ÖVERKLAGAR BESLUTET OM LINNEUNIVERSITETET

Jag har överklagat kommunfullmäktiges beslut om placering av Linneuniversitetet!

Läs artikel i Östran.

Med andra ord står jag upp för min åsikt. Eller som Winston Churchill sa

"Har du fiender. Bra! Det innebär att du någon gång har stått upp för något under ditt liv"


Elisabeth Höglund har en bra artikel i Aftonbladet. Här är en länk för den som missat den.


STÅ UPP FÖR DIN ÅSIKT

Kalmar författaren Thomas Arvidsson ger sig ibland in i den lokala debatten. För några veckor skrev han en mycket bra debattartikel som jag länkade till i ett blogginlägg.

Uppenbarligen har Thomas Arvidsson fått många positiva reaktioner på sin debattartikel men han har också fått uppleva något annat. Något som vi Sverigedemokrater har väldigt stor erfarenhet av. Tyvärr kommer nog inte Thomas Arvidssons krönika att förändra samhällsklimatet. Personligen anser jag att media har ett ansvar för den utveckling som pågått under många år.

Tyvärr publicerar inte Barometern krönikor på nätet. Så här kommer några citat från krönikan.

”Under de senaste månaderna har jag bråkat lite – nej, mycket – med Kalmar konstmuseum och med Linnéuniversitetet.
Jag har kritiserat båda institutionerna för bristande kompetens. Jag har också varit kritisk till hur kommunens politiker lagt sig platt för universitetsledningens glupska krav på nya lokaler."

”Nu ska jag blanda ihop
dessa ting. Jag har nämligen sett något som jag tycker är mycket överraskande. Något som är konstigt, men också starkt oroande. En larmklocka ringer, rödljus blinkar.” 

”Jag har skrivit böcker, artiklar, krönikor och kåserier i många år. Men jag har aldrig någonsin fått så många instämmande och positiva reaktioner för något annat jag skrivit som nu. För mig kända och okända personer har hört av sig i telefon, via brev, i mejl, med ryggdunkningar på stan och över kundvagnen på stormarknaden. Och alla säger: Vad bra,
precis vad jag tycker. På pricken vad många tycker. Äntligen någon som säger vad vi alla tycker. Fortsätt. Heja på!”

”Men människor har inte
bara gett synpunkter och vänliga instämmanden. De har berättat kloka saker och initierade sanningar. De har också gett mig ny kunskap från insidan av både Kalmar konstmuseum och Linnéuniversitetet. De har kunnigt beskrivit de politiska intrigerna i kommunen och gett inblickar i beslutsfattandet. Och jag säger: Bra, tack för att du säger det. Det är intressant att du berättar detta för mig. Men du måste tala om det för fler. Din kunskap och dina synpunkter borde nå många. Debatt är viktigt. Skriv själv en insändare eller debattartikel. Nu kommer jag till det märkliga.

När jag säger det, så svarar kloka människor att de inte vågar. Vadå vågar? Jo, man har en make eller maka eller sambo eller syster eller bror som arbetar på Linnéuniversitetet eller som söker jobb där. Eller man är konstnär och är rädd att aldrig få ställa ut på konstmuseet om man stör ledningen. Eller man har en dotter eller son som har sökt jobb i Kalmar kommun eller som kommer att söka bygglov för ett garage. Eller …”

Det är precis på samma sätt med medlemmar och sympatisörer till SD.

Hur många gånger har jag inte sett dessa varningsklockor ringa bland våra medlemmar inom SD. Eller personer som inte ens vågar bli medlemmar i SD. Eller ännu värre att personer inte ens vågar kontakta SD för att de är rädda för att bli uthängda som skedde under förra året då Expo genom att på ett brottsligt sätt komma över personuppgifter.
Hur mycket skrev media om hur Expo och dess ”medarbetare” hade kommit över dessa personuppgifter? Men det är klart med Robert Ashberg och Mona Sahlin i styrelsen för Expo är det säkert inte aktuellt att granska denna politiska korrekta vänsterorganisation.

”Året är inte 1805. Året är 2011. Landet ligger långt från diktaturerna som tystar och förtrycker åsikter. Landet är Sverige, en av världens mest utvecklade demokratier. Vi har lagstadgad åsiktsfrihet, meddelarskydd och yttrandefrihet. Säger jag alltså. Då ler förståndiga människor vänligt mot mig över kundvagnen och förklarar att jag är naiv och aningslös.” 

Människor är både
kloka och försiktiga, några är rädda. Det är så. Observera att jag inte påstår att ledningen för konstmuseet eller universitetet eller kommunen arbetar med repressalier. Jag vägrar tro att de gör det. Men det viktiga är inte vad jag tror.Det enda viktiga är att människor i allmänhet tror att det är så illa. Om människor – befogat eller inte – skräms till tystnad av sina farhågor för repressalier, då är det mycket illa ställt i landet Sverige och i den fina staden Kalmar.”

Tyvärr är det nog så illa! Som Sverigedemokrat vet man hur illa det är och hur man blir behandlad, inte minst i media.

Åsiktsfrihet, meddelarskydd och yttrandefrihet låter väldigt bra men om det inte bara skall vara tomma ord så måste samhället försvara detta och det sker inte i dagens Sverige. Det kan jag intyga.

 

 


AFA IGEN?

De senaste dagarna har jag fått uppleva hur illa ställt det är med demokratin i vårt land på mer än ett sätt. Ibland får det mig att tvivla på om det politiskt korrekta samhället är helt genomkorrumperat.

