HAR KURT LUNDGREN STÄLLT IN SIG I LEDET?

Jag tycker det är tråkigt att Kurt Lundgrens penna inte är så vass längre. Det är slut med inlägg om muslimer och deras kvinnosyn och allt annat som kritiserar invandring och dess följder men även den bäste har nog svårt att stå emot pk-eliten när trycket ökar.



Är det dags att stryka ordet fria i Östra Ölands fria horisont?

Jag har under flera års tid följt Kurt Lundgrens bloggar och läst eller skummat alla hans inlägg och idag kan man bara konstatera att något har förändrats under våren och sommaren, borta är kritiken mot t.ex. islam.
För min egen del tror jag att det beror på det som Kurt har varit utsatt för. I vintras krävde anonyma skribenten (Nils Olsson) att Kurt L skulle sparkas som journalist p.g.a. hans blogg, Expo stämplade Kurt L som islamofob vilket Radio Kalmar gjorde en stor grej av. Han fick kritik för att vissa ansåg att han gick "Sverigedemokraternas ärenden" genom att låta mig komma till tals. Kurt L blev även utsatt för hotelser när han skrev om "Oxhagsmordet" som begicks av en algerier som dömdes till 10-års fängelse och utvisning.
Om allt detta har Kurt L skrivit på bloggen Kalmars Fria Tidning som tyvärr inte längre finns på nätet. Att bloggen är borttagen kanske också beror på påtryckningar från något håll, den innehöll en och annan obekväm sanning.

Jag är också helt övertygad om att Kurt L även utsatts för påtryckningar som han inte tagit upp på sin blogg, gissningsvis kan hans arbetsgivare haft synpunkter på hans bloggande och olämpligheten att ge sd positva omdömen.


Att ledarskribenten på Barometern sedan snart ett år Lotte Zenkert sedan är Kurt Lundgrens dotter gör inte situationen enklare för Kurt L utan påverkar givetvis pennan en del av hänsyn till sin dotter vilket är helt naturligt. Lotte Zenkert kom ju med ett riktigt fult påhopp på mig på ledarsidan som grundade sig på en ren lögn från hennes sida, vilket gjorde mig både förvånad och besviken.


Kurt Lundgren har vid några tillfällen skrivit om min blogg under de senaste månaderna men han har alltid varit noga med att ta avstånd från det jag skriver om eller som i senaste inlägget skriva.


"Jag såg just i går att Sverigedemokraten Thoralf Alfsson haft 100 000 unika besökare på sin blogg - jag delar inte Thoralfs synpunkter men jag brukar gå in och läsa, dessutom känner jag honom från den lokala politiken uti min lilla stad."


Detta fick signaturen Tore att skriva följande kommentar i Kurts blogg.

KL!, vad är det som du inte delar i Thoralfs blogg. Nu blev jag mycket nyfiken faktiskt!
Är det för att han är Sverigedemokrat, och säger det som vi andra tänker!, eller
Är det för att han är bland de enda som talar sanning i denna politiska oro, eller
Är det för han hotar ditt arbete som bloggande journalist, eller
Är det för att Folkpartiet tappat en mängd väljare kanske till SD. För visst är dessa folkpartister en samling förrädare, som folk numera uppmärksammat, eller
Är det för att han har den största kontakten i sin blogg och i ditt närområde.
Varför inte berätta om dina problem med Thoralf Alfsson, verksam i KF Kalmar, där han verkligen ger befolkningen sanningen om vad som händer i Kalmar!
Du delar ju inte hans synpunkter, då borde du ju också kommentera vad som är fel.
Vi är nog många som undrar, KL...

Jag väntar med intresse på Kurts svar.

