KORS I HIMLEN FÖR FLYGVAPNET
Utflykt till Öland. Foto Thoralf Alfsson
Efter en lång period med mycket jobb och mycket politik är det skönt att vara ledig några dagar. Idag har det varit en strålande dag med sol och inte en enda liten vindpust. Just en sådan dag passar utmärkt för en utflykt till Öland och en promenad längs Ölands långa östkust. En mycket avkopplande sysselsättning och oftast utan att möta en enda människa. Givetvis är både kameran och tubkikaren med om det skulle dyka upp något intressant att spana på.
Idag dök faktiskt något mycket sällsynt upp vid horisonten, nämligen två stycken Jas 39 Gripen. Något som snart kan betraktas som riktiga rariteter numera. Tydligen har flygvapnet några kronor kvar av årets anslag så att några piloter kunde få lite flygtid.
JAS 39 GRIPEN över Öland idag. Foto Thoralf Alfsson
För en tid sedan frågade jag min dotter om hon någon gång hade hört ett flygplan "gå genom ljudvallen"? Hon blev som ett stort frågetecken och förstod inte alls vad jag menade. Då insåg jag att dagens ungdomar nästan aldrig kan se Sveriges flygvapen öva som jag gjorde under min uppväxt. Även om jag växte upp i Södra Vi långt ifrån närmaste flygflottilj så var det ganska vanligt att man såg Draken och "flygande tunnan" träna och då och då också gå igenom ljudvallen så att fönsterrutorna skallrade.
Idag fick jag inte höra att någon av dessa gripenplan gick igenom ljudvallen men genom min tubkikare fick jag i varje fall se en riktigt fin flyguppvisning av dessa båda piloter ute över Östersjön innan det drog iväg ut mot Gotland.
När man ser dessa flygplan agera i luften känns det skönt att vi inte är i krig med någon. Att bli attackerade på marken av dessa plan skulle kännas mycket skräckinjagande och man skulle känna sig helt maktlös. Därför är det obegripligt och fullständigt omöjligt att förstå hur dessa galningar i Hamas tänker när de avfyrar sina raketer mot Israel när det vet vad Israel har för resurser att slå tillbaka med.
"Flygande tunnan"!:) så gammal är du väl inte. Nätt och jämt man kommer ihåg den damen, från mer än flyguppvisningar. Lansen däremot!
Kommer ihåg barndomen, idoga överflygningar av Draken..sedermera Viggen...
Draken var HÖGLJUDD!
ADAM GUL PETTER RÖD = F18!!
Jodå, jag kommer ihåg flygande tunnan. Vi var på skolresa till Kalmar någongång i lågstadiet och då besökte vi slottet, chokladfabriken och flygflottiljen F12 och där fanns flygande tunnan uppställd.
Den var tydligen använd ända fram till 1974 som målbogserare.
Hamas skickade in 65 raketer under måndagen i Israel. Läs http://www.dickhaas.com
En intressant sida beträffande den flygande tunnan J29. Nog inte många som vet, att detta flygplan är en vidareutveckling av en konstruktion som skapades av tyska flygingenjörer under WW2. Samma gäller det sovjetiska MIG 15.
Hunter de flesta jet flygen är vidareutvecklingar efter tyskarnas jetflygplan, de testflög dessa på 30talet och hadde dem i strid 44-45. precis som raketernas stabilitets gyron till V2 användes till Apollo raketerna som tog USA till Månen.
Martin Isaksson
En vidareutveckling av tyskarna.
Göta Petter, är det månne bland och mångkultur du är inne på. Förbjud genast alla flygplan.
@ Martin Isaksson
Helt rätt. Mer om detta och många andra intressanta tekniska projekt finns i boken Tysklands Hemliga Vapen under andra världskriget av Roger Ford och utgiven av Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek. Kollar här på sidan 52 där Hanna Reitsch flög en helikopter INNE i Berlins Deutschland-Halle redan 1937. Principen för den flygande vingen, som nu är USA:s senaste superhemliga bombplan, experimenterade man även med under den här tiden.
För den som är allmänt militärhistoriskt intresserad är detta förlag verkligen värt att rekommendera.
Lästips om Öland från SMB.
hunter
Intressant lästips. Undrar om Kurt Lundgren känner till detta.
Skall ta och göra ett studiebesök på platsen och se om det fortfarande finns några spår då jag besöker min syster som har ett sommarställe vid Föra.
Ja men det var ju roligt att få se lite flygplan på bloggen... är också på Öland så nog såg jag roten jag med. Och visst är det en ovanlig syn numera.
Kan skicka dig (Thoralf) några bilder som jag själv har tagit - från luften.
Gott Slut på Er alla!
Micael
@ Micael
Är de lika intressanta som de som är plåtade "österut" av en S31 med 5-bladig propeller och reservstartpatroner under sätet?
Postat av:
Martin Isaksson
En vidareutveckling av tyskarna.
