ARENABESLUT I FULLMÄKTIGE

Det beslut som fattas i kommunfullmäktige den 25 augusti innebär stora kostnader för Kalmar kommun och dessutom en borgen. Media har varit dåliga på att sammanfatta vad detta beslut innebär i ekonomiska termer.


Vid ett ja kommer följande kostnader att realiseras.


  1. Kommunen kommer att teckna borgen för ett lån om maximalt 100 miljoner kronor.
  2. Det utökade föreningsbidrag om 5,8 miljoner kronor/år under 25 år som beslutades den 18 juni 2007 verkställs. Total kostnad på 145 miljoner. De sista 5 åren av detta bidrag omvandlas till ett förskottsbidrag om 29 miljoner kronor som utbetalas när arenan är färdigställd.
  3. Infrastrukturinvesteringar vid arenan om 45 miljoner kronor (2006 års prisnivå) utlöses.
  4. Träningsplaner vid arenan skall byggas av kommunen, ingår ej i arenaprojektet. Beräknad kostnad 24 miljoner kronor (2006 års prisnivå)
  5. Fördyrande kostnader av skötsel Fredrikskans och nya arenan om ca 1,5 miljoner kronor/år

De kostnader som härrörs till 2006 års nivå (45+24=69) borde räknas upp med minst 20 procent. Dessa kostnader är sannolikt i 2009 uppe i ca 85 miljoner kronor.


Detta innebär kostnader för kommunen om ca 130-140 miljoner kronor under 2009-2010. Detta skall givetvis ses mot bakgrunden att Kalmar kommunfullmäktige beslutade så sent som för drygt ett halvår sedan om ett sparpaket om 75 miljoner kronor/år eller 2 procents nedskärning av all kommunal verksamhet.


De avtal som så här långt informerats om för de politiska ledamöterna i kommunfullmäktige gör nog att de flesta är ganska så förvirrade. Jag tänkte här försöka förklara hur jag uppfattat att detta "komplicerade" projekt skall drivas. De inblandade parterna är Sveafastigheter och dess dotterbolag Handelsfastigheter i Kalmar AB, Kalmar FF och dess dotterbolag Kalmar Arena AB och Kalmar kommun.




Ovanstående schema visar hur parterna förhåller sig till varandra vid projektstarten då Handelsfastigheter i Kalmar AB beställer arenan av PEAB för en kostnad av 245 miljoner kronor, samtidigt som de tar ett lån hos Swedbank.


Den 30 mars 2010 skall arenan vara färdigställd och nästa fas i projektet skall genomföras.




Nu förvärvar Kalmar FF 50 procent av aktierna i Handelsfastigheter i Kalmar AB av Sveafastigheter, köpeskilling okänd. Kalmar kommun tecknar också borgen för maximalt 100 miljoner kronor, samtidigt som man betalar ut förskott på 5 års föreningsbidrag till Kalmar FF (29 miljoner kronor, skall uppräknas med kpi).

Nu träder också det hyresavtal som upprättats mellan Handelsfastigheteer i Kalmar AB och Kalmar Arena AB i kraft. Hyreskostnad för arenan beräknas till 11,5 miljoner kronor/år.


Den 1 april 2012 är nästa datum i denna process.




Då förvärvar Kalmar FF återstående 50 procent av aktierna i Handelsfastighet i Kalmar AB av Sveafastigheter, köpeskilling okänd. Därmed kommer Kalmar FF att äga arenan helt och hållet och Sveafastigheter är helt bortkopplade från arenan.


Det finns några märkliga omständigheter i detta projekt som jag kommer ta upp under morgondagens kommunfullmäktigemöte och därför väntar jag med att skriva om det på bloggen.


Jag försökte ställa några frågor på det extra kommunstyrelsemötet som var i fredags men Johan Persson (s) vägrade mig att ställa dessa frågor.


Den absolut besvärligaste punkten i detta beslut är det borgensåtagande för kommunen som detta projekt kräver av Kalmar kommun för att förverkligas enligt denna modell.

Kommer Kalmar FF klara att driva sin verksamhet med denna kostnadsnivå och samtidigt vara ett topplag i allsvenskan?
Klarar man av detta så finns förutsättningarna att kommunen inte behöver drabbas ekonomiskt av detta högriskprojekt.

Tyvärr är väl sanningen den att alla lag drabbas av motgångar för eller senare och då ligger kommunen mycket illa till.

Kalmar FF:s ekonomiska resultat sedan år 2000 gör inte att jag känner mig trygg inför framtiden.




2007 års fina resultat på 23 miljoner kronor har bara en riktig förklaring och det är försäljning av brassen Ari till Holland, som inbringade en stor summa till Kalmar FF.


Jag är rädd för att de kalkyler som presenterats på bland annat kommunstyrelsen är rena glädjekalkyler från kommunen och Kalmar FF men vi får hoppas att jag har fel och att allt går bra för Kalmar FF.


En allsvensk seger och ett cupguld i år vore onekligen en mycket bra start på detta äventyrliga projekt.


Kommentarer
Postat av: Roberth Ström

Vansinne! Kalmar har väl ingen publik att tala om? vaer ligger snittet? Det låter som Kalmar fått fnatt.

