REGIONFÖRBUNDET HAR SVÅRT FÖR SANNINGEN




När jag en morgon i förra veckan satt och avnjöt min hotellfrukost i Visby bläddrade jag samtidigt i Dagens Industri. Tidningen hade även en bilaga som handlade om Kalmar Län.

Regionförbundet i Kalmar län har en stor artikel om det kinesiska företaget Fanerdun i tidningen och när jag läser vad Magnus Gustafsson, investeringsfrämjare vid regionförbundet säger undrar jag om han har alla hästar hemma. Här kommer några citat från Magnus Gustafsson.


"Detta är en av de allra viktigaste investeringarna i regionen i modern tid"



"De jättelika investeringar som görs kommer att skapa massor av ringar på vattnet, naturligtvis. Det har redan investerats 400 miljoner kronor och vi märker tydligt ett uppsving i ekonomin"


Jag frågar mig om denne Magnus Gustafsson lever i samma Kalmar som jag gör. Annars är Magnus Gustafsson en välbetald "lögnare" som skattebetalarna i Kalmar län får avlöna. Om han har vägarna förbi Snurrom kan se att hotellet inte ens börjat byggas trots bygglov sedan juni 2007.
Var har han fått dessa 400 miljoner kronor ifrån. Fanerdun får ju inte förra ut några pengar från Kina till Sverige enligt Mr Lou. Det är ju därför företaget inte kan betala sina skulder till bland annat Kalmar kommun.

Bilden ovan i artikeln är bara kinesernas vision om ett hotell vid Snurrom. Här nedan kommer ett foto med verkligheten.


Status på hotellbygget den 14 juni 2008                                                   Foto  Thoralf Alfsson


Har han inte noterat att denna investering har varit nedlagd de senaste 6 månaderna. De kinesiska byggjobbarna lämnade Kalmar i december 2007 och har fortfarande inte kommit tillbaka. Enligt uppgifter i Barometern kan troligtvis inget nytt avtal med facket skrivas förrän tidigast i september vilket innebär att det troligen inte kommer några nya byggjobbare detta år utan de skall fira det kinesiska nyåret även nästa år in de kan komma till Kalmar.

Alla svenska styrelsemedlemmar har lämnat Fanerduns styrelse. Osakerna till det är ju inte svårt att räkna ut men inte för regionförbundets anställda.

Hur kan regionförbundet sätta in en artikel i en informationstidning med ett så falskt budskap eller är till och med tidningen en skapelse av regionförbundet.



Skrotupplagg 14 juni vid Snurrom?                                             Foto  Thoralf Alfsson

Även företaget Fanerdun har en stor annons i tidningen och där kan vi heller inte läsa något om hur verkligheten ser ut i Snurrom. Men i Kalmar har vi ju lärt oss att kineser alltid pratar om visioner oavsett om de förverkligas eller inte. Den som tar det på allvar har fått lära sig att det handlar om kulturkrockar när tidsplaner inte följs.



Osanningarna står som spön i backen i dessa båda artiklar i denna tidning. Bilagan hittar du här.

Det skulle vara intressant att få reda på vem som står bakom denna tidning och om det är med skattpengar som den har betalts.

Jag vill heller inte undanhålla er hur den minnessten som restes när näringslivsminister Maud Olofsson tog första spadtaget vid bygget ser ut idag. Frågan är om det är en minnessten från invigningen eller en begravningssten över projektet. I vilket fall som helst är det inte någon som är rädd om stenen och därför har den tydligen börjat sitt fall mot marken vilket även hela projektet också börjat.


Minnessten eller?                                                                             Foto  Thoralf Alfsson


Kommentarer
Postat av: Micael Foghagen

Efter osedvanligt många tomma löften och ännu fler fiaskon lär det finnas gott om bränsle valet 2010. Vi får verkligen hoppas att Kalmarborna inte låter sig luras/förföras en gång till!

2008-06-18 @ 23:58:06
Postat av: Magne

Töntig midsommar Thoralf och alla andra patrioter. Själv töntar jag något norr om Löttorp. Strax söder om Byxelkrok. Det är Sverige det! Undrar hur Måna Muslim firar?

2008-06-19 @ 00:43:08
Postat av: Sune Pall

Det var någon som i början liknade Fanerdunprojektet vid "Kejsarens nya kläder". Och det har blivit besannat till 100%. Alla har insett att Mr. Lou är en sol-och-vårare som bedragit Johan Persson et co., men ingen bland kommunens eller Regionförbundets enfaldiga tjänstemän vågar erkänna det!!

2008-06-19 @ 10:17:08
Postat av: Roberth Ström

Thoralf i love you! Politikers lögner och svek ska belysas! jag visste redan för 2 år sedan att detta var en katastrof. Varför skulle kineser investera i landet med högsta skatten och krånligaste reglerna? Vad har kommunen ställt upp med? Hur mycket går kommunen back?

2008-06-19 @ 10:23:29
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Die Dumme Schwede!!!!

Thoralf,



Jag ber också, att få tillönska en "töntig" och "Barbarisk" midsommar! En mycket gammal och hednisk ursvensk tradition!

Jag undrar om Måna och Fredrik "Barbaren" skall fira i Ronna/Rosengård????

