STACKARS FRIIDROTTARE

Nu tänker jag inte på de svenska herrarna som förlorade finnkampen (tjejerna vann) utan på de friidrottare i Kalmar som måste utstå eländet att behöva utsätta sig för att utöva sin idrott på Fredrikskans.


Nanne Bergstrand har ju vid flera tillfällen kritiserat Fredrikskans och kallad den för "en förbannad plats" så även på presskonferensen efter torsdagens match mot belgiska Gent. Även om kritiken denna gång inte var fult lika verbal som vid tidigare tillfällen.


I fredagens sportkrönika i Barometern tog istället Jörgen Ström till orda och skrev följande.


"är det ändå pinsamt att behöva konstatera hur rutten idrottsplatsen Fredrikskans är. Duglig för en svunnen tid, ett skämt för 2000-talet"


Jörgen Ström, sportchef Barometern 29 augusti 2008.


Jag tolkar detta uttalande från Jörgen Ström som att han även anser att det skall byggas en ny friidrottsarena i Kalmar. Inte kan väl kommunens friidrottare hålla till på en idrottsplats som är helt rutten och ett skämt. Om jag vore friidrottare i Kalmar skulle jag känna mig mycket förolämpad av alla dessa uttalanden från diverse "insatta" personer.

Men framgångarna för Kalmar FF kanske har stigit dessa herrar åt huvudet och kan kanske förklara deras huvudlösa uttalanden och skriverier.


Dagens publiksiffra på 4 383 personer är heller inget att skryta med. Trots att Kalmar FF leder allsvenskan och ett fint fotbollsväder lockar inte KFF den kräsna Kalmarpubliken.

Eller är det så illa att dessa herrar som så högljutt förklarat att Fredrikskans är ett så ruttet och förbannat ställe att man inte vågar sig på ett besök på Fredrikskans! Vem vet? Dessa herrar kanske skrämmer bort en massa publik som stannar hemma istället för att besöka ett så ruttet ställe, utan parkeringsplatser dessutom.


Jag var i varje fall på plats som vanligt. Kalmar FF tog 3 nya poäng genom att besegra Sundsvall med 3-0. Tråkiga Kalmar har nu gjort 53 mål i årets allsvenska.  Ingen förlust på den ruttna arenan i år.


Kommentarer
Postat av: Micael Foghagen

Kalmar FF i topp, vidare och kvalificerade i UEFA-cupen (som enda svenska lag) dessutom obesegrade i år på Fredriksskans....





CUP-mästare 2007, Tvåa i allsvenskan dito år. Knappast sämre i år. Jag tippar en dubbel.



Då kan väl inte Skansen vara s å d å l i g?....



2008-08-31 @ 21:15:06
Postat av: Kuno

Jag är en av dom som inte gärna går på fotboll på Fredriksskans. Bor ett par mil utanför Kalmar, kan bara konstatera att det är hopplöst att hitta bra parkering, kaos vid hemfärd och sen allsvenskans sämsta arena!

Tacka vet jag Olympia eller Borås Arena.

Hoppas dock att KFF stannar kvar i topp.

2008-08-31 @ 21:58:25
Postat av: Jonas

Toralf:

Jag vet inte om du läste mitt inlägg på din förra kommentar om Kalmar FF och arenan. Men vi kan fortsätta diskussionen här. Helt ok.



Det Nanne, och troligtvis också Jörgen, menar är att Fredrikskans inte är tillräckligt bra att spela fotboll på. De har inte nämnt någonting om friidrott. Utan att vara expert så kan jag nog påstå att fotbollen har betydligt fler åskådare än friidrott. Dessutom spelar man fotboll mycket längre på säsongen än vad man håller på med friidrott. Fotbollen har ju lite svårare att flytta in inomhus...



En nya arena är bra för Kalmar. Inte bara för fotbollen utan för andra saker som konserter och evenemang. Dessutom kommer en ny, fräsch, arena locka nya besökare. Jag vet själv hur dragit och kyligt det kan vara på Fredrikskans. Visst är det vackert vid sjön osv, men jag håller med Nanne och Jörgen. Den är gammal nu. Jag säger: Bygg på!

