytt År!

2011-12-14 @ 20:19:39
Postat av: Stefan

Du hade mitt kryss på valsedeln sist Thoralf och det är ditt även nästa gång om du bara orkar med.



Tack för din blogg och tack för att du finns. Jag tycker dock att du ska prioritera din fars behov just denna gång, låt oppositionen ta smällen. Dina väljare står bakom dig. God Jul och Gott Nytt År!

2011-12-14 @ 20:19:50
Postat av: Robin Shadowes

Efter Utöya och ABB så kan vi bara konstatera att inget trick är lågt nog så länge det sjadar Sverigedemokraterna. Inte ens Glocalnet är numera lika lågt. 7klövern(nn) har numera sjunkit lägre 'n Glocalnet.

2011-12-14 @ 20:21:24
Postat av: Robin Shadowes

Fan att man inte kan editera i efterhand!



Efter Utöya och ABB så kan vi bara konstatera att inget trick är lågt nog så länge det skadar Sverigedemokraterna. Inte ens Glocalnet är numera lika lågt. 7klövern(nn) har numera sjunkit lägre än Glocalnet.

2011-12-14 @ 20:23:59
Postat av: Sven Dacke

Debattartikel i Barometern Kalmar

"Om vi i Kalmar län välkomnande lika många invandrare som man varje år gör i Kronobergs län så skulle vi ha en positiv befolkningsökning i vårt län." Anders Åkesson "C" och Christer Jonsson "C" om framtiden för Kalmar län.



Tyvärr har förmodligen avsnitten om vem som betalar kalaset glömts bort

Postat av: Susanne

Hur funkar det här kvittningssystemet? Varför är inte alla med?

2011-12-14 @ 20:52:43
Postat av: Karlskronabloggen

Ja, det är onekligen sjukt att ni inte får vara med i kvittningssystemet. Stellan Bojerud fick väl t o m åka ambulans tur och retur från hjärtakuten för att vara med på en omröstning.

2011-12-14 @ 20:57:04
URL: http://www.karlskrona.nu/blogg/
Postat av: Lotta

Går det inte anmäla förhållandet att endast 1 parti av 8 inte får ingå i kvittningssystemet till europadomstolen?

2011-12-14 @ 21:36:28
Postat av: Thoralf Alfsson

Lotta



En bra idé.



En anmälan till DO kanske heller inte vore fel!

2011-12-14 @ 22:30:17
Postat av: En SD sympatisör

Thoralf, kan du förklara hur kvittningssystemet skulle fungera om SD ingick i detta? Om en SD:are inte kan delta i en röstning vem ska kvittas bort?

SD röstar ju ibland med alliansen ibland med vänsterblocket.

Tycker för övrigt att din blogg är helt outstanding. Hoppas du får den upskattning inom partiet som du förtjänar.

2011-12-14 @ 22:34:30
Postat av: Thoralf Alfsson

Kvittningssystemet har egentligen bara någon betydelse om hela oppositionen är enad.



I detta fall har Alliansen 173 mandat och S+MP+V 156 mandat och SD 19 (1 mandat opolitiskt).



Om Alliansen har t.ex. 20 ledamöter frånvarande en dag och S+MP+V har 22 ledamöter borta så innebär kvittningssystem att två Alliansen ledamöter inte röstar vid en votering. Därmed uppehålls balansen mellan blocken.



Om SD skulle stödja Alliansen vid en omröstning så har det ingen större betydelse om vi får vara med i kvittningsystemet men om istället en samlad opposition stöds av SD blir det däremot mer problematiskt.



Då har Alliansen 173 mandat och Oppositionen 175 mandat. Om då två ledamöter från SD skulle vara frånvarande blir det 173-173 vid en votering och lottdragning.



Om SD skulle få ingå i systemet så skulle det i ovanstående exempel innebära att Alliansen skull kvitta bort två av sina ledamöter för att balansen skull bestå om SD har två ledamöter frånvarande.



En votering skulle då sluta 171-173.



Det är i varje fall min uppfattning om hur det skulle kunna fungera.



Hoppas att det är begripligt.

2011-12-14 @ 23:30:04
Postat av: Thoralf Alfsson

En SD sympatisör



"Tycker för övrigt att din blogg är helt outstanding. Hoppas du får den upskattning inom partiet som du förtjänar."



Tyvärr har jag nog aldrig fått något erkännande för min blogg från ledande personer inom partiet. Med undantag av en person.



2011-12-14 @ 23:33:09
Postat av: Kung Fy

"Tyvärr har jag nog aldrig fått något erkännande för min blogg från ledande personer inom partiet. Med undantag av en person."



För f*n grabbar/or i riksdagsgrupp och annorstädes.



Skärpning!

2011-12-14 @ 23:44:55
Postat av: Kung Fy

Ja, jag vet att ni är här och läser.....

