SEX MÅNADER I RIKSDAGEN

Nu har det gått precis sex månader sen Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Det har varit sex månader som började med ett uppbrott ur Storkyrkan och några ganska omtumlande och röriga veckor under oktober och november innan den nya vardagen började ta sin form.

Vår organisation i riksdagen börjar ta form och det har anställts nya människor varje månad och flera intressanta personer är på gång till vårt riksdagskansli.

För min egen del har det varit ganska otryggt då jag inte har något eget utskott utan är ersättare i inte mindre än 15 utskott. En situation som kan vara ganska stressande. Att behöva hoppa in i ett utskott med kort varsel känns i många fall lite obekvämt men någon måste ju även göra det när någon är sjuk, bortrest eller har andra förhinder. Det blir vare sig hackat eller malet. Fördelarna är inte många men det finns några. Jag träffar väldigt många riksdagsledamöter på det här sättet och även kanslipersonal från många utskott. Dessutom kan jag hoppa med på studiebesök när jag får se något intressant och jag inte behöver vara i något annat utskott.

En sak som dock har förvånat mig väldigt mycket är de inbjudningar
jag fått från myndigheter, organisationer och företag. Jag bor i Kalmar och har alltid bott i Kalmar län men i riksdagen sitter jag på östgötabänken. Tydligen har detta väldigt, väldigt stor betydelse.

Jag har inte sedan den 4 oktober fått en enda inbjudan till något företag, organisation eller myndighet i Kalmar län. Landshövdingen Sven Lindgren har heller inte hört av sig med ett enda ord eller på något annat sätt. Detta finner jag mycket anmärkningsvärt. Är ansvariga för Kalmar län så fruktansvärt ointresserade av en positiv utveckling och framtid i länet att man finner det helt ointressant att ha någon kontakt med Sverigedemokraterna, ett riksdagsparti.

Det raka motsatta gäller i Östergötland! Det kanske också är därför som utvecklingen gått så bra för vårt grannlandskap i norr. Jag vet inte hur många inbjudningar jag fått av landshövdingen, organisationer, företag, Radio Östergötland och till andra tillställningar i Östergötland men det är väldigt många. Har träffat landshövdingen Elisabeth Nilsson vid tre tillfällen än så länge men ytterligare två träffar är planerade innan sommaren. Tyvärr innebär varje besök ca 6-7 timmars resa (fram o tillbaka från Kalmar) varje gång och jag måste därför avstå många av dessa inbjudningar.

Om detta är ett mått på framåt andan i respektive län så ser det nattsvart ut för Kalmar län! Det är också fullt förståeligt att ingen vill bilda storregion tillsammans med Kalmar län.

Men sanningen är nog den att om jag suttit i riksdagen för ett annat parti än Sverigedemokraterna är jag övertygad om att jag fått en del inbjudningar från Kalmar län men i dagsläget använder man min plats på östgötabänken som ursäkt för att stänga mig ute från alla möten i Kalmar län. Ett enkelt sätt att undanhålla lokal information från mig och Sverigedemokraterna. Samtidigt får jag heller ingen ”gratis” plattform att profilera mig och Sverigedemokraterna hos den lokala median i Kalmar län.

Vårtecken.
Såg första Sädesärlan i helgen. Såg dessutom Snösparv, en fågel som jag knappt tror jag sett tidigare.


Kommentarer
Postat av: AWSvensson

Det är inte lätt att bli profet i sin egen hemstad.

Jag instämmer i din analys, rädslan att du ska kunna profilera dig i länet inför nästa val får dessa demokrater att hålla dig utanför offentligheten om det inte skulle kunna misskreditera dig förstås. Det kan vara på både gott och ont att hoppa mellan utskotten, jag skulle fasa för att hamna i ett utskott med en hoper idioter liknande de som senast framträdde med Jimmie. Jag säger idioter med risk att få idioternas riksförbund på halsen, de vill knappast förknippas med dessa med Federley och Ferm i frontlinjen.Annars verkar det gå som man kunde förutspå, islossningen kommer i dubbel bemärkelse.