2008-08-24 @ 22:59:12
Postat av: robban

tja den gamla arenan ligger väl rätt centralt och fint så di styrande har antagligen en spekulant på tomten med tillhörande bonus till sossen johan :)

2008-08-25 @ 00:03:35
Postat av: Roger M

Men snälla Thoralf. Kalmar FF kommer allid att ligga i topp. Och alltid gå till Champions League eller UEFA-cupen, på vilket kalkylerna baseras! Det ordnar sig nog. Se på tidigare projekt av samma

gäng, Fanerdun, Salve, WTC....det är goda referenser för att Arenan blir en succé. Man kommer att jubla 10 mil från Kalmar!

2008-08-25 @ 08:03:00
Postat av: Roger M

Men snälla Thoralf. Kalmar FF kommer allid att ligga i topp. Och alltid gå till Champions League eller UEFA-cupen, på vilket kalkylerna baseras! Det ordnar sig nog. Se på tidigare projekt av samma

gäng, Fanerdun, Salve, WTC....det är goda referenser för att Arenan blir en succé. Man kommer att jubla 10 mil från Kalmar!

2008-08-25 @ 08:03:36
Postat av: Roger M

Men snälla Thoralf. Kalmar FF kommer allid att ligga i topp. Och alltid gå till Champions League eller UEFA-cupen, på vilket kalkylerna baseras! Det ordnar sig nog. Se på tidigare projekt av samma

gäng, Fanerdun, Salve, WTC....det är goda referenser för att Arenan blir en succé. Man kommer att jubla 10 mil från Kalmar!

2008-08-25 @ 08:05:38
Postat av: Sölve Borg

Men snälla Thoralf. Kalmar FF kommer allid att ligga i topp. Och alltid gå till Champions League eller UEFA-cupen, på vilket kalkylerna baseras! Det ordnar sig nog. Se på tidigare projekt av samma

gäng, Fanerdun, Salve, WTC....det är goda referenser för att Arenan blir en succé. Man kommer att jubla 10 mil från Kalmar!

2008-08-25 @ 08:06:40
Postat av: Sölve Borg

Men snälla Thoralf. Kalmar FF kommer allid att ligga i topp. Och alltid gå till Champions League eller UEFA-cupen, på vilket kalkylerna baseras! Det ordnar sig nog. Se på tidigare projekt av samma

gäng, Fanerdun, Salve, WTC....det är goda referenser för att Arenan blir en succé. Man kommer att jubla 10 mil från Kalmar!

2008-08-25 @ 08:06:52
Postat av: Sölve Borg

Men snälla Thoralf. Kalmar FF kommer allid att ligga i topp. Och alltid gå till Champions League eller UEFA-cupen, på vilket kalkylerna baseras! Det ordnar sig nog. Se på tidigare projekt av samma

gäng, Fanerdun, Salve, WTC....det är goda referenser för att Arenan blir en succé. Man kommer att jubla 10 mil från Kalmar!

2008-08-25 @ 08:07:36
Postat av: Sölve Borg

Men snälla Thoralf. Kalmar FF kommer allid att ligga i topp. Och alltid gå till Champions League eller UEFA-cupen, på vilket kalkylerna baseras! Det ordnar sig nog. Se på tidigare projekt av samma

gäng, Fanerdun, Salve, WTC....det är goda referenser för att Arenan blir en succé. Man kommer att jubla 10 mil från Kalmar!

2008-08-25 @ 08:07:45
Postat av: Roberth Ström

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1749&blogg=25612



Kolla vad den sossen skriver om oss. Jag blir rädd att såna här människor ens finns.

2008-08-25 @ 09:06:32
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: AWSvensson

Roberth Ström: var inne och tittade på sossens blogg. Vem som ser spöken och försöker skylla ifrån sig är uppenbart. Var är Skånepåg förresten har han fortfarande semester .

2008-08-25 @ 09:52:49
Postat av: Göran Wikman

Tack för Ditt försök att göra det hela begripligt.

Inte kan väl kommunfullmäktige riskera KFFs och Kalmars ekonomi på detta? Fotbollsintresset har ju sjunkit i hela landet, man föredrar att se matcher på puben eller hemma i soffan!

2008-08-25 @ 10:36:11
Postat av: Roger M

Med 11,5 miljoner per år i hyreskostnader betyder det 766.666 kronor per match(15 st). Med ett genomsnittligt biljettpris på 150 kr, betyder det att det behövs 5.111 åskådare bara för att täcka hyresavgiften....och alla utgifter ska vi tala om här! Är det någon som vågar hoppa på tåget?

2008-08-25 @ 12:31:27
Postat av: Roberth Ström

Vad är det för härliga sossar och vänsterpartister där igentligen? De anser inte ens att du ska behöva vara svensk medborgare för att bli polis i Sverige.

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4102422



Så sjukt!

2008-08-25 @ 12:47:28
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: AWSvensson

SD fick rätt om partistöd i länsrätten



enligt Smålandsposten



Länsrätten har upphävt Alvesta kommuns beslut att inte betala ut partistöd till Sverigedemokraterna, SD.

2008-08-25 @ 14:08:00
Postat av: Daniel

Lägg ner Kalmar FF istället. Då slipper vi allt gnäll om detta. Som någon skrev på Barometern. Lägg ner hela Kalmar, sälj ut det till Ölandsdjurpark. Så kan de driva det som en temapark kring gnäll och bakåtsträvande. Finner detta som en alldeles lysande ide. Ingen vill ändå något i Kalmar, antingen så är vi för dumma, eller så är det för vänster. Så lägg ner hela stan. Varför inte låta SD få ha Kalmarområde som sin lilla lekstuga. Så får de visa vad de går för =)

2008-08-25 @ 15:06:22
Postat av: Roberth Ström

Daniel hur är det att vara en uppviglare? Sverige har varit sossarnas lekstuga sen början på 1900- talet se hur bra det gått.

