VÄLBETALDA MEN LATA RIKSDAGSMÄN?



Att responsen från Sveriges riksdagsmän/kvinnor skulle vara så katastrofalt dålig kom som en stor överraskning men vid lite eftertanke är jag egentligen inte förvånad.


Dessa riksdagsmän har sina 52 000 kronor/månad i lön säkrad ytterligare drygt 2 år så några frågor från menigheten är de inte så intresserade av att svara på. När det är dags för valår blir nog intresset betydligt större när den egna inkomsten står på spel igen.


För lite drygt en vecka sedan ställde jag en fråga till alla 349 ledamöter i riksdagen, Vilken sakfråga de ansåg vara viktigast av FRA-lagen och Lissabonfördraget. Två frågor som är högaktuella just nu men som media egentligen bara rapporterar om FRA-lagen. Lissabonfördraget verkar vara fullständigt dött i media.


Fram till idag har endast 27 ledamöter svarat på min fråga. Detta anser jag vara ren skandal!  I procent innebär det att endast ca 7,7 procent av ledamöterna har svarat på min mycket kortfattade och enkla fråga.


Inte en enda kristdemokrat av 24 ledamöter har svarat på min fråga, vilket är sanlöst dåligt. Folkpartisterna är inte mycket bättre då endast en enda folkpartist av 28 ledamöter i riksdagen svarat på min fråga.
Miljöpartiets ledamöter var klart bäst på att svara, 6 av 19 ledamöter svarade men ändå motsvarar det bara 32 procent av deras ledamöter.

Jag anser att åtminstone ca 80 procent av riksdagsledamöterna bör kunna svara på en så enkel fråga. Som riksdagsman anser jag att man bör kolla sin mail minst någon gång i veckan även om man har semester eller är på tjänsteresa.

Här kommer en sammanställning på viljan att svara på min fråga.


Parti
Svar
Ledamöter
Svar %
Kristdemokraterna0240%
Folkpartiet1284%
Moderaterna5975%
Socialdemokraterna71305%
Centerpartiet42914%
Vänsterpartiet42218%
Miljöpartiet61932%

Jag återkommer med hur dessa ledamöter svarat på min fråga, deras svar är anmärkningsvärda anser jag.


Kommentarer
Postat av: Lennart

Sveriges nya adel är väl rätta benämningen. Sedan har dom en massa förmåner också. Det finns nog ingen grupp i Sverige som haft motsvarande fantastiska löneutvecklingen sedan 60 talet. Och dessutom untan personligt ansvar.

2008-08-14 @ 09:02:15
Postat av: Roberth Ström

Folkpartiet förnekar sig inte. Kommer ni ihåg språktestet? Eller utredningen som Rojas gjorde angående invandrares kriminalitet sen vart det inget med det. Hörde jag politikerförakt? Om Sd kommer in i riksdagen tänk vad det skulle vara skönt om de sa såhär"vi tjänar för mycket vi ger bort 5000 varje månad till välgörande ändamål" Snacka om att ställa de andra partierna i skamvrån!

2008-08-14 @ 09:19:21
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: AWSvensson

Du får inte ställa så svåra frågor, 90% av riksdagsmännen är bara där för att trycka på rätt knapp. KD surar och Fp ser SD som en konkurrent, nu räcker det som sagt inte med språktest för att attrahera desperata väljare.

2008-08-14 @ 09:51:57
Postat av: Kalle

Riksdagsmännen börjar ta sitt förtroendeuppdrag att representera sin aväljare som en bisyssla eller extraknäck av något slag med bra betalt och en massa gratisförmåner.



Se bara på sossarna f.d. finansminister Per Nuder. Han har knappt varit i riksdagen sedan sossarna förlorade valet. Istället har Nuder skrivit en bok. Hur många människor kan "fira" från jobbet, få full lön och samtidigt skriva en bok???



Förre justitieministern Thomas Bodström som numer är justitieutskottets ordförande och samtidigt är arbetande advokat. Han har också skrivit en bok.

Extraknäck i riksdagen???



Dessa exempel är inte de enda som finns. Flera riksdagsledamöter gör på samma sätt.



Man kan ju fråga sig behöver vi så mycket välavlönade riksdagsmän när de knappt är i riksdagen.



