HATTRICK AV ”VINGELBEN” INFÖR ”TOMMA” LÄKTARE

Efter vad jag skrivit om en ny arena i Kalmar kanske många tror att jag är negativ till idrott men så är inte fallet. Jag missar aldrig en hemmamatch på Fredrikskans och så inte denna kväll heller när KFF möte Gent från Belgien.

Trots att KFF ställde upp med ett lag där bland annat Peter Wastå, David Elm, Stefan Larsson, Partick Rosengren och Dauda satt på bänken vann man matchen med 4-0. Patrik "vingelben" Ingelsten dansade runt med sina lätta steg och gjorde ett äkta hattrick i andra halvlek. Härligt och fantastiskt roligt.


Nu skall ni inte inbilla er att jag inte tänker gnälla en del också.


VARFÖR SKALL KALMAR FF HA EN NY ARENA?

  

Ikväll kom endast drygt 2 600 åskådare till Fredrikskans vilket jag tycker är rent ut sagt bedrövligt. Kalmars invånare visar med detta att de inte vill ha en ny arena. Det är bara att inse att kalmariterna är fruktansvärt bortskämda eller fullständigt ointresserade av att se bra fotboll i sin hemstad. TV-soffan tycks vara mycket bekvämare än att stödja Kalmar FF, det finns bara ett ord, ynkligt.


Om jag vore i kommunalrådet Johan Perssons kläder skulle jag vara mycket orolig efter att ha drivit igenom beslutet om en ny arena med stora kostnader och ett borgensåtagande på 100 miljoner kronor för kommunen.

Den dåliga publiksiffran borde få Johan Persson att drömma mardrömmar om ett Kalmar FF som inte klarar sin egen ekonomi. Undrar om Johan Persson vågar ta upp och kommentera den dåliga publiksiffran på sin blogg.


Nästa match i UEFA-cupen får KFF inte spela hemma i Kalmar på Fredrikskans på grund av UEFA:s regler. Detta är rent ut sagt löjligt och gör mig lite uppretad, precis som EU har sina märkliga regler om t.ex. bananer, som inte får vara för böjda. Ikväll fick inga ståplatsläktare användas, jag undrar bara varför?


När jag sedan hörde vad de olika anledningarna till varför inte Fredrikskans duger åt UEFA blir man ännu mer uppretad. För dålig belysning, för små media utrymmen o.s.v. Inte ett ord om säkerhet eller liknande.

Med bara 2 600 åskådare finns det hur mycket plats som helst för media.  


Kommentarer
Postat av: Ruskprick

Riktigt pinsam publiksiffra och var fanns Kalmarklacken? Har aldrig fattat det där med endast sittplatser. Är det för att det blir mindre bråk om folk sitter? Gentfansen stod ju upp hela matchen på sin sittplatssektion Kalmarklacken satt väl hemma framför burken. Ingelsten var som vanligt hundraprocentig i kväll. Skoj också att jag fick tillfälle att heja på dig Thoralf bakom läktar.

2008-08-28 @ 22:56:56
Postat av: Thoralf A

Ruskprick



Var du tillsammans med Mattias?

2008-08-28 @ 23:11:59
Postat av: Daniel

Bortskämda vet jag inte. Jag kan ju enbart tala för mig själv och min krets av bekanta. Ingen av oss är intresserade av fotboll, eller annan sport. Intresser för sport har dalnat senaste åren. Anledningarna är nog många. Det är lite trist att en kultur håller på att dö ut. har som sagt inte mycket övers för boll osv. Men jag kommer ihåg när jag var ung och min far skulle gå på match. Då var det drag på Fredrikskans. Sen slog det mig precis. En sak vi pratade om häromdagen. Att man inte besöker nuvarande arenan är helt enkelt för att den är sunkig. Så en arena kankse är vad som behövs för att dra tillbaks folket. För det känns lite som om man sitter på ett rivningsbygge. Men jag håller med dig Thoralf om att investeringen är lite märklig, och andra lösningar borde tas än att gräva djupare i skattefickorna.

2008-08-28 @ 23:21:41
Postat av: Ruskprick

Japp det var jag.

2008-08-28 @ 23:34:51
Postat av: Eric

Trots att man är inbiten IFK anhängare så kan jag inte mer än glädjas åt att det går bra för ett svenskt lag i europa!

Fråga dock, var skall gruppspels matcherna spelas om inte på fredrikskans?