2008-08-25 @ 15:25:17
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Daniel

Roberth Ström

Jo det har kommit bra och mindre bra saker ur Sossarnas styre. Dock vill jag inte måla allt så svart som du och andra verkar göra här. Du som jag har fått fri skolgång, från lågstadie och upp till UNiversitetsnivå om man vill studera så länge. Sjukvården har jag själv inte speciellt mkt att klaga på. Ingen annan i min närhet eller. Våra vägar, för att inte säga den mesta av våf infrastruktur fungerar relativt bra. Kan fortsätta räkna upp massor av saker som fungerar. Men du kan säkert räkna upp lika många saker du finner väldigt fel. Jag vill påstå att Sverige har varit ett otroligt bra land att växa upp i. Alla har fått en möjlighet att bli något, kunna få bygga sig en grund. NU kan jag inte se något dåligt i detta. Men jag förmodar att du kan hitta massor av dåliga saker. Så kör på.



Upppviglar. Nja det vill jag inte påstå att jag gör. Det visar väl snarare din brist på humor. Om du ser så är det en smiley i slutet av inlägget. Du verkar inte ha förstått det. Ska nästa gång jag försöker vara rolig skriva att det är ett försök till humor.

2008-08-25 @ 17:36:24
Postat av: AWSvensson

Man få inget, man betalar skatt utav bara h-e skall du veta. När dessa sipprat genom politikernas giriga händer så kommer en rännil till folkets nytta. Den dagen du börjar arbeta så väcks tanken, var ta alla dessa skatter vägen, ty något samband mellan välfärd och höga skatter finns inte.

2008-08-25 @ 17:43:11
Postat av: Daniel

AWSvensson



Så du anser dig inget ha fått av att betala skatt i Sverige? Infrastuktur, skola, sjukvård? Ringer det en klocka nånstans? Kan lägga fram mer saker om så önskas.



Visst kan saker göras bättre, men att påstå att du inget får via skatten, det är bara befängt.

2008-08-25 @ 17:49:20
Postat av: AWsvensson

Daniel , om jag ger dig 100 kr för att köpa lite godis åt mig, har jag då fått godisen av dig.

2008-08-25 @ 17:56:52
Postat av: Eric H

Kan inte det framgångsrika företaget Fanerdun bidra med en säck sponsorpengar..???

2008-08-25 @ 18:12:49
Postat av: Micael Foghagen

>Daniel



Jag är 45 och tycker också att Sverige på det hela taget har varit ett mycket bra land att växa upp i. visst, vi har betalat mycket i skatt (förmodligen för mycket) men som du säger har vi ändå fått ut en hel del i slutändan.



Att jag har blivit övertygad Sverigedemokrat är ju för att det inte ser ut så idag - inte på de senaste 15-20 åren. Och värre blir det om vi inte sätter ner foten.



Jag vill inte behöva läsa om 111 skottlossningar i Göteborg, att SL måste stänga tunnelbanan söderut mot förorterna i Stockholm, att Brandkåren behöver poliseskort för att släcka anlagda bränder i Rosengård, att fler och fler inte klarar behörighet till gymnasiet osv osv.



Domstolsverket dignar av outredda ärenden - 40 000 fler än för några år sedan, över hälften i våra fängelse har utländsk bakgrund. ETC ETC.



Sverigedemokraterna är det enda (modiga) parti som vågar tala klartext. Massinvandringens totala haveri är ett faktum. Det handlar INTE om snedvriden människosyn eller rasism.



Mitt råd till dig och alla andra är att förutsättningslöst ta del av verklighetn och våga utmana de etablerade partierna. Ställ raka frågor och kräv svar. I den här bloggen får du en bra inkörsport som du kan bygga vidare på. Ta ställning och var kritisk.



Mvh Micael Foghagen, Kalmar

2008-08-25 @ 18:19:56
Postat av: Ruskprick

Tack för din åsikter Daniel. Var står du politiskt egentligen? Vet du det själv? Du försöker ena stunden fjäska in dig här bland kommentarerna samtidigt som du slänger ur dig kritiska pikar åt Thoralf samt SDs politik i ur och skur. Kan du inte bara våga stå för vad du är? Tycker faktiskt att trollen har mer ryggrad. Sen att du sätter en smiley efter dina patetiska småpikar riktade mot Thoralf eller SD gör inte automatiskt dina inlägg roliga. Kryp ut ur skalet nu.

2008-08-25 @ 18:31:53
Postat av: Daniel

AWsvensson

Om du e så snäller så du ger mig 100 kr, så skulle jag nog ge tillbaks dom. Min mor sa att man inte skulle ta emot pengar, eller godis av främlingar.



Fohagen

Jo jag ställer allt mina frågor och får de svar jag vill med. Vi ser samma problem, men olika lösningar. Som jag var inne på en annan gång innan, så handlar det väldigt mycket om människosyn tror jag. Håller med dig att vårt samhälle blivit "råare". Men att försöka skilja på brottlsligheten beroende av härkomst. Det är här det gnider lite i ögonen på mig. Ett brott, det beågs av en brottling. Iallafall i den verkligehet jag är ifrån.



