NYTT REKORD AV ASYLSÖKANDE TILL SVERIGE 2007.

Förra året blev ett nytt rekordår för antalet asylsökande till Sverige. Aldrig har så många sökt asyl i Sverige under ett år. Den stora frågan är varför alla söker sig till just Sverige.


För att få lite perspektiv på det stora antalet asylsökande just till Sverige kan man jämföra med antalet asylsökande till våra nordiska grannländer Danmark, Finland och Norge.

Presenterar man också dessa siffror grafiskt ser man med all tydlighet vad som sker i Sverige.


DESSA JÄMFÖRANDE SIFFROR OCH PRESENTERADE SOM DIAGRAM FÅR DU ALDRIG SE I SVENSK MEDIA.

Siffrorna för Sverige och Danmark gäller hela 2007, för Finland gäller jan-nov och för Norge saknas siffrorna för sista kvartalet. Vet inte varför Norge är så slöa med sin statistik.

70599-264

VÅRA RIKSDAGSPOLITIKER ÄLSKAR ATT VARA BÄST I NORDEN!


Hur kan våra politiker blunda för den utveckling som råder i Sverige?


1999 var Danmark "bättre" sedan insåg danskarna vad som är bäst för landet och röstade in Dansk Folkeparti som ändrade Danmarks invandringspolitik.
Tyvärr har Sveriges befolkning ännu inte förstått vad som är bäst. Finnarna har aldrig tvekat över hur stor deras stapel skall vara, de har alltid förstått att en så liten stapel som möjligt gynnar en fridfull utveckling utan kulturella motsättningar.

SVERIGES INVANDRINGSPOLITIK ÄR EXTREM! Och våra grannländer normala.


Asylsökande från Irak har ju också fått en del uppmärksamhet när det visade sig att Sverige under 2006 tog emot lika många från Irak som hela övriga EU tillsammans. 2007 lär inte bli annorlunda och det framgår med all önskvärd tydlighet av följande diagram.

70599-263

Snart är det många städer som gör anspråk på titeln "lilla Bagdad" men det finns ju flera städer i Irak, snart har vi nog också "lilla Basra" och så vidare.

TILLÄGG 14 JANUARI

Det har kommit en del påpekanden att jag inte angivit källor för mina siffror, varsågod.
Jag förstår att en del tvivlar på dessa siffror och diagram.

Sverige, Migrationsverket
Norge, Utlendningsdirektoratet
Danmark, Ny i Danmark
Finland, Migrationsverket


Kommentarer
Postat av: norbergssonen

Ja, Finland har pragmatiska politiker som sätter landets intressen främst. Men det är klart, man har i minne hur nära det var att Finland skulle upphöra som självständig nation och gå de baltiska staternas öde till mötes. I Sverige har vi inte någon motsvarande historisk erfarenhet, och det är nog därför vi har de politiker vi har. Filmen om slutstriderna på Karelska näset, "Slaget om Finland", lär komma på biograferna nu i veckan. Skall definitivt se den.

2008-01-13 @ 23:22:57
Postat av: Jorma

Thoralf, du skulle inte kunna ge dej på att jämföra i kurvor asylsökanden vs kriminallitet?
Skulle vara intressant att se om dessa kurvor följer varandra som två tvillingar.

2008-01-14 @ 00:19:51
URL: http://jormas-sd-blogg.blogspot.com/
Postat av: Vasa

Sveriges invandringspolitik är inte extrem! För vi har ingen, vi har bara svängdörrar vid gränsen och sen ett gäng lallande soctanter som stämplar "hej och välkommen" till terrorister, lycksökare, socialfall, yrkeskriminella och annat osorterat folk.
Det bittra är faktiskt att ett hederligt svenskt par med två barn bör egentligen lämna landet och söka sig någon annanstans. Vanliga svenskar kommer att få stå tillbaka i varenda sammanhang de kommande 20 åren, det kommer Sveriges fullständigt förvirrade regerings- och riksdagsknölar att se till. Kanske dags att utvandra till USA, där finns ju inga irakier såvitt jag förstår?

2008-01-14 @ 00:51:01
Postat av: Hakan

Hej Thoralf o tack för en mycket läsvärd blogg. Jag läser den varje dag. När du anger statistiska uppgifter som i dina diagram idag vore det bra om du klart o tydligt anger varifrån siffrorna kommer. Gärna med en länk. Utan klar o tydlig källhänvisning blir det annars lätt för PK-maffian att slå bort dina uppgifter som lösa påståenden från en "SD kille". Hälsningar/Håkan

2008-01-14 @ 09:02:09
Postat av: vmm

Jag åkte för ett tag sedan till Estland med båt. På båten så pratade jag med en estländare som sa "last year we had five that got asylum in Estonia". -"Oh, five... In Sweden it's a lot more! But five thousand is a lot for Estonia because it's a small country...". "-Oh, no, not five THOUSAND! Five! One-two-three-four-five. Five." (räknar på fingrarna).

