HAR SKANSKA BLÅST KALMAR KOMMUN?

70599-475
Kaba i Kalmar                                              Foto Thoralf Alfsson

Ja, den frågan ställer jag mig efter att jag besökt Kalmars nya konstmuseum och invigningen idag. Jag tror att det är många Kalmarbor som idag sett insidan av denna skapelse och som funderar över hur denna byggnad kan kosta närmare 50 miljoner kronor.


70599-472
Omålade betongväggar och betonggolv.             Foto  Thoralf Alfsson

Uppenbarligen räckte inte 50 miljoner till målarfärg till alla väggar och trapphus. Grå slipad betong är vad som möter besökarna av "Kaba". Ledstängerna i trapphuset är tillverkade av vanligt plattjärn och målade vita. Den som påstår att denna byggnad och dess innanmäte är vacker undrar jag vad de har för referenser

70599-479
Betong och plattjärn pryder trapphuset.          Foto Thoralf Alfsson


Hur denna byggnad har kunnat kosta 50 miljoner kronor är för mig en gåta. Undrar hur mycket Skanska har sockrat sina fakturor till kommunen?


70599-477
Landshövding Sven Lindgren.                         Foto Thoralf Alfsson

Landshövding Sven Lindgrens tal var inget vidare och jag måste säga att han var rent ut sagt osmaklig när han raljerade över alla motståndare till denna fula byggnad i sitt tal. Han har tydligen väldigt svårt att vissa respekt för människor med andra åsikter. Han avslutade även sitt tal med att tigga pengar, vilket jag tycker inte hör hemma i ett invigningstal. Ingen av talarna nämnde ett enda ord om de kulturlager som har gömts under museets betong för all framtid.


70599-478
Johan Persson med näsan i ...........          Foto Thoralf Alfsson

Är det månne sällskapet av Lena Adelsohn Liljeroth som får Johan Persson att sätta näsan i vädret. Även Johan Persson raljerade över kritikerna till konstmuseum då han i sitt tal påstod att man lämnat tillbaka 25 m2 till stadsparken tack vare att byggnaden är mindre till ytan än den tidigare ytan som användes för trädgårdsupplag.
Ett ganska typisk kommentar från en politiker som bara tittar på två dimensioner och utelämnar den tredje och allra viktigaste i detta fall, höjden på byggnaden.

En bomb hade också placerats i stadsparken. Den kanske skall ses som en markering mot projektet. Enligt ett rykte skall det vara elever från Lars Kagg som utfört denna "installation". En skola som jag själv gick på i mitten av 70-talet.


70599-471
Karotenbomb.                                                   Foto Thoralf Alfsson

Spånskivekonsten har kommenterats på bloggar och i tidningarna tidigare men nu kunde även jag bevittna denna installation. Kejsarens nya kläder är ju en mycket känd saga och det är väl lite så det fungerar inom "kulturen" Kulturetablissemanget är väl en klubb för inbördes beröm och där släpper man inte in vem som helst utan bara ja-sägare.

70599-476
Skulpturer?                                                        Foto Thoralf Alfsson

Det skulle vara intressant eller mycket intressant att veta vad alla människor som studerade dessa "skulpturer" egentligen tänkte.

70599-474
Modern konst?   Nedskräpning?                           Foto Thoralf Alfsson

Är 50 miljoner en rimlig kostnad för denna byggnad. Vad tycker du?



Efter denna invigning bänkade jag mig på Fredrikskans och fick se "bönderna" från Kalmar spela skjortan av Djurgården. De stackars nollåttorna sprang verkligen omkring som yra höns.
5-1 till Kalmar talar sitt eget språk.

Efter matchen handlar mycket om utvisningen av Djurgårdens Rajalakso men från den mycket bra position som jag satt var det inget snack om saken. Starkt av domaren att våga ta en utvisning direkt, utan en föregående varning. Det är just sånt här vi inte vill se på fotbollsplanen! När sedan Rajalakso efter matchen anklagar domaren för att ha förstört matchen visar det bara på hans dåliga omdöme.
Se inslag från nyhetskanalen.

Kommentarer
Postat av: Britt

Skanska är verkligen smarta.De behövde inte ens kosta på att frakta bort skräpet efter bygget och arvodet till den s.k. konstnären betalas väl,som vanligt,av skattebetalarna.Även arkitekterna visste vad de gjorde när de ritade denna styggelse.Likheten med Kaba ligger ju verkligen i tiden och vem skulle våga refusera något sådant?

2008-05-11 @ 11:44:06
Postat av: Heinrich Von Oben

Jag hade hela hallen full med såna här skulpturer efter jag rivit ur mitt kök. Om jag hade gjort samma sak så hade jag enbart blivit börfälld för nedskräpning.
Men väldigt smart att göra såhär för man sparar väl en hundring på att slippa köra till tippen.