2011-04-04 @ 10:49:13
Postat av: Magentan

Ett halvår i Riksdagen! De aktiva SD-politikerna har kämpat hårt under dessa månader, både riksdagsfolket och politikerna ute i landet. Ni är verkligen väl värda en tårtbit till kaffet idag! :)



Ett stort tack, i synnerhet för att ni vågar och orkar ställa upp offentligt i kampen mot all enfald och naivitet och mot alla tarvliga och hotfulla krafter från olika håll i "vårt nya Sverige"!

2011-04-04 @ 11:01:39
Postat av: Kalle

Idag startar en myndighetsida som visar vart våra skattepengar tar vägen i bistånd till andra länder.

2011-04-04 @ 11:59:01
URL: http://openaid.se/
Postat av: Sven Dacke

Bra rapport Thoralf, men hur är erfarenheterna från kollegorna när det gäller kontakt med myndigheter och näringsliv, är det lika illa är eller utmärker sig Kalmar län speciellt mycket.



Jag undrar hur mycket dom är inne och läser på bloggen, och det verkar som om Östran leder över andra skalndalblaskor i länet när det gäller sanningsenlig rapportering.

2011-04-04 @ 12:21:25
Postat av: Tjadden

Ursäkta att jag tycker det, men smålänningar är lite speciella med sin beskäftighet som jag lärde mig ganska snabbt under de år jag bodde i Småland som en bidragande orsak.

Detta sagt angående den föga uppmuntran för SD i ditt landskap Thoralf.



Från det ena till det andra, det knorras i de två allianserna och det är mer än bra att så sker, för i valet 2014 är det högst troligt att allianserna spricker om inte förr.

SD får då en bättre sits och väljarna lär lägga sina röster på nationella partier i högre utsträckning än i valet 2010.



I senaste valet trodde väljarna att det parti man röstat på i någon av allianserna skulle få mer att säga till om, men det har blivit tvärtom bortsett Moderaterna som tagit hand om all makt som väntat.

Ja,ja dumma väljare finns det gott om.



http://hd.se/ledare/article881352.ece

2011-04-04 @ 12:56:34
Postat av: Hm

Bra 'prestation' av Lotta Hördin i HD:s ledare att överhuvudtaget inte ens nämna Sverigedemokraterna. Undrar om SD egentligen sitter i riksdagen eller om jag bara önskedrömmer?

2011-04-04 @ 17:29:28
Postat av: Rune

Sex månader i Riksdagen, som ni har skött bra med skarpa frågor till statsråd och andra.

Jag undrar lite? Har inte de gamla riksdagsledamöterna blivit förvånade över att ni inte är heilande fåntrattar utan kunskaper, som ni ju har utmålats i medierna?

En del måste ju ha blivit snopna?

2011-04-04 @ 18:55:55
Postat av: Jan Rume

http://janrumes.wordpress.com/2011/04/04/jimmie-akesson-raggar-pa-bogklubb/

2011-04-04 @ 19:16:32
URL: http://janrumes.wordpress.com/
Postat av: Gute

Bra jobbat Thoralf!

Det går bara bättre och bättre för partiet vad jag har förstått, och det bästa är trots allt att skynda långsamt!

2011-04-04 @ 20:01:50
Postat av: Tjadden

Hur kan en så här vansinnig bloggare få gå lös?



http://janrumes.wordpress.com/2011/04/04/jimmie-akesson-raggar-pa-bogklubb/

2011-04-04 @ 20:07:35
Postat av: Anonym

Rom byggdes inte på en dag som AW Svensson fått reda på,ångvälten som skall pressa den sista skiten ur PK drumlarna skall byggas sakta och grundligt.



Just nu pickar SD:s riksdagsmän på det i det undermedvetna hårt nedtryckta lansföräderiet.

