TILLRÄTTALAGD DEBATT AV SVT
INTE ETT ORD OM LISSABONFÖRDRAGET!
INTE ETT ORD OM INVANDRING OCH INTEGRATION!
INTE ETT ORD OM ARBETSKRAFTSINVANDRING!
INTE ETT ORD OM FÖRSVARET!
INTE ETT ORD OM FRA!
Har SVT inte begripit någonting? Tydligen inte! Efter kvällens partledardebatt framstår det med all tydlighet hur SVT lever i symbios med riksdagspartierna. Inte en enda kritisk fråga från programledaren till någon av partiledarna. SKANDAL!!!
Arbetsmarknadsläget diskuterades under de första ca 40 minuterna och jag väntade förgäves på den mest naturliga frågan från programledaren.
Behöver Sverige arbetskraftsinvandring?
Givetvis väntade jag förgäves, en sådan pk-fientlig fråga är omöjlig av "rövslickarna" på SVT.
A-kassan diskuterades flitigt från båda blocken och att 500 000 människor "tvingats" bort från A-kassan. Vadå tvingats bort? Vad jag vet har inget uteslutits från A-kassan i det här landet utan alla dessa 500 000 har lämnat den frivilligt. Trots att den som tjänar 20 000 kronor/månad har fått ca 1 000 kronor mer i månaden i skattesänkningar lämnar dessa personer A-kassan p.g.a. höjningen i avgift på några hundra kronor.
Nej, det handlar helt enkelt om girighet, mer pengar i plånboken om jag skiter i A-kassan det ordnar sig ändå det är ju högkonjunktur. Men nu ser världen helt plötsligt helt annorlunda ut över en natt och då skriker vänsterblocket som stuckna grisar. Avgiften till A-kassan är väldigt låg i förhållande till vad du kan få ut i en besvärlig situation.
Sen är också frågan om alla verkligen fått höjda avgifter? I mitt eget fall har faktiskt avgiften till mitt fackförbund minskat från ca 560 kronor/månad till 440 kronor/månad det sista året och då ingår avgiften till A-kassan. Märkligt!!
Lars Ohly utnämner jag till debattens största fegis. Varför? Jo, han tog inte chansen att profilera vänsterpartiet i en enda fråga som skiljer v från övriga partier. Han kunde profilerat sig och vänsterpartiet ifrågan om Lissabonfördraget men han valde att knipa käft. Vilken fegis och ynkrygg! Han är så rädd att inte få vara med Mona och Maria.
ÄN MER ANMÄRKNINGSVÄRT ÄR ATT SVT OCH PROGRAMLEDAREN INTE STÄLLER EN ENDA FRÅGA OM LISSABONFÖRDRAGET OCH DESS KONSEKVENSER FÖR SVERIGE.
Tydligen har SVT avtalat med riksdagspartierna vilka frågor som skulle avhandlas under debatten. Allt för att frågor som står högt på Sverigedemokraternas agenda skulle undvikas. Det är för bedrövligt! En programledares uppgift är att ställa partiledarna mot väggen inte att vara bästa kompis med dem.
Till Sveriges Television betalar man över 2 000 kronor/år i licensavgift, fy fan. Man borde licensvägra!
Det var ändå lite dråpligt att enda gången som vänsterblocket var rörande överens om en fråga så gällde det om homosexuella ska få gifta sig. Trots att de som Fredrik Reinfeldt påpekade hade suttit vid makten i 12 år mellan 1994-2006 utan att driva igenom frågan.
Pk-media är inte ett dugg bättre i sina kommentarer till debatten.
Var fanns Jimmie Åkersson? Hans SD har lika många väljare som C, FP, V, MP och KD
Instämmer med S. Verige.
Varför Åkesson inte är med, är ett mysterium, då denne idag representerar ett parti i storlek väl i paritet med flera av dem i TV-studion.
Sd bör snarast reda ut denna behandling med de tongivande TV-kanalerna, så att inte situationen växer fast och att Sd tvingas utanför de stora debatterna inför valet 2010.