Idag har jag dessutom fått uppgifter om att en av våra kommunfullmäktigledamöter i länet fått sin egendom vandaliserad under helgen. Då han för tillfället var bortrest har jag inte fått omfattningen riktigt klart för mig. Jag hoppas verkligen att polisen sätter in alla resurser för att lösa detta. Det borde finnas någon som sett eller hört något.

Om det är AFA bör polisen ha goda möjligheter att hitta den skyldige eller skyldiga om man bara prioriterar detta.

Jag börjar bli trött på att alltid behöva vända andra kinden till!



UPPDATERING

Flera har i kommentarerna skrivit att SD måste ta upp detta i riksdagen. Jag vill bara påminna er om att vi tagit upp detta ett flertal gånger. Senaste gången var det William Petzäll som ställde en fråga till justitieminister Beatrice Ask.
Den som inte sett detta klipp skall göra det.


ÖLAND OCH MÖNSTERÅS BLUES

Igår var jag på ett seminarium/kick-off på Böda Camping där turismen i regionen och speciellt på Öland belystes. Flera intressanta talare och nya fakta som jag kan ta med mig i andra sammanhang.

Turismen omsätter ca 260 miljarder i Sverige enligt en föredragshållare. Ändå är vi dåliga på turism i Sverige enligt samma föredragshållare. Etniskt resande ökar väldigt mycket och det gör inte mig det minsta förvånad. Snart är väl Irak, Afghanistan och Somalia de största resmålen för ”svenskar”.

Idag har jag besökt Mönsterås Bluesfestival och här kommer lite bilder därifrån.


Hela kyrkparken full med folk.


Musik från 8 scener.


Två instrument samtidigt.


Gitarrsolo.


Är det inte Loffe Carlsson?


Vilken pärla!


SVENSK POLIS MÖRKAR

När kommer svensk polis med en rapport där man också berättar om etnisk bakgrund när det gäller överfallsvåldtäkter? Uppenbarligen är statistiken liknande i Sverige och då mörkar polisen.



Hur många tror att det skulle vara annorlunda i Sverige?

De flesta kommer säkert ihåg mina rader i ett blogginlägg som väckte sådan uppståndelse för drygt en månad sedan.

"För att begå denna typ av brott måste förövarens människosyn och kvinnosyn vara näst intill sjuklig. Det hittar man ytterst sällan hos några etniska svenskar men är betydligt vanligare hos män från vissa andra kulturer där jämlikhet mellan könen inte existerar."

I intervjun så pekas även en religion ut av den våldtagna flickan. En religion som är vanlig i Pakistan. Gissa vilken?

VI VILL HA RIKTIGA POLISER, INGA DIALOGPOLISER



På vägen hem från Östergötland idag lyssnade jag en hel del på radion. Händelsen på Malmöstadion har till och med slagit ut vulkanen på Island i nyhetsrapporteringen.

Nu går mediadrevet och alla vill vara med och tycka och ta politiska poäng. Till och med statsministern fick gå ut och kommentera händelsen. Diverse krav ställs nu från dessa personer men jag anser inte att det är nya krav som behövs i första hand. En sak som behövs är att klubbarna får registrera dessa ”huliganer” så att dessa personer kan stängas av och tvingas anmäla sig hos polisen på matchdagar och att dagens lagbok följs och att polisen gör sitt jobb, alltså riktiga poliser inte dialogpoliser. Det borde vara slut på tramset. Fram med polishästar och polishundar! Huliganerna skall bli medvetna om att det blir kännbara konsekvenser!

Sedan är det inte hela fotbollspubliken som skall straffas då 99,9 procent sköter sig väldigt bra. Det är nästan uteslutande storstadsklubbarnas klackar som missköter sig. Sätt in resurserna där, ställ krav på klackarna. Om man tar gårdagens händelse som exempel så finns det med stor sannolikhet ett stort antal Malmösupportrar som vet vem som kastade in knallskottet. Malmö FF bör stänga hela denna avdelning och andra allsvenska klubbar skall vägra klacken tillträde till Malmös bortamatcher tills klacken själva angett vem som kastade knallskottet. Klacken kan inte gömma sig från sitt eget ansvar. Det borde enligt min uppfattning vara stenhårt i detta avseende då det idag är alldeles för mycket trams och gullande med huliganer/ligister. Det skulle ge en effektiv självsanering hos klackarna om man nu vill vara seriösa.

Ralf Edström uttrycker det väldigt bra då han kräver hårdare straff och jämför med bilbränder i t.ex. Göteborg där heller ingen straffas eller att straffen är alldeles för låga. Han menar dessutom att något är fel i samhället. Lyssna på Ralf Edström. Det är samma trams med dessa bilbrännare.

Enligt brottsbalken finns det möjligheter att döma personer som tar in pyroteknisk material och avfyrar det i en folksamling i upp till 2 års fängelse. Personligen anser jag att dessa med automatik skall dömas till lägst ett års fängelse. De borde dessutom bli skyldiga att ersätta all publik deras kostnader för biljettinköp. När det gäller gårdagens match skulle de personer som hålls ansvariga krävas på gissningsvis ca 6-7 miljoner kronor för inköpta biljetter.

Tyvärr är det stora problemet att ingen lagförs för de brott som begås på idrottsarenor. Trots kameror och mängder av publikvärdar, ordningsvakter och poliser så blir sällan någon åtalad för dessa brott. Vi behöver inte fler dialogpoliser! Vi behöver poliser som sätter fast buset!

