Mr Lou en ful fisk?

image9

Fanerduns bygge av mässhallar har stått stilla under ca 1 månad p.g.a. bland annat att det kinesiska nyåret firats.
Frågan är nu om inte bygget kommer att stå still ännu en längre period när det uppdagats att de första byggjobbarna endast fått ut ca 20 procent av avtalad lön.

Ingen skall få mig att tro att Mr Lou inte har haft ett finger med i spelet i planeringen av utbetalningen av dessa löner. Om nu facket ställer hårda krav på Fanerdun angående lönerna för de nya 45 byggjobbarna som skall komma från Kina kommer det att bli en fördyring om ca 500 procent för arbetskostnaderna för Mr Lou i förhållande till de första byggjobbarna.
Budgeten för projektet är med stor sannolikhet beräknade med lönekostnader efter den "kinesiska modellen".
Mr Lou får nu helt enkelt finna sig i nya ekonomiska förutsättningar för sitt projekt. Det gäller inte bara byggandet av mässhallarna utan även hotell och bostäder för ca 3000-4000 kineser. Det handlar inte om några småpengar precis utan kanske belopp i storleksordningen 100 miljoner i ökade kostnader. Enligt byggnads har löner om 28000 kronor/månaden förhandlats fram med Fanerdun. Inga dåliga löner må jag säga!
Det kan man inte kalla LÖNEDUMPNING.

Innan Mr Lou kan fortsätta byggandet måste han nu sälja ytterligare ett antal andelar i projektet till kinesiska investerare. Det finns givetvis en undre gräns på sålda andelar som måste uppnås innan han kan fortsätta med sina planer.

Jag tror inte det kommer 45 nya betongarbetare från Kina under nästa vecka!!! Om byggnads driver sina krav så kommer det bli betydligt billigare för Fanerdun att erbjuda dessa jobb till svenska arbetare så slipper de betala kostnaderna för alla resor från Kina till Sverige o.s.v.

Utan det här var nog bara början på något som kan sluta i ett totalt fiasko för Kalmar kommun och då främst för kommunalrådet Johan Persson (s) som utnyttjade denna affär maximalt i valrörelsen 2006. Där han utlovade 800 nya jobb till Kalmars innevånare som senare har ökat till 1000 arbetstillfällen.
Jag anser att kommunen bör ta en "time out" med alla sina uppdrag i kinaprojektet tills alla frågetecken angående Fanerduns roll och målsättning klarats upp!

Bilden ovan är från den 14 mars och vi får väl se hur det ser ut den 14 april då jag skall ta några nya foton.

Angående de 45 byggjobbare som jag tidigare skrivit om i min blogg. Som enligt platsannonsen hade ett krav på att kommunicera flytande i tal och skrift på mandarin kan jag inte undanhålla er följande uppföljning som Kurt Lundgren gjort. 

"Svenska är diskriminering

Jag kan upplysa läsarna om att jag kollat med DO om det är diskriminering att kräva kunskap i mandarin för betongarbete i Sverige.

- Nej, sade DO, det är inte diskriminering.

- Men om ett företag kräver svenska, är det diskriminering?

- Ja, då är det diskriminering.

- Så svenskakrav är diskriminering, men inte krav på mandarin. Menar du verkligen vad du säger?

Nu blev det förvirring i DO-huvudet.

- Nja,nä, joo, va?

Efter många om och men och krumbukter kom DO fram till att samma bedömning gäller för alla språk, också svenska, och man får vara glad för lite nuförtiden."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0