Ruskprick:

Var jag står politiskt. Ja du, den frågan har jag ställt mig själv många gånger. Ska jag försöka klassa in mig i det Sv systemet, så platsar jag nog ingentstans. Enligt många här är jag vänster. Har dock röstat åt höger så länge jag kan minnas. Det som "förstör" det hela är väl min människosyn. För att man råkar vilja värna om andra är man plötsligt väldigt vänster. Får inte riktigt ihop detta. Men det är era funderingar och lösningar för att sätta människor i fack. Uppenbarligen gör det er verkligehet enklare.

Våga stå för vad, eller vem jag är. Det gör jag. Både här, och i den stora verkligeheten. Att jag ibland faller inte under samma funderingar som Thoralf gör väl det knappast till fjäsk? Att jag senare kritiserar, ja det hoppas jag verkligen att han och andra politiker vill att människor gör. Eller min herre kanske är emot all form av kritik?

2008-08-25 @ 18:47:21
Postat av: Anonym

S-E Karlsson . År 1942 gick jag i Frälsningsarmens söndagsskola i Segeltorp utanför Sthlm , minns att det fanns en låda med ett färgat dockhuvud som nickade till tack för pengarna man lade i ,dessa pengar skulle gå till Afrika nånstans : Häromveckan kom det en tidning från Röda Korset med snyftbilder på färgade människor . Alltså på 64 års insamlingar genom RK och frälsis så är det fortfarande lika dåligt i afrika som det var 1942 !

Var gör tyckasyndom organisationerna av pengarna ?

Och alla pengar som vi skattebetalare har pumpat in i Afrika vart i h.....e tar dom vägen ?

Nej jag litar inte längre på RK och Frälsis !

På 64 år borde väl något afrikanskt land stå på egna ben ?



Mvh S-E Karlsson .

2008-08-25 @ 19:42:20
Postat av: Ruskprick

Jag är endast emot syftet till att du Daniel är här inne och spelar Allan.

2008-08-25 @ 20:01:27
Postat av: Kalle

>Daniel



Att du tihör vänstern är inte att undra på. Du vill hjälpa alla och det är ju snällt men du tänker inte på kostnaderna. Du vill hjälpa alla invandrare och försvara dem så mycket du kan. Svenskar ger du blanka fasiken i. Det är inte ditt bord liksom. Svenskarna kan lika gärna gå under tycker du. Du kommer alltid dragandes med svenskar som gör eller gjort något fel och blundar för att invandrare/lycksökare gör fel.



Du accepterar inte ens en gång att det finns vissa brott där endast invandrare/lycksökare kan begå brott för att de är just utlänningar.



Du vet säkert att det överbefolkat av utlänningar i de svenska fängelserna men det låtsas du inte om. Du har liksom lite svårt att se och möta det vi här på en SD sajt sätter främst i sveriges framtid.



Din framtidsversion av sverige tycks vara att svenskar skall vara utmotade ur sverige inom en snar framtid och att sverige skall styras av sharialagar.



Vi svenskar betalar världens högsta skatt men den delas ut till invandare/lycksökare av politikerna mitt framför ögonen på förtryckta svenskar som har betalat en hög alldeles för skatt.



Det finns länder i Europa som har LÄGRE skatt och FRI sjukvård. Det talas det inte om så mycket i detta arma kalla land för då skulle folk på allvar börja ifrågasätta vad politikerna gör med världens högsta skatt!!!



Vi svenska SD:are har ledsnat på att vara hela världen socialbyrå!!!



2008-08-25 @ 20:03:24
Postat av: Ruskprick

Daniel: Om man har en stor prinsesstårta och du och Abdullah vräker åt er halva (utan att ha vatt med och betalat) då blir det mycket mindre för Thoralf, Anna-lisa, Evert och mig att dela på trots att tårtan var dyrast i affären. Du tror du tillhör den goda sidan men se på Anna-Lisa och Evert som har sparat och snålat hela veckan dom fick endast en ynka tunn tårtbit som dessutom inte orkar stå upprätt på faten. Abdullah som inte ens orkar hela sin bit tar med sig den på planet hem på betald semester till Beirut som han påstås ha flytt ifrån samtidigt som han kastar den som han tycker äckliga marsipanrosen i nacken på flygvärdinnan. Så ser det ut idag och jag, Evert och Anna-Lisa och jag tror även flygvärdinnan har fått nog.

2008-08-25 @ 20:21:29
Postat av: Micael Foghagen

>Daniel



Jag har varit aktiv medlem i amnesty. Tycker det är vidrigt att människor sitter fängslade pga sina politiska övertygelser.



Jag är innerligt sur på alla - media, bloggare mm - som skriver mig på näsan att jag är inhuman,eller är rasist osv.



Herregud, jag jobbar varje dag med invandrare! Tycker mycket bra om dom. De pratar svenska med mig och alla andra på arbetsplatsen. Mao det handlar inte om människosyn utan krass verklighet - Sverige mår uruselt med massinvandringspolitik.



Så enkelt är det!

2008-08-25 @ 20:24:59
Postat av: mogge

Vad tycker "röda bröder" om nybygget eller ombyggnaden?

2008-08-25 @ 20:31:14
Postat av: Daniel

Kalle



Jag skrev ju visserligen att jag inte var vänster, men haha Detta läste du inte. Du verkar plocka saker lite som du vill du..