2008-08-31 @ 23:11:35
Postat av: Ruskprick

Jag är av den åsikten att Kalmar är en fotbollsstad med stark fotbollskultur. Där KFF är en stor angelägenhet. Otroligt skoj att "ifif" är på väg mot sitt första SM-Guld med raska kliv. Enda smolken är just dessa pinsamma publiksiffror. Vad beror dom på? Enligt mig är det antalet attraktiva åskådarplatser. Skansen har enligt mig 4-4,5 tusen attraktiva platser och det är där snittet ligger ungefär. Resterande platser är ett hån mot åskådaren med tanke på löparbanan därför väljer folk att sitta hemma framför burken, där man idag kan följa varje match med rätt kanaler. En större arena med fler attraktiva platser drar mer folk. Sen om den ligger där Skansen ligger idag eller borta vid Volvo har jag inte skapat mig någon åsikt om, än.

2008-09-01 @ 01:21:50
Postat av: be

Jag jämförde Kalmar FF med Malmö FF när det gäller folkmängd vs besökare på fotbollsmatcher.



Folkmängd Fotbollspublik

Malmö; ca 271000 20000 (toppnotering)

Kalmar: ca 60000 4500 (ruskpricks anm.)



Om jag nu har räknat rätt så är förhållandena mellan dessa siffror ungefär lika för Kalmar och Malmö.Då är frågan. Har Kalmar kapacitet att fylla en större arena?Är fotbollsintresset större i Kalmar än i Malmö?

2008-09-01 @ 09:58:04
Postat av: Jonas

Samtidigt har Malmö fler fotbollslag. Bara ett i allsvenskan men fler i högre divisioner.



Med din jämförelse så kan vi titta på Stockholm. 1,4 miljoner invånare och derbyn som besöks av 30.000 personer. Innebär det att Stockholmare är helt ointresserade av fotboll? Knappast.

2008-09-01 @ 11:33:15
Postat av: be

Jonas,

Menar du att andelen fotbollsintresserade blir större i en stad för att den bara har ett lag? Siffran 20000 för Malmö FF var toppnoteringen.Bottennotering var 7000.Man får då utgå ifrån ett snitt någonstans däremellan.Alltså inte fullsatt på alla matcher.Det är väl också troligt att en allsvensk match drar mer publik än en match i någon av de andra divisionerna.Med samma procentandel som i Kalmar så skulle ett derby i Stockholm dra nästan 100000 besökare.Undrar om de har arenor som kan ta in så många?

Det borde vara i kommunens intresse att inte en ny arena blir en gigantisk förlustaffär.Det drabbar i så fall i högsta grad även de kommuninnevånare som inte är intresserade av fotboll.När kommunen måste spara en massa miljoner på annan verksamhet så borde det ju finnas ordentliga belägg för att det inte kommer att bli extrautgifter för något som "kanske" inte är absolut nödvändigt.Vad finns det som talar för att intresset för fotboll i Kalmar är större än de ca 8 procent av befolkningen som den nuvarande arenan har kapacitet att ta?

2008-09-01 @ 13:41:01
Postat av: AWSvensson

Möjligheten till kommunala folkomröstningar ska utökas enligt förslag. Dock skall kommunala folkomröstningar angående asylhanteringen inte tillåtas. Anledningen därtill förstår nog de flesta, framför allt dessa politiker som medvetet för en politik stick i stäv med folkviljan. Nästa val får vi hoppas blir en manifestation av svenska folket mot rådande asylhantering.

2008-09-01 @ 15:07:04
Postat av: AWSVENSSON

Tyskland införde i dag prov för invandrare som vill bli tyska medborgare. 33 flervalsfrågor ska avgöra om den sökande vet tillräckligt mycket om Tysklands historia och kulturella arv för att förtjäna tyskt pass.Andra villkor för medborgarskap är att sökanden måste ha bott i Tyskland i minst åtta år, vara utan straffregister och framförallt kunna göra sig förstådd på tyska. I Tyskland ja.

2008-09-01 @ 21:29:05
Postat av: Knutte

Mycké diagram é de...

2008-09-02 @ 21:48:42
Postat av: Haha

För att få tyskt pass ska man veta tillräckligt mycket om Tysklands HISTORIA!

VILL man stanna i Tyskland om man kan dess historia??

2008-09-10 @ 15:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0