SAUDIARABIEN ETT FÖREDÖME?

Tobias Billström är ansvarig minister för migrationsverket och också den minister som skall se till att de regler och lagar som gäller asly och flyktingfrågor. Enligt flyktingombudsmannen Merit Wager är det inte många regler som följs av det svenska myndigheterna. Det är kanske dags för vår migrationsminister Tobias Billström att åka till Saudiarabien på studiebesök.
Följande har jag hämtat från hennes blogg.

70599-163


 

Saudiarabien:
Köerna var långa - många köade upp till 10 timmar - vid sektionen för besöksvisa vid passkontoret i Jeddah den 23 oktober. Avdelningen hade varit stängd under Eid-helgen, som började den 2 oktober.

Enligt en regeringsorder som trädde i kraft nyligen får den utlänning som stannar så mycket som en enda dag längre i Saudiarabien än han har visering för, betala 10.000 rialer (ca 18.000 kronor) i böter och deporteras därefter ut ur landet.

Abdullah Abdu, en jemenitisk medborgare, som hade stått i timtal utanför passkontoret, var i upplösningstillstånd. "Min frus visum gick ut under Eid-helgen när visasektionen var stängd. Jag har väntat från tidigt i morse till nu, kl åtta på kvällen, och jag har fortfarande inte fått komma in på grund av den enorma mängden människor som väntar. Jag har varken ätit frukost, lunch eller middag". Abdullah Abdu undrade hur passkontoret skulle klara av att hantera 18 dagars eftersläpning på en enda dag...

70599-162


Sverige:

En ryska utan några som helst asylskäl kommer inte på möten som Migrationsverket kallar till. Eftersom hon har kommit in på en folkhögskola så tycker hon inte att att hon behöver gå till Migrationsverket, trots att hon alltså är asylsökande. Det hjälper inte heller att ta ifrån henne dagbidraget eftersom hon har pengar så det räcker. Nu avskriver personalen på verket hennes ärende. Hon bor här, går på sin folkhögskola, jobbar svart och gör som hon vill. Om hon sedan åker fast på sitt svartjobb så kan hon alltid uttala ordet ASYL. Och då börjar det hela om.

En turkisk medborgare som sökt asyl i falskt namn och en annan nationalitet och som inte anses ha några asylskäl, jobbar på sina släktingars verkstad och struntar helt och hållet i Migrationsverkets kallelser. Han bryr sig inte om verkets beslut så länge han kan jobba och bo här, med eller utan uppehållstilstånd.

En annan man har bott här illegalt i fyra år. Han har aldrig anmält sig hos någon myndighet. Nu har han ansökt om asyl trots att han saknar asylskäl. Hans svenska flickvän väntar barn. Därför hoppas han få stanna här.

VAD GÖR ANSVARIG MINISTER TOBIAS BILLSTRÖM?

YTTERLIGGARE KOMMENTARER ÖVERFLÖDIGA!


Kommentarer
Postat av: Freddy M

Tobias Billström är inte integrationsminister utan migrationsminister. Tycks vara låg kunskapsnivå på den här bloggen....

2007-10-30 @ 10:23:53
Postat av: Anonym

Freddy M, nog vet jag att Tobias Billström är migratiosminister med tanke på så många gånger jag skrivit om denne rygradslöse minister. Men det kan ibland bli fel ändå.

2007-10-30 @ 10:38:22
Postat av: Freddy M

Nu har jag tittat igenom dina tidigare inlägg. Med tanke på att det blivit fel 9 av 10 gånger så tycker jag nog att kritiken är befogad.

För övrigt tycker jag att Billström verkar veta vad han sysslar med. Titta bara på det här förslaget om försörjningskrav för flyktinganhöriga.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1685950

Verkar inte särskilt ryggradslöst, utan tvärtom tydligt och bra!

2007-10-30 @ 13:51:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0