Sedan behöver vi ett rättsväsende som inte dömer dessa personer till 50 dagsböter á 50 kronor utan vi behöver domstolar som sätter dessa huliganer bakom lås och bom under ett antal månader. Det skall svida både i skinnet och i plånboken, dessutom skall de portförbjudas på idrottsarenor under minst 2 år efter avtjänat fängelsestraff. Gäller det personer med utländsk bakgrund skall de dessutom utvisas från Sverige.

Det behövs med andra ord en ny rättspraxis.

DN, DN, SvD


BESÖK I ÖSTERGÖTLAND

Denna vecka är en så kallad plenifri vecka i riksdagen vilket innebär att jag inte behöver vara i Stockholm under veckan. Idag har jag istället varit på ett studiebesök hos Tekniska verken i Linköping. Företrädare för företaget redogjorde för vissa problem som finns för att man skall kunna utveckla i den riktning man önskar men kommunallagen tillåter inte detta. Jag kan inte annat än hålla med om att det är ett problem som drabbar dessa företag. Ett ”typiskt svenskt problem” där vi skall vara så duktiga att det drabbar svenska företag mer än utländska företag som är verksamma inom samma område.

Under eftermiddagen var jag inbjuden till Radio Östergötland i Norrköping och programmet ”Riksdagen idag”. I programmet deltar två ledamöter från riksdagen som sitter på östgötabänken. Jag hade sällskap av socialdemokraten Johan Andersson som dock idag satt i en studio i riksdagen. Johan sitter snett bakom mig i plenisalen och har alltid varit trevlig, pratat och hälsat, med andra ord en bra representant för socialdemokraterna även om vi har olika uppfattningar i många sakfrågor.
Lyssna på programmet.


Barometern har idag i samband med en artikel
om majoritetens budget i Kalmar även en webbfråga om vilket parti läsarna skulle rösta på om det vore kommunval idag. En rolig undersökning för SD men ännu trevligare för S som skulle få egen majoritet. Sverigedemokraterna skulle bli näst största parti. En utveckling som jag anser vara helt realistisk på några års sikt.

För Alliansen är det rena katastrofen! Kan orsaken vara Malin, Inger och Monika?


Vid Kalmar tingsrätt avkunnades idag ännu en dom i ett våldtäktsmål
. Jag hade tänkt skriva om detta men jag länkar istället till PI som har allt i sin artikel.


BAROMETERN UPPMÄRKSAMMAR VÅR MOTION



Barometern uppmärksammar vår motion om att vi vill att kommunens revisorer skall granska hur ärendet om Linneuniversitetets placering beretts.

Enligt min uppfattning har kommunen mer eller mindre struntat i alla regler för hur offentliga handlingar skall behandlas. Det kan knappast bero på okunskap då kommunen fick skarp kritik för bara några år sedan då man struntat i att diarieföra en hel rad dokument angående kinaprojektet Fanerdun.

Läs vår motion här.

Kors i taket för Barometern som även lagt ut artikeln på nätet. Artikeln har redan fått en hel del kommentarer.


SOCIALDEMOKRATISKT HYCKLERI I DAGENS SAMHÄLLE



En helsida ägnas denna vecka åt Södertälje och Laxå i Dagens Samhälle. En tidning som läses av de flesta politiker inom kommun och landsting gissar jag (finns ej på nätet). Artikeln har rubriken ”Södertälje har den största bidragsnotan”. Artikeln är helt otrolig ur flera aspekter och jag vet inte om jag skall skratta eller gråta över det som skrivs och de felaktiga fakta som visas. Jag har mailat Johan Delby som skrivit artikeln och ställt några frågor, bland annat om hans matematik kunskaper. Slutledningsförmågan hos de bägge socialdemokratiska kommunstyrelseordförandena är bedrövlig om man skall tolka de citat som finns i artikeln.

Hela artikeln går ut på att Södertälje betalar ut mest ekonomiskt bistånd i hela landet och Laxå minst. Man behöver ju inte vara någon Einstein för att förstå orsakerna men det tycks inte Anders Lago och Tommy Holmqvist begripa.

Som ni ser i bilden ovan redovisas kostnaderna för Södertälje med 2621 kronor/1000 invånare och Laxå 61 kronor/1000invånare. Är man det minsta påläst i ämnet så begriper man att dessa siffror är helt felaktiga. I artikeln uppger man att Södertälje haft kostnader på 226 miljoner kronor för ekonomiskt bistånd med en befolkning på ca 85 000 personer. Detta ger 226000000/85000 = 2659 kronor/invånare alltså per invånare inte per 1000 invånare, det innebär 1000 ggr mer än i vad som anges i artikeln. Detsamma gäller för Laxå.

Nu har man dock inte tagit med alla kostnader för ekonomiskt bistånd när det gäller så kallade flyktingar. För 2009 var kostnaden enligt SCB hela 315 miljoner kronor i Södertälje vilket i så fall skulle ge 315000000/85000 = 3706 kronor/invånare. För Laxå skulle motsvarande vara 225000 kronor, 225000/5900 = 43 kronor/invånare. Det innebär med andra ord att ekonomiskt bistånd kostar ca 85 ggr mer per invånare för skattebetalarna i Södertälje än för dem i Laxå.

Anders Lago gråter nu ut hos regeringen över situationen i Södertälje, en kommun som han för övrigt nu lämnar för ett jobb som ordförande för HSB. Med andra ord lämnar han det sjunkande skeppet Södertälje. Anders Lago har skrivit ett brev till regeringen ”i brevet påtalar han de höga kostnaderna för ekonomiskt bistånd och ber om ekonomiskt stöd för att kunna ge alla invånare en rimlig samhällsservice”.



