EN MÅNADS FÄNGELSE FÖR FÖNSTERKROSSNING

70599-466
Ängöleden Kalmar 4 maj.                            Foto Thoralf Alfsson

Nu har vi fått ett nytt exempel på vad vårt rättssystem duger till. Att sparka ihjäl en människa ger i princip inget straff. Förövarna har väl redan suttit av sin tid som häktade och kan nu gå ut och fira i vår huvudstad. Som anhörig till offret måste detta vara mycket frustrerande och kränkande.


Jag tror att många som röstade på alliansen och då speciellt på moderaterna hade förväntat sig en skärpning av straffskalorna efter att vänsterflummet och Thomas Bodström styrt och ställt på justitiedepartementet. Beatrice Ask har dock framstått som en mycket menlös person utan pondus. Vi kan nog inte förvänta oss några förändringar i framtiden heller, tyvärr. Många väljare är säkert mycket besvikna på alliansen.


Många ungdomar tycks idag ha förlorat respekten för våra lagar och regler i samhället. När en dödsmisshandel inte längre ger något straff vad kan då avskräcka dessa ungdomar från att begå brott.

Vandalisering kan väl knappast ge något straff överhuvudtaget om man jämför med gårdagens dom för en dödsmisshandel.

Jag har de senaste veckorna sett flera fall av krossade fönster på busskurer i Kalmar. Förövarna behöver nog inte vara rädda för något straff även om de tas på gärning. Om jag arbetade som polis skulle jag vara fruktansvärt frustrerad över att så låga straff döms ut vid tingsrätterna.


70599-465
Ännu en busskur med krossade fönster.         Foto Thoralf Alfsson

Krossade glas på busskurer och liknande kostade Kalmar kommun 1,2 miljoner kronor under 2007. En fullständigt meningslös kostnad för kommunen.


Vilket straff skulle dömas ut för en fullständigt meningslös fönsterkrossning av en busskur? Vad anser du?


Jag anser att en person/ungdom som ägnat sig åt den här typen av skadegörelse skulle bli skyldig att ersätta hela kostnaden för att återställa skadegörelsen, betala hela rättegångskostnaderna och sedan 1 månads fängelse.

Gissningsvis skulle det handla om ca 50 000 kronor + 1 månads fängelse.

  

Om detta infördes skulle skadegörelsen minska drastiskt.


Kommentarer
Postat av: Spinkige spinnrockaren

Detta är förstås helt bedrövligt. Invandrare, vänsterextremister eller svenskar - det spelar ingen roll. Sd måste jobba kraftfullt för en hårdara kriminalpolitik. Det kommer partiet långt på.

2008-05-08 @ 01:27:00
Postat av: Lennart

Tycker straffet verkar ok.

2008-05-08 @ 08:43:06
Postat av: Skånepåg

Off topic

Att få insändare i Barometern publicerade, har jag numera slutat hoppas på. I dagens tidning anges vilken "intellektuella" nivå dessa skall ligga på för att bli accepterade.

"Jag hörde om sverigedemokraterna på lunchekot i lördags i samband med kongressen i Karlstad och en av delegaterna uttalade sig negativt om det multikulturella samhället. ? Det ska vara äkta svensk kultur, tyckte den intervjuade sverigedemokraten, Astrid Lindgren och Emil i Lönneberga.
Detta borde innebära, att sverigedemokrater inte äter kebab, tacos, pizza, kåldolmar, spaghetti, ris, potatis och majs, och inte dricker Coca Cola, kaffe, te, vin, konjak eller whisky.
Sverige är sedan länge mångkulturellt och kommer att förbli det, vilket sverigedemokraterna borde inse.
H-G Strömer
Högsby"

2008-05-08 @ 09:24:22
Postat av: AWSvensson

Felet dessa naiva tyckare gör är att de tror att mångkulturelt är att man äter pizza.Inga kulturer är statiska utan anammar det som passar in i den rådande kulturen, så har det alltid varit och ifrågasättes knappast av någon. Mångkultur är när flera olika kulturer lever parallellt inom samma lagstiftning, det är då problemen uppstår och utopin är ett faktum.

