TABUN I ALMEDALEN

Sitter på färjan mellan Visby och Grankullavik på väg hem från Almedalsveckan. Noterar att jag har sällskap av kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund som uppenbarligen vågar sig tillbaka till Föra där han magförgiftades av vattnet i veckan. Med på båten finns även den politiske chefredaktören på Barometern Ulf ”bärsärk” Wickbom.

All publicitet, är bra publicitet brukar det ofta sägas men under veckan har vi faktiskt fått ett brinnande exempel på motsatsen. Gudrun Schymans tilltag att elda upp 100 000 kronor på en grill har mött en kompakt kritik och hon har fått försvara detta var hon än varit. Är man inte en fanatisk feminist så var nog denna grillning en aning svårsmält för den vanlige svensken.

Efter att jag nu varit i Visby i hela sex dagar tänkte jag sammanfatta mina intryck och de reflektioner som jag gjort under veckan.  Men först tänkte jag nämna en detalj när det gäller Gotland och Visby som många säkert inte känner till och som kanske borde göra Gotland till lite mer nationalistiskt än på fastlandet. Gotland är den del av nuvarande Sverige som senast var ockuperat av främmande makt. Under tre veckor i april 1808 var Gotland ockuperat av Ryssland.


Svenska flottan 1808?       Foto Thoralf Alfsson

Man hann dock skicka iväg några båtar till fastlandet och tre veckor senare anlände den svenska flottan från Karlskrona och den ryske militärbefälhavaren kapitulerade utan strid och fick fri lejd ut genom Norderport i Visby.

Idag är det kanske mest kryssningsfartyg med dess turister som ockuperar Visbys innerstad.



Rosevin har det diskuterats mycket om i media, inte minst i Debatt med Janne Josefsson där Alexander Bard (FP) tydligen formligen badar i rosévin.

 Jag kan bara säga att jag inte sett till ett enda glas av rosévin. Möjligen beror detta på att jag är Sverigedemokrat. Vad jag vet har ingen från mitt parti varit inbjuden till något mingel, allra minst Jimmie Åkesson. Dessa mingeltillställningar tillhör det ”overkliga folket”, där ryggdunkningarna står som spön i backen. Svågerpolitiken i den ”ankdamm” som Almedalen i många avseenden representerar är mycket obehaglig.


Peter Wolodarski och Fredrik Malm.   Foto Thoralf Alfsson

Det gäller att känna rätt person/personer eller att tillhöra rätt organisation annars är du ”iskall”. Ingen organisation vill bli sammankopplad med t.ex. SD, de enda organisation som vågade detta under veckan var Fryshuset och RFSL. Men dessa organisationer har ändå någon slags immunitet i den svenska ankdammen.

Nästa års Almedalsvecka skall bli intressant, då är SD ett riksdagsparti och frågan är om det kommer ske en ”tillnyktring” bland rosévins drickarna.

Ett problem jag ser med Sverigedemokraternas egna aktiviteter i Almedalen är att SDU har väldigt stor framtoning och att jag saknar det äldre gardet under denna vecka. Jag hade önskat att t.ex. Sten Andersson varit här, Stellan Bojerud, Anna Hagvall, Jonas Åkerlund, Margareta Sandstedt eller Per-Arne Wahlberg som var ett toppnamn i EU-valet. Med dessa personer på plats under Almedalsveckan i Visby så skulle SD framstå som ett ”tyngre” parti.

Den politiska korrektheten lyser annars som en strålande stjärna över alla arrangemang under Almedalsveckan. Det skulle vara intressant att se en sammanställning i kategorier över alla arrangemang under veckan. Då skulle man även kunna uttolka vad som är mest politiskt korrekt att diskutera och vad som inte är det. Den som läst min blogg har säkert noterat att Ship to Gaza har haft många tillställningar. Ensamkommande barn har också haft gissningsvis mellan 10-20 arrangemang.

Det intressanta är kanske vad som jag har saknat allra mest under dessa dagar. Det är det som jag tolkar som det som är absolut mest politiskt inkorrekt att tala om, om man vill bli inbjuden till mingel med rosévin.

Här är min egen lista utan inbördes ordning.

  • Massinvandringen
  • Kravallerna i förorterna/invandrarenklaver
  • Turkiskt EU-medlemskap
  • Den ökande kriminaliteten i Sverige
  • EU/EMU
  • Den politiska korrektheten.


    När det gäller massinvandringen
    har jag inte hittat ett enda seminarium som tagit upp denna fråga. Integration har däremot berörts vid andra seminarier som ensamkommande barn eller ungdomsarbetslöshet. Det har dock inte funnits några seminarier som behandlat den stora invandringen, vilket jag finner fullständigt horribelt. Det visar samtidigt på hur allvarligt sjukdomstillståndet är i landet Sverige och det tabu som råder.

Inte ett enda seminarium som berört de kravaller med stenkastning mot polis, brandkår och ambulanspersonal har jag hittat under hela veckan. Trots att Ilmar Reepalu varit på plats hela veckan. Däremot fanns det ett seminarium om fotbollshuliganer. Detta ämne berör kommuner, regionerna/landstingen och staten men ändå är det tabu att arrangera ett seminarium i detta ämne. Enligt min uppfattning borde det funnits ett dussin seminarium i detta ämne.