Förutsättningarna inför valet 2010 bör klargöras snarast.
Jag tror inte det spelar någon roll längre om Sd är med i debatter. Proppen har gått ur pk-båten och sd-sympatierna bara ökar oavsett vad eller hur de agerar ifrån Pk eliten. Det finns bara en enda vinnare och det är Sverigedemokraterna. Detta vet man om och därav ser vi mer eller mindre desperata nedklankningar emot partiet varhelst vi vänder oss.
Antiism:
Du kan ha rätt, men personligen tror jag frågan anses rätt så viktig i partiet. Det är väl inte helt otroligt om underhandskontakter redan har tagits med berörda media?
Jag har ingen aning, men jag hoppas det.
Thoralf, debatten fortsätter!
http://basseblogg.blogspot.com/2008/10/gratis-reklam-i-s-presso.html
Mitt mejl till SVT:
Hej!
Jag undrar varför ni inte bjöd in Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson till partiledardebatten i "Agenda" i SVT2 igår kväll (12/10).
Sverigedemokraterna har fått omkring fyra procent hos alla opinionsinstitut i Sverige. I den senaste opinionsmätningen från Expressen/Demoskop fick man 4,5 procent samt var Sveriges femte största parti, större än vänsterpartiet och kristdemokraterna och bara några tiondelars procentenheter från att vara tredje största parti. I Sifos mätningar har Sverigedemokraterna fått 4,4 procent i rad de senaste två månaderna och månaden dessförinnan 4,2 procent.
http://www.status.st
_375.aspx" rel="nofollow">http://www.synovate.se/Templates/Page_375.aspx
I en opinionsundersökning från Dagens Nyheter/Synovate igår har Sverigedemokraterna nästan lika stort stöd bland befolkningen att bäst lösa finanskrisen som vänsterpartiet och miljöpartiet med 1 respektive 2 procent för de två senare partierna. Finanskrisen var ju en viktig och stor fråga i debatten igår. Det var framför allt den frågan som ni pushade för mest i nyhetsartiklarna om, i trailern för och i beskrivningen av programmet. Jag ser alltså Sverigedemokraternas närvaro som på sätt och viss lika relevant som exempelvis vänsterpartiets.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=839022
Det enda som formellt särskiljer Sverigedemokraterna från de andra sju partierna är att partiet ännu inte finns representerat i riksdagen, men det är ju uppenbarligen något som kommer att förändras 2010. Miljöpartiet och Ny demokrati fick ju delta i stora debatter i SVT när de inte var representerade i riksdagen men hade ett opinionsstöd på över fyra procent. Hur det var med kristdemokraterna och feministiskt initiativ vet respektive minns jag inte.
Men hur kommer det sig att ni inte bjöd in Jimmie Åkesson? Och vad skulle ha fått er att bjuda in honom? Skulle ni ha gjort det om Sverigedemokraterna var Sveriges tredje största parti i opinionsmätningarna? Om partiet hade fått sex procent i mätningarna? Åtta? Tio? Jag skulle mycket gärna vilja ha svar på dessa två frågor.
Med vänlig hälsning
Anonym
Tja, kommer ni in efter 2010 får ni vara med. SVT har såvitt jag känner till aldrig genom historien haft representation från ett icke-riksdagsparti med i en officiell debatt.
Så enkelt är det.
Är böjd att hålla med Nicklas Eriksson. 2010 och framåt kan inte (s)(v)t längre stänga ute Sd.
Eriksson det är inte sant MP och Kds har haft det! Dessutom herr Eriksson kommer vi in vad röstar du på nu igen?
Partiledardebatt? Inte uppfattade jag det lilla jag tvingades se och höra som debatt utan som individuella monologer av dessa tre kärringar från oppositionen som gick ut på att på kortast möjliga tid spotta ur sig så mycket retorik som bara tiden medgav. Tid att lyssna fanns inte och ibland tror jag inte de begrep själva vad de hävt ut sig. Fege Rheinfelt hade inte ryggrad att förklara för Skvätterstrand att i ett samarbete kör man bara inte över en partner som i homofrågan. Dessa tre att styra Sverige, man trodde inte det kunde gå sämre men då finns det alla möjligheter.
