VARE SIG POLITIK ELLER INVANDRING

De senaste månaderna har varit mer än fyllda av arbete, möten och politik. Fritid har varit något som inte existerat under många veckor och det börjar också ta ut sin rätt. Jag känner mig väldigt sliten just nu. En veckas jobb till men sedan skall det bli skönt med lite ledigt över jul och nyår.

I morgon har vi ett späckat kommunfullmäktigemöte med flera stora frågor som en skattehöjning på 40 öre och uppsägning av alla avtal med det kinesiska företaget Fanerdun och mycket, mycket mer.



Östra Öland söndagen den 14 december 2008.                        Foto Thoralf Alfsson

I helgen har jag varit en tur på Öland och laddat batterierna genom att få både motion och en stor portion frisk sjöluft. Öland är snöfritt och det gillar jag verkligen men för några veckor sedan var det faktiskt närmare 15-20 centimeter på norra Öland.

 Tubkikaren har varit med, även om jag inte är någon fågelskådare tycker jag det är rogivande att se vad man kan fånga in med tubkikaren. Första gången jag fick tillfälle att använda en tubkikare var det faktiskt lite som en ny värld som öppnade sig. Så det var naturligt att köpa en billig modell för mina små promenader i naturen.


Vid dagens utflykt var det mest spännande att jag fick se två havsörnar och man slås av hur stora de är när man jämför med andra fåglar i deras närhet. Tyvärr var avståndet lite för stort för min kamera för att jag skulle kunna få ett bra bildbevis. Vid en annan vinterpromenad lyckades jag dock fånga denna fasan som solade sig i den lågt stående vintersolen.



Ölandsfasan en vinterdag                                                              Foto Thoralf Alfsson


Ett litet annorlunda inlägg på min blogg men jag tror att även vissa mina läsare och debattörer behöver att lugna ner sig och fundera på något annat.


Att Sifo gav Sverigedemokraterna sin högsta siffra (4,5 procent) någonsin i en opinionsundersökning i helgen känns väldigt bra och gör att man kan ta jul och nyårshelg med gott samvete och en stor portion av optimism inför framtiden och EU-parlamentsvalet.


Kommentarer
Postat av: Micael Foghagen

Nu lackar det mot jul och tack för ett mycket trevligt år på bloggen. Det var det här året som jag fick upp ögonen för Sverigedemokraterna på allvar. Jo, jag var en av dessa som hade gått på PK-valsen alldeles för mycket...



Men som sagt , man kan komma till insikt!



Nu är jag mer än bedrövad då min käresta mitt i livet har fått en tuff canserdiagnos. Jag önskar verkligen att SD vill satsa mer pengar på sjukvård i förebyggande syfte än vad som görs idag.



Utrustning för miljoner står och dammar efter klockan 5 vardagar, operationssalar står tomma på helgerna osv...



Visst, en reform kostar massor, jag vet det, men det är sådant jag hellre vill lägga mina skattepengar på.



Inte moskeer. Inte ökad brottslighet. Inte skadestånd hit och dit pga slöjor...











2008-12-14 @ 23:19:27
Postat av: Antiism

Micael det gör verkligen ont att läsa ditt inlägg. Hoppas verkligen det slutar lyckligt för er båda i slutändan samt att ni får en trevlig jul trots allt!!



Bilden på fasanen är väldigt fin Thoralf.

2008-12-14 @ 23:42:03
URL: http://www.antiism.wordpress.com
Postat av: Micael Foghagen

>Antiism



Tack för ditt stöd. Även om det är över nätet och vi aldrig har träffats så känns det äkta. Tack!



ska besöka din blogg, för det är väl din URL?

2008-12-15 @ 01:15:32
Postat av: Anonym

Hoppas det går bra Micael! Cansern tog min mormor och min älskade katt Fia. Håller tummarna.

2008-12-15 @ 02:55:47
Postat av: S-E Karlsson

Micael Foghagen !



Blev faktiskt sorgsen när jag läste vad du skrev om din livskamrat !

Hoppas att allt går bra !

Mvh S -E Karlsson Sd Högsby .

2008-12-15 @ 04:08:24
Postat av: BAW

Här i Göteborg går livet sin gilla gång. I vår invandrartäta stadsdel (98%) Hjällbo inleddes julfirandet med en uppeldad polisbil. I vår politiskt korrekta morgontidning GP blev det en notis på sidan åtta.

