BAROMETERN OCH ÖSTRAN PUBLICERAR INTE

Min insändare angående det senaste kommunfullmäktigemötet i Kalmar publiceras tydligen inte av lokal media som tidningarna Barometern och Östran.


Tydligen var frågan så infekterad att tidningarna inte vågar/vill publicera min insändare. Eftersom jag inte fick de svar jag ville i kommunfullmäktige hade jag hoppats få dem i en debatt på insändarsidorna men tyvärr är tidningarna inte av samma mening.


Jag uppfattar det som att tidningarna i och med sd:s senaste framgångar i opinionsmätningarna gör ett sista försök att stoppa oss genom diverse smutskastning och hindrande av att nå ut med vårt budskap.


Tidningen Kalmar Läns Tidning publicerade dock min insändare den 20 juni, tyvärr finns den inte på nätet.


För den som vill läsa min insändare så finns den här.


Vid Kalmar kommuns senaste kommunfullmäktigemöte den 16 juni togs beslut om budgeten för 2009. I budgeten ingår också en mängd skrivningar om kommunens inriktning och mål. Ett sådant mål som det beslutades om var andelen anställda med utländsk bakgrund enligt följande skrivning.

"År 2005 hade 5,2 % av kommunens anställda utländsk bakgrund. Av kommunens innevånare var motsvarande siffra 9,4 %. Kommunens anställda med utländsk bakgrund ska vara motsvarande andel av kommunens innevånare som har utländsk bakgrund 2011."

Andelen innevånare med utländsk bakgrund hade under 2007 ökat till 10,7 % och kan antas vara ca 12,0 % år 2011 med tanke på den flyktingmottagning som sker i Kalmar kommun.

Detta innebär att andel anställda med utländsk bakgrund inom kommunen skall öka från drygt 5 % till 12 % på tre år. Eftersom kommunen har nästan 5 000 anställda innebär denna ökning att ca 300 anställda inom kommunen med svensk bakgrund kommer att få sluta sin anställning och istället ersättas med anställda med utländsk bakgrund om kommunen skall leva upp till de mål som beslutats i kommunfullmäktige.

Vi sverigedemokrater protesterade mot denna skrivning och yrkade på att den helt skulle strykas ur budgeten. Vi menar att det är utbildning och kompetens som skall styra vem som anställs av kommunen och inte etnisk bakgrund. Vi drev frågan till votering i fullmäktige men ingen annan ledamot stödde vårt yrkande. Voteringen fick följande resultat 53 ledamöter mot vårt yrkande, 2 ledamöter (sd) för yrkandet och 6 ledamöter avstod från att rösta. Av de 53 ledamöter som röstade emot ingår alla socialdemokrater, vänsterpartister, miljöpartiet, centerpartiet, kristdemokraterna och 10st moderater. Folkpartiet och 2st moderater avstod från att rösta.

Som kommunanställd med svensk bakgrund finns det all anledning att vara orolig för sin anställning och några personer med svensk bakgrund kommer troligtvis inte anställas de närmaste åren av kommunen om vänsterblocket skall leva upp till det beslutade målet.


Thoralf Alfsson

Sverigedemokraterna Kalmar

SvD


Kommentarer
Postat av: Söder

Det behöver inte betyda att svenskar kommer få sluta. Detta kan fixas med att anställa invandrare när svenskar går i pension. Hur som helst så är det hela befängt. Det är märkligt är att vi helt plötsligt blir indelade i svenskar och klumpen invandrare. För det första så kommer inte alla invandrare ifrån samma land eller världsdel.

För det andra så hette det att vi alla var svenskar. Så vad är det som skall kvoteras ? Vi är ju alla svenskar enligt den riksdagpolitiska normen.

2008-06-28 @ 16:58:30
Postat av: Lasse

Våra två demokratiska Kalmartidningar vågar alltså inte publicera ett kommunalt demokratiskt beslut. Vilken ynkedom....