2008-08-29 @ 01:37:30
Postat av: Thoralf A

Borås arena

2008-08-29 @ 07:44:03
Postat av: Eric

På plastgräs av alla ställen!? herregud.. va fan ska europa-lagen tro när de kommer och spelar på plast och inte en riktig fotbollsplan.. tråkigt.. men tråkigast är det väl för supportrarna som till och med får kämpa sig till fredrikskans för att se fotboll.. :/ tråkigt..

2008-08-29 @ 11:31:50
Postat av: Roberth Ström

Hmm dåligt värre! Ett belgiskt lag borde generera mer publik

2008-08-29 @ 11:32:18
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Daniel

Lite offtopic

Thoralf, du förespråkar ganska ofta Danmark som den perfekta staten. Nu undrar jag var du ser som är så bra med dom? De har högre skattetryck än oss, de har mer förbud kring många struntsaker. Är det enbart att antalet mörkyhade är mindre i Danmark än i Sverige? De har ett högre skattetryck, trots minimal invandring. Vad är det för någon dold konspiration som kostar skattepengar där?

Sorry att jag använder ordet konspiration, men det är så lockade då många här verkar se konspirationer i allting.

Redogör gärna vad som är så bra med Danmark. Fördjupa sedan hur det gynnar den såkallade Svenskheten, genom att kolla på en stat som inte har Svensk kultur, tradition osv. Jag får verkligen inte ihop hur vi ska vara nationlister men samtidigt snegla på andra länders system. Jag må vara dum, det har många redan här upplyst mig om.

Eller är det bara som så att allt egentligen handlar om hudfärg. Då undrar jag vem som är modig nog att stå upp för detta.

Känner ni att ni inte vill ta upp plats här, så går det alldels utmärkt att maila svaren till mig. [email protected]



2008-08-29 @ 13:54:03
Postat av: Thoralf A

Daniel



Titta t.ex. på hur dansk arbetsmarknadspolitik ser ut och den modell som kallas flex secure (osäker på stavningen). Där har du ett mycket bra exempel från Danmark. Den är en anledning till att många ungdomar från södra Sverige jobbar i Danmark.



Självklart skall man snegla på hur våra grannländer lösa sina problem, då vi i mångt och mycket har samma problem och kultur. Men du kanske anser att vi hellre skall snegla på muslimska länder för att inte stöta oss med alla invandrare.



Svenskhet eller danskhet anser jag vara mycket närstående varandra men den erfarenheten tycks du ännu inte gjort, den kommer med åldern och erfarenhet.

Jag har haft förmånen att jobba med danska företag och danskar de senaste 6 åren. Därav mitt intresse för Danmark och deras politik (merparten av 2003 satt jag och jobbade i Köpenhamn).



Nu är det ju så att det inte är Danmark som har en extrem invandringspolitik utan det är Sverige vid en jämförelse med länderna i Norden eller övriga länder i västeuropa.

2008-08-29 @ 14:26:50
Postat av: Ruskprick

Feyenoord nästa för Kalmar. Det fixar dom nog.

2008-08-29 @ 15:02:06
Postat av: Daniel

Varför flyttar du inte till Danmnark då, du är ju bara missnöjd här. Tror Danmark behöver en liten ettrig kaxig sak som du. Du kankse kan se till att de inför rökförbud på pubar osv.

2008-08-29 @ 23:27:28
Postat av: Thoralf A

Daniel



Läs på Daniel eller gör ett besök i Köpenhamn!



Danmark har redan infört rökförbud på pubar med ett litet förbehåll/undantag.



Jag tror att du har missat hela poängen med min blogg trots att du besöker den mycket flitigt!

Men om du inte förstått syftet med min blogg och mitt politiska engagemang så kan jag berätta för dig att jag försöker förändra den politik som förs i Sverige och det gör jag helt öppet utan att vara anonym som du, Daniel. Ett av de sätt jag använder för att påverka är att driva denna blogg.



Den person som ofredade mig för drygt ett år sedan och som sedan dömdes till 60 dagsböter vid Kalmar Tingsrätt heter också Daniel.

Frågan är om det är en och samma person?



2008-08-30 @ 00:57:57
Postat av: Madde

Jag går på alla hemmamatcher, men då Kalmar har tätt spelschema i år, har jag full förståelse för de som inte har ekonomi att göra det...