Jaha. Fem.

Vore ju intressant att se diagrammen om man tog med EU-länderna i Baltikum också.

2008-01-14 @ 13:23:12
URL: http://vitmedelaldersman.blogg.se/
Postat av: Hakan

Hej igen Thoralf! Nej, jag tvivlar inte på dina siffror. Men om jag rekomenderar din hemsida till andra som ännu ej insett verkligheten är det bra om klara o tydliga referenser finns. Då jag är lite lat så är jag fortfarande inte helt nöjd med dina källhänvisningar. Helst skulle jag vilja se en direktlänk till det dokument som styrker en eller flera siffror. När länkning sker (som nu) till en myndighet blir det en hel del grävande efter uppgiften. Jag får intrycket att invandrarindustrin avsiktligt gör sin dokumentation svårpenetrerad. Till slut hittade jag dock din siffra för irakierna i detta dokument:
"http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/asylman.pdf"
För läsaren skulle det ju underlätta om du källhänvisade genom att länka pss. Merarbetet verkar
ju överkommligt. Dessutom får ju läsaren möjlighet att på ett enkelt sätt "bredda sig" lite genom att ta del av det övriga materialet i länken.
Ursäkta gnället o återigen tack för en mycket bra blogg.
Håkan

2008-01-14 @ 18:14:06
Postat av: Thoralf A

Håkan, det blir väldigt mycket länkar till alla dokument.
På alla berörda myndigheters sidor finns "tal och statistik"
och där finns alla uppgifter även om det ibland krävs lite arbete.

Finland har idag kommit med uppgifter även för december, se följande länk
http://www.migri.fi/download.asp?id=Tp%2Dhakijat+2007+engl;1249;{97ED8663-BEED-4C10-BAEB-57259491A270}

2008-01-14 @ 20:23:22
Postat av: Frasse

Starkt jobbat! Verkligen snyggt! Men jag tycker allt du borde ta hänsyn till respektive lands befolkning i diagramen. Annars blir ju siffrorna inte direkt jämförbara.

2008-01-14 @ 22:47:07
Postat av: Skånepåg

> Frasse.

När skillnaden är så stor så är det onödigt att göra sådana vägningar. Thoralf lägger ner så mycket arbete, att även han måste få göra det enkelt för sig ibland!

2008-01-15 @ 00:18:04
Postat av: Simon

Den som möjligtvis är extrem i sammanhanget är du. Jag har nu suttit och kollat igenom din blogg som dök upp efter en enkel googlingsökning och vad är det jag tvingas vila ögonen på? Det är ju närmast intill tragiskt. Du sitter och gråter ut om hur SD inte är rasistisk medan du i ett inlägg tycker att man borde massutvandra invandrare från diverse förorter, pekar ut invandrare som de som främst missköter fyverkerier och tar varenda chans att försöka svartmåla muslimer. Större clownfasoner får man leta efter. Om du nu kritiserar muslimer kanske du, liksom jag gjort, läsa Koranen - jag som är kristen och har läst både Bibeln och koranen kanske kan informera dig, min käre Watson, om att det är i princip samma innehåll, förutom att namn på platser, personer och så vidre bytts ut.

Du tycker ju också att muslimer ska tåla skämt om Mohammed, då antar jag att du tycker att det är helt okej att man säger att Jesus var homosexuell och pedofil? Det är ju bara humor, det får man ju tåla...eller?!

I övrigt tycker jag du borde se det här klippet från Magnus Bétner så kanske du också får lite perspektiv på muslimfrågan: http://youtube.com/watch?v=Na0vIIWySlk

Vänligen,
Simon

2008-01-15 @ 12:42:06
Postat av: Ale

Thoralf

De finns främst fyra typer av invandring till Sverige. Flyktinginvandring och arbetskraftsinvandring är de viktigaste. Till dessa kommer anhöriginvandring och gäststudenter/forskare.

Flyktinginvandring kan delas in i två grupper, kvotflyktingar, dvs folk som kommer hit med hjälp av svenska myndigheter och enligt överenskommelser med FN. Det är en mindre grupp än de som själva tar sig till Sverige och söker asyl här.