2008-05-08 @ 09:33:34
Postat av: Johan K

Pizza- och kebabargumentet är i grunden ologiskt. Man äter pizza och kebab, men även sushi. Ändå har vi ingen massinvandring av japaner.

2008-05-08 @ 10:11:14
Postat av: TJ

Svar till Johan K

......och hur många pizzabagare är italienare?

2008-05-08 @ 10:23:34
Postat av: Sessan

TJ

Din associationsförmåga och logik gör att du med stor sannolikhet får dina alster publicerade i Barometern!

2008-05-08 @ 10:40:22
Postat av: Magne

Sällan har man väl fått byxorna så långt neddragna som när den goda och präktiga H-G Strömer från Högsby fattar pennan. Själv skäms jag ordentligt då jag senast i går kväll tryckte i mig en tacopizza och jag njöt i fulla drag. Nu faller alla mina argument om demokrati, jämnställdhet, könsstympning, tvångsgifte, hedersmord, sparkandet av våra pensinärer, neandertalargetton typ Rinkeby och utbytandet av vårt Svenska folk och traditioner bara för att jag är glad i mat. All sorts mat. Får man äta kroppkakor? Att jag är för invandring men endast av egentliga flyktingar är inte gott nog ty jag åt en mångkulturell pizza igår och jag är ond verkligen ond och förvirrad.
H-G Strömer är den gode för han ser inte för alla träden. Nyttig idiot kallades sådan av bosjevikerna men dom hamnade tids nog i gulag dom med.

2008-05-08 @ 11:22:12
Postat av: Micael F

Håller med till 100% Thoralf!

Menigslös vandalism (och meningslöst våld för den delen) skall absolut ge kännbara straff även om det är yngre som begår dom. Det har varit för mycket dalt helt klart.
Lite rejält kroppsarbete under "finkatiden" vore dessutom önskvärt.

2008-05-08 @ 11:41:24
Postat av: Annelie Johansson

Att sätta en 15 åring i fängelse,tror jag ej är så bra. Min sambos son var med ett gäng och krossade ett flertal buss kurer. Han fick jobba hela sommarlovet 7-16 och även höstlovet. Han kom hem efter en arbets dag helt slui,straffet ska vara kännbart. Det finns ingen ursäkt för vad han gjort. En del av kompisarna sket i sitt straf. Jag vet ej vad som hände med dom. i deras fall kanske man borde tänka på fängelse. Min sambos son fick arbeta av sitt straf. Tänk att jobba ett helt sommarlov då övriga kompisar är lediga och int få ut ett öre i lön,för pengarna som
han fick i lön gick till att laga busskurer. Han fick en läxa som han aldrig lär glömma. Det är bättre om det går att arbeta av sitt straf, tror jag i alla fal.

2008-05-08 @ 18:53:50
Postat av: Göran

Låt skitungarna få röja upp i parker,rabatter,vägdiken mm för en timlön om 50:-.
Arbetet upphör när inarbetad penning är i paritet med åsamkad skadegörelse.Pengarna behålles av kommunen och slyngeln får en spark i arselet som tack för visat intresse!

2008-05-09 @ 00:03:51
Postat av: Skånepåg

Sorry, off topic men intressant! Saknar "krisdemokraterna", miljömupparna och vänsterkuffarna i undersökningen?

Riksdagspartierna på väg att dö ut




De svenska riksdagspartierna riskerar

att dö ut. Nya medlemssiffror visar


att både centerpartiet och socialdemo-

kraterna kan tappa sin sista medlem


redan inom tio år, uppger Aktuellt.




Antalet medlemmar i partierna har


minskat kraftigt de senaste 20 åren.


1991 var 9,3 procent av den vuxna


befolkningen, 625.000 personer, med-


lemmar i ett politiskt parti. I dag


är det bara 3,9 procent, 280.000.




Fortsätter trenden kan centerpartiet


gå i graven 2015, socialdemokraterna


2016, moderaterna 2021 och folkpartiet

2024, enligt Aktuellts undersökning.

2008-05-09 @ 10:10:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0