2008-12-15 @ 08:56:31
Postat av: Anders Engdahl

Mikael Foghagen.



Hoppas att det ordnar sig för din käraste. Jag läste ett inlägg från dig att din fästmö komer från Israel, där finns det många skickliga läkare.

2008-12-15 @ 08:58:47
Postat av: Martin Isaksson

Vilken tur att migrationsverket fick mkt att göra göra nu när det är fritt fram att arbetsinvandra sen den 15december så behöver de inte åka till sina hemländer och söka arbetstillstånd.



hmm sparkade Electrolux inte idag 3000pers ?



är det bara jag som tycker att citat: Ur led är tiden. Hamlet



2008-12-15 @ 09:03:44
Postat av: Tore

"Mikael" det gäller att inte ge upp! Vi har idag

väldigt hög uppklarningsprocent, beroende var can-

cern sitter. Dessutom mycket skickliga läkare. Dock

är det en "jobbig tid" framöver.

Jag minns min barndom, och jag var fäst vid en tjej

som fick "leukemi", alltså när de röda blodkropp-

arna slutas att produceras, och de vita "ökar".

På den tiden var uppklarningsprocenten 0!

Idag är det tvärt om, en uppklarningsprocent på nära 100! Det gäller att inte ge upp, även om det

kan vara mycket dystert! Dock är vi på rätt väg,

att "utplåna" denna otäcka farsot. Vi deltager, och

håller tummarna!...



Elektrolux. Jag tror de nämnde, att de visste inte

hur många i Sverige som behövde gå. Men 3000 var

siffran som skulle gå. De behåller kanske de, som

kostar företaget minst...



Är det "julmiddagen" som glor på bilden, Thoralf?

Vi har faktiskt här i Värmland och på våra marker,

sett några "par"! Men vi har också gott om lo och räv, så frågan är väl om de får vara kvar!. Rådjuren är så gott som borta!...

2008-12-15 @ 14:01:11
Postat av: Hasse

Ett förslag till SD-energipolitik: Hoppa av CO2-tåget fort som attan. Det kommer att spåra ur inom en mycket snar framtid. Satsa på 4.generationens kärnreaktorer. Gå in på http://www.theclimatescam.se/

och läs kommentarerna. Där ger ett antal skribenter på professorsnivå svar på tal till alarmister. Dessa svar är definitivt värda att läsa.

2008-12-15 @ 15:31:58
Postat av: Martin Isaksson

Mkt bra hemsida Hasse, har inte varit inne på den innan har haft många kritiska tankar om klimatpolitikens problem.



visst 600miljoner bilar osv gör skilnad men inte så mkt som de pratar om, de normala variationerna är mkt större, tex på 1700talet hadde de ju lilla istiden, på medeltiden gick det ju att odla vin i sverige på ställein som nu är aldeles för kalla.



kommer ihåg vad min morfar sagt till mig på 30talet var det några mkt varma vintrar och sen kom kriget och det var -35 några vintrar.



Kommer nån ihåg 1988 då var det +14 grader juldagen i skåne,



några års avsmältning av isen räcker inte som bevis för mig.



Har för mig att det var 27000st forskare som skrev en protestlista emot tex Al Gores film då de ansåg den vara felaktig, tex Hokey klubbe diagrammet som han visar i sin film som visar koldioxid eller värme ökningen drogs ju sedan tillbaka som fakta då den helt enkelt inte stämde,

men den är ju fortfarande med i filmen.

2008-12-15 @ 15:47:50
Postat av: AWSvensson

Arbetskraftsinvandring lockar många

Migrationsverket har märkt ett stort

intresse för de nya reglerna för

arbetskraftsinvandring, som börjar

gälla i dag. Verket räknar med att

33.000 personer söker arbets- och

uppehållstillstånd under 2009.



Den största gruppen som hör av sig

till verket med frågor om de nya

reglerna är utländska gäststudenter,

uppger Ekot. Studenter behöver från

och med nu inte åka tillbaka till hem-

landet för att söka arbetstillstånd.



Fler och fler arbetsgivare hör också

av sig med frågor, säger verksamhets-

chef Christina Werner till Ekot.



Fler gäststudenter som påstås vilja komma hit för att studera men i själva verket är ute efter uppehållstillstånd och arbete, det blir en följd av en fullständigt ogenomtänkt lag om arbetskrafts-invandring. Kunde något komma så fel i tiden. Nästa steg blir väl alla pizzaägare som mot betalning tar hit landsmän.