Frågan om Turkiet skall få bli medlem i EU
är tydligen en fråga som är mycket politiskt inkorrekt då denna fråga inte berörts på ett enda seminarium. Den frågan skall med andra ord inte upp i den politiska diskussionen under höstens valrörelse. Locket på!

Det samma tycks gälla den ökande kriminaliteten i samhället
, inte minst den grövre. Egentligen är det helt sanslöst att detta ämne mer eller mindre kan stoppas under mattan under en hel vecka. Min egen förklaring är att det tystas ner på grund av att om det lyfts upp på dagordningen kommer invandrargrupper att pekas ut och det vill inget parti under en valrörelse. Det gäller alla andra samhällsorganisationer också, då de flesta ”lever” på statligt stöd och man ”sågar inte av den gren man sitter på” som de flesta säkert vet. Det är med andra ord lätt att tysta ner en så viktig samhällsfråga.

När det gäller EU och EMU har det dock funnits något
, kanske några seminarium. Jag besökte själv ett av de mest intressanta under veckan som handlade om vad som kommer att hända med euron. Men med tanke på den finanskris som varit och faktiskt fortfarande råder har det varit förvånansvärt få seminarier i just detta ämne. Men som ni alla säkert vet är idag alla riksdagspartier EU-förespråkare och därmed i praktiken även EMU-förespråkare. Det var ingen tillfällighet att det arrangemang som jag besökte arrangerades av Junilistan tillsammans med EU-democrats. Föredraget filmades av en man som jag pratade med efter seminariet och troligen kommer det ut på nätet. Jag har webbadressen som jag kommer hålla ett öga på om/när materialet läggs ut.

Den politiska korrektheten hade varit ett utmärkt ämne för flera seminarium men tyvärr är det nog att ha alldeles för stora förväntningar på det svenska samhället att detta ämne skulle debatteras seriöst.

Det är i mina ögon mycket förvånande att ingen arrangör kommer på tanken att vara fullständigt politiskt inkorrekt
och bjuda in t.ex. Jimmie Åkesson (SD), Gudrun Schyman (FI), Rick Falkvinge (PP), Lars Ohly (VP), Alexander Bard (FP) och några fler för att diskutera t.ex. yttrandefrihet, kriminalitet eller integration och invandring. Vilken debatt det skulle bli! Vilka publikrekord det skulle bli i antal tittare/lyssnare.

När det gäller de olika partiledartalen i Almedalen så har jag hört de flesta dock inte Fredrik Reinfeldt då jag inte hunnit på plats i Almedalen. Ingen av partiledarna har gjort något större intryck. Mona Sahlins tal som politiska bedömare ansåg vara en ”comeback” för Mona delar jag inte. Mona är otroligt tråkig att lyssna på inga nyanser, utan hon mal på i samma tonläge mening efter mening. Roligast tal var utan tvekan Göran Hägglunds, hans liknelser i fotbollstermer var väldigt slående och gav många skratt. Göran Hägglund hade också gått ifrån sin strategi från 2008 då han ägnade ca 25 procent eller 8 minuter av sitt tal till att kritisera Sverigedemokraterna vilket inte visat sig vara någon bra strategi om man tittar på opinionssiffrorna sedan 2008.

De miljöpartistiska språkrörens tal idag var också väldigt slätstrukna Maria Wetterstrand och Peter Eriksson delade på talartiden men inte blev det roligare för det. Med tanke på de rödgrönas löften i Almedalen så kommer det krävas enorma skatte och avgiftshöjningar för de svenska medborgarna och då även för låginkomsttagaren.

Axess-TV har bedömt partiledarnas tal enligt två parametrar vänster/höger och liberal/konservativ.


Martin Ådahl.                                           Foto Thoralf Alfsson

Var skulle Jimmie Åkesson hamnat någonstans? Mellan Reinfeldt och Hägglund?

Till slut vill jag önska alla mina läsare en trevlig sommar och semester. Troligen blir det lite mindre bloggande om det fina vädret fortsätter men det kan också bli full aktivitet på bloggen om jag känner för att ”skriva av mig”.


Kommentarer
Postat av: Mattias

Trevlig semester... Nu samlar vi kraft inför det som komma skall. Själv tar jag i allafall INTE semester i från flygblads/infospridningen. Sanningen framför allt!



http://www.korta.nu/flygblad

2010-07-10 @ 17:26:44
URL: http://www.korta.nu/flygblad
Postat av: Cavatus

Tack Thoralf, för en bra sammanfattning. Själv mår jag illa efter Almedalsrapporteringen där det politiskt korrekta nått nya höjder. Hur kan man leva med sådant tunnelseende att man vägrar att se och tala om stora problem och frågor i samhället? Helt obegripligt.



Läste en rolig neologism på en blogg: vardagsterrorism. Detta ord betecknar alltså bränderna och stenkastningen i förorterna. Tycker det är ett talande ord som gott kan få komma i svang. Det säger allt!



Tack Mattias, för att du bidrar med flygbladsutdelning. Det är tack vare sådana som dig som det finns hopp för Sverige!

Postat av: Hulda

Tack för rapporteringen Thoralf!! Har ni alla tänkt på att nästa år blir Almedalen en dag längre om alla riksdagspartier ska få var sin dag...!

Tänkvärt...!

2010-07-10 @ 17:58:28
Postat av: lassekolja

Mycket intressant att även Du Thoralf observerat att orden invandring och integrationsproblem helt och hållet lyst med sin frånvaro. Ingen i våra led inbillar sig väl att detta är en slump. Den tystnaden kommer sannolikt att bestå t.o.m. den 19september. I och för sig fullt begripligt, vad skulle våra motståndare vinna på det? Hoppas vi kan ändra på det!?