2011-12-14 @ 23:45:58
Postat av: Fiona1177

Du har alla oss, Thoralf! Vi är många, både från ditt hemlän och från övriga landet. Vi kanske inte kommenterar så ofta, men vi finns och läser din blogg varje dag och är djupt tacksamma över att du orkar kämpa i den motvind som finns. Många kramar till dig!

2011-12-15 @ 09:01:31
Postat av: Ludvig

Väldigt tråkigt att alla partier utom SD fortfarande sitter i sandlådan. Jag har en föraning om att det kommer att märkas betydligt vid nästa val.

2011-12-15 @ 09:10:47
Postat av: Karlskronabloggen

Det tycker jag låter märkligt Thoralf om du bara fått erkännande för din blogg från bara EN ledande person i partiet?



Det måste väl vara den mest lästa bloggen skriven av en Sverigedemokrat?



Kenth Ekeroth skriver ju också, men den är inte alls lika bra som din blogg.



Richard Jomshof skrev tidigare en bra blogg och skulle gärna sett att han fortsatt med det.



Sen kan jag väl möjligen tycka att det är lite låg klass på en del kommentarer i din blogg och ibland helt utanför ämnet, men det är ju bara att låta bli att läsa dessa, så jag ser inte det som något problem!



Keep up the good work Thoralf!

2011-12-15 @ 09:13:24
URL: http://www.karlskrona.nu/blogg/
Postat av: Karlskronabloggen

Glömde nämna Stellan "Mopsen" Bojeruds blogg i föregående inlägg! Mopsens blogg är också alltid läsvärd, liksom Therese Borgs!

2011-12-15 @ 09:21:54
URL: http://www.karlskrona.nu/blogg/
Postat av: En SD sympatisör

Thoralf, tack för svaret. Du skriver...

Om SD skulle stödja Alliansen vid en omröstning så har det ingen större betydelse om vi får vara med i kvittningsystemet men om istället en samlad opposition stöds av SD blir det däremot mer problematiskt....



Vet man före en omröstning vilket block man stöder?

Om SD stöder Alliansens förslag är det då oppositionen som förlorar två röster med kvittningen??



Tråkigt att höra att din blogg inte öppet uppskattas av SD:s innersta krets, det borde de göra.

2011-12-15 @ 10:01:09
Postat av: N. Roheda

Sandlåda är bara förnamnet. SD, Thoralf ni vinner i nästa val.

2011-12-15 @ 10:59:22
Postat av: Thoralf Alfsson

En SD sympatisör



Innan omröstningen vet vi hur partierna kommer att rösta. Det framgår av hur partierna ställt sig när ärendet beretts i utskotten.



Alla reservationer finns klara i handlingarna från utskottet men sedan kanske partierna inte yrkar på bifall till alla sina reservationer.



Vid varje reservation finns det också angivet vilket eller vilka partier som står bakom reservationen.



När det gäller kvittningen är det bara av betydelse när S+MP+V är enade vilket inte är så vanligt och att SD även kan ställa sig bakom förslaget/reservationen.

2011-12-15 @ 11:44:24
Postat av: Thoralf Alfsson

Idag debatterar Försvarsutskottet, utgiftsområde 6. Här kommer vi fälla regeringen tillsammans med de röd-gröna på flera punkter om det går till votering.



Ibland lämnar Alliansen walkover under debatten och yrkar inte på sitt eget förslag för att undvika en säker förlust i kammaren.



Dessa omröstningar sker troligen inte idag då de troligen inte debatterats färdigt före voteringen 16:00. Utan de kommer troligen att voteras på måndag kl 16:00.

2011-12-15 @ 11:49:16
Postat av: Stefan K

Jag kanske har missat det, men vad anger 7-klövern för skäl till att fortsätta med det nuvarande och gamla kvittningssystemet?

Är det den numera traditionella sandlådementaliteten som råder eller är det ren mobbning vi talar om?

2011-12-15 @ 16:18:40
URL: http://petterssons.bloggsida.se/
Postat av: Thoralf Alfsson

Stefan K



Personligen anser jag att det rör sig om ren mobbing. 7-klövern vet att det ställer till problem för Sverigedemokraternas ledamöter. Inte minst vid sjukdom, vi får inte vara sjuka!

2011-12-15 @ 22:35:37
Postat av: Stellan Bojerud

Historier "förbättras" då de vidareberättas. Nej, det var varken intensivvård eller ambulans. Jag avgjorde röstningen om höjda avgifter på Öresundsbron.



Personalen på avdelning N 15 hjärtkliniken hjälpte mig på med en blazer över landstingets sjukhusskjorta och monterade in mig i en vanlig taxi.



När jag kom till riksdagshuset mötte den alltid pålitlige politiska sekreteraren Joakim Larsson upp med en rullstol och förde mig till voteringen.



Sedan återvände jag efter fullgjord tjänst med taxi till sjukhuset.



Föga dramatiskt men ger ändå perspektiv på det som kallas arbetsmiljö och allas lika värde.

2011-12-16 @ 01:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0