PALMEVISAN MED NY TEXT

Jag hade aldrig hört talas om Palmevisan innan jag hörde den i Kalibers reportage om Sverigedemokraterna men så har jag heller aldrig varit medlem i moderaterna. Det märkliga var ju att den ingick i Kalibers "bevismaterial" för att SD har en dold agenda och skulle vara främlingsfientliga.

Under veckan har jag träffat en del personer som är eller har varit aktiva i Moderaternas ungdomsförbund och givetvis kunde jag inte låta bli att fråga om de kände till Palmevisan och om de sjungit den.

Javisst, kände de till den och de hade även sjungit den på fester men ofta ändrades texten och Olof Palme ersattes med Göran Persson. Vilket jag tolkade som att man inom Moderaternas ungdomsförbund hoppades att Göran Persson skulle samma öde tillmötes som Olof Palme. Ett ganska bisarrt uttryck för det "hat" som ungmoderaterna uppenbarligen kände mot den dåvarande socialdemokratiske ledaren Göran Persson.


Däremot gissar jag att man inte byter ut Olof Palme mot dagens socialdemokratiska partiledare Mona Sahlin. Då jag tror att de flesta som inte tillhör vänsterblocket vill att hon förblir som partiledare för socialdemokraterna så länge som möjligt.


Nu har ju till på köpet LO valt att behålla Wanja Lundby-Wedin som ordförande trots alla skandaler så med den här härliga blandningen av ledare för vänsterblocket kan valet 2010 bara sluta med en stor valförlust för s+mp+v.

Vilken av dessa personer har du ett stort förtroende för? 

Mona Sahlin? Maria Wetterstrand? Peter Eriksson? Lars Ohly? Eller Wanja Lundby-Wedin?


Nej, jag misstänkte det.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Tror nog att vanliga svensson förstår och har begripigt att socialdemokrater,svt,radio och annan politisk korrekt media har för oss bakom ljuset i årtionden.Man ljuger,förvränger,kallar SD för både det ena och det andra.



Stämmer det att Wanja har suttit med i 24 styrelser av olika dess slag ? Hur kan man ha tid med det som chef för LO? Inte lustigt att våra löner ser ut som dom gör !! Va ? Vilka jäkla hycklare. Röstar man socialdemokraterna så är man myglare,bidragskåt och lögnare som vägrar eller blundar för sanningen.Sen att få hem Annika Östeberg är en politisk vinst för moderaterna inget annat.Hade det inte gett Reinfelt plus poäng så hade hon varit kvar.Hoppas verkligen om hon dyker upp i nåt tv program att man berättar vem denne kvinna är ! En Narcisist som styrde sin pojkvän med järnhand.Glöm inte rösta i EU VALET !



Sen vill jag bara säga:

Hoppas verkligen inte SD blir som alla andra parti där man ska smutskasta för att få poäng. Denna sosse som bedrivit otukt med minderårig har inte men politisk fauna att göra utan äcklet faller under svinflagg. Precis som att det finns kräk inom moderater,SD och vänstern. Som sagt faller under svinflagg.

2009-04-10 @ 09:44:12
Postat av: Hulda

Nu i sommar tar Sverige över ordförandeskapet i EU.Tänk er Mona Sahlin som statsminister och chef för allt detta och kanske Ohly som finansminister och värd på några ekomomiska EU-toppmöten under nuvarande finanskris..

Man ryser...

2009-04-10 @ 10:28:55
Postat av: Ördög

Många studentföreningar i Finland fruktar nu att de ska infiltreras av Kaliber, och att deras sviniga festerna med sitt överflöd av politiskt tvivelaktiga supvisor ska exponeras i etern. Till de regelbundna inslagen på såna fester - åtminstone under min egen studietid på 90-talet i Åbo och Helsingfors - hörde visan "Liten Jumbo." Den sjungs till den ryska folkvisan "Katjusjas" melodi, och kan drygas ut med nya strofer alltid då något hemskt inträffar. Den existerar i olika versioner - en av dem kan vi hitta Åländska Studentföreningens i Helsingfors hemsida.



http://www.helsinki.fi/jarj/asfh/sanger.html



Liten Jumbo flyger över Sovjet.

Mig 23 går upp och skjuter ner:

:,:Liten Jumbo störtar ner i havet,

liten Jumbo flyger aldrig mer:,:



Liten Ubåt simmar in i Sverige.