Lägg sedan till att SD växer konstant och besätter sina platser i riksdag och kommuner med brighta välutbildade människor.



Första milstolpen blir när folk säger ja men SD är ju inte bara ett enfrågeparti....



Då börjar PK dräggens riktiga dödsdans.

Inte ned till h-vetet utan upp till nybyggda Myrmarksanstalten,vilka som är fängelsedirektörer.

Tja vilka tror du.....



På PK journalisterna trummar hela tiden en förbannad "folkarme" på nätet.



Tomas "köttbullen" Mattson får snart sluta med sitt mantra "vi pixlar alla lika".

Hans lögn masseras hela tiden på nätet.



Riktig rocken roll blir det när bröderna Donkeys intentioner för Sverige börjar ifrågasättas på allvar,och inte mannen med mustaschen kan användas.



Stötta Israel politiskt är en sak vad dessa clowner håller på med är något helt annat.

2011-04-04 @ 20:19:18
Postat av: Gubben o Gumman

Läs von oben

2011-04-04 @ 20:20:16
Postat av: kalle2

"En sak som dock har förvånat mig väldigt mycket är de inbjudningar jag fått från myndigheter, organisationer och företag"



det var en överraskning att de bjuder in SD politiker. är det lobby verksamhet? vill de tigga skattepengar till sina verksamheter? vill företag ha lite förmåner?



kanske vid nästa val kommer två nya partier in i riksdagen och då blir SD accepterade, när PK-folket får nya "beskymmer" hur de skall indoktrinera folket.



intressant att etablissemanget i kalmar är så aviga mot SD. det tyder på de är livrädda att deras bubbla skall spricka. då finns det mycket som är gömt under mattan. de som inte öppet kan stödja sd, skulle kunna bli lite privat journalister och infiltera och avslöja.



att de motarbetar en riksdagsman som kunde göra mycket för sin hembyggd, är ju ganska häpnadsväckande.

då är det mycket mygel 7 klöverns kreatur sysslar med i kalmar.

2011-04-04 @ 20:24:34
Postat av: Stefan A

Man har ju lyssnat på några debatter nu när SD äntligen kom in och rörde om lite i grytan, måste säga att man blir förvånade över hur somliga har lyckats komma in i denna församling,vänsterpartister som låter som marknadshökar, miljöpartister som låter...hmm..ja som vanligt,verklighetsfrånvända, och det är inte bara S som behöver rensa i leden, även C bör se över sina representanter om de inte vill hamna under 4 %, "Ursula" bör nog få vila upp sig ett tag som heltids drag queen på stureplan...

2011-04-04 @ 20:43:52
Postat av: Lotta

Sista inlägget under förra rubriken är osmakligt och bör raderas snarast.

2011-04-04 @ 21:21:03
Postat av: MartinA

Wow! Känns som mycket längre, ni har verkligen rört om i grytan! Ni är fantastiska. Jag kom på mig med att känna en viss beundran för TA häromdagen, googlade och kollade länkar. Du verkar kunnig, envis, driven, energisk och du fortsätter blogga även efter riksdagen och blir en länk för oss vanliga medborgare. Det är jättevärdefullt! Allteftersom SD växer så kommer detta att bli svårare och svårare. 2014 lär du kunna välja var du vill ha ditt mandat ifrån, ni kommer ta hem storslam!

2011-04-04 @ 23:02:49
Postat av: RegnMakaren

Jag är pensionär och jag röstade på SD främst av två orsaker:

1. Jag har fått min fattigmans pension sänk nu TRE ÅR I RAD (netto). Och SD har tydligt uttalat att ni ämnar oss pensionärer.

2. Mass-invandringen av folk som jag är säker på att vi andra måste få fortsätta och försörja.

Dessutom ser jag det så att utan dem kanske regeringen kunde åtminstone inflations skydda våra små pensioner.



2011-04-11 @ 14:53:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0