”FOTOKRIGET”


Jag ser lite trött och sur ut men det får väl duga.

I sanningens namn måste jag också informera om att jag fått kommunens tillstånd att använda fotot på mig själv från kommunens register, vilket var en fin gest från kommunens informationschef Christina Karlberg.

Fram till skrivande stund har 24st ledamöter svarat på min fråga om jag får publicera foto av dem på min blogg. Av dessa har 10st svarat nej , givetvis är det alla tre vänsterpartister och fyra socialdemokrater. Alltså har än så länge en majoritet svarat Ja eller med ett litet förbehåll att de gärna vill se bilden innan, 14st Ja.


Eftersom det är 61 ledamöter i kommunfullmäktige förväntar jag mig fler svar innan jag publicerar hur varje ledamot svarat.

Vänsterpartisterna svar kommer jag redovisa ordagrant!


På kalmartidning.blogg.se kunde den som besökt den läsa följande som jag tror Kurt Lundgren skrivit. Jag hoppas att han inte har något emot att jag citerar hela stycket som handlar om mitt "fotokrig"


"JAG BEGRIPER INTE att Kalmars politiker bjuder Sverigedemokraten Thoralf Alfsson på den enkla gratisreklam han får genom att de vägrar ställa upp på bild - Thoralf är ju tack vare denna kontraproduktiva politikerhållning i tidningarna varje dag - jag skulle tro att han numera är kommunens mest kände politiker vid sidan av Johan Persson, kommunalråd.


Thoralf driver detta skickligt, han är, vågar jag säga efter många år i mediabranschen, ganska mediabegåvad och han vet hur pr-maskineriets slipstenar skall dras - han har till exempel hela Barometerns webbtidning till förfogande där han häromdagen hade tre egna kommentarer till en nyhet som handlade om honom själv! Helt unikt i mediavärlden. (Det gällde just fotobråket)


Detta är för en politiker rena lottovinsten.


På sin egen blogg har Thoralf kanske bortåt 1 000 besökare om dagen - men på Barometern har han tiotusentals läsare.


Thoralf tycks vara den ende politikern i staun som begripit detta.


Om nu de lokala politikern struntat i att bråka om sina eländiga porträtt hade de publicerats på Thoralfs blogg, och vem hade då brytt sig?


No one.


För övrigt och låt mig säga det utan att jag tar ställning i själva fotostriden: Thoralf har rätt att publicera bilderna, liksom jag har det och alla andra tidningar och bloggar - bilderna är att betrakta som offentliga handlingar.


Är de inte offentliga handlingar, så skall de tas bort.


Så enkelt och så svårt är det."


Kommentarer
Postat av: AWsvensson

En hyllningsång till en flitig skribent på denna blogg, undrar om den gode siwan är medveten om hur rätt hon har om g a m l a s k å n e "Ingenting går upp mot gamla Skåne.

I Landskrona, är det toppen tycker jag.

Ingenting går upp mot gamla Skåne.

På den plats man är född, ja där trivs man mer än bra.



Många ställen tjusat mig, fångat mig, berusat mig.

Men när jag ser gult och blått, bultar hjärtat hårt.

Vad är väl en snygg senior med sin charm, bara båg.

Ingen går väl upp emot Skånes glade påg.



Ingenting går upp mot gamla Skåne.

I Landskrona, är det toppen tycker jag.

Ingenting går upp mot gamla Skåne.

På den plats man är född, ja där trivs man mer än bra.



Om jag var från Luleå, Umeå eller Borneo

självklart där ens vagga stått är det bara gott.

Vore jag en schysst kines, självklar spis, gillar bara ris.

Men jag trivs där det kan fås svartsoppa och gås.



Ingenting går upp mot gamla Skåne.

I Landskrona, är det toppen tycker jag.

Ingenting går upp mot gamla Skåne.

På den plats man är född, ja där trivs man mer än bra.



Ingenting går upp mot gamla Skåne.

På den plats man är född, ja där trivs man mer än bra."

2008-06-03 @ 21:54:54
Postat av: Hans B

Jag tycker att det är "stake" i dig. Gott att du står på dig. Ställer du upp i rikstagsvalet 2010, så räkna med min röst.

2008-06-04 @ 00:15:38
Postat av: Magnus

:-)



Jag kanske kan åka ner nån gång och spionera och ta några kort på känsliga "kollegor" i kommunfullmäktige?



:-)

2008-06-04 @ 01:58:42
Postat av: Skånepåg

Thoralf



"Jag ser lite trött och sur ut men det får väl duga."



Jag tycker att du ser mer ut som "en person på hugget, lite småförbannad och här är en som ni inte skall försöka att leka med"!

2008-06-04 @ 14:52:55
Postat av: Rune

Thoralf! Gör så här! Gå in på kommunens kansli och begär ut bilderna på alla politiker och de högsta tjänstemännen i kommunen. Om de nekar att lämna ut dem så kan du överklaga.

Kommunen bestämmer ju inte heller över våra nationella grundlagar som de är skyldiga att följa.

Kommunfullmäktige har därmed inte med saken att göra.

2008-06-04 @ 20:37:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0