Nicklas Eriksson, det du inte vet är att Ny Demokrati fick trots att de stod utanför riksdagen medverka i slutdebatten i SVT inför valet 1991.
Mycket bra skrivet, Thoralf. Det hela förklarar väl också varför de sju och journalisterna är så rädda för att sd ska komma in Riksdagen - att de ska tvingas debattera och skriva om sånt som idag stoppas undan. Det blir ett spännande val 2010.
Håller inte med om a-kassan, som småföretagare och
medlem i småa fick jag en höjning från dryga 1000 kr till närmare 4000 kr/år, och det känns, och vad man får ut beror på vad man tjänat åren innan, så om det är en bra eller dålig affär vet man inte förrän efteråt, när man inte har en stadig månadsinkomst. Bara bra för SD och inte vara med i debatterna än, hela 2 år till nästa val, när det är ett år kvar, eller mindre, då är det dax att lägga på en rem, annars tröttar man ut folk.
Visst debatterades invandring, i världens kortaste debatt i ämnet men som sa så mycket.Ej ordagrant.
Mona Sahlin: Socialbidragen har ökat sen alliansen kom till makten.
Rheinfeld: Ska vi diskutera det så blir det som egen rubrik, invandringen.
Mona Sahlin.
Vad Rheinfelt säger, invandringsdebatten har vi bestämt att inte ta, att socialhjälpen ökat beror på invandringen så den debatten skulle bara leda till att SD får vatten på sin kvarn och vi står båda som förlorare.
Visst har du rätt Antiism men det är odemokratiskt att kalla "debatten" partledardebatt när inte alla våra partiledare över 4% spärren finns med.
Vill man märka ord så: saknar Miljöpartiet de Gröna, partiledare - de har i stället två språkrör. Ändå finns de med, etablerade eller inte
Och TV som hela tiden propagerar för sitt oberoende. Det som sades hade man hört förr. Det är skandal av debattledaren att... orkar int skriva mer.
Nicklas Eriksson! du är tydligen en som låter truten vingla utan att ha stöd i bakgrunden! För-
hoppningsvis ber jag dig att inte störa oss i en
viktig diskusition, där din favorit Mona Muslim är
dödsförskräckt om bara Jimmie Åkesson visar sig.
Hon lär springa benen av sig, när Jimmie åter ut-
talar sig: "Vi i Sverigedemokraterna kommer inte
att medverka till att Mona Sahlin blir Sveriges
statsminister 2010". Har du "Nicklas" något sakligt
att komma med, utan påhitt, skall jag sluta att an-
gripa dig!...
Förresten, inte skall man tvingas att betala till
en "propaganda-tv", vars enda målsättning är att
skydda sina vänster-intressen!
Det är dax, att dessa inför betalningsbara "modem"
precis som de andra "betalkanalerna", så får vi se
hur länge dessa överlever!...
Vad menade Reinfeldt egentligen med nedanstående? Utdrag från debatten:
16.32 Ohly: Och just nu så minskar jobben och antalet som går på socialbidrag ökar med er politik. Och du har mage att påstå, att ni finansierar välfärden. Ni har sänkt skatter för de rikaste på bekostnad av sjukvården och det är högerpolitik.
16.46 Reinfeldt: Ja, jag vill bara påpeka, att vi har historiskt höga sysselsättningstal i Sverige. Vi får nog akta oss för att slarva med det där. Dessutom är det så, att vi har inte högre socialbidrag idag än vad vi hade 2006.