Stefan Fölster i Svenskt Näringsliv har ju, förmodligen omedvetet, hjälpt oss på traven så att vi slipper höra att "vi behöver all arbetskraft vi kan få när 40-talisterna går i pension". Han slog ju hål på den myten i veckan som gick, tack för det Stefan!

Återstår att Allianspartierna konkretiserar varför dom föredrar sammarbete med MP istället för SD, något som för mig framstår mer som hjärnsläpp än att arbeta för Sveriges bästa, och då med tanke på skol-, försvars-, arbetsmarknadspolitik men framför allt den för exportindustrin helt avgörande energipolitiken. Det är ju meningslöst att bygga en massa järnväg om industrin får stänga igen, vad skall man då transportera på den?

Alliansen + SD = en början till räddningen av Sverige!!!

Tack Thoralf för Dina löpande informationer från Almedalen! Undrar vilken dag Jimmie tilldelas under Almedalsveckan 2011??!!

2010-07-10 @ 18:08:02
URL: http://frianyheter.nu
Postat av: Helene

Det enda jag kunde se som hade med våld att göra var två yngre tjejer med texten "Stoppa alkovåldet" på tröjorna. "Stoppa alkovåldet"? Visst förekommer det våld när alkohol är inblandat, men är det verkligen den sortens våld svenska tjejer främst utsätts för? För övrigt reagerar svensk pk media mer på Littorins påstådda sexköp än att nya moderaterna har en extremislamist på valbar plats till riksdagen. Eller rättare sagt, svensk media reagerar inte överhuvud taget på detta smått horribla.

2010-07-10 @ 18:37:36
Postat av: Roberth Ström

Ha en underbar semester! Du har rätt i att det borde varit fler "äldre" politiker från Sd närvarande. Dock gör Sdu ett kanonjobb det såg vi i debatten som Erik var med i som Fryshuset anordnade.

2010-07-10 @ 18:43:01
Postat av: Gerhard

Thoralf!



Tack för supertrevlig rapportering från Almedalen.



Till hösten kommer vi in i riksdagen och det mycket tack vare dig!



Ha en skön semester!

2010-07-10 @ 19:22:57
Postat av: Rick Falkvinge (PP)

Hej!



Jag var inbjuden till en hel del event, och flera av dem diskuterade just yttrandefrihet. Inte minst två av våra egna.



Jag delar din uppfattning att jag inte var speciellt imponerad av Sahlins tal. Inte av Reinfeldts heller, för den delen.



Ha en fortsatt härlig sommar!



Rick

2010-07-10 @ 19:40:43
URL: http://rickfalkvinge.se
Postat av: leifer

Jag gissar att alliansen har massa frågor man vågar ta itu med först om man vinner nu i höst. Det har varit alliansens mål från 2006, att vinna 2010. Bl.a. kommer man då ta tag mer i integrationsfrågan. Men det är bara en gissning. Kan dock inte komma på nåt annat som förklarar varför alliansen är så tyst i många viktiga frågor. Tror dom inte vill skrämma bort mittenväljarna som tvekar mellan höger och vänster. Dom tror dom kan vinna på gamla meriter från 2006-2010. Och det kan mycket väl räcka, speciellt när vänsterblocket är så splittrat och svagt.

2010-07-10 @ 20:19:52
Postat av: lassekolja

Nu får jag väl stryk, men jag tycker faktiskt att både Reinfeldts och Björklunds tal var OK. Att Björklund eller rättare, Folkpartiet lägger fram gamla SD-förslag, som t.ex. "Ut och gå-, välja mat- och parboendegarantier" i år, 2002 var det "språktest för medborgarskap", 2006 lärlingssystem, det får vi leva med. Det gör det emellertid ännu mer obegripligt att Björklund friar till MP istället för SD!? Det måste väl ändå kunna kallas politiskt bedrägeri gentemot väljarna?

Trevlig semester, den har Du förtjänat Thoralf!!!

2010-07-10 @ 20:50:24
URL: http://frianyheter.nu
Postat av: Lars Rosén SD Kalmar

Nu vill Miljöpartiet förbjuda nya köpcetrum. Varför inte planekonomi med en gång. I mina ögon borde MP byta namn till regleringspartiet.

2010-07-10 @ 21:38:44
Postat av: Robin Shadowes

Thoralfs blogg har varit den viktigaste bloggen under Almedals-veckan, en blogg som förenat både nytta med nöje. Synd bara att han missade Reinfeldt annars har han täckt upp evenemanget föredömligt. Hoppas ni lyckas locka dit lite äldre SD:are nästa år som du skriver. Förmodligen kommer ni då att ha en helt annan plattform än idag, få en egen dag och få vara med i tv.

2010-07-10 @ 22:20:55
URL: http://sverigedemokraterna.se/
Postat av: OT

Semester tider och allt gör att jag sticker ut min röda nacke här i "MÖJLIGHETERNAS LAND"



Således här är lite sommarläsning som borde tagits upp i (P)almedalen:



"Drumming Up Evidence On Immigration’s Income Impact



...Models that show minimal wage losses from unskilled immigration are theoretical. The empirical data is vastly different and shows huge losses from immigration...