Kyss mig i röven Anders Lago! Som man bäddar får man ligga. Det är jobb som saknas inte arbetsmarknadsverksamhet, att det skall vara så svårt för socialdemokrater att förstå.

Om man skall tro den retorik som allt som oftast framförs av det politiska etablissemanget borde Södertälje ha de absolut bästa förutsättningarna med tanke på det enorma ”kapital” av läkare, civilingenjörer, lärare, akademiker som flyttat till Södertälje. Ett riktigt nybyggarland enligt Maud Olofsson. Varför står då Anders Lago med mössan i handen utanför Rosenbad?

Laxås kommunstyrelseordförande Tommy Holmqvist (S) är kanske ändå en ännu värre hycklare. Men även de som besöker kommunen är uppenbarligen hycklare eller vad sägs om följande citat ur artikeln.

”Men även Tommy Holmqvist har svårt att förklara varför Laxås kostnader är så låga.
- Det är många kommuner som har varit här och tittat och alla tycker att de också gör som vi, säger han.”

Citatet i tidningen är också hyckleri i den högre skolan.



Detta uttalande är helt sanslöst! Förklaringen till Laxås låga kostnader stavas mottagna ”flyktingar”.

Så här ser Migrationsverkets statistik ut för Laxå de senaste åren.

2007 1 person
2008 0 personer
2009 0 personer
2010 0 personer

Kommunens befolkning har dessutom minskat de senaste åren och man frågar sig vilka socialsekreterarna jobbat med.

Ändå begriper inte Tommy Holmqvist varför Laxå kommun har så låga kostnader för ekonomiskt bistånd. Detta kallar jag för den värsta sortens socialdemokratiskt hyckleri. Det är till och med bedrägligt beteende men jag är övertygad om att invånarna i Laxå applåderar sin kommunstyrelseordförande i det tysta. Man vill givetvis inte ha någon uppmärksamhet över att man inte tar emot några flyktingar. Artikeln i Dagens samhälle kan ju nu flytta fokus till just detta något som Tommy Holmqvist säkert vill undvika!

Anders Lago borde åka till Laxå på studiebesök istället för att tigga vid Rosenbad eller åka till USA och tala om hur duktiga Södertälje är inför kongressen!


NU ÄR DET SOMMAR

Idag har jag haft en väldigt avslappnande dag. Lite småpyssel i trädgården och sedan en premiärsväng ner till stranden, inget bad men väldigt skönt. Låg till och med och somnade några minuter.

Naturen och växtligheten håller minst sagt på att explodera. I mitt uterum börjar det blomma för fullt. Clematisen blommar och mitt passionsträd med sina fantastiska blommor.

 
Foto Thoralf Alfsson

Förra helgen hörde jag både göken och näktergalen men nu har näktergalen fått flera rivaler. Nu kommer dessa håll igång några veckor innan de tystnar. Väldigt rofyllt att höra näktergalen i den annars tysta sommarnatten. För mig börjar sommaren alltid när tornseglarna återvänder till våra breddgrader och det har de gjort under veckan som gått. Sommaren tar också slut när de flyttar söderut. En annan återkommande gäst har också dykt upp igen och intagit samma fågelholk som förra året. Halsbandsflugsnapparen, det sägs att den skall vara lite ovanlig.


Foto Thoralf Alfsson

Sedan har jag också läst Dagens Samhälle men det återkommer jag till imorgon. Den är värd ett eget blogginlägg.


Frukost vid havet söndagmorgon 07:00      Foto Thoralf Alfsson

STATSMINISTERNS UTTALANDE HÖR HEMMA PÅ SOPTIPPEN

Vid gårdagens frågestund i kammaren fick jag tillfälle att ställa vår prioriterade fråga om skadestånd till brottsoffer till Justitieminister Beatrice Ask. Svaret var ju ingen överraskning men det gäller att trycka på när frågan är aktuell och Riksrevisionen kritiserar regeringen.

William Petzäll fick också möjligheten att ställa en fråga till Beatrice Ask angående det politiska våld som vi drabbas av idag från vänsterextrema grupper. William tog då även upp statsministerns uttalande som han ville förpassa till soptippen.










BAMSEDEBATTEN

Den debatt som pågår om att Bamsetidningen gjort några nummer på uppdrag av Migrationsverket är minst sagt pinsam. Samtidigt visar den på hur låg nivå den svenska kunskapen befinner sig när det gäller asylsökande.

Politisk korrekthet och naivitet tycks var ledstjärnorna för dessa multikulti förespråkare som blint tror på alla rövarhistorier som berättas för Migrationsverkets tjänstemän.

Uppenbarligen befinner de sig fortfarande på Bamsestadiet!


BROTTSOFFER

De som har följt min blogg under en längre tid vet att jag har ägnat flera blogginlägg åt brottsoffrens situation i Sverige. I vårt valmanifest ingick just brottsoffrens situation och problem med att få ut skadestånd från gärningsmannen som en prioriterad punkt.

Med anledning av detta skrev vi (Kent Ekeroth och undertecknad) en motion om införandet av ett nytt system för utbetalning av skadestånd till brottsoffer där staten tar ett större ansvar. Läs vår motion Ju420.

Igår kom Riksrevisionen med mycket stark kritik av dagens system. Riksrevisor Jan Landahls debattartikel i SvD har förmodligen väckt en och annan riksdagsledamot. Vi får väl se hur övriga partier kommer reagera på kritiken från Riksrevisionen. Läs artikeln.