2008-08-25 @ 21:13:04
Postat av: Ruskprick

Vad står du för Daniel? Kan du inte öppna dig lite nu när vi är så såta vänner här inne. Är lite nyfiken på vad som rör sig där inne i holken. För inte kan det väl enbart vara förstoppade tallborrar som smaskar i sig murken bark och trögflytande sav. 1. Om jag säger Måna Muslim vad säger du då? 2. Ett muslimskt parti kommer in i riksdagen 2008 och söker samarbete med Månas parti. Vad tycker du om det? 3. Var Stalin en snäll mysfarbror som värdesatte sitt eget folk samt befriade stora delar av Europa undan förtryck?

2008-08-25 @ 21:29:43
Postat av: Roberth Ström

Ruskprick jag kan svaret på nummer 3........

2008-08-25 @ 21:31:19
Postat av: Ruskprick

Vänta låt Daniel svara först.., : )

2008-08-25 @ 21:33:24
Postat av: Ruskprick

Nja, Daniel nu får jag nog be om ett svar snart annars låter jag frågorna gå över till Robban på bana tre..

2008-08-25 @ 21:37:34
Postat av: Anonym

Ruskprick

Måna muslim? Är vi här för att helt enkelt göra oss roliga på andra, så avstår jag från att föra en dialog vidare med dig. Du säger inget som helst vettigt i ditt inlägg.

Uppenbarligen så är du egentligen inte intresserad av att föra någon djupare form av "snack" här, då din sandlådementalitet här hemma på dagis. Mysfarbror Stalin. Hör å häpna. Vad vill du komma fram till med dina enkla drag?



2008-08-25 @ 22:25:13
Postat av: Ruskprick

Vem är det som frågar? Om jag får fråga? Är det en anonym utan alias??? Måna Muslim gör sig ganska så rolig/löjligt (minst sagt) på egen bekostnad enligt mig. Jag gör mig lite rolig det erkänner jag då jag märker att det är ett barn utan livserfarenhet som står för motståndet. Är jag arrogant?

2008-08-25 @ 22:46:06
Postat av: Ruskprick

Du har helt rätt daniel där du ligger och sussar inför morgondagens tunga skoldag med nyponsoppa och keso som morgonmål. Jag är egentligen inte intresserad av att föra någon djupare form av "snack" med ett oerfaret litet barn.

2008-08-25 @ 23:17:11
Postat av: Daniel

Ruskprick

Ja tänk om man vore barn igen. Då kunde man ha sagt saker till er gamla farbröder och vara helt utan ansvar. Äter varken nyponsoppa eller Keso. Föredrar havregrynsgröt till frukokst.



Alltid lika kul att se hur ni spinner på era fantasier. Nu är jag ett barn som går i skolan. Har varit vänsterfanatiker med. När ska ni pricka rätt egentligen? Om ni tar så fel på mig, hur fel tar ni då inte på saker som sker i verkligeheten?



Stackars er gamla farbröder.



2008-08-25 @ 23:54:49
Postat av: Thoralf A

Daniel



Det är dags att du berättar lite om dig själv så slipper du att andra spekulerar.



Bara för ditt eget bästa!

2008-08-26 @ 00:04:44
Postat av: Kalle

>Daniel



Jag är mycket medveten om att du PÅSTOD att du röstat höger så länge du kan minnas. Du är nog aldrig fattat att du hör hemma på vänsterkanten. Tyvärr så är det nog så. Du skall se att vi på denna SD-blogg har förstått mer om dig än vad du förstår själv.

2008-08-26 @ 00:09:35
Postat av: Anonym

Thoralf A

Och du ställer samma krav på alla andra hoppas jag. Så när jag vakar imorgon finns det en uppstaplat vem som är vad här?



Herregud...



Det finns inget att spekulera kring. Mitt alias är Daniel. Mer får ni inte. Finns ingen som helst anledning för mig att ge ut mer personlig information. Det är min rättighet att agera "anonymt" Vill nu ha mer information får Du väl inför en form av registering med namn och personnumer. Vilket genast får mig att tänka på en viss form av registering som är olaglig. Oj ska någon komma gnällandes om ett vänsterspöke här nu...?



Passar det inte er att jag kommenterar här. Läs då inte mina inlägg. Eller be Thoralf att plocka bort mina inlägg, eller blockera min Ip-adress.



För mitt eget bästa? Är detta någon form av hot, eller hur ska jag tolka detta?

2008-08-26 @ 00:40:11
Postat av: Thoralf A

Daniel



Absolut inget hot men då besparar du alla andra en massa spekulationer om din person.

2008-08-26 @ 07:08:12
Postat av: Roberth Ström

Okej svaret på fråga 3 är följande: Stalin var en galen diktator som deporterade miljoner och åter miljoner till Gulag. Där fick de arbeta och miljoner och åter miljoner dog. Stalin var kompis med Mao även om de knakade i fogarn under Koreakriget. Stalin var ungefär 10 gånger värre än Hitler med tanke på at Hitler fick man död på!

2008-08-26 @ 08:33:28
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Daniel

Ström

Vad är det du vill ha sagt med denna historielektion?