Liten ubåt stöter på ett grund.

:,:Liten ubåt flyter upp till ytan,

liten ubåt simmar aldrig mer:,:



Liten Ivan springer över stäppen.

K-pist smattrar, Ivan faller ner.

:,:Blod och slamsor spridas över stäppen,

liten Ivan springer aldrig mer:,:



Litet kraftverk smäller uti Sovjet.

Ryssar dör som flugor runt omkring.

:,:Hela saken tystas ner av staten,

litet kraftverk finns ej längre mer:,:



Liten färja skulle ut och kryssa.

Liten färja hade öppen port.

:,:Liten färja sjunker ner till botten.

Många svenskar super aldrig mer:,:



Olof Palme skulle gå på bio.

Krister kom och sköt honom ner.

:,:Hela saken tystas ner av staten,

Olof Palme finns ej längre mer:,:



En version med något fler och annorlunda strofer finns i detta gamla sånghäfte från Infå (ämnesföreningen för datastuderande vid Åbo Akademi). Sång nr 47.



http://chakie.infa.fi/sangbok/OfficiellSangbok-1.20.ps.gz.

2009-04-10 @ 11:12:52
Postat av: vmm

"Jag hade aldrig hört talas om Palmevisan innan jag hörde den i Kalibers reportage om Sverigedemokraterna men så har jag heller aldrig varit medlem i moderaterna."



Det var en riktigt fyndig inledningsmening.



Jag var medlem i SD i två år (tror det var 2005 och 2006) och på dom möten jag var på förekom ingen Palmevisa. Hörde den för första gången i Kaliber. Det förekom inte heller något annat som ens kommer i närheten av osmaklighet eller rasism eller något sådant. Min erfarenhet av SD var väldigt positiv (att jag sedan valde att lämna beror på att jag är lite för liberal för att SD skulle passa min politiska smak. Jag röstar på SD men känner att medlemsskap inte är rätt för mig. Det är fel på mig och inte på partiet, haha. )



Jag kan faktiskt rekomendera dom som känner sig sugna på SD att gå med. Jag tror inte ni blir besvikna. Jag upplevde det som ett välkomnande parti där man känner att man blir lyssnad på, ett parti som bryr sig om en.



Jag var tidigare medlem i Socialdemokraterna och det enda jag hörde av dom var att dom skickade ett inbetalningskort på medlemsavgiften en gång per år. När jag gick med i SD så ringde dom ibland och ville veta vad jag tyckte om vissa saker, om det var något jag tänkte på som dom kunde ta upp, eller bara för att höra hur det var med mig. Det gjorde INTE Socialdemokraterna...



Jag tycker Kalibers granskning var dålig på så sätt att den knappast lyckats beskriva SD som SD är. Även om det någon gång varit så att någon sjungit Palmevisan eller uttalat sig rasistiskt så är SD inte ett palmehatande rasistiskt parti. Och då ger Kalibers granskning en felaktig bild och det var väl kanske en rättvisande bild som Kaliber var ute efter. Så därför misslyckades dom. Antingen omedvetet eller medvetet. Jag tror på att det var medvetet.



Kalibers granskning hjälper inte ens SDs politiska motståndare. Nu tror dom att SD är ett palmehatande (SD bildades för övrigt ett par år efter att Palme mördades), rasistiskt och judehatande parti och gör dom den politiska analysen av SD och utformar sin retorik efter det... ja, då kommer dom misslyckas i debatterna med SD.

2009-04-10 @ 11:52:02
URL: http://vitmedelaldersman.blogg.se/
Postat av: Gregorius

Hulda! Ha i åtanke att Mååna har erövrat knullborgarmärket. Det måste väl imponera på regeringscheferna inom EU!

2009-04-10 @ 12:01:04
Postat av: Info

LITET MYSTISKT VMM



Varför skriver du "då kommer dom misslyckas i debatterna med SD". Likt alla andra, vilkas syfte är att förinta svenskarna med början i språket. Per Edberg, Daniel Alling m.fl. nyhetsankare i Sveriges radio.



Dessa hänvisar ibland till, att de är så oerhört skickliga i engelska, att detta måste färga av sig på deras sätt att uttrycka sig på hippig svenska.



Men, handen på härtat, när hörde ni senast en engelsktalande person säga I AM GOING GO?



Säger han inte i stället alltid "I am going TO go"?