I Norge tillämpas ett system där staten betalar ut skadeståndet till brottsoffret och där sedan staten driver in skadeståndet från gärningsmannen. Givetvis innebär detta kostnader för samhället men det är för mig en självklarhet att i första hand värna om brottsoffret. Idag fjäskas det istället med gärningsmännen i vårt liberala svenska samhälle. Det innebär även att som brottsoffer förlorar man tilltron till samhället och den trygghet som borde råda, istället kan ett förakt mot samhället börja gro hos brottsoffren.

Vår motion om ”Statlig garanti för skadestånd till brottsoffer” behandlades i riksdagen den 13 april.
Eftersom det var ett förslag från SD så röstade inte någon annan ledamot än Sverigedemokraterna för motionen. Beröringsångesten för de övriga partierna är minst sagt pinsam. Här nedan kan du se hur voteringen utföll. (Nej innebär för vår motion)



Tänk på ovanstående votering när 7-klöverns ledamöter kommer med debattartiklar om brottsoffrens situation och kommentarer till Riksrevisionens kritik.

Pressmeddelande från SD


TULLVERKETS BEFOGENHETER

Idag fick jag gå in som ordinarie ledamot i Justitieutskottet då Kent Ekeroth var upptagen med annat. Idag avhandlades ett stort antal motioner angående polisfrågor (ca 60 motioner).

Ett antal motioner berörde Tullverkets befogenheter och de hade en blandad partifärg från M, FP och S. Det handlade bland annat om att ge tullverket befogenheter att leta efter stöldgods vid utresa från Sverige (tänk vad som skulle hittas vid färjorna till Polen) och även att Sverige skall verka för detta inom EU. Tullverkets skall också ges möjlighet att lagra information om personer som dömts för smugglings- och langningsbrott. En motion handlade även om att Tullverket bör ges befogenhet att inleda förundersökning om människosmuggling.

Den uppmärksamme kanske ser vissa likheter med de nyligen beslutade förändringarna i Danmark när det gäller gränskontroll.

Jag yrkade givetvis bifall på dessa motioner. Hur tror ni övriga partier ställde sig till dessa motioner? Som vanligt var det ingen som ville gå på samma linje som SD.

Uppenbarligen anser alla partier i 7-klövern att vi har en tullverksamhet och gränskontroll som fungerar problemfritt. På något annat sätt går det knappast att tolka deras agerande. Nu har de dock flera möjligheter att ändra sig innan det kommer upp i riksdagen men det är som sagt bara en möjlighet.

Dessutom var även våra egen motion om att inrätta ett offentligt register på dömda pedofiler och på flerfaldiga våldtäktsmän. Här var jag också ensam om att yrka bifall till motionen men det var i och för sig inte oväntat.

Med anledning av Danmarks skärpta gränskontroller har några ledamöter från alliansen skrivit en debattartikel i SvD som berör detta men även Sverigedemokraterna. Läs artikel.


ÖLAND INGET VARUMÄRKE?

En fråga som inte diskuteras speciellt mycket är frågan om storregioner. Personligen ser jag inte många fördelar med dessa storregioner. Personligen tror jag att län som t.ex. Kalmar län klarar sig bäst på egen hand. I en större region skulle Kalmar län marginaliseras ch fokus skulle hamna på mer centrala delar i en storregion.

Ett exempel på detta är den debatt som rasar om Linneuniversitetets placering där man hotar att lämna Kalmar om inte nya lokaler byggs.

I dagens Barometern läste jag en väldigt bra debattartikel på ledarsidan skriven av Lisbeth Lindeborg. Hon sågar förslaget om storregioner efter fotknölarna eller vad sägs om dessa citat.

”Jag tänker på Kronobergs län som nu vill sälja ut sin månghundraåriga ur-småländska tillhörighet för att bli bakgård till Skåne.”

”I stället visar erfarenheten från regionaliseringsprocesser runt om i Europa att det är en regions kvalitet och inte kvantitet som är av betydelse. Likaså visas att regioner med stark identitet klarar sig bäst.”

”Att byta ut begreppet Småland mot en anonym Götalandsregion, där landskapsförankringen automatiskt kommer att utplånas, att slå samman länen efter en enfaldens storleksmall är ett felgrepp utan like.”

Lisbeth Lindeborg, fil. dr i statsvetenkap, region- och kulturforskare. Hon skrev 1995 Regionalt samarbete i Europa (ERU), Regionfrågan i Sverige, 2 delar,(Landstingsförbundet 1997), Zum regionalen System, (2001/2005) samt många bokkapitel om regionalieringsprocesser.

Nu tror jag inte några av 7-klöverns politiker lyssnar på denna röst utan de gäller att hänga på i den masspsykos som råder. Helt plötsligt betyder inte starka varumärken som Öland något alls. Jag är övertygad om att Kalmar län med Öland klarar sig bäst som det är och att en storegion kan få negativa konsekvenser.


SD VÅGMÄSTARE I VÄSTRA GÖTLAND!



När valet nästan är färdigräknat har SD 5,8 procent vilket är upp med 1,4 procentenhet mot resultatet i september 2010. Efterson SPVG ramlar ur innebär det att SD blir vågmästare.

Moderaten Johnny Magnusson gör ett utspel som säkert chockar Socialdemokraterna och kanske även Fredrik Reinfeldt.