2008-06-28 @ 17:38:58
Postat av: Ulf

Javisst, Thoralf, det du säger förefaller mig vara fullt normalt. Kalmar kommun, däremot, liksom Barometern och Östran, är inte helt normala ur ett normalt perspektiv.



Hur vet jag, vad ett normalt perspektiv är? Jo, jag brukar rådgöra med min gamla mamma, 101 år, senast idag, och finna, att hon delar mina uppfattningar. Och jag hennes. Folk i Sverige för hundra år sen var inte så dumma, som många tror.



Hur som helst, ett litet instick: Invandringsproblematiken är naturligtvis den stora frågan för sd och oss alla. Vid sidan därom kommer HBT-invasionen. Lesbisk radio från morgon till kväll. Ohlsson Wallins Ecce homo nu till Örndsköldsvik. Europride snart i Stockholm, där hela Sveriges riksdag tävlar om att komma ut. Döda den Heliga Familjen. Utom då den består av två läbbor eller två bögar, förstås.



Antydningsvis. En blind fläck i sverigedemokraternas agerande. Duger inte. Öppna ögonen.



Sen är det märkliga saker, som din lokale amntagonist Kurt Lundgren dagligen anför. Han kan säga vad han vill, till exempel att jorden är fyrkantig, ingen reagerar. Varför är sverigedemokraterna så fullkomligt ointresserade av natur och biologi?



Thoralf, hur många svenska, vanliga växter känner du igen på rak arm? 500? Eller 50? Eller fem? Eller 0?

2008-06-28 @ 18:13:13
Postat av: Urban

Otäckt rasistiskt förslag - särbehandling pga härkomst.



Vore det i så fall inte föredömligt om ett annat viktigare mål vore om den styrande delen av kommunen dvs kommunfullmäktige på samma sätt återspeglade invånarnas bakgrund.

Kanske fullmäktige t.o.m. skulle kunna gå före och som föredöme bestå av en högre andel med utländsk bakgrund än kommunens invånare - varför inte börja med 50%?



Ett sådant förslag borde väl i högsta grad tilltala kommunfullmäktige?

2008-06-28 @ 18:18:32
Postat av: Tore

Ulf, måtte din moder leva ytterligare några år!

Det är henne väl förunnat. Kloka människor är en

bristvara numera i Sverige...



Jag förundrade mig över, att Kurt Lundgren inte

"delade" det du skriver och gör, Thoralf!

Jag förstår kanske, att detta är en nagel i PK-

literaturens öga, och även i KL:s intresse-sfär att inte ens Kalmar Läns Tidning ej

redovisar dina öppna, sakkunniga och väl ballanserade insändare, i IT format. KLT har väl

en liten publik, och är väl som Arvika Nyheter, en

tidning som endast utkommer tre dagar i veckan.

Rätta mig om jag har fel!...



Att de övriga, Barometern och Östran ej vill be-

fatta sig med sanningen, är tidigare klarlagt. Vi

kan förvänta oss fortsatt motstånd med lögner och

andra otrevligheter, sanna mina ord!...

2008-06-28 @ 18:36:29
Postat av: Thoralf A

Tore, KLT är en mycket liten tidning som bara utkommer en gång i veckan (fredag).



Ulf, jag kanske missförstår dig men du borde läsa på sd:s partiprogram så hittar du mycket matnyttigt om t.ex. kärnfamiljen.



Angående växter så kan jag räkna upp en ansenlig mängd växter eftersom det är lite av ett hobbyintresse. Jag har en relativt stor mängd växter själv som jag själv sått eller köpt. Se mitt inlägg från nationaldagen där du kan se min egenkomponerade Sverigelåda i bakgrunden.

http://thoralfalfsson.webblogg.se/2008/june/glad-midsommar.html

Ta även och gå in på min påskberättelse och titta på mitt inlägg från Indien och de foton på växter som jag tagit. Sedan kan du berätta vilka växter det är på bilden.

http://thoralfalfsson.webblogg.se/2008/march/arbete-valsignelse-och-fest-i-jaykaypur-del-3.html

2008-06-28 @ 19:03:56
Postat av: Ulf

TILL THORALF



Det var bra. Särskilt det där om växterna.



