IMORGON KOMMER DOMEN I KALMAR TINGSRÄTT

70599-270
                                                                         Foto Thoralf Alfsson

Den åtalade personen undrar säkert om jag kommer namnge honom i mitt blogginlägg efter att domen tillkännagivits vid Kalmar tingsrätt under morgondagen.


Jag har själv redan bestämt hur jag skall agera men vad tycker mina bloggläsare?


Gå in och rösta på följande länk.


Klicka här för att rösta!


För dig som inte känner till vad det handlar om, kan läsa mitt tidigare inlägg på bloggen.


Idag tänkte jag ändå ta upp några av mina erfarenheter och reflektioner av det svenska rättsväsendet, som jag gjort under de senaste veckorna.


När åtalet blev offentligt skrev den lokala median i Kalmar om detta. Östran skrev en balanserad artikel som grundade sig på uppgifterna i stämningsansökan medan Barometerns journalist Peter Karlsson tydligen fann ett nöje i att i detalj beskriva det produkter som beställts, läs artikel i Barometern.

Han använde sin artikel till att genom tredje person förtala mig och kalla mig för rasist. I den något längre artikeln i den tryckta upplagan lyckas denne duktige pk-journalist att på inte mindre än 3 ställen få in omdömet rasist/rasism om mig och sverigedemokraterna.


Jag fann det märkligt att denne journalist på Barometern kände till så mycket detaljer i fallet som inte fanns i stämningsansökan mot den åtalade. Jag ringde då upp Peter Karlsson för att fråga om varifrån han fått alla detaljer. Hans bemötande kan bara betecknas som bedrövligt, han skrattade mig hånfullt i örat och sa att han inte avslöjade sina hemliga källor.

Slutsatsen var att det bara fanns två möjliga källor, polisen och åklagarmyndigheten. Jag kontaktade chefsåklagare Carina Maxson och fick då beskedet att i samband med att åtalet blev offentligt är också förundersökningen en offentlig handling. Jag begärde då att få ta del av förundersökningen vilket inte var något problem.

Barometerns journalist Peter Karlssons hemliga källa var inte märkvärdigare än så, vilket får mig nästan att skratta på mig när jag kommer ihåg hans barnsliga beteende vid mitt samtal till honom. Hade han varit vuxen och mogen hade han givetvis upplyst mig om detta och var jag kunde få ut förundersökningen.


När jag läste förundersökningen blev jag dock väldigt förvånad över hur Peter Karlsson utelämnat de uppgifter som förekommer i förundersökning om AFA-Dackebygd i sin artikel, på inte mindre än 3 ställen nämns AFA-Dackebygd i förundersökningen i den del som berör förhöret med den åtalade. Det blir väldigt uppenbart att Peter Karlsson i sin artikel inte velat belysa de frågor som ställts till den åtalade angående hans eventuella samröre med vänsterextrema grupper, websidor och forum. Bedrövligt, Peter Karlsson!


En reflektion jag gör i samband med denna historia är att förundersökningen skickats automatiskt till den åtalade men jag som målsägaren måste begära att få ut den från åklagarmyndigheten. Varför?


En annan ytterst allvarlig sak är att jag anser att det saknas viktig information i förundersökningsprotokollet om den åtalade. Jag har under tiden förundersökning pågått haft flera samtal med personer i undersökningen som berättat om vissa detaljer som helt saknades i förundersökningsprotokollet. Denna information hade utan tvekan stärkt bevisningen om att det ligger rent politiska grunder bakom dessa trakasseri mot mig, vilket i sin tur skulle påverka straffpåföljden. När nu dessa uppgifter saknas i förundersökningen kan ju givetvis inte åklagaren ta upp detta vid rättegången. Varför saknades uppgifter?


En sak som jag reagerar mycket starkt på är att åklagaren vid detta mål inte tagit kontakt med mig före rättegången. Vi träffades först i rättssalen utan möjlighet till något samtal innan rättegången startade. Varför?


JAG HAR FULL FÖRSTÅELSE FÖR ATT BROTTSOFFER KÄNNER SIG UTLÄMNADE I SVERIGE.




Kommentarer
Postat av: Alexander

Thoralf, du begår du ett brott mot PUL lagen ifall du ger ut hans namn.

2008-01-16 @ 16:38:02
Postat av: alex

Gör han väl inte alls? Är inte brottsmålsprotokollen offentliga handlingar?...

2008-01-16 @ 16:43:35
Postat av: Lars

Thoralf

Häng ut han och låt han verkligen stå upp för det han gjort!!

2008-01-16 @ 16:52:22
Postat av: Skånepåg

Thoralf.

I dagens Barometern finns en debattartikel av en präst som heter Allan Willny och där han "angriper" din senaste debattartikel.

Jag hittar den inte på Barometerns nätupplaga. Om du gör det, lägg då in en länk dit så att vi (i bästa fall) får en möjlighet att bemöta honom.