2008-05-11 @ 18:44:54
Postat av: Adde

Hur denna byggnad har kunnat kosta 50 miljoner kronor är för mig också en stor gåta.
Snacka om sockrad faktura, bedrägeri vill jag kalla det.

2008-05-11 @ 19:36:35
Postat av: Mia

Jag ställer mig också väldigt frågande till hur denna betonghög har kunnat kosta 50 miljoner, det är ju en helt orimlig summa som hade kunnat användas till många bättre saker! Vad var det för fel på det gamla museet (som för övrigt faktiskt är en vacker byggnad till skillnad från denna som om man ska tro bilderna är lika ful på insidan som på utsidan) undrar jag. Om jag har förstått rätt så är ju dessutom det nya museet mindre än det gamla och
att betala mer för att byta ner sig till mindre yta strider ju mot all logik...

Vad gäller fotboll så är det väl bara att njuta av showen och konstatera att det är rött som gäller i fotboll!

2008-05-11 @ 22:01:50
Postat av: Skånepåg

Off topic, men suveränt i dag av Jimmie Åkesson i Blekinge Läns Tidning.

http://www.blt.se/opinion/ledare/sjalvforaktet-ar-det-varsta(632436).gm

2008-05-12 @ 10:08:49
Postat av: Skånepåg

Tillägg.
Bloggen har en bugg som gör att den inte behagar ta med hela URL. Kopiera och klistra in hela länken

http://www.blt.se/opinion/ledare/sjalvforaktet-ar-det-varsta(632436).gm

2008-05-12 @ 10:10:58
Postat av: Micael F

Verkar tillhöra de få som faktiskt tycker "Kaba" är ganska snygg. Kontroversiell ja - men på sikt kanske det kan vara en tillgång. Som exempel kan nämnas folks misstro till Globen. Särskilt södermalmsborna var kriska till denna förfulade golfboll...
Jag tycker läget är bra valt också och att det kompleterar Stadsparken med slottet i fonden. Någon konflikt däremellan upplever inte jag.
Tycker också att Kalmar har gjort rätt att satsa på ett konstmuseum.
Det var det positiva.
Mina invändningar gäller kostnaden för kalaset, att materialet ( är det plywood? ) verkar billigt och inte tåligt=dyra underhåll. Dessutom var det bedrövligt att se denna obehandlade betong invändigt och andra plåtarrangemang. Snygg utsikt dock.
"Byggrestskräpet" är ju rena larvet till konst. Museets framgång står och faller med dess utställningar och att ha med sånt på en invigning bådar tyvärr inte gott.
Hoppas jag har fel.

2008-05-12 @ 11:11:51
Postat av: Hummelstadkarin

Vad de tänkte som såg på de uppstaplade spånplattorna? De tänkte att de såg meningslöst uppstaplade spånplattor men att de måste låtsas att de såg konst.Den så kallade konstnären fick sig ett gott skratt på deras bekostnad.
Jag tror inte att Sven Lindgren kan latin och inte tror jag att Johan Persson kan det heller. Men förklara för dessa båda halvbildade praktnollor vad detta betyder: Mundus vult decipi, ergo decipiatur.

2008-05-12 @ 16:37:50
Postat av: jenny

det var bland det fulaste jag sett...

2008-05-12 @ 19:54:06
Postat av: Husfrun från Ekshärad socken

Den här konstmuseum-byggnaden skrevs det om i Svenska Dagbladet häromdagen.

Du får kolla in den SvD-artikeln.



Har tyvärr ingen länk. Du får gå in på http://www.svd.se/kultur/

eller nåt sånt och söka vidare där.



Det var även ett reportage på riks-tv, tror det var TV4, där man visade upp uteserveringen intill konstmuseum-byggnaden där folk skulle komma å dricka öl ungefär.



2008-05-20 @ 22:42:19
Postat av: norrköpingsbo

KalmarKonstmuseum är fantastiskt! Det är urtjusigt och Kalmar borde verkligen vara tacksamma och stolta över denna praktbyggnad! Skärpning, blicka ut över Sveriges gränser och se hur mycket den här typen av arkitektur betyder internationellt!

2008-07-28 @ 20:10:46
Postat av: Basileus

Instämmer, konstmuseet är en museibyggnad av internationell klass! Inte undra på att den finns med i utländska konstböcker som ett exempel på högklassig avantgardistisk museiarkitektur. Byggnaden är mer känd utomlands än vad Kalmar FF är. Överallt i världen byggs museer med höga anspråk, det är en viktig faktor i städernas profilering. Att Kalmar har lyckats få till denna byggnad för i sammanhanget löjliga 50 miljoner är både glädjande och imponerande.

2011-01-28 @ 18:16:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0