Ett annat exempel på detta är följande


"JAG GÅR in och tittar lite på de lokala politikerbloggarna varje dag - mest intressant finner jag basseblogg vara, thoralfbloggen är väl ur nyhetssynpunkt inte så dum den heller, men jisses vad han är flyktingfokuserad, det blir to much"



Annat var det tidigare då Kurt L kunde länka till min blogg som i detta inlägg


http://thoralfalfsson.webblogg.se/

Den sista bloggen tillhör en Sverigedemokrat, så det mest politisk inkorrekta jag kan ta mig till är väl att hänvisa till honom, men där finns ganska intressanta inlägg och observationer kring och om Fanerdun. Jag hoppas nu att ni blir allvarlig upprördas över denna min referens; inget skulle glädja mig mer.



Eller varför inte läsa detta inlägg där Kurt L driver med Monica Bengtsson (kd) och genom detta ger sd sitt stöd.


I ett annat inlägg skrev Kurt L följande


"Jag tror att Sverigedemokraterna blir ett tioprocentsparti - de kommer att finna sin nisch i glappet mellan missnöjda moderater-kristdemokrater, i snittet/segmentet mot folkhemsnostalgiker av det lite mer radikala slaget -där finns många röster att hämta."



Men nu tycks det vara slut på vänliga ord om sverigedemokraterna.


Som sagt, tycker jag att det är väldigt tråkigt om Kurt L utsatts för påtryckningar och att han därmed inte längre skriver från hjärtat utan fått ett pk-filter på sina handleder.


Det är bara att hoppas att jag har fel och att jag är överkänslig men mitt sjätte sinne säger mig att något förändrats.

===========================================================


Jag vet inte om Kurt ogillar mitt inlägg men han har i vilket fall som helst omgående skrivit ett svar på http://kalmartidningen.blogg.se/


Någon osämja mellan Kurt och mig existerar inte, i varje fall inte från min sida. Kurts bloggar är mycket läsvärda och så hoppas jag det förblir.


Jag har full respekt för Kurt L, i mitt inlägg finns ingen kritik annan än att pennan behöver vässas och som jag uppfattar det en attitydsförändring mot sd, men det är som sagt min egen uppfattning.

Kurt L är en av de få journalister som behandlat oss sverigedemokrater i kommunfullmäktige som vilka politiker som helst och även låtit oss komma till tals och det säger inte lite i dagens pk-Sverige.


Kurt L har kommenterat min blogg vid ett antal tillfällen och jag finner det mycket bra med konstruktiv kritik, vilket Kurts kritik eller synpunkter varit. Det är lätt att bli "hemmablind" och jag har inte tagit illa vid mig av dessa kommentarer utan finner det bara uppmuntrande att få både ris och ros av en sådan journalisträv.


Att mina inlägg handlar mycket om invandringen och dess kostnader och konsekvenser är för mig helt naturligt och inte tjatigt. Jag ser dagligen exempel på hur media undanhåller uppgifter eller förtiger fakta i sin rapportering och detta kan jag inte låta passera utan att granska och kommentera på min blogg. Den dagen media rapporterar mer sakligt kommer jag alltså inte behöva bli upprörd varje gång jag slår upp en tidning. Sedan anser jag det inte vara "att stirra upp stämningarna" när jag redovisar fakta som jag kommer att göra i mitt nästa inlägg.
Kommer till kvällen med ett inlägg om ekonomiskt bistånd (socialbidrag) som har mörkats av kommunerna inte minst Kalmar kommun.


Jag vet inte om Kurt ogillar mitt inlägg men han har i vilket fall som helst omgående skrivit ett svar på http://kalmartidningen.blogg.se/


Möjligtvis kanske han känner sig lite träffad, därav hans snabba reaktion. Jag kanske träffade någon tunn punkt på Kurts elefanthud. Det är i varje fall skönt att veta att han inte utsatts för några påtryckningar på grund av sitt bloggskrivande.


 


Kommentarer
Postat av: Skånepåg

> Thoralf



Kalmar Fria Tidning är ersatt med Kalmartidningen http://kalmartidningen.blogg.se där troligtvis även Lotte skriver?