2008-01-16 @ 17:20:58
Postat av: Thoralf A

Skånepåg, det verkar som Barometern fortfarande toppar opinion med vår debattartikel.

Det var två mothugg i Barometern, med andra en hel sida ägnades åt vår "debattartikel". Nästan ett litet rekord.

Jag kommer under morgondagen skicka in ett bemötande av deras artiklar.

2008-01-16 @ 22:35:36
Postat av: Thoralf A

Alexander, inte behöver du vara orolig för om jag bryter mot PUL men tack för din omtanke!

2008-01-16 @ 23:11:49
Postat av: Tore

Thoralf, en del "vänsternissar" är tydligt "rädd om dig"! Kan det vara en "krigsförklaring" från AFA!.
Det är klart att du skall namnge honom, precis som du namngett andra "brottslingar". Lite förvånad över
åklagarens missar. Har han slopat "hatbrott" tro?...

Barometern har ett "ont öga" till dig! Men som sagt
vad, sanningen förmedlas endast på denna plats. Det
vet normala människor också...

Roligt förresten med den korkade, som hade 7 -8 olika signaturer, och som så effektivt tystade detta
löss! Kör hårt, livet är kort...

2008-01-16 @ 23:49:44
Postat av: heimdal

informationen från rättssystemet är inte vad den borde vara, jag anmälde en person för olaga hot, det blev rättegång (som han inte dök upp på för han "mådde så dåligt").
den enda information jag fick om målet, dom en etc. var när jag skulle inställa mig för rättegång, inget mer, man borde ju iaf få reda på hur domen blev, det skulle ju förklara varför min bil blev vandaliserad 2 veckor senare kanske.

2008-01-17 @ 01:38:41
Postat av: Skånepåg

Thoralf

Kan bara hitta ett inlägg som är "kritiskt". Det är samma person som skrivit här med med en massa märkliga och virriga påståenden. Anmärkningsvärt
att Dahl släppt igenom denna, eftersom en normalt funtad människa inte kan ta den på allvar. Man kan nåstan påstå att den indirekt stödjer "vår sak"!


Den andra som du kanske tycker är "kritisk" tror jag att du missförstått. Att hänvisa till Medborgarnas Flyktingombudsman är smart gjort. Skumma över vad hon skriver så ser du att hon är minst sagt kritisk till den nuvarande "flyktingpolitiken". Hon talar om totalt haveri, gringolotteri, om alla falska papper från Irak o.s.v. Om Dahl tagit sig tid att kolla hennes blogg, borde han fått en och annan tankeställare!

2008-01-17 @ 08:10:53
Postat av: Thoralf A

Tore du skriver "Barometern har ett "ont öga" till dig!" det är nog bara förnamnet tyvärr.

Jag kan upplysa dig om att jag ännu inte skrivit något på min blogg om Barometerns julklapp till mig. Jag hoppas givetvis att tidningen tar sig en rejäl funderare om vilket sätt som är bäst att bemöta ett nytt politiskt parti i kommunfullmäktige och dess ledamöter.
Tidningens ansvariga kunde ju börja med att besvara mitt mail från den 28 december.
Bollen ligger hos Barometern!

2008-01-17 @ 10:26:35
Postat av: Skånepåg

Ur domen i Kalmar Tingsrätt i dag.

På Barometerns hemsida av Peter Karlsson: blahablaha.

På Östrans hemsida: "När tingsrätten gör sin bedömning anser man att det är klarlagt vad som har hänt. Däremot anser man att förklaringen till varför inte är trovärdig och menar att det är troligt att beställningarna hade sin bakgrund i Thoralf Alfssons politiska engagemang."

Tack Östran ni gör åtminstone ert jobb, vilket man inte kan säga om Barometern.

2008-01-17 @ 12:14:02
Postat av: AWSvensson

Grattis till domen men 3000 i böter är knappast något att komma med, samhällstjänst att rengöra offentliga toaletter under ett halvår hade kanske fått honom att tycka det var lagom roligt.

2008-01-17 @ 12:14:20
Postat av: Skånepåg

Såg just att 33 st. personer röstat mot en publicering. Är det månntro hela AFADackebygd som varit i farten?

2008-01-17 @ 13:37:33
Postat av: Johan Joahnsson

Självfallet skall du skriva ut namnet!

Det är djupt stötande, att den som blir offer för ett brott smutskastas av media - samtidigt som brottslingen skyddas.

En demokrati kan bara fungera, om det finns stor transparens.

2008-01-17 @ 14:22:06
Postat av: Skånepåg

Off Topic.

Är det dessa ensamkommande flyktingbarn som nu i allt stridare ström kommer till Sverige? Se YouTube videon och förskräcks ni "otrogna hundar"! Tror inte ens att AFA går säkra längre?

http://www.youtube.com/watch?v=GvjlvxYXQWw

Herre Gud vad är det som katten (d.v.s. det politiska etablissemanget) släpar hit?

2008-01-17 @ 17:58:44
URL: http://www.youtube.com/watch?v=GvjlvxYXQWw

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0