BORGHOLMS KOMMUN NEKAR SD PARTISTÖD.

Att Borgholms kommun avslår vår begäran om partistöd var väl ingen större överraskning. De flesta kommunerna försöker förhindra att SD får de partistödspengar som vi rimligen borde vara berättigade till efter att vi vunnit mandat i kommunfullmäktige i de aktuella kommunerna.


I Borgholms kommun blev valresultatet enligt nedanstående tabell.

70599-293

Som ni kan se finns det 3 partier som är lite större men de övriga 6 partierna som fick mandat har alla mellan 1-3 mandat. Nu har alltså Borgholms kommun beslutat att ett av dessa 6 partier inte skall få något partistöd, Sverigedemokraterna. Vilket jag anser vara ett mycket märkligt agerande från kommunstyrelsens arbetsutskott.


Enligt kommunallagen finns det inget som hindrar Borgholms kommun från att även ge sd detta partistöd. Det finns flera exempel på andra kommuner där sverigedemokraterna fått ut sitt partistöd med mandat som inte är besatta. Jag anser att det mer handlar om att 110 personer i Borgholm röstat på sverigedemokraterna och att dessa personer röstar skall få samma värde som t.ex. en röst på folkpartiet med ett mandat.
Vallagen gör det sedan omöjligt att besätta ett mandat med någon person efter valet, även om det skulle finnas representanter för partiet idag. Paragraf 9 i kommunallagen säger följande om partstöd..


70599-291

Jag kan inte tolka detta som något annat än att Borgholms kommun genom sitt beslut otillbörligen missgynnar sverigedemokraterna.
 

Det skrivs väldigt ofta att vi från sd eftersträvar något slags martyrskap men det är just denna typen av orättvisa beslut som skapar detta martyrskap, med andra ord det är etablissemangets agerande som åstadkommer detta, inte vi sverigedemokrater.


NU FINNS DET ÄNNU EN MYCKET ANMÄRKNINGSVÄRD DETALJ I BORGHOLM KOMMUNS BESLUT!


I protokollet anför man som skäl för beslutet ett kommunfullmäktigebeslut från 1994-05-30 om partistöd och man citerar också fem punkter från detta protokoll.


70599-290

Det som är näst intill brottsligt är att man ändrat ett ord när man citerar från det ordinarie protokollet i punkt A för att det bättre skall passa med beslutet. Genom att byta ut ordet "är" och ersätta det med ordet "har" så får meningen en helt annan betydelse. Läs meningen i de två varianterna och bedöm själv.
Här är protokollet från 1994-05-30.


70599-294


Det handlar om ren och skär förvanskning från de styrande i Borgholms kommun. Jag har idag pratat med kommunalrådet Lisbeth Lennartsson (c), som utan att jag hann förklara vilket ord det gällde visste vad jag syftade på och detta tyder på att man fullt medvetet gjorde detta bytte av ord. Hon vill dock inte diskutera detta med mig utan hänvisade mig till kommunchefen Lars Frick.

Han ansåg att man bara rättat till en felskrivning från 1994 och ansåg inte att det var någon skillnad på om "är" eller  "har" används. Den uppfattningen delar inte jag!


Jag tänkte fixa en liten omröstning om vad mina läsare anser om detta ordbyte och om vår ansökan om partistöd i Borgholm.

Klicka här för att rösta!

Resultat röstning fredag 21:00
70599-295


Kommentarer
Postat av: heimdal

är inte det nån sorts brott som begås? genom att ändra lite hur man vill i besluten.? anmäl de små liven

2008-02-01 @ 01:32:08
Postat av: AWSvenssson

Att i efterhand när ett protokoll är justerat ändra ordalydelsen måste strida mot gällande lagar. Det måste vara orginalprotokollet som man kan hänvisa till och inget annat.

2008-02-01 @ 11:39:24
Postat av: Tore

Utan tvekan en domstolssak! Länsrätten, Thoralf...

2008-02-01 @ 13:05:43
Postat av: Lasse

Om detta är tillåtet att göra borde det i princip också vara tillåtet att efteråt höja procentsatsen från 5% till exempelvis 10%.

Var går gränsen för Borgholms samvete.

2008-02-01 @ 14:28:22
Postat av: Frode

Hej!

Du gör ett bra jobb med din blogg! Ta nu och överklaga Borgholms beslut i länsrätten och åberopa att kommunen dels kränkt gällande bestämmelser i sak, dels kränkt principen om lika behandling. Det här kan bli en kul affär!

2008-02-01 @ 15:52:43
Postat av: Frode

Hej!

Skriv din överklagan till länsrätten, så skall jag titta på den och ge dig råd! Du har ju min mailadress!

2008-02-01 @ 17:13:16
Postat av: Henrik

Situationen när ett parti inte kan besätta alla mandat har inträffat tidigare, i samband med politiska vildar
bl.a. Då har stöd utgått iaf. Men om det inträffat att noll mandat kunnat besättas vet jag inte.

http://sverigedemokraterna.blogspot.com/2007/07/kommunalt-partistd.html

2008-02-03 @ 13:08:54
Postat av: Kim H

Tänker inte ge mig in i ordklyveriet. Andemeningen ändras inte.



Syftet med partistöd är ju att stödja ett partis politiska arbete. Och reglerna ger möjlighet till partistöd även om detta inte uppfylls. Dock inget krav att det ska utgå.



Tycker att det är en rimlig tolkning att inte ge partistöd till ett parti som inte finns representerat i fullmäktige eller bedriver lokal partiverksamhet.



Eller tycker SD att det är OK att skattemedel går till att stödja en verksamhet som inte finns?

2009-02-10 @ 13:17:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0