Kan bara stämma in i det som tidigare sagts till Michael.

2008-12-15 @ 16:33:13
Postat av: Martin Isaksson

nä tragiskt



borde väl anställ 25 st mot ca 200000sek eller högstbjudande så de kan sopa golvet hos oss givetvis får jag väl sänkt arbetsgivaravgift.

2008-12-15 @ 17:01:48
Postat av: Putte

Hoppas det går bra för din käresta och dig Micael.

2008-12-15 @ 17:26:10
Postat av: Urban

Mikael



Jag säger som Tore. Ge inte upp. Allt kan hända.

För tjugo år sedan diagnostiserades min mor med levercancer och ett år kvar att leva.

Nästa vecka åker familjen återigen till henne för att fira jul.

Hon hade tur och transplanterades. Sedan dess har hon visserligen kämpat mot massor av cancertumörer som hon fått pga av avstötningsmedicin, men hon har aldrig givit upp och det tror jag har hjälpt henne och idag lever hon ett relativt bra liv trots låg pension.

2008-12-15 @ 18:10:46
Postat av: Micael Foghagen

Tack till alla som önskar min käresta allt väl. Jag hälsar henne detta vid nästa besök.



Micael

2008-12-15 @ 19:00:29
Postat av: Martin Isaksson

Som de andra säger så önskar även jag er alt väl i framtiden.



Har även jag inte varit förskonade cancer i familjen, det blir en lång resa men efter regn kommer sol.



MVH Martin.

2008-12-15 @ 19:22:27
Postat av: SKOGMAN

Martin:

Var fick du de där klimatuppgifterna ifrån att lilla istiden var på 1700-talet och att det gick att odla vin på medeltiden på ställen som idag är för kalla?



Lilla istiden började ungefär vid 1300-talet fram till 1600-talet, en period med mer kalla vintrar än vad vi har idag. T.ex så fick då de nordiska inbyggarna på Grönland ge upp lantbruket där pga den tilltagande kylan. På 1700-talet återgick temperaturerna till de nivåer som vi har varit vana vid på 1900-talet.

Att odla vin i Sverige kan ha varit möjligt under tidig medeltid, men i den senare delen av medeltiden torde det nog varit svårt. Men det är klart, tyskarna har ju "Eiswein" i sitt vinutbud så varför inte..¤

Vad du egentligen menade var nog under bronsåldern. Klimatet på bronsåldern var så pass milt att vinodlingsgränsen då låg vid mälardalen. Idag måste man åka ned till Rhendalen för att hitta liknande klimatmässiga förutsättningar för vinodlingar. Vid omkring 500 år f.kr så kom då en kallare period i Nordeuropa som varat fram till våra dagar.

2008-12-15 @ 20:23:17
Postat av: salasso

Hustrun jobbar på onkologen och vet säkert ett och annat om cancer. Hon påstår att allt inte behöver vara nattsvart utan att möjligheterna att få ett bra liv numera är goda även om läkarna i början av sjukdomen är medvetet försiktiga i sina prognoser.

Förmodligen kommer det att ta tid och vara besvärligt men om man stödjer varandra så blir det säkert lättare.

2008-12-15 @ 20:23:55
Postat av: Martin Isaksson

Hej SKOGMAN

är en historia nörd och lägger lite värdelöst vetande på minnet ibland men kommer inte exakt ihåg alla fakta, hadde en historia lärare som gillade att flika in klimat osv när han förelästa om vikingar, romare, egypter, kom ihåg att det var en liten istid men inte exakt när,



jag anser ialla fall att vi påverkar i den enorma utsträckning som miljötalibanerna påstår,

tror absolut inte vi kan påverka den genom att lägga ner alla kärnkraftverk och köpa vattenfalls koleldage el från polen eller höja bensinpriset så att luften blir renare.

2008-12-15 @ 20:39:57
Postat av: Martin Isaksson

jag anser ialla fall INTE att vi påverkar i den enorma utsträckning som miljötalibanerna påstår



så skulle det vara =)

2008-12-15 @ 21:01:11
Postat av: Tore

Under WW2 inträffade några riktigt kalla månader!