...Following the enactment of the first ceilings on immigration in U.S. history, the economic gains to workers were found to be immediate. Indeed, labor historian Joseph Rayback called the Immigration Acts of 1921 and 1924 "the most significant pieces of "labor" legislation enacted during the post-World War I era.” Mills and Montgomery likewise observed "from the international viewpoint the morality of the postwar immigration policy of the United States may be questioned, but of its economic effect in raising real earnings there can be little question.” Lebergott, who attributed this tripling of real wages for urban workers that occurred in the 1920s to the substantial immigration reductions that occurred in this period, observed that "political changes in the supply of labor can be more effective in determining wages than even explicit attempts to fix wages.” What more powerful statement can be made about the significance of the adoption of reasonable immigration polices to the enhancement of worker welfare in the united States?"



Efter att ha läst detta bör man lyssna på detta "Staten Och Kapitalet": http://www.youtube.com/watch?v=P5vvrUrBuQQ



"...Kapitalet höjer hyrorna

och staten bostadsbidragen

så kan man fiffla en smula

med den järnhårda lönelagen

och till och med betala mindre i lön

än priset för mat och för hyra

för staten skjuter så gärna till

om levnadsomkostnaderna blivit

allt för dyra..."

2010-07-10 @ 22:30:29
URL: http://Red näck
Postat av: OT

Ojdå! Glömde länken till ovanstående: http://www.vdare.com/an_economist/070717_immigration.htm

2010-07-10 @ 22:33:04
URL: http://Red näck
Postat av: Skeåning

En eloge till Fryshuset som visar att man fortfarande tror på en utav grundprinciperna för en välmående demokrati, dvs fri och öppen debatt. Det är naturligtvis anmärkningsvärt att Sverigedemokraterna bjudits in till så få tillställningar, men såklart inte förvånande. Att man "gullar" med piratpartiet istället beror nog främst på att man dels hoppas de ska sno röster från SD, vilket väl kanske hände till viss del i EU valet, och dels för att de inte är i närheten av att på allvar utmana riksdagspartierna som SD. Riksdagspartierna känner sig med andra ord ganska ohotade av PP.

Själva utfrysningen/mobbnignen av SD ska ses som en komplimang, det är en typ av krigförning mot SD såkrlat, även om det naturligtvis är tarvligt och beklämmande att se vuxna människor som jobbar med politik på en sån här pass hög nivå sänker sig till rena lekisnivån.

2010-07-10 @ 22:34:48
Postat av: LasseLucidor

Denan blogg blir bara bättre och bättre, nu kan ta ta bort Alfsson från headern, Thoralf är ett begrepp!



2010-07-11 @ 00:56:24
Postat av: LasseLucidor

Ursäkta mina stavfel, vatten på tangentbordet får jag skylla på...



Denna blogg blir bara bättre och bättre, nu kan du snart ta bort Alfsson från headern, Thoralf är ju ett begrepp nu...

Lycka till på vägen mot riksdagen Thoralf!

2010-07-11 @ 01:00:20
Postat av: Gubben o Gumman

Rick Falkvinge : Hej förresten,grundlagen skall tydligen ändras så att svensk militär skall få skjuta på svenska medborgare som i Ådalen senast.



Piratpartiet är ju engagerad i FRA lagen är inte

denna lagändringen "strået vassare"



Trevlig sommar önsskar Gubben o Gumman alla

glada människor.

2010-07-11 @ 01:10:48
Postat av: Gubben o Gumman

Rick Falkvinge : Hej förresten,grundlagen skall tydligen ändras så att svensk militär skall få skjuta på svenska medborgare som i Ådalen senast.



Piratpartiet är ju engagerad i FRA lagen är inte

denna lagändringen "strået vassare"



Trevlig sommar önsskar Gubben o Gumman alla

glada människor.

2010-07-11 @ 01:12:14
Postat av: Leif T Åhlin SD Arvika

Jag vet inte...men jag tycker Fredrik "Barbar" inte skött sina åligganden genom att slussat in så många under sin regeringstid. Han är f*n i mig värre än sossarna var. Ligger det någon baktanke bakom hans agerande? Från början var det ju att pensionerna skulle räddas! Men nu är det "allas lika värde som gäller. Vi har blivit en "sopstation", där välfärden försvinner i snabbare takt, även om alliansen stjäl en del av vårt program. Ni kommer väl ihåg vad han sa: "Jag avgår hellre än att söka stöd från SD"!

Jag vill att ni skall fundera på, om han har en muslimsk känsla då han "vill ha in Turkiet" så fort som möjligt, han verkar hata julen då han inte ens önskade befolkningen en god jul! Han hyllade "halalslakteriet" vid sitt besök där, och jag tror dessutom att han inte är kristen, och då ligger detta nära till hands att han är kanske en konverterad muslim. "Stora funderingar faktiskt, med anledning av hans beteende"!

Räkna med att han avgår, så förutsättningen kan bli tre försök att välja statsminister och vilket gäng som skall leda Sverige, och därmed ett omval.

Detta kommer vi att tjäna på, och sannolikt kommer något parti få stryka på foten! Centern kanske! De verkar lite "vilda" just nu! Jag har tippat 15-20 %

till oss, och blir det omval är jag inte främmande för mer! Men som sagt! Vi skall inte räkna med

varken Mona eller med Fredrik. Aldrig Mona och Fredrik är en farlig herre, som jag aldrig skulle bjuda in till mitt bord!