Jo men visst har Kurt blivit "snällare" men det kan givetvis bero på flera orsaker. Oavsett vilka så är det tråkigt eftersom "vassheten" verkar helt klart ha blivit "avtrubbad". Det har blivit lite mera allmänt "tjofaderittan" i bloggen och allt mindre av det som är Politiskt Inkorrekt.



Hans senaste initiativ att kolla EU-ledamöternas åsikter om strypning av bloggarnas frihet är utmärkt, men är trots allt inte speciellt kontroversiellt. Tror att det blir inlägg av här typen som vi får se framöver. Men då det gäller Kurt Lundgren så är osvuret bäst, man vet liksom aldrig var man har honom. Undrar ibland om han vet det själv?

2008-06-29 @ 10:12:12
Postat av: Kurt Lundgren

Jag kommenterar Thoralfs senaste blogg här:



http://kalmartidningen.blogg.se



Ni hittar mig också här:



http://kurtlundgren.webblogg.se

2008-06-29 @ 11:33:44
Postat av: Quantrill

Det är inte bra om två utmärkta bloogare som ni börjar något slags osämja. Alla som verkar mot sakernas nuvarande tillstånd ska dra åt samma håll och ska inte lägga energi på att träta mot varandra. Jag hoppas jag misstar mig och att du och Kurt inte har något groll mellan er. Ni båda har bra saker i era bloggar som läses av mig och många andra i landet varje dag. Fortsätt det goda arbetet.

2008-06-29 @ 12:08:13
Postat av: charlotta b

Håller helt med Quantrill. Ni båda, Thoralf och Kurt, är några av de härligaste och nödvändigaste bloggarna i Sverige, pålästa, roliga, bitska och i högsta grad med sans och förnuft i behåll. Thoralf som kommunpolitiker fokuserar mer på lokalpolitiken medan Kurt som journalist tar ut svängarna mer med allt mellan himmel och jord.

Ni gör båda en ovärderlig insats för att lätta på det förlamande pk-filtret som ligger över landet. Fortsätt med det!

2008-06-29 @ 12:33:49
Postat av: Thoralf A

Quantrill, någon osämja mellan Kurt och mig existerar inte, i varje fall inte från min sida.



Jag har full respekt för Kurt L och om du läser mitt inlägg finns ingen kritik annan än att pennan behöver vässas, men det är som sagt inte min sak.



Kurt L har kommenterat min blogg vid ett antal tillfällen och jag finner det mycket bra med konstruktiv kritik, vilket Kurts kritik eller synpunkter varit. Det är lätt att bli "hemmablind".



Jag vet inte om Kurt ogillar mitt inlägg men han har omgående skrivit ett svar på http://kalmartidningen.blogg.se

2008-06-29 @ 12:36:09
Postat av: M

Gnäll = fel. Starta en tidning som blir stor som SvD istället, där Kurt platsar som skribent! Skribenter och intellektuella kan nog aldrig bekänna sig till partier. Tigger man om det blir det nog bara en motreaktion som är integritetsmässigt sund. Själv vill det mycket till innan jag ansluter mig till ett parti som de senaste decennierna haft folk som heilat, haft representanter -- nu en ledning i Landskrona -- som länkar sidor där antisemitism förekommer/länkas samt där man nyligen kom på kommunpolitiker med att ge ekonomiska bidrag till Svenska Motståndsrörelsen.



Icke desto mindre kan jag tänka mig att SD i dagens politiska landskap är rätt parti att stödja i valet till riksdagen och kan utvecklas mot ett parti där kopplingar till extremism är absolut historia. Om att tillräckligt många som inser tokeriet i dagens relativism och brist på koll i invandringspolitiken blir SD:are lär SD bli ett bredare parti som själv kväser minsta tendens till s k högerextremism.



Antiislamism är väl i sig inte viktig om den massiva invandringen i Sverige/väst upphör.