Flyktingar kommer främst från olika krigshärdar i världen som Irak, Afghanistan och Somalia (underligt, USA är inblandat i alla tre konflikterna). Inte underligt att folk flyr från de länderna. Och självklart att vi ska emot dem.

Arbetskraftsinvandringen sker främst från andra länder i EU, som exempelvis Polen, Lettland, Litauen och Storbritannien. Inkluderar också bönder från exempelvis Nederländerna som köper gårdar i Sverige. Idag är denna typ av invandring förmodligen mindre än flyktinginvandringen. Men det är svårt att veta. För ofta är denna typ av invandrare det som kallas gästarbetare och de blir aldrig skrivna i Sverige. Dvs de syns inte i invandringsstatistiken. Men de finns här. Och jobbar här.

Gäststudenter och gästforskare kommer från Kina, Indien, Iran, USA och EU-länder. En del av dem stannar faktiskt i Sverige efter studierna.

Anhöriginvandring rör sig främst om anhöriga till flyktingar som beviljats asyl i Sverige.

Alla utom flyktingar kan bosätta sig precis var de vill i landet. Och många kommuner vill inskränka flyktingars möjligheter att flytta vart de vill även efter att de beviljats asyl eller tillfälligt uppehållstillstånd. Något jag tycker är en inskränkning av de mänskliga rättigheterna. Det är liksom att bli fängslad på nåt sätt.

Men okej, jag inser att det kan vara ett problem för de kommuner där många flyktingar bosätter sig. Men det är lätt att lösa. Istället för att kommunerna ska finansiera flyktingmottagandet får staten helt ta över ansvaret. Då är det inga problem med var folk bor. Och vi slipper också gnälla på kommuner som vägrar ta mot flyktingar.

Till slut, Sverige kommer att behöva invandring. För att det ska finnas tillräckligt med arbetskraft i landet. Som kan försörja de stora kullar med nya pensionärer som kommer de närmaste åren. Då duger det inte att vara ett utvandringsland, såsom Sverige faktiskt är nu. Förra året utvandrade fler från Sverige än antalet som invandrade till Sverige. En stor del av utvandringen rör sig om invandrare av olika slag som återvänder till det land de kom ifrån.

Sverigedemokraterna som nu framträder som tydligt främlingsfientliga och rasistiska har inga lösningar på problemet med större utvandring än invandring. Inte heller några lösningar på problemet med de stora pensionsavgångarna.

2008-01-15 @ 12:58:59
Postat av: Thoralf A

Simon, som sverigedemokrat och en person som vågar stå för mina åsikter får jag ibland en del skit från personer som du som inte vågar stå för dina åsikter offentligt men detta är inget som jag bryr mig speciellt mycket om.

Det som jag fäster betydligt mer avseende vid är alla personer som klappar mig på axeln och önskar mig lycka till och att vi skall fortsätta på den inslagna vägen.

Din länk till youtube begriper jag inte riktigt, att en stå-up komiker försöker roa sin publik är inget märkvärdigt, publiken väljer ju själv om de skall skratta eller inte.

Ta istället och titta på denna filmsnut från en muslimskskola i SaudiArabien och var glad för att du befinner dig i ett kristet land med andra värderingar.

Den som är känslig bör inte titta på filmen, för den är mycket otrevlig.

http://www.metacafe.com/watch/423983/child_abuse/

Vilket straff tror den läraren fått i Sverige?

2008-01-15 @ 13:38:13
Postat av: Thoralf A

Ale, din naivitet och unga ålder avslöjar du när du skriver följande.

"Men okej, jag inser att det kan vara ett problem för de kommuner där många flyktingar bosätter sig. Men det är lätt att lösa. Istället för att kommunerna ska finansiera flyktingmottagandet får staten helt ta över ansvaret. Då är det inga problem med var folk bor. Och vi slipper också gnälla på kommuner som vägrar ta mot flyktingar."

Du visar med all tydlighet att du inte förstått omfattningen på problemen med invandringen.

2008-01-15 @ 13:47:12
Postat av: Skånepåg

> Ale

Vill du vara vänlig och föklara för mig vad det är
för skillnad, om de enorma kostnaderna för att bekosta invandringen går via den skatt vi betalar till kommunen ellet den vi betalar till staten?

2008-01-15 @ 15:56:06
Postat av: Skånepåg

Sorry Ale men såg inte att du bl.a. skrev följande:

"Då duger det inte att vara ett utvandringsland, såsom Sverige faktiskt är nu. Förra året utvandrade fler från Sverige än antalet som invandrade till Sverige. En stor del av utvandringen rör sig om invandrare av olika slag som återvänder till det land de kom ifrån."