Härligt sammandrag du gjort Thoralf ifrån Almedalen

i Herrens år 2010. Du är välförtjänt av en skön semester innan allvaret börjar...

2010-07-11 @ 01:48:07
Postat av: vmm

SD kunde kanske ha ordnat en debatt eller ett seminarium med temat "Vikten av ett starkt nationellt försvar" (eller "Ett starkt försvar för nationell säkerhet eller utrikespolitisk trovärdighet?" eller "Östersjön ur en försvarspolitisk synvinkel") med Stellan Bojerud. Gotland är som sagt ett synnerligen lämpligt ställe för ett sådant seminarium.

2010-07-11 @ 02:04:39
Postat av: Robin Shadowes

Lars Vilks rockar fett!



http://www.vilks.net/2010/07/10/del-1028-handikappad-krankning/comment-page-1/#comment-267812

2010-07-11 @ 05:40:16
URL: http://sverigedemokraterna.se/
Postat av: WMB

Svar till Leifer

Leifer ovan kommer med en långsökt förklaring till att Alliansen är så tyst i bl.a. integrationsfrågan och han menar att Alliansen medvetet har väntat på att få vinna igen 2010 för att då ta tag i detta.



Fel Leifer, de kommer aldrig att ta tag i integrationsfrågorna. Anledningen till att både Alliansen och de Röd-Gröna är helt knäpptysta i de för Sverige viktigaste valfrågorna kan man läsa i tidskriften "Riksdag & Departement", dec 2009.

Riksdagspartierna fick nämligen panik efter att SD hade fått 5,1 procent i SCB:s stora väljarundersökning nov 2009.

SD kallas ju i de riksdagspolitiska kretsarna för ett "högerpopulistiskt parti" och R&D:s artikel med titeln "Etablerade partier förlorar på att ta upp invandringen" förklarar för alla de förskräckta mångkulturell-älskande riksdagspartierna att (citat):

"Erfarenheterna från andra länder i Europa visar att om etablerade partier tar upp invandring på dagordningen, skänker det legitimitet åt högerpopulistiska partier.  Så har skett i Österrike, Belgien, Danmark och Norge. Genom att välja motsatt strategi i Sverige har inget högerpopulistiskt parti kommit in i riksdagen under 2000-talet, enligt en forskarrapport från Göteborgs universitet."



Därför tiger Alliansen och samtliga övriga politiker i riksdagspartierna om integrations- och invandringsfrågorna. De vill inte lämna en enda av sina välavlönade platser i riksdagen till ett nytt parti och de måste till varje pris undvika alla de för dem själva oerhört obehagliga avslöjanden som SD kommer att leverera efter ett inträde i riksdagen.

http://www.rod.se/politikomraden/migration_och_integration/Etablerade-partier-forlorar-pa-att-ta-upp-invandring/

2010-07-11 @ 10:16:34
Postat av: Allemand

vmm,

du har så rätt, synd att man sumpade chansen att bli hörd. Bloggar är bra men verkligheten bättre.

2010-07-11 @ 10:50:27
Postat av: leifer

WMB, jag stör mig också på att SD kallas för nånting långt till höger. Framförallt då när gammelmedia använder det som nån slags försäkran om att vänstern inte då dras med dåliga drag på området. I min värld är SD ganska långt till vänster på den politiska kartan i många frågor. Men nu är det ju ändå så att vänstern har målat ut SD som deras värsta fiende, värre än alla andra partier i högerblocket. Senast nu läst jag nåt om att dom kallade Krist Demokraterna för fläskotlettsparti, dvs nån form av "främlingsfientlighet". Andra ord som används är ju fiska i grumligt vatten. Nu är det väl ändå så att är det nåt blocket som skulle kunna tänka sig samarbeta med SD, om det skulle vara nödvändigt att nå riksdagsmajoritet, så är det just högerblocket. På samma sätt som man samarbetade med Ny demokrati i början av 90-talet. Ironiskt nog blev den politiken Ny demokrati motsats, pga att Ny demokrati vek ner sig fullständigt och Bengt Westerber fick nåt spel. Folkpartiet har tidigare försökt ta tag i integrationsfrågor, så jag vidhåller ändå att det ändå finns en chans att högerblocket kan göra lite mer, ex då högre krav på anhörighetsinvandring. Just nu är frågan omöjlig att röra, gammelmedia är som vakthundar som skäller "rasist" så fort man försöker göra nåt. Det är ingen tillfällighet att integrationsminstern yamko sabuni är både kvinna och svart. Det retar vänstern förstås som har svårt att komma åt henne. Hon säger bra saker, men det händer nog inte så mycket i praktiken.

2010-07-11 @ 10:56:11
Postat av: joffe

Thoralf !



Mycket allsidigt och kvalitativt rapporterat!

Proffsiga foton!

Du berättar sakligt vad som försigår i en numera mycket osvensk värld.



Politiker och journalister BLUNDAR. De vill inte se och medge sina egna misstag under åratal, vad som händer med landet. De vill fortsätta jonglera sina positioner i sjuklöverns skyddade gräddfilsvärld. Rena falskspeleriet och omöjliga konstellationer för att sitta kvar och ticka höga löner/arvoden.



FOLKET totalnonchaleras och skrivna ord censureras i pappersdrakarna och i etermedia fördöms ett nytt parti som är det enda med förnuftiga åsikter om Sveriges vackra land och dess framtid för oss som varit med att bygga upp det. Jag vet vad jag talar om för jag är snart 80 bast.