När tyskarna isamband med "Barbarossa" och den första vintern, uppmättes - 50 C, ett antal månader

varierande -30 - -50 C. Det var denna kyla som

stoppade tyskarnas frammarsch, då ej dessa hade

vinterutrustning heller. Endast finnarna var väl-

försedda i detta klimatet. Denna "kyla" pågick

faktist under hela kriget och vinter!

Jag minns att jag gick över Nissan i Halmstad, vid

något tillfälle. I efterkrigstidens -40 tal, kunde man åka skridsko i Laholmsbukten, ända ut till

"fartygsrännan", då det var mer än - 30 C över en månad. I samband med en "krigsförbandsövning" i

Åmsele, Västerbotten, uppmättes -50 C en natt i

början av -80 talet. Soldaterna som låg i "bivack"

begärde och fick ett intyg på, att de varit förlagda i tält under denna kalla natt, som ett

minne!. Jag minns, att dagsljuset denna morgon var

"grönskimmrande", och det riktigt knastrade och

small från Vindelälvens is.

Så visst har det varit kalla nätter även i "modern

tid". Och även varmt"! Vi hade en "fölning" utom-

hus i slutet av april 1995, då det uppmättes + 30

C en längre tid. Det "påstods" att det var "jet-

strömmen", som ställer till det med vädret!...

2008-12-15 @ 21:37:58
Postat av: Tore

Under WW2 inträffade några riktigt kalla månader!

När tyskarna isamband med "Barbarossa" och den första vintern, uppmättes - 50 C, ett antal månader

varierande -30 - -50 C. Det var denna kyla som

stoppade tyskarnas frammarsch, då ej dessa hade

vinterutrustning heller. Endast finnarna var väl-

försedda i detta klimatet. Denna "kyla" pågick

faktist under hela kriget och vinter!

Jag minns att jag gick över Nissan i Halmstad, vid

något tillfälle. I efterkrigstidens -40 tal, kunde man åka skridsko i Laholmsbukten, ända ut till

"fartygsrännan", då det var mer än - 30 C över en månad. I samband med en "krigsförbandsövning" i

Åmsele, Västerbotten, uppmättes -50 C en natt i

början av -80 talet. Soldaterna som låg i "bivack"

begärde och fick ett intyg på, att de varit förlagda i tält under denna kalla natt, som ett

minne!. Jag minns, att dagsljuset denna morgon var

"grönskimmrande", och det riktigt knastrade och

small från Vindelälvens is.

Så visst har det varit kalla nätter även i "modern

tid". Och även varmt"! Vi hade en "fölning" utom-

hus i slutet av april 1995, då det uppmättes + 30

C en längre tid. Det "påstods" att det var "jet-

strömmen", som ställer till det med vädret!...

2008-12-15 @ 21:40:50
Postat av: Martin Isaksson

ursäkta att jag flummar iväg med ämnet igen men var det inte precis de uppmätte köldrekord på antarktis samt is rekord?



har för mig att jag läste detta i Ilusterad Vetenskap,



så nu har jag varit off topic tillräckligt.

2008-12-15 @ 22:02:04
Postat av: Frode Karlsson

Klimathysterin är som en väckelserörelse i frikyrkan! Tänk efter! Det antas att människan svarar för ca 3% av all befintlig koldioxid, och Sverige svarar för 0,2 av dessa 3%. Därtill skall noteras att mängden koldioxid varit både mindre och större än den nuvarande utan att kunna hänföras till miljökatastrofer. Några procents förändring i dylika sammanhang brukar aldrig vara kritiska. Sverige kan inte vare sig bidrag med eller minska något på ett verkningsfull sätt mer än att skjuta sig sjäv i foten.

2008-12-15 @ 22:40:41
Postat av: salasso

Tore minns -50 år 1980. Tyvärr kan jag inte slå det men -42 grader C under en övning samma år i Kalixlinjen kan jag i alla bidraga med. Jag och min pluton växlade hela tiden mellan tolkning efter bandvagnarna och skidmarsch. Den senare var nödvändig eftersom vi annars frusit ihjäl.

Mitt största minne är annars att när vi kom upp på höjder så steg temperaturen så mycket att luften kändes ljummen. Allt är relativt och varm luft stiger som bekant men att -30 kunde kännas som ljummen luft var faktiskt en överraskning för en hallänning.

2008-12-15 @ 22:44:35
Postat av: Tore

Egentligen förstår jag inte tjaffset om koldioxid

i % upp eller ned. För att en växt skall fungera

behövs koldioxid. Och växten producerar därmed syre! En del växter mer, och en del mindre.