Hoppsan, nu fick jag nog FRA på mig!!!!

2008-06-19 @ 12:12:54
Postat av: Roberth Ström

Thoralf akta dig för FRA. Ha en underbar midsommar! Även om det är töntigt...

2008-06-19 @ 13:57:27
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: AWSvensson

För er som vill ha en mera mångkulturell midsommar så tillhandahåller Karlskrona en dito majstång, se Blekinge läns tidning och avnjut. Själv föredra jag att lugnt och stillsamt avnjuta densamma rakt söder därom, på ett före detta skyddsområde, vilket hela skärgården var, och därmed muslimsfritt. Ha de.

2008-06-19 @ 14:47:55
Postat av: Micael Foghagen

Sällar mig till kören och önskar alla en skön svensk midsommar!



Dessutom en liten iakttagelse - Aftonbladet har en omröstning om vilken nationalsång som är vackrast. Sist jag kollade leder den ryska (60%) över den svenska (40%), ca 4000 hade röstat. Oikofobi var ordet....

2008-06-19 @ 14:49:01
Postat av: Annelie Johansson

Jag har aldrig att trot det kommer bli något av kines satsningen. Det skulle bara bli massa problem. Minnes sten? snarare en gravsten tecken på att det gick åt skogen.



Glad midsommar önskar jag er alla. En midsommar som jag firar långt från det jäkla mångkulturella samhälle vi lever i dag. I en fiskehamn på öland firar jag midsommar med goda vänner.

2008-06-19 @ 18:07:51
Postat av: Skånepåg

AWSvensson, tack för tipset.



Väntar man Måna på besök? En majstångstångsliknande skapelse med en månskärsliknande tingest överst. Vad blir nästa steg?



Se http://www.blt.se/nyheter/blekinge/internationell-stang-pa-kungsmarken(701051).gm

2008-06-19 @ 18:26:45
Postat av: Roberth Ström

fy fan elda upp skiten! snart har vi inget kvar av vår kultur inte ett skit! En del säger at stången kommer från Tyskland? So what vi har haft den i århundraden!

2008-06-19 @ 19:03:42
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Putte

Jag anser att Byggnads är delansvarig till att Fanerdun sket sig (ursäkta språket). 28000:-/månad i minimilön till de kinesiska byggjobbarna! Hur många kommunanställda akademiker kommer ens i närheten av den summan?



Sedan när det gäller midsommarstången, så har man haft det i Sverige sedan järnåldern, minst. Att sedan traditionen försvann i samband med kristnandet och senare möjligen importerades från Tyskland är ju en helt annan sak.

2008-06-19 @ 20:21:02
Postat av: Thoralf A

FRA

"inlåsta med en längre tid" ????



Jag skulle vara mer orolig om jag tillhörde vänsterpatrasket.

2008-06-19 @ 23:10:28
Postat av: Skånepåg

>FRA

"Vi på FRA önskar er alla här en trevlig midsommar. Prata nu mycket illasinnat i telefon om ert hat emot andra kulturer, skriv på internet om er avsky för andras traditioner. Då kan vi snart hämta upp er, och förhoppningsvis hålla er inlåsta med en längre tid."



Urschäkta, men kan inte FRA i så fall börja med att plocka in Mååna som anser att våra traditioner är sååå töntiga? Jag sk-r fullkomligt i andras traditioner, men all PK-nissar skall ge fullkomligt f-n i våra!



Jag tror faktiskt att jag känner betydligt bättre till vad som försiggår på Lovö (FRA:s HQ) än vad du gör, så bättre än så får du komma med för att ge oss skrämselhicka.



Jag skall böömba hela världen lilla mamma och alla som är dumma likaså. Alla som falskeligen utger sig för att tillhöra FRA är därför också tillåtet att böömba. Jag tror mig veta vem du är på det sätt som du skriver, så nu är du uppsatt på min röda böömblista. Så nu är det bäst att du håller utkik framöver. Hoppas att jag uttryckt mig tillräckligt didaktiskt?

2008-06-19 @ 23:26:46
Postat av: Micael Foghagen

>FRA



Först är "vi" FRA soch sedan är "vi" några som kan hämta folk. Jisses...



Själv tycker jag "vi" är dåligt pålästa knäppgökar!

2008-06-20 @ 00:16:12
Postat av: Peter a

Fanerdun kan vara ett upphypat 100% bluffproject. Enligt vad som hant hittils ser det ut sa. Ofta hittar bluffbolag pa liknande transaktioner for att i sin bokforing ta up t ex Kalmarprojectet som en tillgang (kanske 400 miljoner kr). Det leder till att bolaget overvarderas pa den Kinesiska borsen och investerna ar lurade. Vi som investerar i borsnoterade bolag kan sjalva har blivit lurade eftersom vi inte vet vad deras bolag heter i Kina och hur de gor sin bokforing.



Det varsta ar att de svenska byrakraterna later sej luras. Lonedumpning med en massa byggjobbar fran Kina ar patetsikt, hur kan kommunen och facket gatt pa ett sa uppenbart bedrageri.



Thoralf du gor mer an vad 1000 undersokande journaliter har gjort. Du ar en fantastisk tillgang for sverige, tack for allt du gor, god sommar.

2008-06-20 @ 04:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0