UPPRÄTTELSE FÖR SVERIGEDEMOKRAT


Kent Ekeroth talar under den pågående Norrlandsturnen.

Kent Ekeroth, sverigedemokraten som fick sparken från ambassaden i Tel Aviv 2006, fick idag upprättelse när justitiekansler Göran Lambertz beslutat att det var ett brott emot svensk grundlag.

Carl Bildt och utrikesdepartementet skall betala ett skadestånd på 30 000 kronor till Kent Ekeroth.


Detta kan också betecknas som ett genombrott för sverigedemokraterna! Jag tror det är första gången som en sverigedemokrat får rätt i ett fall som utretts av JK.

Dessvärre tror jag inte enbart att det beror på att justitiekansler Göran Lambertz enbart följt lagen.

Jag tror att sverigedemokraternas framgångar i opinionen även spelar in i hur JK beslutat i denna fråga. Hade sd fortfarande haft opinionssiffror på 1-2 procent är jag inte så säker på att utslaget blivit detsamma.

Med 5,5 procent i sista opinionsundersökningen är det nog så att även JK blir påverkad och inte kan fatta vilka beslut som helst.


Kommentarer
Postat av: Tore

Det är bara att gratulera Kent Ekeroth, efter nästan två års klagan. Jag minnes att vi helhjärtat agerade stödpatrull för honom. Han borde fått avsevärt mer, för den kränkning han utsattes för. Då vårt parti dessutom utsattes för

kränkningen, borde vi agerat i detta fall.

Nästa åtgärd bör vara att få bort denne "ambassadör i Israel", för sina "rasistiska" omdömen. Något för Sd att verka för år 2010, eller hur!...

2008-08-07 @ 23:23:17
Postat av: Frode Karlsson

Jag känner Lambertz, och han är bara en sann jurist ut i fingertopparna! Det finns flera fall om det! Låt vara att jag inte alltid håller med honom alltid, men så är det i varje hantering! Stöd i opinionen är naturligtvis inget fel - något av en extra kraft! Jag har röstat på Sd och kommer så att göra i Europavalet och riksdagsvalet, även om jag inte gillar ställningen i EU-frågan, ty den kunde vara något (så att säga) mer konstruktiv! Men, men, det finns annat som går över allt annat, nämligen mitt fullständiga motstånd mot den vettlösa invandrarpolitiken, vilken - note bene - inte har ett skvatt att göra med flyktingar enligt Genèvekonventionerna! Fick vi bara dem, så gick bara inte landet under! Thoralf kan säkerligen ge oss bra statistik här! Grabbar och tjejer nu kör vi bara på!

2008-08-08 @ 00:03:50
Postat av: Roberth Ström

Mycket glädjande att höra!

2008-08-08 @ 00:36:14
Postat av: Roberth Ström

Se denna lilla goa video. Sverige är inte långt efter England. Ryser du? Det gör jag in i min själ.

2Frc" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=uylTqU2Frc

2008-08-08 @ 00:53:04
Postat av: Lars Johansson

Jag tror faktiskt att du har fel i ett avseende. Jag är ingen stor beundrare av vår nuvarande JK, men ska man säga något positivt om honom så är det att han har ett genuint rättvisetänkande. Jag är säker på att Kent Ekeroth hade fått skadestånd även om Sd varit betydligt mindre i opinionen.



Men, strunt samma. Beslutet kan vara mycket viktigare än vad många anar idag. Det finns massor av sverigedemokrater ute i stugorna som inte vågar engagera sig av rädsla för att förlora jobbet. Jag som statsanställd jurist är en av dem. Nu vet vi alla att det inte är ett giltigt skäl att säga upp en person bara för att han eller hon är sverigedemokrat. Det är ett stort steg framåt i Sverige, som ju inte riktigt är den demokrati man skulle kunna önska att det var.



Nu fortsätter vi jobba stenhårt, alla på vårt eget sätt, mot det gemensamma målet: att Sd ska växa och att vår politik ska bli hela Sveriges politik.

2008-08-08 @ 01:53:31
Postat av: Magnus

Robert Ström. Du verkar drabbad av en vanligt bugg (som i alla fall jag ser i Firefox).



Mellan stora U och 2 i youtube-adressen ska det vara ett underscoretecken.



Det kan ersättas av strängen %3Cc%3E när man öppnar länken, men sätt bara underscore för de tecken istället.



Eller ta denna länk utan underscore-tecken (men även utan pastor Pat Robertsson):



http://www.youtube.com/watch?v=OEvifqXkKHE

2008-08-08 @ 02:49:00
Postat av: Skånepåg

Egentligen är 30 000:- peanuts för ett så allvarligt övergrepp.



Jag menar att om Achmed blir beskylld för att ha stulet en oxfilé och känner sig kränkt, så får han säkert det dubbla i skadestånd om inte domstolen anser att det finns tillräckliga med bevis för detta. Att han sedan i klassisk ÅsaNisse anda efteråt frågar sin advokat om domslutet även innebär att han får behålla oxfilén, så är lyckan fullständig!

2008-08-08 @ 13:32:48
Postat av: Sven-Olof Sällström

Lars Johansson. Jag håller med dig! Detta är ett viktigt steg för alla de Sverigedemokrater som inte vågar engagera sig aktivt av rädsla för att förlora jobbet. Den rädslan är kraftigt överdriven och oftast obefogad. Själv ringde jag upp förbundsledningen i mitt fackförbund, LEDARNA, och fick då försäkringar att de skulle stötta mig och driva frågan hela vägen, om jag skulle förlora min anställning pga mitt politiska engagemang.



Rätten att organisera sig politiskt är grundlagsskyddad, och ingen arbetsgivare skulle idag våga ta den striden med en fackförening som ställer sig på den anställdes sida. Ett sånt mål skulle arbetsgivaren oerhört mycket mer än de skampengar som JK nu tilldömt Kent.



MVH Sven-Olof

2008-08-08 @ 18:49:38
Postat av: Fröken Sverige

Sverigdemokrater, vanliga svenskar och våldtäktsoffer får dessa låga skadestånd...



Men huvudsaken var att Kent fick upprättelse.



/FS



In your face, Robert Rydberg!

2008-08-11 @ 16:14:19
URL: http://imittsverige.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0