2008-08-26 @ 13:14:36
Postat av: Daniel

Vad finns det för anledning att spekulera kring vem jag är? Det finns ingen som helst anledning att göra detta. Jag har ett nick här. Jag skriver på en del av inläggen. För detta ska det väl då inte krävas personlig information. Måste jag upplysa mmin herre och herrar om att vi återigen lever i en demokrati. Det är min rättighet att få uttrycka mig så här. SD och ni som verkar här har härmed bevisat att ni vill ta bort denna så viktiga del i vår demokrati, väldigt skrämmande detta. Vad är nästa steg. Sätta en röd liten stjärna på alla de ni tolkar vänster? Detta är kankse något för en artikel. "SD vill montera ner yttrande och åsiktsfriheten"



Om ni nu vill sitta och spekulera kring vem jag är, eller andra som skriver här. Så tycker jag att ni borde lägga enerin på att försöka föra en dialog här. Att sitta och skapa hjärnspöken som ni tycks göra, det gynnar inte SD, denna blogg, eller ens er själva. Eller kan de vara som så att många av er egentligen inte har en susning om politik, ideologier, osv osv. Ni söker helt enkelt bara et forum där ni får gnälla av er lite. Låt mig få veta det isåfall. Så ska jag i framtiden ta era inlägg på ett annat sätt.



Under den tiden jag följt denna blogg, så har ett antal oliktänkare kommit och gått här. Alla har de blivit trakasserade, idiotförklarade eller på annat sätt bara jävligt dåligt behandlade. Är det på detta sätt höger och SD vill föra en politisk debatt? Många har kommit med en och annan bra ide. Men de har istället för att få argument kring saken, fått hårda ord. Som inte ens har med debatten att göra. En vanlig sak är att ni här kommer dragandes med något vänsterspöke. Vilket är skrattretaden. Jämnföra Sverige med Stalins nation. Herregud. Ser ni inte ens själva felen i er pubertala tankegång där. Uppenbarligen inte. Då ni anklagar folk att vara barn här, så får man ju undra lite kring er egna mentala utvecklig. För inget har egentligen skett under det år jag följt denna blogg. Thoralf skriver något. En person av annan åsikt kommenterar. sen haglar det nedsättande saker. Jag skulle kunna göra många av er glada genom att helt enkelt sluta kommentera här. Men nu är jag en stor förespråkare av demokratin. (Och ja Thoralf. jag skriver i andra politikers bloggar med. Så oroad dig inte över det.) Och så länge det finns ett forum där jag kan ta del av andras åsikter, ges möjlighet att kommentera. Då kommer jag göra det. För det är min förbaskade jävla skyldighet att göra det.

2008-08-26 @ 14:39:35
Postat av: Kalle

>Daniel



Som vanligt har du missupfattat denna blogg.



Det är inte VEM du är utan VAD du står för.

Du kommer inklampande här på denna blogg där de flesta har sympatier med SverigeDemokraterna.



Självklart blir vi nyfikna på VAD du står för.



Som vanligt vrider du till det i en taskig piruett.



2008-08-26 @ 14:47:57
Postat av: Daniel

Kalle

Ja, och mina åsikter gällande en del frågor har förts fram. Det är väl ganska enkelt. Ni har en syn på saker, jag en annan. Vad i detta är det som ni inte verkar förstå?

2008-08-26 @ 14:57:05
Postat av: Kalle

>Daniel



Du är som ett politiskt udda spöke. Vi vill gärna veta var/vad du står politiskt.



Du bara gnäller på oss och svenskar i synnerhet.



Var hör du hemma???



2008-08-26 @ 15:16:54
Postat av: Anonym

Kalle

Gnällt på er svenskar. Hur får du nu ihop detta? Att jag framför mina tankar och funderingar kring något är alltså gnäll?





Vart jag hör hemma? På Ängö i Kalmar. Hur jag röstar är min ensak. Dock har jag nämt detta innan åt vilket håll jag röstat.

2008-08-26 @ 15:18:49
Postat av: Thoralf A

Daniel



Har du aldrig funderat på att starta en egen blogg där du kan framföra dina åsikter och låta alla kommentera dina konstruktiva inlägg.



Starta en blogg, det går på några minuter och börja skriva inlägg, så får vi chansen att bedöma dina åsikter.

Innan du börjar kritisera min blogg anser jag att du bör driva en blogg som uppdateras dagligen så får vi se hur du klarar detta.

Tid tycks du i varje fall inte sakna då du ständigt är inne och kommenterar på min blogg.



Givetvis vill jag ha länken till din blogg när du skrivit ditt första inlägg.

2008-08-26 @ 15:32:55
Postat av: Daniel

Thoralf A



Jag har inte kritserat din blogg. Egentligen så har jag nog faktiskt hållt med i det mesta du säger här. Men då det kom med ett ord vänster och människosyn, då brast det för många av er här. Inte ens då man håller med er, får man rätt. Är inte detta otroligt underhållande. Detta visar väl om något att ingen egentligen av er här, vill eller kan föra en dialog/debatt.



Nej Thoralf, jag ser ingen som anledning att starta en blogg där jag får en möjlighet att ventilera mig. Det räcker bra med din och andras bloggar jag frekvent besöker. Men det var ett diplomatisk sätt av dig att försöka bli av med mig.

Några behov att få pluspoäng till mitt ego har jag inte heller. Jag får tillräckligt med uppmärksamhet i mitt arbete och andra sysselsättningar.

Jag tar mig tid för det jag finner viktigt och underhållande. Tillgången till uppkoppling för min del är 100% dygnet runt via datorer, mobiltelefoner. Och när det piper till och något uppdaterats, försöker jag skriva så snart jag kan. Tror mig försöka ena en bits syrlighet där rörande det där med att jag har tid. Är det något annat du vill ha sagt?

2008-08-26 @ 15:51:13
Postat av: Kalle

>Daniel



Visst gnäller du på svenskar i parti och minut. När vi förklarar hur knasigt utlänningar/invandrare/lycksökare beter sig i sverige så är du genast där och förklenar inlagget med något nedsättande om svenskar i jämförelse.