Göta Petter, är det månne bland och mångkultur du är inne på. Förbjud genast alla flygplan
snack om att du är född i farstun.
mångkultur är du lite bakom flötet, hadde våra muslimska bröder och andra dylika invandrare bidragit med 1% av vad västvärlden har gjort så skulle jag blivit mkt imponerad,
men de flesta kan ta till sig vettiga saker från alla kulturer, nämn något tekniskt framsteg som arabländerna eller balkan borna samt afrikanerna har gjort.
OBS kebab, hedersmord, könsstympning, sharialagar, klankrig, strypa nyfödda flickor för att de inte är lika mkt värda som pojkar, samt upplopp räknas inte.
>Hunter
Tja om de är lika intressanta som Spitfire vet e´tusan, men ändå...
Israeliska försvarsmakten IDF har lagt upp en del materiel på You Tube.
I mitten på 50 talet, hade Sverige över 1000 flygande "pjäser"! Vi var världens tredje ledande
land, avseende "krigsmakt", efter USA och Sovjet!
Super Sabre, Mig 15 och J29, var likvärdiga mot-
ståndare, dock hade J29 "världsrekordet" på sluten
bana, först en på 50 mil med en genomsnittshastig-
het på över 950 km/tim. Därefter på en sluten 100
mils bana med över 900 km/tim. Här kan man tala om
"svensk kvalitet"! Över 600 st J29 producerades för
svenska flygvapnet. Övriga omtyckta flygplan vid
denna tiden var A28 Vampire, en "eldsjäl" som fostrat och älskats av mången pilot! Över 400 ingick i Flygvapnet. (Sleep quit tonigt, your air-
force is awake)...
Såhär i mellandagarna kanske det är lite ok att bloggen "lever sitt eget liv" med off-topic?
Just nu blir jag väldigt nostalgisk när det gäller flyg.
Minns när min Morfar som arbetade på tekniska enheten( avd 6) vid F12 tog med mig 1968 och stoppade ner mig i sittbrunnen på en J35. Då var ödet beseglat.
5 år då.
15 år senare fick Morfar på plats i Ljungbyhed uppleva när jag tog vingarna...vet inte vem som var mest stolt....
Jag sökte och hade förmånen att få bli pilot. Jag ville gärna anta utmaningen, men i botten fanns en stark känsla för Sverige - att våga något som man tror på.
Att vårt land är värt att kämpa för.
Som nyutbildad stridsflygare satt jag i högsta beredskap när Warsawa - pakten gick in i Tjeckoslovakien 1968! Min stora flygupplevelse var under storövningen Ö68 när mer än 400 stidsflygplan snurrade och surrade i luften! Den militära beredskapen var hög och osäkerheten stor huruvida Sovjetunionen skulle gå vidare in i Finland?
Luftstriderna var många mellan inblandade flygplan. Vad sägs om följande; J35A,B,D,F Draken, S35E Draken, J 34 Hawker Hunter, A32A Lansen, J32B Lansen, S32C Lansen, J29F Tunnan!
Det var tider det!!!!
dags att jas39 får lite skarp ammunition å skickas ner till oroshärdar. bra tillfälle att skjuta slut på alla BK90 innan de blir "förbjudna"
>Die Dumme Schwede!!!!
Satt du "fisk" under 68? Isåfall är du bara 15 år äldre än jag och då har vi träffats! Kanske även i luften?
KUL!
Die Dumme Schwede, 1968 var du en stridspilot i Sverige och jag var en ung skolflicka i Sovjet. Du var i full beredskap i samband med Praghändelserna, och jag som många andra i Sovjet jublade över att Sovjet befriade Tjeckoslovakien från fascismen. Det är precis vad vi fick lära oss.
Det är helt enastående hur långt propagandamaskinen kan nå. Långt efteråt i Sverige träffade jag en tjeck som 1968 varit militär och försvarat Prag. Han berättade om hur det egentligen var, och då föll alla bitarna på plats för mig.
Visst är det fantastiskt att alla propagandamaskiner kollapsar för eller senare och vi alla till slut mötts på Thoralfs blogg!
Bäste Michael,
Jag övergick till civil verksamhet 1977 efter fullbordat kontrakt och plikt mot det svenska folket!
Observera den intressanta dronen. Troligtvis är det trattformade föremålet på överdelen en GPS-antenn, som är utformad för att förhindra att GPS störs ut av störsändare på marken?
Bästa Natasha,
Jag var i Polen sommaren 1968 på ett 3-dagars visum, vilket var en nyhet och nyfikenheten var också stor. Jag har aldrig sett en så stor ansamling av militära enheter, på ett och samma ställe, som i Stettin. Svaret varför, erhöll jag i augusti samma år i Tjeckoslovakien! Dessutom har jag aldrig förstått Olof Palmes vurmande för socialismen, efter att ha sett "eländet" i Polen!!!!