Jag vet att det finns en del allmänt om kärnfamiljen i sd:s partiprogram. Men problemet är, att ingen offentlig sd:person konkret bemöter till exempel Maria Ferm, Tiina Rosenberg, Yvonne Hirdman, Maud Edwards,Eva Lundgren, Maggan, hon förra kulturministern, Sveriges radios kulturredaktion osv.



Min bedömning hittills är, att detta bara till fem procent beror på feghet. Men till 95% på okunskap och bristande orientering i vad som händer och sker i samhället.



En brist, som ju lätt kan förbättras. Eller hur. Hur då? Tja, läs på närmsta bibliotek bara alla statsunderstödda Kom ut- och Jämsides- tidningar, tidningen Kvinnornas snopp är mycket större än männens, tidningen Bang osv. Och då tänds säkerligen en och anna talgdank.



Min egen inställning till kärnfamiljen grundas helt på biologiska, inte aktualmoraliska skäl.



Jag önskar sd framgång, men det är helt klart, att både ledning och fotfolk i sd just nu är i grunden enkla människor, svagt orienterade. Men, som sagt, detta kan lätt förbättras! Gå vidare. Ligg i bara, Thoralf och alla ni andra, misströsta inte!



Apropå ditt hobbyintresse: har du läst den här boken: paintingsframset.htm" rel="nofollow">http://www.malmgrenpaintings.se/Naturepaintingsframset.htm



Javisst, det är jag som är författaren.

2008-06-28 @ 19:34:54
Postat av: Anonym

Det var ju lustigt, vid en liten kontroll av länken ovan fick jag upp PAGE NOT FOUND. Däremot finns sidan utan problem överallt där jag klistrar in den i övrigt.



Den här öppningssidan finns garanterat överallt:



http://www.malmgrenpaintings.se/



Klicka på Nature paintings.

2008-06-28 @ 19:48:32
Postat av: Thoralf A

Ulf, det hör inte till vanligheterna att vi sverigedemokrater får bemöta eller framföra våra åsikter i riksmedia eller i de större rikstäckande tidningarna.



Är inte alla i grunden enkla människor?



Inom sd finns det många väldigt kunniga människor och det finns ännu fler som står på tröskeln till att ta klivet fram i rampljuset.

2008-06-28 @ 20:38:23
Postat av: Marthin

Del 1 - Erik Almqvist (sd) debatterar mångfaldsplan i Lund

http://www.youtube.com/watch?v=kY5cunu6RnY

2008-06-28 @ 20:51:34
URL: http://www.marthinsblogg.se
Postat av: OttO



Vad säger de kommunanställda om detta?



I Lund har kommunen kommit på en ny metod som redovisas i Sydsvenskan. Kanske kan metoden tillämpas även i Kalmar.



Man flyttar ett vårdhem och den gamla personalen säga upp. Ny personal ska anställas, enligt nya regler.



Läs mer här:

http://sydsvenskan.se/lund/article341896.ece



Citat:



"Hela personalstyrkan måste söka om jobben när avdelningar på Källby- och Arendala­hemmet flyttar till Papegojelyckan i Lund. Kommunen efterlyser ny kompetens och då riskerar ett femtiotal anställda sina jobb."



"Facket stoppade arbetsgivarna från att utlysa tjänsterna externt.



– Som ett första förslag ville vi utlysa tjänsterna externt, men vi ville gå facket till mötes. Nu är förslaget att utlysa dem internt inom kommunen, säger Eva Olsson, verksamhetschef för omsorg och habilitering i Lund. "



"Den nya kompetensen som ­efterfrågas är än så länge inte mer specificerad än att verksamheten ska blir mer utåtriktad och erbjuda mer aktiviteter för brukarna. Facket och kommunen har ännu inte kunnat enas i förhandlingen om utlysningen av tjänsterna. Nya förhandlingar är att vänta."



Kommentar:

Kan man förmoda att inkvotering av "nya svenskar" är en av önskemålen när den nya personalen ska anställas?




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0