En svensk, som vill vara verkligt STREETSMART, tillråds säga "då kommer dom ATT misslyckas i debatterna med SD".





2009-04-10 @ 12:15:52
Postat av: vmm

Info:



Angående "LITET MYSTISKT VMM".



Att du anmärker på mitt språk... ja, jag vet inte ens om du menar allvar. Oavsett om du menar allvar eller inte så lägg ner. Tack.



PS Jag är inget "litet mystiskt" "det". DS

2009-04-10 @ 12:26:45
Postat av: Tore

Idag "Långfredag", skall vi vara snälla mot varandra! Man vet aldrig vad man som svensk kan råka ut för, i detta mångkulturella samhället...

2009-04-10 @ 13:30:44
Postat av: Stina

Lite språkligt:



Jag har länge funderat över varför folk kallar dem "socialdemokraterna" när det rätta är "socialmoderaterna". I alla fall sedan 1980-talet när S tog över Fp-politiken och började gnugga sig mot M allt mer.



Sedan tycker jag att det är trist att så många annars trevliga och mysiga svenskar börjar slarva till det svenska skriftspråket. Det räcker väl med att de mindre mysiga gör det?



SKA = KOMMER ATT, SKULLE = KOM ATT och ingenting annat.



Glad Pjåsk!

2009-04-10 @ 19:09:38
Postat av: Stina

För övrigt tänker jag rösta SD över hela linjen i valen framöver.



Varför?



Om inte annat så för att jävlas med de självgoda och fastklistrade politikerna. Vi som var med vet hur det rörde om när miljöpartiet kom in och ...

2009-04-10 @ 19:13:51
Postat av: Robin_Shadowes

För bara ett år sedan trodde jag att Sd skulle få 10-12% 2010. Nu med alla dessa drev är jag övertygad att det kommer snarare bli runt 20% men då är det ändå över ett år kvar. Fortsätter dom smutskastningen så här så är det enda som kan hindra Sd från att svepa in i riksdagen som entsunami, rent valfusk av astronomiska proportioner.



Men nu är det som sagt Pjåsk och då skall vi som någon redan påpekat, vara snälla mot varandra. Mäna Muslim och Wanja Knullby-Kretin har säkert redan flugit till Blåknulla på sina kvastar för att ta ytterligare knullborgarmärken med sin verkliga ledare djefulen sjelf. Undrar om Läderlappen också har fått följa med?

2009-04-10 @ 22:39:46
Postat av: vmm

"Mäna Muslim och Wanja Knullby-Kretin"



Hallå. Nu tycker jag vi alla kanske ska tagga ner lite när det gäller att hitta på öknamn på personer som vi ser som politiska motståndare. Jag tycker politisk ironi och satir och humor är utomordentligt kul men att hålla på att kalla Mona Sahlin för Mååååna Muslim osv känns så otroligt tröttsamt och inte kul och jag tror inte det är bra för SD.



Jag är ingen domare som kan säga exakt när Mååååna Muslim är roligt och på sin plats att skriva och när det inte är det. Men oftast tycker jag inte att det är det. Kan ni inte själva avgöra om det är ok eller inte så är mitt grundtips att det inte är ok.



Jag tycker SD ska behandla sina politiska motståndare med respekt. Ett väldigt enkelt strå att dra till den stacken är att försöka stava människors namn rätt och att inte gå till överdrifter i anklagelserna mot motståndare. Vissa överdrifter och humoristiskt häcklande hör till, men försök känn in var gränsen går. Många passerar den ofta, enligt min mening.

2009-04-10 @ 23:26:37
Postat av: U.B.M

Till vmm,

Jag tror att de flesta som skriver här och på andra invandringskritiska bloggar, lider av frustration (vilket är förståeligt)över att kanske dagligen få tampas med rasiststämpeln i vardagen. Det är lätt att ta till verbala överdrifter eller att kalla motståndarna för öknamn när man väl får göra sin röst hörd.

2009-04-11 @ 12:29:39
Postat av: Tore

På tal om lite lokalbetona språk: De "häringa" och de "däringa" är typiska halländska ord, som är svårligen att radera! Hade ett rent helsike, då jag var volontär i Flygvapnet för mycket länge sedan. Men det försvann från mig till slut, och alla var lyckliga och glada. Undrar om inte dessa ord ligger kvar sedan dansktiden. Jag har faktist hört dessa ord från skåningar också!...Glad Påsk!

2009-04-11 @ 20:04:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0