KLT = KURT LUNDGRENS TIDNING

Har idag läst om hur tidningar, radio och TV rapporterat om gårdagens beslut om att bygga en ny arena i Kalmar.


Jag kan bara konstatera att det är tur för Kalmariterna att Kurt Lundgren finns och skriver i Kalmar Läns Tidning. Den enda tidning som i sin artikel tar upp hur de olika partierna argumenterade under kommunfullmäktigemötet. Jag hoppas bara att fler av regionens innevånare prenumererar på tidningen.

Läs Kurt Lundgrens artikel i KLT.


TV4 kör faktiskt det gamla vanliga pk-journalistiken då de i sitt reportage visar företrädare för alla partier, UTOM sverigedemokraterna. Hur många tror att detta var ett misstag av TV4?

Nej, kunde just tro det.


Självklart var detta ett medvetet val av TV4. En sak vill jag hälsa dessa personer på TV4. Denna diskriminering som sd får utstå gör bara mig ännu mer motiverad i mitt politiska arbete och jag kommer lägga ännu mer energi på att vissa på hur illa ställt det är inom media med demokratin.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Du borde hålla bloggskola för sd:s övriga kommunalpolitiker. Speciellt i Stockholm och Göteborg borde det kunna finnas en livaktig blogg, då det är stora städer... Flera kan ju samsas.

2008-08-26 @ 23:44:54
Postat av: Daniel

Vill man ha reda på hur de argumenterade så är det ändå inte svårare än att be om utskrifterna, Men visst kan jag hålla med om att media ska ha med alla sittandes partiers åsikt.

2008-08-27 @ 00:17:01
Postat av: Thoralf A

Daniel



Vilka utskrifter syftar du på?

2008-08-27 @ 07:29:10
Postat av: BAW

Här i Göteborg skriver Göteborgsposten att skjutandet, gängkrigen och kriminaliteten beror på för få ungdomdgårdar och för lite resurser till utsatta statsdelars skolor. Utsatta statsdelar (invandrargetton) får redan i dag mycket mer resurser än etniskt svenska skolor.

Massinvandringen från främmande kulturer nämns inte.

PK-journalistik i sin prydo.

PS! "svenskarna" som sitter anhållna på Cypern är somalier, tack för kaffet.

2008-08-27 @ 07:59:46
Postat av: Roberth Ström

BAW vi ser ju att hur mycket resurser det en ges så blir det ingen skillnad.

2008-08-27 @ 08:49:12
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Kurt Lundgren

Jag är av den gammaldags åsikten att ett referat från fullmäktige skall vara just det, ett referat, som redovisar ledamöternas och de politiska partierna ståndpunkter, och det kan gärna få vara långt. Det skall vara så objektivt det bara går och alla skall med och citeras, från vänstern till Sverigedemokraterna.



Östran hade en redaktör, nu pensionerad, Rune Johansson, som skrev fullmäktigereferat, långa och

mönstergillt objektiva, så att när man läst klart kände man sig ordentligt informerad om vad som var på gång i kommunen: beslut i korthet, nya namn i nämnder och styrelser, så skall det vara upplagt.



Kommunfullmäktige är en missförstådd och förtalad församling, det som beslutas där påverkar vardagen mycket mer för vanligt folk än riksdagsbeslut och inte är mötena särskilt tråkiga heller.



Kalmar fullmäktige är nästan aldrig trist att bevista; det finns goda talare, Johan Persson, Göran Häggfors, lilla goa Inger Hilmansson, som verkar vek och skygg, men som är den skarpaste kniven i fullmäktiges stora knivlåda; hon retar slag på gubbarna med sin kritik och sina vassa analyser, Ingemar Einarsson från Påryd är min favorit, en centerpartist med räv bakom varje öra som det ska vara på en centerpartist, drastiska formuleringar och överraskande synpunkter från annorlunda infallsvinklar, du själv är på gång, Thoralf, men du får ligga i och träna lite. Om du skall bli en Churchill skall du veta att han lät improviserad, men han hade övat timvis på sin kammare just för att det skulle låta spontant och påfunnet för stunden.



Kort sagt, fullmäktige är en underskattad församling och det vore kul om det komme fler besökare eller om debatterna kunde sändas på nätet.



Essensen, det väsentliga i den svenska demokratin, det urgamla folkstyret, finns i kommunfullmäktige.



Jag skulle vilja ha tre beslutsnivåer i landet: kommuner, regering och riksdag, allt annat politisk bjäfs skulle bort. Inga regioner för mig, kommuner som samverkar duger gott.



Dagens journalister har beröringsskräck, jag som är politiskt intresserad tycker det är kul med nya partier av alla de slag; politiken är en marknad som inte får stelna i gamla oligopol, nej in med nytt hela tiden;jag ser verkligen fram med spänning emot valet 2010 eftersom så mycket omvälvande kan komma att ske - det blir julafton för den som är politiskt intresserad.



Kommer då SD in i riksdagen? Ja, det tror jag. Åker KD ut? Ja, det tror jag. Tar socialdemokraterna makten igen? Ja, det tror jag. Kommer den borgerliga oppositionenatt få vara i opposition länge.? Ja, det tror jag, länge, länge...



Är jag Sverigedemokrat bara för att jag skriver här? Nej, det är jag inte.



Men jag skriver var faen jag vill och var det passar mig.











2008-08-27 @ 10:08:55
Postat av: Thoralf A

Tack för din premiärkommentar(tror jag) Kurt på min blogg. Du är välkommen tillbaka.



"Dagens journalister har beröringsskräck,"



Detta har jag fått bekräftat av en lokal journalist över en öl på lilla puben. Jag tänker inte namnge men jag blev både förvånad och beklämd när jag hörde hur en journalist tänkte och resonerade.



2008-08-27 @ 11:41:16
Postat av: stefan

Nej staten har större makt över människors privatekonomi än kommunerna, inte minst i

detta bidragsscharlaffenland.

Tv-4 tar verkligen på sig sin invandringskramartvångströja,kanske effektivast och utlämna och ignorera, men det slår bara tillbaka på dom själva, förr eller senare.

2008-08-27 @ 11:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0