Se på en slanggurkeodlare, som vill "snabbodla"

denna vara. Han kopplar till avgaserna från en

"bilmotor", och gurkorna växer som satan! En fram-

tida längre "rymdfärd" är beroende på växter som

"äter upp" människans koldioxid vid utandning, och

därmed återproduserar syre!

Detta tjaffs om koldioxid har uppstått av en samling bidragstagare, som sett sina inkomster

från andra "lurendrejerier" försvinna! Snart

släpper dessa detta ämne och söker sig till andra

"vinstgivande områden". När kärnkraftverken byggs,

försvinner också koldioxid-tramset, och då blir det

kärnkraften som blir inkomstkällan för denna eviga

klick!...

2008-12-15 @ 23:09:05
Postat av: Tore

Det var möjligt, att krigsförbandsövningen samman

föll med varandra. Däremot fick vi inte igång en

enda maskin före klockan 12.00. Jag har för mig,

att flygplanen inte kom igång förrän på eftermiddagen. Jag har också för mig, att vi hade

det året, ett haveri med en SK 60 (lätt attack) i närheten av Gunnarn med dödlig utgång! En felaktig bedömmning av snöklädd is och moln, bedömdes som orsak.

Det är annars vanligt, att låga temperaturer uppmättes i dalgångar, då kylan "rin-

ner ner", och ju högre upp man kommer, ju varmare

är det! Dessutom är det en "torr kyla" och upplevs

inte på samma sätt som på västkusten.

Detta innebär, att 30 minusgrader utmed västkust-

en, (Halmstad) upplevs som nästan -50 C, beror på fuktigheten från havet, och eventuellt om det blåser. Och blåser gör det som regel alltid där...

2008-12-15 @ 23:42:37
Postat av: Diggler

Haha,fy f-n vad skev man måste vara om man tror att den "nya arbetskraftsinvandringen" kommer att bestå av 33 000 personer som söker sig hit för att plugga eller med utbildningar - jobba...aj aj aj....blir svenskarna bara naivare och mera rövkn****** för varje år som går eller...suprise,tydligen.



Först var det apatiska barn,sen ensamkommande barn och nu "arbetskraft",vissa svenskar genomskådade och började gräva i dom 2 första sätten (lögnerna) att kunna fylla och behålla landet med outbildat,ekonomiskt och "säkerhetsmässigt" katastrofalt folk från 3:dje världen,så nu går man in på svenskens hjärta,ARBETE,JOBB ETC ETC..(passar perfekt i en lågkonjuktur som denna va..men det är svensson för blind för att lägga ihop)det behövs inte mera än att det låter bra på en löpsedel för att svenne svensson SKA köpa det...det var ett "bra" och fult sätt att kalla det arbetskraft och att lagstifta om det måste jag säga,då lyckas man nog sminka liket i ca 10 år iallafall innan det också genomskådas...MEN jag har bara en sak att säga - om 10 år är det försent för svenne att göra ett enda piss åt saken,det sätter jag mitt liv på.

2008-12-16 @ 05:43:17
Postat av: Martin Isaksson

Diggler du har helt rätt det är dags att reagera!!



annars är vi tottalt körda, detta är en skandal som kommer orsaka mer misär och skada för folk i detta landet än någon naturkatastrof eller dylikt någonsin hadde kunnat, helt sjuk att ingen reagerar helt tottalt sinnesjukt, blev så orolig när jag läste detta igår att jag faktisk blev fysisk illamående med en klump i magen mådde riktigt dåligt och skickade en massa mail till nån nyhetsredaktion samt SD politiker, lite förhastat men vanmakten är enorm just nu.



PS:En äldre ungrare började diskutera med mig om läget i sverige igår (måndag 15/11) han hadde då kommit hit på 60talet och jobbade på ett pappersbruk, han var upriktigt ledsen över hur det blivit med detta fina land, efter lite snack så verkar det som han kommer rösta SD det sa han ialla fall man kan ju hoppas.



2008-12-16 @ 09:22:16
Postat av: natasha

Thoralf, det är en fantastiskt fin bild på fasanen! Friden sänker sig över en när man tittar på den!

2008-12-17 @ 22:34:21
Postat av: natasha

Thoralf, det är en fantastiskt bra bild på fasanen! Friden sänker sig över en, när man tittar på den.

2008-12-17 @ 22:40:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0