"Johnny Magnusson, moderaternas gruppledare, säger att han inte utesluter ett samarbete med Sverigedemokraterna Sveriges radios valvaka.

– Vi är tillbaka på ruta noll där inget block för majoritet och SD en vågmästarroll. Nu är det upp till alla oss att sätta oss ner i morgon och se vad vi kan göra."

Valresultat i förhållande till valresultat 2010.

M 24,0, -2,0
C 5,8, +0,1
FP 7,2, -0,9
KD 5,4, -0,3
S 32,6, +1,7
V 5,8, -0,2
MP 7,3, +-0,0
SD 5,8, +1,4
SPVG 2,8, -1,8


SD går starkt fram i Västra Götaland. När 711 av 957 valdistrikt är räknade har SD 5,9 procent, vilket är en ökning med 1,5 procentenhet sedan valet 2010.

Sjukvårdspartiet ser ut att ramla ur! Det innebär i så fall att SD blir vågmästare i Västra Götaland.


ABDULMAJID ATAEI IGEN



Abdulmajid Ataei behöver inte skyddstillsyn med en särskild behandlingsplan han skall sättas på närmaste plan till Kabul och aldrig mer sätta sin fot i Sverige. Abdulmajid Ataei som beviljats resning av högsta domstolen har återigen dömts för ett brott. Denna gång har han misshandlat sin fru genom att ta strupgrepp.

Läs artikel i Expressen.

Det första jag frågar mig är hur dum i huvud denna tjej är som gift sig med en dömd mördare och dessutom skaffat barn med honom. En idiot begriper ju att det inte handlar om kärlek utan att det enbart handlar om att han inte skall utvisas till Afghanistan genom att skaffa sig både en hustru och barn i Sverige.

Abdulmajid Ataei yngre bror omhändertogs förra året av de sociala myndigheterna i Fagersta. Radio Västmanland berättade om detta men man undvek att nämna alla orsakerna till att 15-åringen omhändertogs. En källa till bloggen uppgav dock följande vilket jag också skrev i ett blogginlägg under 2010.

”En trovärdig källa till bloggen uppger dock att den utlösande faktorn för socialtjänstens agerande och omhändertagande av 15-åringen skall vara narkotikaförsäljning på en skola i Fagersta. Dessa uppgifter cirkulerar inom media men ingen vågar uppenbarligen skriva om detta då socialtjänsten tydligen mörkar.”

Abdulmajid Ataei har vårdats fyra i sluten ungdomsvård och inte lyckats lära sig något. Han har förbrukat alla chanser och skall ”utan att passera gå” förpassa till Afghanistan tillsammans med hela sin familj. Varje dag i Sverige kostar denna familj 10 000-tals kronor och så kommer det förbli lång tid framöver om inte familjen utvisas.




GLÖM INTE ATT RÖSTA OM DU BOR I VÄSTRA GÖTALAND!!


BRÅ = SEKRETESS

För drygt en månad sedan blev jag uthängd i media för att jag två år tidigare skrivit ett blogginlägg om att det är invandrare som till stor del begår alla gruppvåldtäkter. Se mitt blogginlägg.

En av de personer som i tidningsartiklar kritiserade mig var Jan Andersson på BRÅ. Som säkert de flesta vet har BRÅ gjort flera undersökningar där man granskat brottsstatistik bland svenskar och invandrare. Statistiken tyder på en generell överrepresentation om ca 100 procent för personer med utländsk bakgrund. När det gäller sexbrott är överrepresentationen ca 5 ggr.

Med anledning av detta mailade jag Jan Andersson och efterfrågade mer djupgående statistik eller källmaterialet till denna rapport från BRÅ.

Nu har BRÅ svarat att mer eller mindre allt källmaterial är sekretessbelagt enligt bland annat nedanstående paragraf.

Statistik

8 §
Sekretess gäller i sådan särskild verksamhet hos en myndighet som avser framställning av statistik för uppgift som avser en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden och som kan hänföras till den enskilde. Detsamma gäller annan jämförbar undersökning som utförs av Riksrevisionen eller riksdagsförvaltningen eller, i den utsträckning regeringen meddelar föreskrifter om det, av någon annan myndighet. Uppgift som behövs för forsknings- eller statistikändamål och uppgift som inte genom namn, annan identitetsbeteckning eller liknande förhållande är direkt hänförlig till den enskilde, får dock lämnas ut, om det står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men. Detsamma gäller en uppgift som avser en avliden och som rör dödsorsak eller dödsdatum, om uppgiften behövs i ett nationellt eller regionalt kvalitetsregister enligt patientdatalagen (2008:355).
   För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år, om uppgiften avser en enskilds personliga förhållanden, och annars i högst tjugo år.

Dock var det vissa dokument som inte omfattades av sekretessen enligt det svar jag fått.

”Av mitt e-postmeddelande till dig framgick även att vissa dokument i det ärende som rör den aktuella rapporten dock kunde vara offentliga (t.ex. aktkappan, kopia av inbjudan till ett seminarium kring projektet, skrivelser till Statistiska centralbyrån med begäran om data och dylikt). Jag bad dig därför återkomma om du skulle vara intresserad av att ta del av dessa dokument. Du är fortfarande välkommen att kontakta mig för en diskussion kring vilka dokument som är möjliga att lämna ut.”

Inbjudan till seminarium är alltså inte sekretessbelagd! Jag antar att BRÅ tycker att vi skall göra vågen över den öppenheten. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta över det samhälle som vi lever i. Den politiska korrektheten har tagit strypgrep på sanningen i det här landet.