Du som verkar vara så insatt och vurma för invandrare jämfört med svenskar kan kanske tala om hur mycket invandringen kostar sverige i kronor och ören???



Visst är det också en överbeläggning av invandrare i våra svenska fängelser som har en så vänlig och modern standard. Anser du det också???

2008-08-26 @ 16:02:37
Postat av: Roberth Ström

Daniel du verkar ha mycket svårt att ta kritik. Vore det inte sämre om vi som läser denna blogg sket i dig? Nyfikenheten är stor hos människan. Sen ibland verkar du bara vara här för att få igång något utan igentligt syfte.

2008-08-26 @ 16:19:07
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Kalle



Det jag har sagt är att de är brottlingar som beågr brott. Sen har ni sedan spunnit vidare på detta, och skapat något helt annat. På sätt och vis håller jag ju egentligen med er. Fast jag använder inte ordet invandrare.



Roberth Ström

Ja det bästa för att ni ska få ro vore väl om ni inte brydde om mina inlägg. För det är så ni vill ha er värld. Era åsikter, inga andras. Vi monterar ner hela demokratin så får ni alla här en ny skön värld. Det vore väl trevligt för dig, och dina vänner här.



Jag har absolut inte svårt att ta kritik. Finner det hela dock märkligt att även om jag håller med er, haha. Så gnäller ni tillbaks. Så man börjar undra lite hur det står till med er egentligen. Läser ni ens inläggen. Verkar som om ni skummar igenonom dom bara. Ser ni ett elakt ord, som tex vänster. Då slänger ni på er kanonen å skjuter från höften. Undehållande

2008-08-26 @ 16:47:32
Postat av: Kalle

Daniel



Invandrare>>brott>>invandrare i fängelse.



Svenskar>>brott>>svensk i fängelse



Du menar att om någon invandrare har varit här i sverige i några månader och begår brott så är han helt plösligt en svensk som begått brott. Som PK-pressen skriver i tidningen.



Är invandrare/lycksökaren är per definition svensk bara han trampar på svensk mark???

Eller hur menar du Daniel???



En fråga som bekymrar många är hur mycket svenska staten lägger ut i kronor och ören på invandrare/lycksökare i bidrag och dylikt. Sverige är ju känt för att vara världsberömt på statistik och datorer. Vad beror det på att svenska staten i demokratisk anda inte kan redovisa dessa fakta.

Kan det bero på att de vill mörka dessa siffror i sann odemokratisk anda.



Du påpekar att vi inom SD är odemokratiska. Vad är då den svenska staten med de sju systerpartierna som för sina medborgare bakom ljuset med att inte redovisa invandringens kostnader.



Att inte redovisa siffror och problem i samhället är också odemokratiskt.

Tar upp det igen eftersom du inte svarade på min tidigare hmmm... känsliga fråga.



En helt demokratisk fråga som endast behöver faktasvar. Inget personligt tyckande eller något sådant känsligt.



Nu när du är här bland SD-anhängare kan du väl svara och bevisa vilken hyvens anhängare av demokrati du är i grund och botten, Daniel.

Eller är du inte det???



2008-08-26 @ 17:37:45
Postat av: Bengt

Jag tror att Kalle och Daniel blandades ihop där. Så går det när man har multipla personligheter

2008-08-26 @ 17:41:39
Postat av: Daniel

Kalle

Inga siffror är dolda då det kommer till invadndringen. Alla dessa siffror finns tillgängliga. Ringer man tex finansdepartementet, ställer en fråga om en viss sak. Så får man de svar man vill. För en mindre kostnad så kan de även dra ut kopior och skicka hem det till dig. Det verkar bara som om det är SD som har problem att få tag i dessa siffror.

Återigen, en brottsling är en brottsling. Ska vi börja ändra på hur vi ser detta, så krackelerar rättssäkerheten och med den demokratin i slutändan.

Får återkomma med lite mer svar kring dina andra saker där. Måste avvika. Skriver jag för vad, så kommer någon gå i taket. Så jag återkommer..

2008-08-26 @ 17:47:54
Postat av: Kalle

>Bengt



Postat av: Bengt



"Jag tror att Kalle och Daniel blandades ihop där. Så går det när man har multipla personligheter" skriver Bengt i avsikt att sprida falska rykten.



Jag Kalle har svarat dig en gång tidigare på detta absurda påstående. Du vill tydligen endast irritera oss som skriver här på bloggen och sprida falska påståenden.



Har skrivit detta tidigare på denna blogg men gör det igen för Bengt verkar inte ha läst det eller haja det.



Härmed intygar jag, Kalle, med fingrarna på bibeln att jag inte har något som helst samarbete eller liknande med Daniel eller någon annan här på bloggen.



Är det tillräckligt för att Bengt skall förstå???

Bengt försöker upprepa en lögn så att folk tror på den till slut.





2008-08-26 @ 18:27:54
Postat av: Kalle

>Daniel



Där har du nog fel att finansdepartementet delar ut dessa siffror som rör invandringen.



Flera nationalekonomer har vid tidigare tillfällen försökt visa på hur mycket invandringen egentligen kostar netto för svenska skattebetalare. De har genast blivit "påhoppade" för sina siffror.



Tycker att du kan redovisa dessa siffror på din egen nya blogg eller här på denna blogg.



Media som skall hålla makten under luppen har inte heller redovisat dessa siffror. Deras jobb är ju att rapportera sådana saker.