Jag kan i efterhand säga, att "kaxigheten" var inte så stor när man satt i "högsta stridsberedskap" och "verkligheten" kom krypande in på bara livet!
Inom det svenska flygvapnet utfärdades det p-mobb (partiell mobilisering), varvid speciella enheter inkallades såsom flygande personal och viktiga basförband inför storövningen Ö68! Men det kändes tryggt att ha det svenska flygvapnets slagstyrka bakom ryggen omfattande 24 jaktdivisioner, 5 spaningsdivisioner (vid mobilisering 10 divisioner) och 10 attackdivisioner (nerdraget från 12 till 10 divisioner 1967)!!!!
Hur många divisioner har flygvapnet idag, måntro????
När vi ändå är inne på Flygvapnet, började jag min
karriär 1958 och avslutade denne 1987, då jag gifte
mig för 3:je gången. Att tjänstgöra inom Flygvapnet, och samtidigt vara gift, fungerar aldrig, hade jag konstaterat! Mången elev i "vapnet" har passerat under mina "vingar"...
Från början beställdes det 204 JAS 39, men efter
ett försvarsbeslut 2007 blev det bara 100! Rester-
ande går till "uthyrning och försäljning"!
Då vi bara har kvar 3 flygförband, är det lätt att
räkna ut hur placeringen blir! Tacka "tomhylsan"
och regeringen för detta!
Det nämndes något om 35:ans buller tidigare! Det
berodde mest på att denne var tvungen att använda
EBK vid sina starter. Dessutom fordrade den långa
start och landningar, även om "bromsskärm" användes vid landning. När AJS 37 Viggen kom, var detta isamband med att vägbaserna upprättades i början på 70 talet. Denne behövde då max 500 meter där för start/landning.
Däremot när EBK användes, var denne mer "högljudd"
än 35:an, dock användes detta under mycket kort tid vid behov, därigenom uppfattades den mycket mindre. Dessutom kunde 37:an starta utan att använda EBK. Jag erhöll mina hörselskador bl a av denne maskin! Det riktigt knastrade i luften när EBK var på, speciellt när "jakt viggen" visade sig!
Från 1979 hade jag "rep.utbildningen" på basförbanden som mitt huvudansvar. Jag tror jag var "ute" minst 8 månader per år, ifrån ordinarie förband!
Jag önskar eder alla en god fortsättning på det nya
året!...
Bilden som visas, så är den bortre flygmaskinen en 35:a, som användes vid "jaktövningar" därav de
rödmärkta beteckningarna på 35:an. (F10) Även när
37:an var i ropet, användes dessa 35:or vid s k
utprovning vid "jaktkurvor"! 37:an avmönstrades 2005!
Bilden är sannolikt tagen sista halvan av 90 talet. Kan även ha skett vid någon "uppvisningsflygning" under senare
tid. 35:ans tjänstgöringstid avslutades 1999...
Till Tore,,, 35an på bilden är den enda bevarade draken i flygande skick och finns på gamla F14 i Halmstad.... Brukar ses vid speciella flyguppvisningar.. Finns även en j29 i flygande skick i Halmstad samt en j32 placerad i Linköping.
Tack för din information, T! Jag tjänstgjorde hos Kungl Hallands Flygkår mellan 1961 och 1972, därefter hos Flygvapnets Halmstadskolor fram till en etablering hos ett aktivt förband under 1973. Det har jag aldrig ångrat.
Enligt Wikipedia, lades F14 ned 1974, dock besökte
jag dessa som Driftvärnschef (dubbelbefattning)
med mina "civila gossar" i en kamp mellan Flyg-
vapnets driftvärn. Dessutom var detta sista gången detta arrengerades i Flygvapnet (slutet på 70 talet - början på 80 talet), "av någon anledning"! Jag behöver väl inte "tala om", vems förband vann denna kamp överlägset?! Kampen genomfördes på "Nyårsåsen", ett gammalt övningsområde för dåvarande I 16.
Trevligt att uppleva tidigare minnen, samt att
"hangarerna" fortfarande har våra klenoder. I
början av 50 talet var jag verksam som "flygar-
pojke" i dessa hangarer, men mitt stora flyg-
intresse startades redan under kriget, då min
största önskan var att föra dessa "stora maskiner"!
(flygande fästningar)som verkade i luften.
Tyvärr ville ödet annorlunda! Dock har jag aldrig
blivit besviken på de äventyr Flygvapnet erbjöd
mig, under 28 år!...
Tore du får väl åka till Halmstad och uppleva gammla minnen,,, brukar ha öppet hus på FMTS dvs gamla F14.. Brukar vara i mitten av september varje år (finns info på mil.se) och vara lite nostalgisk,,, med lite tur så flyger dom med klenoderna.. Som övrig info fanns/finns beroende på om dom löste hyrestvisten om en hangar med en privat ägare till en J34 H.H, och en J28 vampire båda flygande på "F14". Kan ha vid dags datum flyttats till England men är osäker.