Men FOLKET har alltmer upptäckt falsarium och vill ha in SD i Riksdagen i september. Vi vill ha en ekonomisk redovisning vad ni ställt till med? Varthän kastar ni bort VÅRA SKATTEPENGAR? Man göder nyanlända på alla punkter men vi svenskfödda jobbare och gamlingar skiter ni i FULLSTÄNDIGT...



Som utlandssvensk har jag väntat på ett uppvaknande politiskt i många herrans år. Lycka till Sverigedemokraterna !



Tack än en gång Thoralf för din blogg.



2010-07-11 @ 11:01:57
Postat av: Gubben o Gumman

Leif T Åhlin SD Arvika : Vi umgås med med mycket liknande tankar,både Mona och Frewdrik kan vara historia nästa år i Almedalen.



Att detta isåfall skulle mörkas ned av Sveriges socialistiska journalistkår är väl ingen som tvivlar på här?



Vi skulle inte bli förvånade om båda visar sej vara muslimer,ett starkt Sverigehat kan skönjas emellanåt hos dessa båda,inte minst deras utalande om midsommar och barbariet.



Dessutom är vi tillräcligt paranoida nog för att

på fullt allvar tro att ändringen i grundlagen.



Då att militären får skjuta på den egna befolkningen

Samt att övningar redan i ämnet genomförts.

Har tillkommit för SD:s skull.



Nu fattas bara att man börjar anställa/kvotera in vinstlotter i den nya yrkesarmen,vilkjet troligen sker.



Isåfall är Svenne Banan illa ute samt det är ett bevis på att Oleg, Pjotr, Nadja, Irina styr landet

i praktiken.



Vi påstår på fullt allvar att den viktigaste politiska är ,att stoppa detta,såvida vi

inte missförstått PI el Fria tider.



Enda orsaken till detta måste vara att kunna

lagligt likvidera tex SD politiker el anhängare

om partiet blir för stort och hotar Boljevikerna

i kulisserna på allvar,vilket kan ske snabbt

ett omval plus en mandat period så kan Jimmie

Åkesson vara stadsminister kandidat.



Det gäller nog fan att SD "vaknar" till"

Att påstå att stora protester mot multikulti

är samhällsomstörtande och beordra eld,är

inget dessa människor drasr sej för,därtill

är makten sant att parasitera på Svenne Banans arbete alldeles för stort.



Ponera att SD närmar sej 25% då säger moderaterna

samt sossarna vi går ihop för att ""rädda Sverige

från "rasisterna" med på den skutan är Ohly och MP



Frustrerade SD anhängare börjar protestera på gatorna yrkesarmen består av 40% muslimer....



Kommer inkvotering ringer alla varningsklockor för fullt alla lampor blinkar....



Vi tror att det kommer att bli så.

Sverige är ett multikulturellt land så vi skall ha in extra mycket nysvenskar kommer den regernade trojkan att stå och säga i SVT68.



Vi hoppas innerligt att vi har fel,men varför denna

grundlagsändring annars?

2010-07-11 @ 11:53:03
Postat av: Gubben o Gumman

"Stycke två samt tre" skall byta plats medvarandra



"Vi påstår att den viktigaste politiska frågan är"

skall det vara.

2010-07-11 @ 11:58:10
Postat av: WMB

Leifer, min åsikt är att FP är ett mycket splittrat parti. Vissa inom FP kan komma med ett och annat bra förslag (som det emellertid i praktiken aldrig blir något med, eftersom det alltid senare röstas ner inom partiet).

Samtidigt är FP det parti i riksdagen som främst förespråkar FRI INVANDRING.



Vår svenska EU-minister, folkpartisten Birgitta Ohlsson skrev i Expressen på Sveriges nationaldag den 6 juni 2001 en artikel med titeln "Avskaffa Sverige!" I denna anser hon bl.a. att:

"Det är dags för oss som kallar oss för världsmedborgare att damma av världsfederalismen som vision för en mer rättfärdig värld genom att sträva efter en global union med federalistiskt statsskick. Varje land ska avstå delar av sin nationella suveränitet..."



FP heter ju egentligen Folkpartiet Liberalerna och på deras hemsida står följande under rubriken politiska fakta: "För liberaler har det alltid varit viktigt att bekämpa gränser som minskar vår rörelsefrihet. Det finns olika skäl till att som individ bryta upp. [...] Oavsett vilket vill vi i Folkpartiet att Sverige ska välkomna nya människor. Mångfalden ökar möjligheterna för ett öppet samhälle där vi kan lära av varandra..."



Hemsidan för Folkpartiets ungdomsförbund LUF uttrycker sig ännu mer klart och koncist:

"I en liberal värld har alla människor rätt att bosätta sig där de själva vill. Ingen stat har rätt att hålla människor kvar i ett land – eller att neka henne att komma in i ett annat. Därför är vi i Liberala ungdomsförbundet för fri invandring.

- Fri in- och utvandring är en självklarhet för alla världens medborgare.

- EU måste avskaffa de hinder som finns för att människor ska kunna komma till den europeiska unionen.

- Arbetskraftsinvandringen ska uppmuntras genom att avskaffa arbetstillstånden och visumkraven."