2008-06-29 @ 14:42:21
Postat av: Skånepåg

> M



"Antiislamism är väl i sig inte viktig om den massiva invandringen i Sverige/väst upphör."



Detta är och förblir kärnfrågan för Sveriges framtid. Och hur har du då tänkt att detta "OM" skall ske. Av sig själv händer det definitivt inte.



"haft representanter -- nu en ledning i Landskrona -- som länkar sidor där antisemitism förekommer"



Var har du hittat detta? Tacksam för URL eller vad du nu har för info. I min bekantskapskrets, där jag givetvis inte vet allas partisympatier, är det ingen som yttrat något antisemitiskt. Man stödjer dessutom Israel, som är den enda demokratin i denna del av världen. Har hitintills inte heller sett någonstans i Sd-bloggar eller på andra ställen inom Sd något annat! I så fall hade jag framfört mina åsikter om detta.



Har följt Sd sedan valet 2006 och vad jag känner till, så har partiledningen gjort ett bra jobb och "städat" bland de som inte håller sig till de spelregler som gäller!

2008-06-29 @ 15:37:41
Postat av: s-e karlsson

Hej och god middag!



Tyvärr är det väl så att det inte är säkert att alla i en familj har samma åsikter vad det gäller det politiska !Även i min familj går åsikterna isär vad det gäller den generösa invandringspolitiken !

Men man får bita ihop och fortsätta sin väg !



Mvh Sven-Erik Karlsson .



2008-06-29 @ 16:31:34
Postat av: US

jag gillar Kurt Lundgren. Han är en av de bättre journalisterna i Öland-Kalmarregionen.

2008-06-29 @ 17:31:46
Postat av: Tore

M = svammel!...

2008-06-29 @ 18:24:34
Postat av: Aloysius

Även jag är besviken på Kurt Lundgren - och alla dem som klokt nog ser problem i samtiden men envist, dogmatiskt, religiöst vägrar se de samband som finns till massinvandringen. När det verkligen gäller viker sig Kurt L dessvärre för tidens tankepåbud. Och det är synd, för det finns mycket gott i honom.

2008-06-29 @ 18:43:49
URL: http://beskt.motpol.se
Postat av: Skånepåg

> Aloysius



Din URL är väl http://beskt.motpol.nu/



Har du redan börjat "fira" fotbollsfinal?

2008-06-29 @ 19:27:18
Postat av: Göran Wikman

US - Kurt Lundgren är inte av de bättre journalisterna i Kalmar-Ölandregionen. Han är den bäste! Inte PK-påverkad och han kan se på spektaklen lite grann från ovan och få in lite knorr och ironi i sina kommentarer

2008-06-29 @ 21:46:45
Postat av: Magne

Själv har mina besök blivit färre och färre hos Kurtan utan att begrunda varför. Mest av dålig samvete har jag gått in. Det är slut med det nu. Många skratt har det blivit och främst minns jag då Jorden och Sverige blev påhälsade utav Marsianer och Måna Muslim trädde fram och välkomnade dom alla till Sverige. Sen var det snurret med expasi och Pohl (alias Oswald), mycket underhållande på min ära. Men inte nu längre.



Thoralf och Kurt har i stort sett samma läsare detta tycker jag Kurtan skall fundera över. Sen hans val av parti.. Fp är väl ändå det värsta populistiska parti som skådats. Vilken tass står dom på egentligen? Kanske lite personifierat Kurt.

2008-06-30 @ 00:30:53
Postat av: US

Ok Göran Wikman, jag viker mig för ditt påstående och håller med.

Förövrigt vill jag hellre kalla det Öland-Kalmarregionen bara av den anledningen att Öland ibland kan få stå före. I vanliga fall kallas det för Kalmarregionen vilket då även skall omfatta även Öland. Då Kalmarregionen egentligen bara är Kalmar kommun så tycker jag övriga landområden kan slå hål lite på den hybris som råder i Kalmar.

2008-06-30 @ 12:21:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0