NATIONALDAGEN

Jag har tittat runt i media och kollat in deras rapportering av nationaldagen och det är inte Sveriges nationaldag som dessa oikofober i media fokuserar på.

Här kommer några länkar på fina exempel på vad jag menar SvD, DN och City


Herman Lindqvist uttryckte det på ungefär följande vis för två år sedan i radio. (Efter det får han väl aldrig medverka en nationaldag i radion igen)

 "Att vi skall vara stolta över att vi är svenskar på nationaldagen och tänka på tidigare generationer som skapat det land vi kan njuta av idag. Fira nya svenskar finns 364 andra dagar på året att göra! Nationaldagen skall vara svenskarnas dag."

  

Jag tror dock att fler och fler svenskar retar sig på hur våra offentliga myndigheter som håller i nationaldagsfirandet hanterar detta. Även medias sätt att rapportera tror jag många reagerar på. Detta leder förhoppningsvis till att fler och fler börjar sympatisera med oss sverigedemokrater.


Igår fick vi Sverigedemokrater en fana vid ceremonin på Stortorget i Kalmar. Jag medverkade inte själv utan Lars Rosén tog emot fanan tillsammans med Anders Leander.

Enligt dessa applåderades det friskt när de tog emot fanan och många kom fram och lyckönskade dem och lovade läggs sina röster på sd i nästa val.

Lokala media är inte ett dugg sämre.

Se Barometerns webb-tv.    Nationaldagsfirandet i Kalmar

Vad har kurdisk dans med sveriges nationaldag att göra?

Radio Kalmar är inte ett dugg sämre. 
Lyssna på denna nyhetssändning!!!!!!!!!!!!


När ni sett och lyssnat på detta förstår ni säkert varför jag undviker Stortorget och dessa oikofober.
Egentligen är det bara och tacka och ta emot att den lokala median retar upp ett stort antal svenskar i Kalmar med omnejd. Antalet sympatisörer och nya medlemmar får säkert en extra skjuts efter detta.
Kjell-Albin Abrahamsson sänkte nog sin populäritet hos många kalmarbor igår.


Här kommer några bilder på vårt eget firande.


Raketer appteras vid midnatt på en sandbank.


Min dotter provar min kajak för första gången.


Nypotatis, sill och skåne.


Kvällsbad på nationaldagen, 21 grader i vattnet.


Trötta ungdomar.


Kommentarer
Postat av: Dragan Klaric

Kan informera om att vi hade det lika trevligt här nere i nordvästra Skåne. Vi var en hel del kommunföreningar som tillbringade dagen på Gårdskampen utanför Båstad. Bilder återfinns på min blogg och på Carina&Stefans blogg samt SD Helsingborgs hemsida!

Ha en fortsatt trevlig helg partibroder.



Hälsningar Dragan

2008-06-07 @ 11:58:43
URL: http://www.klaric.se/blogg/
Postat av: Hans B

Men snälla Thoralf, det är klart att man skall ha Kurdisk dans på torget i Kalmar, då de firande där sannorligt begrep sig bättre på detta än om det varit Svensk dito. För det är nog fler som följer ditt exempel att fira Nationaldagen privat, som bla jag/vi.



Hans

2008-06-07 @ 12:37:38
Postat av: Systemfel

I Göteborg var det stor mottagning för 2200 inbjudna gäster, 540 "nya svenskar" välkommnades av Göran Johansson(s).

Alla "ny svenskar" fick ett välkommstpaket, vilket bestod av ett personligt kalligraferat välkomstbrev, boken Göteborgsbilder från två sekel, årskortet till Liseberg, fribiljetter till Symfonikerna och Stadsteatern samt inbjudan till Emigranternas hus och ett prova på-kort på en friskvårdsanläggning.



Till detta bjöds en buffe, självklart var det italiensk buffe, svenska rätter är nått som är förbjudet att bjuda på.



Tänk om kommunen värnade om ALLA sina medborgare på detta sätt.



Om man läser artikeln så verkar inte kömoralen spec hög bland nysvenskarna.