Jag prövar nu andra möjligheter att få fram de uppgifter jag är ute efter. Det ger mig också uppslag till motioner som jag kan skriva till höstens allmänna motionstid.

Idag har jag varit på Polisstyrelsens möte i Växjö
. Ett möte som det inte finns så mycket att säga om. På vägen hem passerade jag bruksorten Lessebo. Jag har faktiskt varit och jobbat några gånger på pappersbruket med ett styrsystem på en arkskärmaskin. Idag var det dock en bedrövlig syn eller mörk syn att passera genom Lessebo under eftermiddagen. Vad skall det bli av Sverige? När man ser detta så borde var och en förstå att vårt välfärdssystem kommer att rasa samman inom en 10-års period. Den som inte klara av att räkna ut varför våra skatter inte räcker till för att hålla skolan, värden och omsorgen på en hög nivå kan inte ha något eget tänkande.


DANSK GRÄNSKONTROLL RÄDDAR SVERIGE?



”Danska regeringen och det främlingsfientliga Dansk folkeparti (DF) kom på onsdagen överens om att införa en permanent gränskontroll vid gränserna mot Sverige och Tyskland.”

Utdrag från TT:s artikel.

Denna nyhet har inte fått så stor uppmärksamhet i svensk media. I Riksdagen ställde idag centerpartisten Johan Linander en fråga till statsminister Reinfeldt angående detta beslut i Danmark. Johan Linander var bekymrad över att Öresundsbro pendlarnas situation kan påverkas av det danska beslutet. Att orsaken till detta beslut har med brottlighet att göra tycks ha gått Johan Linander förbi och det är mycket anmärkningsvärt med tanke på att han är justitieutskottets vice ordförande. Då borde istället Johan Linander vara väldigt nöjd med danskarnas beslut som med stor sannolikhet kan ge en bättre situation även i Sverige. Inte minst när det gäller all smuggling av t.ex.KAT till Sverige. Får vi nu se all Somalier börja demonstrera mot Dansk Folkeparti?

Vi är många som reagerar på att TT väljer att skriva ”främlingsfientliga Dansk Folkeparti” när det gäller en fråga om gränskontroll. En person, vi kallar honom Peter (tack för ditt mail) har kontaktat TT och ifrågasatt varför journalisten skrivit detta och fått följande svar.

”Hej Peter!
Tack för dina synpunkter!
Jag kollade igenom mina manus och jag är säker på att jag inte kallat
Dansk folkeparti för främlingsfientligt. Det kan däremot sändaren ha
gjort i sin "påa". Detta kan jag dock inte ta något ansvar för, då
sändaren modifierar reportrarnas inlämnade förslag.
Om du däremot har läst det på webben kan du ha rätt, där står mitt namn
under men det är alltså inte jag som valt benämningen
"främlingsfientligt".

Tack för dina synpunkter.
Bästa hälsningar
Fredrik Nilsson
Ekot
Nyhetsgruppen”

Nu ställer man sig givetvis frågan vad/vem är ”sändaren? Är sändaren en politiskt tillsatt ”propagandaredaktör”? Betänk att TT är en organisation som styr nyhetsflödet i hela Sverige. Objektivitet tycks inte vara någon ledstjärna på de stora nyhetsbyråerna. Se för övrigt mitt blogginlägg om TT.

Man blir minst sagt mörkrädd när man får ta del av dessa uppgifter. Håller den nya järnridån på att byggas i Sverige?



Vi Sverigedemokrater som lyssnat till Pia Kjaersgaard och följt Dansk Folkepartis framgångar i Danmark kommer säkert ihåg hennes veckobrev där hon ”hotade” med att göra om Öresundsbron till en klaffbro som kan stängas till Sverige. Ett ”hot” som hon upprepade vid sitt tal i Höganäs under valrörelsen förra året.

Den person som nu tror att detta var ett skämt kanske nu förstår allvaret i Pia Kjaersgaards ”hot” i och med att Dansk Folkeparti krävt skärpt gränsövervakning i en uppgörelse om pensionerna i Danmark. Om utvecklingen t.ex. i Malmö fortsätter skall nog ingen vara förvånad om man i Danmark väljer ännu hårdare regler och metoder för att bekämpa brottsligheten. Detta kan ske samtidigt som Sveriges statsminister och hans finansminister prisar välståndet och landets möjligheter. Jag anser att dessa båda herrar borde lyssna mer på Pia Kjaersgaard än den egna hejarklacken med politiskt korrekta ja-sägare.

 


KD VÅGADE INTE ELLER FICK INTE

Idag sprack alliansen för första gången vid en votering eller rättare sagt två voteringar då Kristdemokraterna avstod från att rösta vid en fråga som tillhör kärnvärderingarna inom KD.

Frågan gällde samvetsfrihet som innebär att vårdpersonal inte skall behöva medverka vid t.ex. abort eller dödshjälp om det strider mot deras övertygelse.

Julia Kronlid (SD) har tagit strid för detta i utrikesutskottet som berett ärendet där Sverige väljer att gå en helt annan väg än övriga länder inom EU. Läs hennes alldeles utmärkta artikel på Newsmill.

Kristdemokraterna som i sitt principprogram tydligt uttrycker sitt stöd för samvetsfriheten tog inte strid för den i riksdagen utan avstod från att rösta. Detta trots att riksdagsledamoten Robert Halef i en tidningsartikel i Världen idag sagt att KD skulle göra just det. Läs artikel.

Minst sagt skamligt av Robert Halef!