Var in i allra glödhetaste har du hittat detta? T.o.m. statsradion har man ju rapporterat att Sveriges befolkning ökade med XX antal tusen invånare under 2007 p.g.a. av invandringen.

Sedan skriver du en massa annat flum som det inte finns något fog för. Om du tror på massmedia att Sd består av en massa outbildade och korkade personer som du kan slå i vad som helst, är du synnerligen dåligt informerad!

2008-01-15 @ 16:03:42
Postat av: Christofer

Att invandring skulle behövas för att klara av stora pensionskullar är det väl ingen seriös människa som tror på längre?

Har du hört talas om att vi tack vare produktivitetsökning inte längre behöver lika mycket folk i industrier, transporter, lager m.m.?

Har du hört talas om att människor lever längre och arbetar längre?

Har du hört talas om att det fortfarande finns stor arbetslöshet, framförallt bland "nya svenskar"?

Vet du om att de flesta som kommer till Sverige är mycket lågkvalificerad arbetskraft som inte klarar kraven vår arbetsmarknad ställer på dem?

Nej, att kalla invandringen för nödvändig pga. demografiska skäl är bara ett försök att sopa skiten under mattan.

2008-01-15 @ 20:32:17
Postat av: Simon

Thoralf, det blir ju lite pinsamt när du väljer att inte besvara obekväm kritik och sen försöker flytta fokus från debatt till huruvidare jag håller mig anonym eller inte (var ligger relevansen i vem jag är i en debatt om åsikter, överhuvudtaget?). Att du inte bryr dig om vad folk anser om din politik förvånar mig inte det minsta, vad mer kan man förvänta sig av inskränkta idioter...? :)

Det är väl bra att du tar positiv kritik bra, men det gäller väl att ha lite vidare perspektiv på saker och ting, vilket du verkar ha full avsaknad utav. Jag som har studerat psykologi under flera år förespråkar ju att folk ska ta in positiv kritik, men i ditt fall skulle jag påstå att du drabbats av hybris och behöver en tankeställare om dig själv.

Angående länken till youtube så är Magnus Bétner av åsikterna han framför i sin show, vilket du enkelt kan läsa om på hans forum på www.magnusbetner.com. Tanken var att du skulle få lite insikt i vad Yttrandefrihet är (som du mer än gärna ropar efter). Muslimer har rätt att kritisera kristendom på samma sätt som vi kristna har rätt att kritisera islam, men när kritiken går över till ren pajkastning förlorar man nyansen och blir en inskränkt idiot på två ben. Det gäller ju att skaffa lite nyanser. Inte vara fast i en tvåfärgad världsbild (svartvit).

Självklart beter sig läraren väldigt illa åt, men glöm inte heller bort att vi i Sverige förespråkade könsstympning på kvinnor till början av 80-talet (om jag inte minns helt inkorrekt, det kan ha varit i mitten av 70-talet), att vi har en kung vars släkting gullade med nazister och att Sverige dessutom var det första landet i världen att upprätta en rasbiologisk klinik som mätte skallarna på judar och zigenare. Sen att vår kära Carl Von Linné var den första som rangordnade folk efter raser är väl något som folk lätt glömmer bort. Sverige stod som förebild för Tredje riket och deras (mer utvecklade) rasbiologiska kliniker. Barnaga har jag hjärnsläpp kring när det avskaffades i Sverige, om du har bättre koll får du mer än gärna rätta mig.

Och att sedan döma ut en hel religion efter någon lärares agerande känns jävligt absurt. Men du kanske är absurheten personifierad? :)

I övrigt, nu när vi ändå håller på, så vill jag tipsa om en gammal fin film ifrån Sverigedemokraterna: http://www.youtube.com/watch?v=k1VOhEwdNPU

I övrigt så bör man väl försöka på sig någolunda analys kring t.ex. arbetslöshet och annat som nämns här i kommentarerna. Jag väljer dock att återkomma i ämnet nästa gång jag har tid över att kika in i bloggen igen, om det någonsin blir. Och nej, jag "drar bara ifrån debatten" ifall någon förvirrad själ nu skulle vilja påstå det.

I övrigt vill jag ställa samma frågeställning som tidigare till dig, Thoralf: Tycker du det är okej att man kallar Jesus för homosexuell? Det torde det vara. Om man nu gillar yttrandefrihet och alla människors lika värde.