"Återigen, en brottsling är en brottsling. Ska vi börja ändra på hur vi ser detta, så krackelerar rättssäkerheten och med den demokratin i slutändan." skriver Daniel i ett tidigare inlägg här på bloggen.



Nu får du förklara dig närmare. Du anser att en ivandrare/lycksökare inte kan vara brottsling. Är det endast svenskar som kan det???



Är du rädd för att demokratin och rättsäkerheten krackelerar om det svenska folket får reda på alla fakta???









2008-08-26 @ 18:43:20
Postat av: Daniel

Kalle

Nu rör du ihop för dig själv. Nu säger jag det igen. En brottsling är en brottsling. Vad är svårt för dig att förstå med detta. Att krågla till saker som du gör är bara helt meningslöst. har du begått ett brott, så ska du dömas. Jag bryr mig inte om du är Taliban, blå eller lyssnar på dansbandsmusik. Nu förstod till och med min 7 åring här. Gör du?



Alla fakta finns att få. Maila mig ([email protected]) Tala om vilka siffror du vill ha. Så ska jag återkomma till dig med dom. Det är bara ett samtal bort.



Ja men nu styrs media av mycket konstiga makter med. Marknaden har av någn anledning med detta att göra, fråga mig inte hur. Men folk verkar hellre läsa saker om någon sofia med senaste läppstiftet. Sen finns det garanterat andra saker som gör att saker inte publiceras. Men att det skulle vara en komplott som du verkar tro. det är bara för mkt. Eftersom de flesta tidningar idag drivs på ett vinstdrivande syfte. Ja du kan själv fnurra på de här ett tag. Du kankse tror att Måna Muslim är ägare till all media och döljer sanningen för oss?



Rättsäkerhet. Oki då förklarar jag så min 7 åring här förstår. Låt oss nu säga att en person med blått hår begår ett brott. Är då alla med blått hår brottslingar? Ja med ditt sätt att se på det. Nu är detta väldigt väldigt förenklat. Men grabbe brevid skrattar gott. Kort och gott. En tjuv är en tjuv.



Dom du och andra här verkar tro, så finns det en dold agenda kring invandringen. jag finner detta märkligt. Då alla politiker jag pratar med redovisar och kan argumentera för sig. Likaså med tjänstemän på departement som utan några som helst problem ger mig de siffror jag behöver. Varför ska jag göra Thorals jobb och leverera siffor här. Det är hans jobb det.



Jag å Kalle är då verkligen inte samma person. Det vore väl väldans knasigt det..eller??



2008-08-26 @ 21:10:32
Postat av: Roberth Ström

Herregud vikken Psuedodiskussion

2008-08-26 @ 21:43:55
Postat av: Kalle

>Daniel



Ja du må ha din åsikt som du delar med din sjuårige son.



Jag ser det på ett annat sätt som du kanske förstår. jag ser skillnad på dem som kommer till sverige och snyltar på vår blåögda välfärd. Jag tycker det är helt fel av dessa invandrare att tacka för hjälpen och bidragen med att begå brott.



Det är skillnad på invandrande lycksökare och svenskar.



Mona Pralin och hennes anhang har klivit av tidningsbranschen efter ekonomiska storförluster. Deras gamla flaggskepp AFTONBLADET eller Aftonpravda är uppköpt av Schibstedt(ett norskt mediaföretag) som även äger Svenska Dagblader. SvD:s chefredaktör kommer dessutom från Aftonbladet.



Sossarna visade verkligen med sin tidningar att de inte kunde sköta företag inte ens med presstöd. Det var för många kockar i krockar och ingen styrning.



Såg på en annan blogg idag att om man inte tror på att invandrare begår de flesta brotten i sverige så skall man besöka en tingsrätt och se hur många invandrare som är anklagade och dömda.



Det är nog dags att tar din lille son i hampan och besöker en tingsrätt.



Media mörkar brottsliga invandrares ursprung och identitet så till den milda grad att de till och med vitpixlar brottslingars porträtt.



Media vågar inte ens publicera brottslingar signalement för att då skulle allmänheten förstå att det var en invandrare som begått brottet och bli riktigt förbenade.



Polisen söker hjälp av allmänheten men media i sverige sätter sig på tvären att publicera brottslingar. Är det svenska brottslingar så brukar de publiceras.

Du har gått på nedias stora indoktrinering av svenska folket. Det är bara att beklaga.



Jag har snackat med politiker mellan skål och vägg och då är det ett helt annat ljud i skällan. De gillar inte alls den förda invandrapolitiken och invandrare men för att behålla sin maktpostion i samhället så kör de med "falkspel" Det är nog något du missat när det gäller politiker.



Det finns en totalhavererad flyktingpolitik som politiker gör allt för att dölja för svenska folket. Det kommer säkert att visa sig ju närmare valet vi kommer. Redan nu börjar en del politiker skriva debattartiklar där de kräver hårdare styrning av invandrare.



En del riktiga socialdemokratiska invandrarkramare kallar det för Sverigedmokratisering i ett nedsättande syfte.



Det enda vi kan vara överens om att vi inte är samma peron.

2008-08-26 @ 23:53:42
Postat av: Frode Karlsson

När beslutet från kommunstyrelsen har kommit, så gäller det att överklaga. Själv har jag ingen rättslig möjlighet att göra så. Men det finns väl andra. Grunderna är två, nämligen brott mot lagen om offentlig upphandling och gynnandet av enskild (kommunallagen).



2008-08-28 @ 20:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0