2010-07-11 @ 12:22:36
Postat av: vmm

Allemand skrev: "synd att man sumpade chansen att bli hörd"



Jag kan tänka mig att SD medvetet valde att ligga lite lågt. Tidpunkten och opinionsläget är så pass känsligt att nu gäller det nästan bara att få valet gjort. SD vet att om dom skulle hålla många tal i Almedalen så skulle det finnas massor med journalister där för att leta grodor. Skulle SDarna inte göra bort sig så skulle inget rapporteras men skulle dom säga något dumt skulle det slås upp stort. SD skulle ta en risk utan att egentligen kunna vinna något. Så tror jag SDs ledning kan ha resonerat.

2010-07-11 @ 12:46:53
Postat av: Hulda

Nu visar också Politikerbloggen en bildserie från Almedalen. Givitvis är de två som handlar om SD negativa.

En bild på Grön ungdoms ryggar mm. som vänds mot Sverigedemokraterna och en på "dramat" med Biskopen Lennart Koskinen och hans klavertramp.

Hur ska de göra i höst och fyra år framåt..? Gråt och tandagnisslan...

2010-07-11 @ 13:06:53
Postat av: leifer

WMB, håller med om att FP har ett problem som liberaler och i mitten. Blir ofta varken hackat eller malet. Men det är lite av mitten och liberalers förbannelse, det politiska budskapet kan bli tunt, otydligt och svårt att föra fram (ändå har fp haft mest förslag för att öka integrationen). Det är ju därför lilla vänsterpartiet hörs så mycket i media. Sen tycker jag att det finns olika val för Sverige i detta med mångkultur och invandring som borde diskuteras och få diskuteras fritt. Men idag får man inte det. Svenskt välfärdssystem och geografiska läge (bostäder måste isoleras och värmas upp vilket är dyrt, folks måste ha stor garderob för olika årstider) tror jag kräver en hög grad av integration för att fungera. Debatten om mångkultur och vad exakt det är som ska berika måste till. Vi lever i ett av jordens mörkaste och kallaste länder, det går inte att ändra på. Lika lite som eskimåer "kan ha rätt till sin kultur" om dom skulle flytta till en söderhavsö vid ekvatorn, eftersom det där helt enkelt inte är samma livsförutsättningar. Högerns tidigare idé är att minska skatter och gemensam välfärd så att folk kan leva mer som dom vill, vilket då skulle öka utrymmet för mångkultur. Då kan en folkgrupp välja då att jobba mindre och skatta mindre, men dom kan då inte kräva samma välfärdsnivå som de som skattar mycket. Ex extremt exempel är väl kristna Amish i USA. Men dom lever då segregerat. Och segregation är nåt fult i mångkulturens Sverige. Alltså är idén att alla ska integreras in i varandra, så att man om jag förstår det rätt, får en ny mångkultur. Har dock svårt att se fulla poängen med det eller hur det ska gå till i praktiken.

2010-07-11 @ 13:15:15
Postat av: leifer

Skrev fel, så att man får en ny monokultur menade jag. Integrationen skulle väl leda till det på sikt och med generationsväxlingar. Och vad har man då för mångkultur och mångfald?

2010-07-11 @ 13:17:29
Postat av: leifer

WMB, det invandring och integrationsmodell som en högerliberal borde förorda är väl den kanadensiska. Kanada tycks ha en mycket väl fungerande modell, men PK-Sverige skulle den kallas rasistisk. Personligen tror jag själv mest på den modellen och samhällsbygget. Ett med lite lägre skatter och större individuell frihet. Färre regleringar och regler för medborgarna. En bantad offentlig sektor. Samtidigt kunde man då utnyttja de kulturella och språkliga kunskaper alla våra invandrargrupper besitter, i ett internationell affärsmässigt perspektiv, idag utnyttjas det väldigt lite. Invandrare ses som handikappade individer som ska tas om hand av vänstern. Ber om ursäkt för all text, hoppas du orkade läsa.

Mvh

2010-07-11 @ 13:44:34
Postat av: WMB

Klart att jag orkar läsa Leifer, du behöver inte be om ursäkt.

FP kan i vilket fall som helst aldrig bli aktuellt för mig. Man behöver bara nämna namnet Westerberg så får jag kalla rysningar. Och det kändes verkligen inte alls fel när SD var större än FP i Sentios opinionsmätning i förra vecka. :-)

Hoppas verkligen detta upprepar sig i september!

2010-07-11 @ 18:44:08
Postat av: Allemand

"vmm Jag kan tänka mig att SD medvetet valde att ligga lite lågt."



Håller inte med, om Stellan B fått dra ett vettigt resonemang om SD:s syn på försvaret kunde man inte ha hittat mycket galet. Tror hur det än är att folket undrar var försvaret har tagit vägen.



Stellan B:s uttryck att vi kan försvara Arlanda och högkvarteret på Helgeansholmen maximalt borde få en och annan att tänka till.

2010-07-11 @ 19:26:29
Postat av: vmm

Allemand: jag håller med dig där om att just i försvarsfrågan så skulle det kunna vara vettigt för SD att postionera sig. Dom skulle bli lite ensamma där om att säga att vi bör satsa på försvaret (andra, typ FP, tassar i det häradet men är inte lika tydliga). Då blir SD ett verkligt alternativ. Så i postitioneringsfrågor kan det vara vettigt att SD gör sk utspel.



I försvarsfrågan tror jag precis som du att det vore bra om gemene man vet var SD står så det kan också vara en poäng där att berätta tydligt om det. Och jag tror det skulle gå hem i stugorna.