Och Kurt Lundgren, om du läser här; sluta kalla islam för en kvinnoförnedrande religion när kristendom är känd för sitt konversvativa sexistiska förtryck av kvinnan. Det blir bara så där lagom pinsamt.

Ha en fortsatt bra dag!

Vänligen,
Simon.

Simon, som sverigedemokrat och en person som vågar stå för mina åsikter får jag ibland en del skit från personer som du som inte vågar stå för dina åsikter offentligt men detta är inget som jag bryr mig speciellt mycket om.

Det som jag fäster betydligt mer avseende vid är alla personer som klappar mig på axeln och önskar mig lycka till och att vi skall fortsätta på den inslagna vägen.

Din länk till youtube begriper jag inte riktigt, att en stå-up komiker försöker roa sin publik är inget märkvärdigt, publiken väljer ju själv om de skall skratta eller inte.

Ta istället och titta på denna filmsnut från en muslimskskola i SaudiArabien och var glad för att du befinner dig i ett kristet land med andra värderingar.

Den som är känslig bör inte titta på filmen, för den är mycket otrevlig.

www.metacafe.com/watch/423983/child_abuse/

Vilket straff tror den läraren fått i Sverige?

2008-01-16 @ 13:09:26
Postat av: Thoralf A

Simon, du anklagar mig för att vara både det ena och andra. Det enda jag sagt om dig är att du är naiv och ung.
Detta bivisar du med dina kommentarer som
"inskränkta idioter" eller "drabbats av hybris" eller "inskränkt idiot på två ben" eller "absurheten personifierad". Fler kommentarer behövs inte om din debatteknik.

Vad det gäller yttrandefrihet för muslimer eller andra kalla Jesus vad dom vill och det kan jag lova att det också sker både i Sverige och inte minst i muslimska länder. Men inte springer jag och bränner ner deras ambassader i Sverige.
Det tycks istället vara du som har problem med att jag kritiserar religionen islam och dess fanatiska utövare och deras kvinnoförtryck. Detta tycks ha gått dig förbi.
Titta efter i min blogg om jag någonstans har kallat profeten Muhammed för några skälsord.

Angående din länk till youtube så kan jag inte förstå kopplingen till Sverigedemokraterna. Men du kanske kan upplysa om hur gammal den är. På mig känns det mer som det är nynazister som figurer på filmen. Eller är det så att du inte känner till skilnaden mellan oss Sverigedemokrater och Nationaldemokrater och National Socialitisk Front.

Vad det gäller Kurt Lundgren och kristendomens kvinnosyn kanske du kan ge oss några exempel på vad du menar.

2008-01-16 @ 14:43:19
Postat av: Sessan

Till Simon.

Nu skall vi hava en lustiger dans.

Du skriver att "men glöm inte heller bort att vi i Sverige förespråkade könsstympning på kvinnor till början av 80-talet (om jag inte minns helt inkorrekt, det kan ha varit i mitten av 70-talet"

Med hänsn till mina stora kunskaper inom urologi, andrologi och gynekologi kan jag bara påpeka, att du minns eller vet överhuvudtaget ingenting!

Svensk sjukvård har ALDRIG gjort några operativa ingrepp i icke patogen vävnad hos några kvinnor. Man har aldrig avlägsnat något från yttre eller inre blygdläppar och inte heller från klitoris utan att det har varit ett patogent (sjukligt) tillstånd.

De enda medicinska ingrepp som utförts inom detta område i frisk vävnad är följande. Under lokal anestesi har läkaren gjort ett mindre ingrepp (oftast ett litet snitt) i mödomshinnan då en kvinna/flicka uppvisat tecken på infektion i vagina (slidan), uterus/livmoder eller fornix vaginae. Detta för att underlätta läkning av en diagnosticerad eller misstänkt infektion.

Hur dessa misshandlade/könsstympade kvinnor från muslimska länder KAN se ut i underlivet, tror jag att t.o.m. skulle få en sådan "tuffing" som du att
vilja kräkas.

Inse att du gång på gång gjort bort dig här på bloggen. Skriv ingenting förrän du råkar ha något vettigt att komma med. Men OK vill du bjuda oss på ett gott skratt p.g.a. din stupiditet, så är det upp till dig!

2008-01-16 @ 14:52:16
Postat av: Thoralf A

Tack Sessan, för den mycket grundliga redogörelsen om könsstympning.

2008-01-16 @ 15:41:28
Postat av: Alexander

Är Naiv och ung ditt enda argument Thoralf du skriver det till alla.

2008-01-17 @ 12:06:10
Postat av: D-fat

Bra blogg :>
it's a keeper

2008-01-20 @ 07:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0