Se bara på den senaste FRA-lagen hur partipiskan ven över våra valda förtroendevalda. De knep käft och röstade som de beordrades till.



Vad skall vi med riksdagen som den ser ut idag eftersom den verkar ha blivit en lekstuga för extraknäckare???



2008-08-14 @ 10:50:51
Postat av: tokroligt med fnurr

Har inte de "sommarlov" nu? Kankse därför svar dröjer. Men det kommer ju självklart bli ordning och reda på hela Sverige när du sitter i riksdagen. Ditt anala beteende och sökande efter konspirationer kommer göra Sverige till ett sååååå underbart härligt land. Jag verkligen längtar tills SD sitter i riksdagen. Nej jag är inte ironisk. Har insett att det är personer som Thoralf som kan rädda det sjunkade skeppet. Han gör ju ett så bra jobb med sin dotter som verkar bara på g att ta livet av sig av desperation och deppighet. Läs hennes otroligt upplyftande blogg. Lyckas han få fram en så bra trygg känslomässig dotter, så kan han verkligen göra mirakel för landet.

2008-08-14 @ 11:13:42
Postat av: vmm

Jag är inte riksdagsledamot men skulle jag få en fråga om jag tyckte Lissabonfördraget eller FRA-lagen var viktigaste frågan så vet jag inte riktigt vad jag skulle svara. Det är svårt att jämföra frågors vikt på det sättet. Det blir en pest eller kolera-frågeställning där båda frågorna är viktiga men på lite olika sätt.



Men jag vet ju att du är ute efter en folkomröstning om Lissabonfördraget och kanske vore det bättre att ställa den raka frågan om riksdagsledamoten vill ha en folkomröstning i frågan och varför/varför inte. Eller fråga hur riksdagsledamoten tänker rösta i sakfrågan om Lissabonfördraget. Ja eller nej, och be dom motivera. Det kan nog få dom att tänka till.



Även om din fråga kanske är en smula krånglig så tycker jag dock att du borde få ett svar. Åtminstone ett nonsenssvar typ "jag vet inte" borde dom kunna klämma fram. Och argumentet "jag får så många mail så jag hinner inte svara på dom" köper jag inte riktigt. Jag undrar hur många mail en vanlig riksdagsledamot får (undantaget spam)... Kan det verkligen vara så många att riksdagsledamoten faktiskt inte har fysisk möjlighet att svara på alla? Jag tvivlar.

2008-08-14 @ 11:24:12
URL: http://vitmedelaldersman.blogg.se/
Postat av: vmm

Kommentaren skriven av "tokroligt med fnurr" 2008-08-14 @ 11:13:42 tycker jag ska tas bort.



(när den är borttagen så ta även bort den här kommentaren)

2008-08-14 @ 11:29:50
Postat av: Thoralf A

vmm



Personligen anser jag Lissabonfördraget har en betydligt mycket större tyngd och konsekvenser för det svenska folket än FRA-lagen.



Vilka som vill folkomrösta om Lissabonfördraget vet vi redan att det är mp och v, så den frågan är ganska ointressant att ställa till ledamöterna.



Detsamma gäller sakfrågan där mp och v kommer att rösta nej till Lissabonfördraget och övriga rösta ja, då de anser svenskarna vara för dumma för att begripa sitt eget bästa.

2008-08-14 @ 11:54:18
Postat av: Skånepåg

-> Thoralf



Beträffande "tokroligt med fnurr"



Plocka bort det här Internettrollets inlägg och spärra hans IP. Om han börjar köra med IP byte så får du liksom Kurt Lundgren införa moderering. De här löjliga pajkastningsfasonerna från en mer eller mindre rubbad person börjar bli tjatiga i sin mångkulturella enfald. När han (eller vilken grupp det nu rör sig om) även börjar att blanda in dina familjemedlemmar, så är gränsen definitivt nådd och passerad.

2008-08-14 @ 11:54:40
Postat av: Skånepåg

-> Thoralf



Sorry, men under tiden jag skrev min kommentar så hann du före med 22 sekunder. Förresten den tid som jag lyckades åstadkomma på 200 meter på Malmö stadion 1958!