Postat av: S-E Karlsson

Hustrun och jag tog oss i går till Isabogården en liten vacker hembygdsgård utanför Grönskåra . Talaren för dagen var Bengt Isaksson en bygdens son numera boende i Vetlanda . Jodå vi skulle värna om den svenska kulturen och de svenska traditionerna ! Men sen kom det också att vi måste ta till oss de nya "svenskarna", . Sen berättade han om att han läst nån utredning om att folk mådde bäst av att bo ismå samhällen , helst inte mer invånare än ca 150-200 pers ! Hur det skulle gå ihop med gettoboendet exvis i Malmö, Södertälje ,Rinkeby brydde han sej inte om att utveckla ! Det viktigaste tycks vara att ta emot så många asyl/invandrare som möjligt utan att tänka på konsekvenserna !



Ha en fortsatt trevlig helg !



Mvh Sven-Erik Karlsson .















2008-06-07 @ 13:17:52
Postat av: Rättvis

Tänk att vi inte ens får fira nationaldagen utan att en massa knäppskallar á la socialstyrelsen genom enfaldiga och förnedrande dekret vattnar ur allt svenskt och högtidligt ur denna högtidsdag.

Svagt. Och Thoralf, Du gör helt rätt som firar denna högtid där ingen socialstyrelse har tillträde - i hemmet. Och trevligt har Du uppenbarligen också haft.

2008-06-07 @ 13:22:04
Postat av: Antiism

Själv firar jag inte denna multikultilobbistiska invandringsdag. Rent ut sagt ett jäkla invandringsspektakel där man spottar på allt som inte är korrekt.



En annan sak är det att fira Gustav Wasa är som att stampa på sina förfäders gravar om man är skåning. Wasa struntade fullständigt i folket som stod lägre än Adeln som denne själv var ur samt vurmade starkt för. Ytterligare en sak som gör att jag är emot detta, är det att vi hade idag haft en Nordisk union under Dansk lag idag om det inte varit för Gustaf I (wasa), tänk på det alla multikultimotståndare ;-)



Nej, för mig är det Midsommar som gäller och alltid har gällt. Sedan struntar jag i vad alla Kåldolmshistoriker eller pizzaforskare säger, för den aftonen är i min mening en urnordisk och framförallt en genuint Svensk tradition sedan många generationer tillbaks.



PS. Thoralf, det bor 3 gen. Gustaf Eriksson-ättlingar ute i "Venamöse" :)

2008-06-07 @ 13:35:49
URL: http://www.antiism.wordpress.com
Postat av: Skånepåg

Tur att man inte var på torget i går, då hade mitt systoliska blodtryck antagligen satt nytt världsrekord.



Vad var det den där halvslafsige reportern egentligen sade, jag orkar inte lyssna en gång till: "Att det var Mohammed som lärde svenskarna att älska sitt land". Är karlf-n inte normalt navlad?



Och Sveriges lokalradio P4 häver ur sig något i stil med: "att man kunde förvänta sig demonstrationer för att Sd fick vare med i tåget med en fana". Jag säger som Kurt Lundgern då han bemötte ett påhopp från lokalradiochefen i Kalmar. Det är väl ingen människa som vill lyssna på er. Var gång jag sätter på P4, så skriker folk i närheten att för h-e slå av skiten.



Herman Lindqvist har så rätt så rätt. Visste inte att han sagt detta. Lyfter på "toppaluan" i efterhand.



I det TV-utsända firandet från Skansen lyckades visst Lill-Babs också klämma in något om den mulikulturella "välsignelsen" i någon av låtarna.



Avslutningsvis tackar jag för trevliga bilder från "Long Island". Nu bryr vi oss inte mer i dag om alla oikofober, som enbart gett oss nya krafter och en möjlighet att skratta åt dumdrygheten.



Och Thoralf en petitess, men om du inte har en specialvariant, så stavas raketer utan "c". Du använder det generellt, så bara ett litet påpekande.

2008-06-07 @ 13:39:53
Postat av: Finlandssvensk

Vackra bilder men är det lämpligt att använda svenska flaggan som skydd för spill på bordet?

Här i Finland hade det i alla fall varit otänkbart.

2008-06-07 @ 14:48:49
Postat av: Magnus

Hej Thoralf,



ser ut som om ni haft ett trevligt nationaldagsfirande. Sandstranden ser tämligen lockande ut. Vågar man fråga var den finns, eller vill du behålla den för dig själv?