2008-08-30 @ 09:03:38
Postat av: Daniel

Thoralf A



Haha Återigen kommer konspirationerna fram Där jag jobbar så brular vi medicinera såndant här. Vill du komma in för ett samtal. För du verkar se mkt saker i verkligheten, som vi håller människor inlåsta för. För deras säkerhet och andras.



Nej jag har absolut inte missat poängen med din blogg. Den har många syften. Sitt nu inte och försök fördumma mig. Du och alla andra högernationalister gör ständigt detta. Ser man inte saker som er är man helt enklet dum i huvudet. Undrar igen varför du inte flyttar till Danmark. DU förespråker denna utländska nation väldigt ofta. Men det skapar väl lite ideologiska problem eftersom du själv blir en utlänning då, eller hur. Sen är inte Svenskar så uppskattade i Danmark heller. Trots att det fina som sägs. Samma idiotiska debatt som förs här om utlänningar, har många danskar om oss, som kommer och tar deras jobb osv. De ser oss som utlänningar, vilket vi är med. Danmark är Danmark, Sverige är Sverige. OCh vad gäller kulturellt. Vad är du ANSER, vara så likt? Att du råkar anse en sak, gör väl knappast det sant...eller ?





Sen en liten tanke. Om det nu skulle vara samma person dömts. Vad har det det med saken att göra? har ens demokratiska poäng försvunnit då eller?



2008-08-30 @ 14:05:09
Postat av: Anonym

Vem är det egentligen som skulle behöva låsas in

för medicinering ??



Stora Småland .

2008-08-30 @ 20:37:56
Postat av: Roger M

Det behövs 4-5000 fler åskådare per match bara för

att betala den höjda hyreskostnaden! Det vill säga

KFF ska ha 10.000 åskådare per match för att ha lika stort överskott som tidigare. Det är osannolikt att man kan nå detta. Jag skulle tippa

att man får en tillfällig ökning i publiktillströmmning, sedan tillbaka till gamla siffror. Och det betyder början på KFFs undergång,

inga pengar över för att köpa spelare...och Kalmar

kommuns finanser förvärras... Jag hoppas jag har fel...men jag tror tyvärr att vi får betala ett

högt pris på Johans Perssons ambitioner inför valet 2010! Och 2010 har ju inte effekterna av Arenan börjat kännas ännu!

2008-08-30 @ 20:49:50
Postat av: Thoralf A

Daniel



Du förstod uppenbarligen inte min senaste kommentar.



Om du nu skulle vara samma person så vet jag att du inte respekterar de demokratiska reglerna utan tar lagen i egna händer.



Jag börjar även tröttna på dina kommentarer och dina ordval och jag rekommenderar dig att lugna ner dig.

2008-08-30 @ 22:28:40
Postat av: Jonas

Kan hålla med om att det var mycket roligt att Kalmar FF tog sig vidare till första omgången i UEAF-cupen. Jag var själv på plats på Fredrikskans och tittade på matchen. Jag har gått på matcher i många många år nu, och jag måste säga att Fredrikskans känns lite gammal och sliten nu.



En ny arena, som kommunen beslutats ska byggas, är precis vad som behövs i den här staden nu. Med all den expansion och utveckling som sker så måste vi ha en bättre arena. Framförallt för fotbollen om vi ska hålla oss kvar i toppen och även delta internationellt, men också för andra arrangemang. Konserter mm finns inte mycket till idag. En del läggs på Skällby och andra ställen men vi kommer aldrig få de riktigt stora och fina arrangemangen dit.



Nej jag säger, bygg på! Enligt budget så ska inte arenan ge vinst förrän 2020 (om jag minns rätt), men det må väl vara.



En ny fräsch arena kommer definitivt locka mer publik. Fina varma stolar, bättre möjligheter att köpa kaffe och korv kommer ta en helt ny grupp av människor till fotbollen. Det kan vi inte säga nej till.

2008-08-30 @ 23:28:19
Postat av: Nicklas Eriksson

Det är nog snarast ett tecken på att de VILL ha en ny arena. Fredriksskans känner man sig lika välkommen på som valfri division III- arena i Rumänien 1988. Kolla på Elfsborgs publiksiffror före och efter Borås Arena.



Ryavallen var nästan lika trist som Fredriksskans, och Boråspolisen är tio gånger trevligare än psykfallen som jobbar i piketen där borta i stenriket.

2008-08-31 @ 18:01:49
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0