2010-07-11 @ 20:30:51
Postat av: leifer

WMB, har är en folkpartist (Mauricio Rojas) som såg problem, men försvann väl efter detta scoop.

http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet-1.421859

2010-07-11 @ 20:37:46
Postat av: WMB

Ja, just det leifer. Rojas var en bra politiker som hamnade i fel parti. Han hade passat bättre i SD.

Han försvarade till och med SD öppet, i en debattartikel i Expressen med rubriken ”Sd är inte högerextremister och inte invandringsfientliga”, delade han ut svidande kritik mot det politiska etablissemanget.

Politiskt Inkorrekt har en intressant artikel av den 2 juli om vad som hände med Rojas.

Den kan läsas här:



http://politisktinkorrekt.info/2010/07/02/riksdagspolitikern-som-tvingades-i-landsflykt/#more-46511

2010-07-11 @ 22:16:22
Postat av: leifer

WMB, oj han fick en värre behandling än vad jag hade trott. Tydligen är ens politiska karriär inte bara slut om man får stämpeln på sig man blir förföljd också, det är rena skandalen!

2010-07-11 @ 23:09:41
Postat av: leifer

Tillägga att jag tycker han hade rätt, jag placerar också SD som ett socialdemokratiskt parti på 50-talet ungefär. På 60 och 70-talet spårade socialdemokratin ur fullständigt. Med det inte sagt att jag tror SDs modell är möjligt nu att genomföra, det blir mer då ett missnöjesparti. Man ska komma ihåg att de etablerade partierna hatar ny konkurrens, det tragiska är när media ställer upp för det politiskt korrekta, inte för folket.

2010-07-11 @ 23:14:04
Postat av: Ulrika

Tusen tack för din rapportering Thoralf,det har varit ett sant nöje att läsa varenda ord!

Ha nu en fin semester och lycka till i höst!



2010-07-11 @ 23:15:11
Postat av: Leif T Åhlin SD Arvika

Just det, vår statsminister vet inte vem som leder landet! Fredrik "Barbar" har varit i Finland, och där beklagar han sig över att de som ej erhållit PUT förväntades utresa, men dessa tolkade istället

detta som en mörk sådan med hjälp av någon. Dessutom "anser han" att landet tar emot för många invånare i förhållande till invånarantal!

Jag tror denne ser sitt ämbete hava fått vingar!...

2010-07-11 @ 23:31:12
Postat av: Thorbjörn Valhallström

Nyttiga idioter finns det gott om i SD!! Ett gott råd till allihopa men främst THORALF! Skjut dig i huvudet Thoralf och desamma med alla smyg rasister här som inte respekterar religionsfriheten, annorlunda människor, ny tänkande, alla människor är olika etc etc etc...



hej svejs!

2010-07-12 @ 00:41:52
Postat av: Allemand

Thorbjörn Valhallström,

En till som inte klarade grundskolan ser jag.

2010-07-12 @ 10:07:58
Postat av: Allemand

Thorbjörn Valhallström

Särskrivningar avslöjar dig, en till som inte klarat grundskolan ser jag.

2010-07-12 @ 10:26:58
Postat av: Burt

@Thorbjörn Valhallström



Förolämpningar, lögner och hot är det enda ni verklighetsfrånvarande SD-motståndare har att komma med (eftersom det inte finns några vettiga argument). Ni är bara SÅ patetiska!

2010-07-12 @ 10:33:28
Postat av: leifer

Jag upplever det flesta nyttiga idioter på vänsterkanten. Dom som piskar på svenska folket att tycka "rätt". Inget vidare demokratiskt, vänstern avslöjar sig. Tycker man inte "rätt" då utsätts man för härskartekniker eller värre, oftast rena personpåhoppen (energitjuveri) så att man ska hålla käften. Det märkliga är ju att man lyckas få en stor majoritet av svenska folket att tycka "rätt" offentligt. Dvs en stor majoritet av svenska folket tycker "fel" i massor av frågor. Det är detta om kallas avgrunden mellan folket och makten. Verklighetens folk som KD säger. Svenskar har en tradition av att lita på och lyda makten.

2010-07-12 @ 10:51:52
Postat av: jannne

Kan det möjligen vara Thorbjörn Vallström i Rosvik? Ja, det finns ju en del på vänsterkanten i Norrland, nyttiga idioter, ja, kanske!

2010-07-12 @ 17:19:09
Postat av: Staffan Sundqvist

Jannne, om det vore Thorbjörn Vallström från Rosvik så har hans inlägg sin givna förklaring. I Norrbotten har sen urminnes tider invånarna i sagda by gått under epitetet "dumrosvikare".

2010-07-12 @ 21:28:37
Postat av: Heradsbeteckaren

Hej, jag vill bara göra lite reklam för en ny Blogg där invandringsfrågorna tas upp ur faktabaserade utredningar och dylikt. Bloggen är enkel till sin utformning, men personen bakom har mycket fakta som behöver ut till en större läsarkrets.

http://petterssons.bloggsida.se/

2010-07-14 @ 16:01:45
Postat av: Heradsbeteckaren

Hej, jag vill bara göra lite reklam för en ny Blogg där invandringsfrågorna tas upp ur faktabaserade utredningar och dylikt. Bloggen är enkel till sin utformning, men personen bakom har mycket fakta som behöver ut till en större läsarkrets.

http://petterssons.bloggsida.se/

2010-07-14 @ 16:03:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0