2008-06-07 @ 15:46:21
Postat av: Erik

Håller med Finlandssvensken, så använder man INTE svenska flaggan. Som bordsunderlägg. Bara jag som irriterar mig på att det oftast står Aftonbladet på en rosa stripe på svenska flaggor? (ironi..)



Midsommar, svenskens inofficiella nationaldag. Semestrar börjar, ledigt, mycket firande.



2008-06-07 @ 16:01:00
Postat av: Skånepåg

Jo jag reagerade även på det här med flaggan på bordet.



En farbror till mig var sjökapten och seglade i amerikanska rederier strax efter andra världskriget. Man hade tydligen någon form av hjälpleveranser till Polen. Tullpersonal från polska myndigheter var givetvis ombord på hans fartyg enligt internationella regler. En dag fick han av ren slumpen syn på en sovjetisk jeep som stannade vid landgången. 5-6 sovjetsoldater gjorde sig redo för att gå ombord på fartyget. Om detta var förberett eller ej vet jag inte, men mycket kvickt fanns en amerikansk flagga utlagd på däck precis där lejdaren var ansluten till fartyget. Strax innanför på däck stod min farbror med amerikanska armens M1 gevär och på något sätt så fick han fram beskedet, att den förste som trampar på amerikanska flaggan så skjuter han. Turligt nog behövde han inte skjuta och sovjetsoldaterna försvann. De vapen som handelsfartyg (även vissa svenska) hade ombord under och efter andra värdskriget, var avsedda för att försöka att oskadliggöra ev. påträffade drivminor.



Därmed inte sagt att Thoralf i sitt sommarparadis skall köra med principen att den som spiller på flagga skall få straffkommendering. Men kanske något ditåt bör han ändå tänka på:-)!



Nu åker jag på semester!

2008-06-07 @ 16:22:06
Postat av: Thoralf A

Flaggan hänger på flaggstången. För övrigt har jag grytlappar, handukar, dukar, tallriksunderlägg, tröjor,badbyxor, nubbeglas o.s.v. med svenska flaggan på eller Tre Kronor.

Har även strumpor och kalsonger med svenska flaggan.

2008-06-07 @ 16:23:28
Postat av: Finlandssvensk

För svenskar kanske flaggan inte är lika laddad som nationssymbol och då är det väl naturligt att använda den på lite olika sätt.

Här i Finland äras den på ett helt annat sätt. Ändå finns det inte så många flaggstänger som i Sverige och fasadflaggor finns det nästan inte alls. Lite konstigt egentligen.

Här kan vi lära av Sverige.

2008-06-08 @ 08:21:10
Postat av: Tokarev

Tag gärna del av min nekrolog över den "svenska" nationaldagen: http://www.rebels.org/bloggen/?p=176



2008-06-08 @ 11:15:12
URL: http://www.rebels.org/bloggen
Postat av: Supermamma

Jag tycker det är lite märkligt att media ofta känner ett sådant behov av att minsann demonstrera att nationaldagen är rumsren,genom att lite överdrivet mycket fokusera på medborgarskapsceremonier och så vidare.Är det något som tydligen är typiskt svenskt så är det den här kollektiva skam och skuldkänslan över att fira nationaldagen som gör att man måste bevisa att nationaldagsfirande minsann inte är rasistiskt.

Jag har aldrig sett det som rasistiskt,även om jag inte direkt är någon storfirare utan ofta bara gör något kul med min familj/barnen i största allmänhet.Men jag tror att i många andra länder skulle de tycka att det svenska nationaldagsfirandet är ganska skuldtyngt.

2008-06-08 @ 21:56:39
Postat av: Supermamma

Gjorde ett inlägg när browsern hängde sig...hursomhelst.Någon storfirare av nationaldagen är jag inte,det är mest en skön ledig dag för oss.Men jag kan inte låta bli att undra varför nationaldagen måste vara så skuldtyngd?Media kan inte låta bli att fokusera på antingen medborgarskapsceremonier eller nazistupplopp.Antingen PK till den grad att det blir självutplånande(som man nog tycker i många andra länder att vårt firande är)eller så fokuserar man på våld.Kan vi inte bara slappna av och utan skuld och jante fira en trevlig dag som man tex gör i Norge?

2008-06-08 @ 22:06:16
Postat av: Appsålut svänsk

Helt klart en skymf mot den svenska fanan. Fy skäms!

2008-06-10 @ 15:03:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0