2008-08-14 @ 12:00:50
Postat av: AWSvensson

Otack är världens lön heter det som bekant. Sverige kritiseras för att utvisa afghaner till Kabul, dit de inte har någon anknytning, allt enligt UNHCR.Hur har man mage att påstå att en afghan har större anknytning till Sverige än till sitt hemland. Som om en norrlänning hade större anknytning till Irak än till Stockholm. Den eviga käpphästen, Sverige utvisar brottslingar, avvisar asylmissbrukare.

2008-08-14 @ 12:17:35
Postat av: Camilla

Märkligt att de fortfarande får ha svenska flaggan hissad i Sverige Riksdag.

Är inte det diskriminering?

2008-08-14 @ 12:23:20
Postat av: Camilla

Helt utanför ämnet, visserligen, men lite "mångkultur" piggar ju alltid upp:

http://www.expressen.se/sport/OS/Brottning/1.1264679/har-lamnar-ara-prispallen



2008-08-14 @ 12:33:30
Postat av: Wilson82

Camilla:



Abrahamian reagerar på helt rätt sätt, man skall inte ta vad som helst. Varför acceptera ett korrumperat system av godtyckliga och betalda domare? Ara är lite som vi, en som protesterar mot det korrumperade etablissemanget.

2008-08-14 @ 12:39:50
URL: http://wilson82.wordpress.com/
Postat av: Roberth Ström

Nuder och Bodström borde väl bara få deltidslön?

2008-08-14 @ 13:21:04
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Fredrik

Camilla:



Håller med Wilson82 att Abrahamian gjorde helt rätt. Dessutom talar Ara bra svenska och jag tycker att han har representerat Sverige på ett utomordentligt bra sätt.



Ja, jag röstar också på Sverigedemokraterna. Men bara därför hatar jag absolut inte invandrarna, finns många duktiga människor som inte är födda i Sverige.







2008-08-14 @ 18:13:38
Postat av: Fredrik

Camilla:



Håller med Wilson82 att Abrahamian gjorde helt rätt. Dessutom talar Ara bra svenska och jag tycker att han har representerat Sverige på ett utomordentligt bra sätt.



Ja, jag röstar också på Sverigedemokraterna. Men bara därför hatar jag absolut inte invandrarna, finns många duktiga människor som inte är födda i Sverige.







2008-08-14 @ 18:14:48
Postat av: Kalle

>Robert Ström



Sossarna Nuder och Bodström borde sparkas ut från riksdagen. De har visat ett sådant förakt och nonchalans mot sina väljare. Så beter sig inte förtrondevalda med något mellan öronen.



>Fredrik

Angående brottaren Abrahamian så skämde han ut sitt nya hemland sverige inför hela OS och världen med sina vredesutbrott och förolämpningen vid prisutdelningen.



Abrahamian betedde sig mycket osvenskt!!!



2008-08-14 @ 20:55:18
Postat av: Magnus

Den där Abrahamian eller vad fn han heter skämmer ju ut både sig själv och Sverige.

Jag vet inte så mycket om just brottning, men hur många tveksamma och rent felaktiga domslut har det inte skett i bl a fotboll?

Jag har aldrig sett ett fotbollslag kasta sina bronsmedaljer...

2008-08-14 @ 21:02:15
Postat av: Ruskprick

Håller med om att det är osvenskt annars har jag ingen åsikt annat än att jag inte är rasist men Sverigedemokrat.



http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article3102369.ab

Postat av: Thoralf A

Jag är inte kunnig på brottning men jag litar på de svenska experter som menar att Ara blev bortdömd av korrumperade domare.



I så fall stödjer jag Aras protest vid medaljutdelningen helt och hållet. Jag anser också att SOK borde agera mer kraftfullt och ställa krav men vi svenskar är ofta eller alltid så fega och vågar inte ta strid för något vi anser vara riktigt.



Att stå för sin åsikt och visa den är något som borde uppskattas även om man inte delar den.

2008-08-14 @ 22:32:50
Postat av: Roberth Ström

Ara gjorde helt rätt! Jag skiter i om han kommer från ett anant land han har varit här länge och hjälpt många kids på glid dessutom. Skandal var det han utsattes för!

2008-08-15 @ 00:05:28
Postat av: Ruskprick

Synd bara att hans farsa i TV-sporten inte kunde ett ord svenska. Aras brorsa fick översätta. Pappan har väl bott här längre än sina söner eller lika i alla fall lika länge. Vad säger då detta? Inte ute i arbetslivet utan drag hela vägen eller?