<U>Om det är så att det stiger, så vet jag vad det beror på, men om vi ska diskutera flyktingmottagning, då får vi ha det som ett särskilt ämne, tycker jag.</U> (16.57 - 17.02)
Agenda: Partiledardebatt del 2, 081012
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1275803
Haddok hade mer exakt ordväxlingen som jag berörde i tidigare inlägg, men andemeningen och tolkningen är densamma.Tog det ur minnet vilket sviktade då det hela kom så plötsligt.
Svar från självaste SVT-chefen på mitt mejl:
Anonym
Vi bjuder enbart in de partier som sitter i riksdagen till denna typ av debatter. Det är en gammal princip som vi tillämpar, eftersom opinionsundersökningar skulle bilda ett svajigt underlag för beslut om vilka partier som ska vara med.
Ibland befinner sig ett riksdagsparti enligt en viss opinionsundersökning under 4%-spärren, för att nästa vecka vecka i en annan undersökning notera helt andra och högre siffror. Samma sak gäller för de partier som ligger utanför riksdagen, men där är variationerna om möjligt ännu större.
Det har hänt vid något enstaka tillfälle att ett parti utanför riksdagen har fått delta i en debatt i SVTstrax före ett val. Så var tex fallet med Ny Demokrati 1991, när partiet vecka efter vecka fick över 10% stöd i samtliga opinionsundersökningar.
Vänliga hälsningar
Eva Hamilton
Verkställande Direktör
105 10 Stockholm
+46 784 00 00
Tycker vi tar Hamilton på orden och fixar 10%... Minst.
Vilket är högst troligt.
Och hör sen Nicklas, vad fabror Tore säjer. Välkomna på den här bloggen är bara SD-sympatisörer med "blå" åsikter. Skulle man dessutom åstadkomma ett sakfel som strider mera mot ett undantag än en regel, då kan du bli både hudflängd och hängd.
Vilket annat svar skulle man få av en administratör med 200.000/mån.
Jag önskar att SD lägger in kommersialisering av SVT i sitt valmanifest, det bör generera stora mängder röster
Ett utspel från sd:s sida om ett flytt av TV2 till Göteborg – med full lokal programkontroll - skulle nog få landets journalister på hugget, de skulle inte kunna tänka på nåt annat.
Reinfeldts groda: http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8
Groda=sanning....
Nicklas Eriksson (och Hamilton)
Men all den reklam som miljöpartiet fått i SVT och SR när detta parti inte haft något riksdagsmandat?
Och hur var det med Junilistan?
Fantastiskt klipp.
Oppositionen gjorde ett så motsägelsefullt och förvirrat intryck i tv:s agenda så man bara gapar. Längst till vänster Ohly representerandes tokvänstern, överbudens mästare,vars politik skulle bringa Sverige till totalkaos på bara några månader. I ett mer civilicerat land hade han inte ens släppts in i studion. Till höger gapar o hojtar ekofascisten, queerförespråkaren Wetterstrand om mer pengar till bensin skatt trots att Sverige har 5 gånger så hög koldioxidskatt som övriga Eu. I mitten tronar Sahlin som vill vinna valet 2010 på samma politik som de förlorade valet 2006! Att försöka bidragsdroga ett helt folk i stället för att sätta dem i arbete. Detta gäng kan komma till makten 2010. Om så sker, arma folk o land!
Ser att "Daniel" är här igen. Moderaterna vet hur det ligger till med invandringspolitiken men de vågar inte ta upp det ga fulmedia
Al-Fatihah (Ingressen)
[1:1] بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
[1:1] I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN
[1:2] الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
[1:2] Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre,
[1:3] الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
[1:3] den Nåderike, den Barmhärtige,
[1:4] مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ
[1:4] som allsmäktig råder över Domens dag!
[1:5] إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
[1:5] Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp.
[1:6] اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
[1:6] Led oss på den raka vägen -
[1:7] صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
[1:7] den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor; inte de som har drabbats av [Din] vrede och inte de som har gått vilse!
S. Verige! Han heter faktiskt Jimmie Åkesson och ingenting annat. Alltså inget "r" i efternamnet. Åkesson, inte Åkersson.