Postat av: Ruskprick

Ber om ursäkt för mitt slarvigt skrivna inlägg. Får skylla på att jag fortfarande har semester och vad det medför.

Här följer en korrigering på lätt Svenska;



Synd bara att hans farsa i TV-sporten inte kunde ett ord svenska. Aras brorsa fick översätta., Pappan har väl bott här längre än sina söner eller lika länge i alla fall. Vad säger då detta? Inte har han varit ute i arbetslivet utan förmodlgen fått bidrag hela vägen typ?

2008-08-15 @ 01:37:34
Postat av: Putte

Jo jag tycker att Ara gjorde rätt, men hade han hetat Svensson hade kvällstidnigarna tagit till krigsrubriker och skrivit:



"Här skämmer Svensson ut Sverige inför hela världen"!

2008-08-15 @ 09:11:09
Postat av: Kalle

Helt plötsligt talar alla brottningsexperter och är överens om att brottningen är korumperad och har varit så i många år. Ara ställde upp på dessa välkända villkor att domarna är korrumperade. Han hoppades på att vinna en guldmedalj under dessa korumperade domares "dåliga" syn.

Han gav sig in i leken på dessa villkor.



Nu gick det inte som Ara räknat med eller ville. Han skämde ut sitt nya hemland under prisceremonin. Då helt plötsligt är domarna kass i hans ögon.



GER MAN SIG IN I LEKEN FÅR MAN LEKEN TÅLA, en regel som alla barnungar kan i sverige.



Det borde gälla även i ett Olympiskt Spel.

2008-08-15 @ 09:38:07
Postat av: Roberth Ström

Ara driver företag med 30 anställda som satsar på vindkraft. Ett föredöme för invandrare ni som bashar han lägg ner för fan!

2008-08-15 @ 11:27:42
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Roberth Ström

Ara driver företag med 30 anställda som satsar på vindkraft. Ett föredöme för invandrare ni som bashar han lägg ner för fan!

2008-08-15 @ 11:28:00
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Kalle

>Robert Ström



Bashar han, vad betyder det. Är det svenska, rinkebysvenska eller på något annat språk???



Visst driver han en städfirma idag. Är det hans firma som städar på något svenskt sjukhus. Vet du något om det???



Efter OS tänker han satsa på vindkraft. Är det med dessa städande och antagligen "raketforskare".





2008-08-15 @ 12:16:49
Postat av: Roberth Ström

kalle du verkar mer än lovligt korkad. Basha det ordet fick dig att se rött eller? Det är slang som det heter och betyder se ner på eller dissa om du nu vet vad det betyder. Du är en idiot!

2008-08-15 @ 12:45:34
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Kalle

>Roberth Ström



Tack för att du PRESENTERDE dig och såg rött.



Jag ser inte ned på någon. Varför skulle jag det. Tycker bara att brottaren Ara får finna sig i att han gav sig in de Olympiska Spelen på EXAKT samma regler som alla andra som är med i dessa olympiska lekar.



Att Ara inte fixar det och skämmer ut sitt nya hemland sverige får stå för honom. Alla olympiska deltagare är ett slags ambassadörer för sitt land och skall uppträda på ett korekt sätt.



Fick inget svar på vad "bashar han" (honom) är för språk??? Svenska, rinkebysvenska eller något abnnat språk???



2008-08-15 @ 13:52:01
Postat av: Skånepåg

-> Kalle



Vet inte om "basha" har flera betydelser. Men är bl.a. ett svengelskt modeord och betyder slå ner på, hacka på och liknande.



Bash= banka, slå ner.

2008-08-15 @ 14:56:18
Postat av: Stora Småland

Hejsan, svejsan ! Vet inte om jag har rätt ,men jag tycker "Kalle " resonerar sunt !



Trevlig helg !



Mvh Stora Småland .

2008-08-15 @ 15:05:11
Postat av: Roberth Ström

Kalle du är ett skämt! Ara skämde inte ut någon!

2008-08-17 @ 20:56:11
Postat av: Roberth Ström

Om en svensk hade gjort samma sak då? Ni är så jävla pinsamma!

2008-08-17 @ 20:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0