Oavsett vad Robert Halef sa i sitt anförande i riksdagen är det omröstningen och voteringen som räknas och inget annat. I voteringen avstod samtliga närvarande (16st) kristdemokrater från att rösta.

Enligt uppgift från en av ledamöterna är det inte möjligt/tillåtet för kristdemokraterna att rösta/stödja ett förslag från Sverigedemokraterna även om det är helt i linje med Kristdemokraternas politik.

Kristdemokraterna kommer i och med detta förlora än fler väljare och det med ett opinionsstöd som oftast ligger under riksdagsspärren. Snacka om att måla in sig i ett hörn.

För Sverigedemokraterna ger detta besked om att vi kan manövrera ut KD fullständigt genom att sno vissa av deras viktigaste frågor och ligga steget före. Göran Hägglund har verkligen lyckats med konststycket att söndra sitt parti sedan han tog över efter Alf Svensson.

UPPDATERING

Tidningen Dagen skriver idag om beslutet i riksdagen. Tyvärr nämner man knappt Sverigedemokraterna i sin artikel och frågorna till Kristdemokraterna är väldigt "vänliga".

Det finns även en artikel där de länder som har någon form av samvetsfrihet i sin lagstiftning.

"I bland annat Österrike, Belgien, Cypern, Danmark, Tyskland, Irland, Italien, Luxemburg, Holland, Norge, Polen, Portugal, Spanien och Storbritannien finns någon form av rättigheter för vårdpersonalen att vägra utföra ingrepp som går emot deras samvete. I flera fall finns ett villkor när det gäller aborter, nämligen att moderns liv inte ska vara i fara."


”BLATTEVARNING”

Har den senaste tiden träffat flera anställda vid livsmedelsbutiker i Kalmar län. De berättelser jag får höra är värre än jag kunnat föreställa mig och något som borde uppmärksammas mer. Men uppenbarligen är det inte politiskt korrekt att ta upp detta samhällsproblem av ICA, COOP, City-Gross och andra livsmedelskedjor.

I Barometern kan man mer eller mindre dagligen läsa om stölder från butiker. Ofta handlar det om mobiltelefoner, datorer och annan teknisk utrustning men det som sker i våra livsmedelsbutiker skrivs det sällan om då värdet många gånger understiger 1000 kronor och att det då betraktas som snatteri. Att det i väldigt stor utsträckning är vissa invandrargrupper som utför dessa stölder är alla inom handeln medvetna om men det är uppenbarligen tabu att ta upp problemet som kostar handeln stora summor varje år. Vilket innebär att vi hederliga kunder får betala kostnaderna för detta snatteri.



En anställd på en mindre butik berättade att man hade något som kallades ”blattevarning” i butiken. Det vill säga alla som jobbade fick bege sig in i butiken och släppa alla andra arbetsuppgifter när det var ”blattevarning” för att övervaka kunder och i vissa fall skugga kunder i butiken. Sätten att stjäla speciellt kött var tydligen många och det mest bedrövliga var att man i många fall använder sig av barn, Vuxna plockar fram det som skall stjälas och sedan får barnen bära det ut ur butiken på det ena eller det andra sättet. Man använder sig sedan också av barnvagnar med lönnfack, väskor med dubbla bottnar och en massa andra trick för att stjäla matvaror enligt de butiksanställda.  Då man inte kan utestänga någon från butiken utan att få en DO-anmälan på sig har man infört ”blattevarningen”. Därför försöker man i så stor utsträckning som möjligt att köra med ”punktmarkering” i butiken då övervakningskameror tydligen inte avskräcker.

En handlare i länet började först med att sätta upp foto på de personer som stulit i butiken på en vägg i lagret för att de anställda skulle känna igen tjuvarna. Men till slut blev handlaren så frustrerad att han började sätta upp dessa foton och en redogörelse vad personen ifråga stulit vid entrén till butiken. Detta gjorde givetvis en del pk-människor mycket upprörda och efter en kort fick han ta ner dessa bilder för att han inte skulle bli anmäld.

ICA trodde uppenbarligen de gjorde ett klipp när de genom en uppgörelse med Migrationsverket ordnade så att asylsökande kunde ta ut pengar i ICA-butikerna. En anställd kallar det istället för en ”kniv i ryggen” på ICA. De flesta tar bara ut sina pengar och handlar sedan i billigare butiker som Netto eller liknande. Däremot kan det försvinna varor under besöket i ICA-butiken när pengarna skall hämtas ut. Det kan man lugnt kalla för en felsatsning av ICA.

En annan anställd i en mindre ort med invandrarförläggning menade att stölderna var ett hot mot butikens överlevnad då marginalerna på landsbygden är mycket små för livsmedelsbutikerna. Stölderna kan vara droppen som gör att en butik tvingas slå igen på grund av lönsamhetsproblem.

Det har vi ett exempel från Smedby utanför Kalmar där en butik fick slå igen p.g.a. alla stölder och snatteri men även inbrott. Läs mitt blogginlägg.
Idag drivs denna butik av invandrare med ett eget sortiment och det tycks gå bra. Jag har nämligen aldrig läst om några snatteri, stölder och inbrott i den butiken sedan den bytte ägare.
 
Är det så att ägarens nationallitet kan ha betydelse för hur utsatt butiken är för brott?

 


"DOMEN ÄR ETT SKÄMT"

Jag har vid ett antal tillfällen skrivit om det bestialiska mordet i Högsby på Abbas Rezai. Mitt andra inlägg på bloggen handlade faktiskt om detta mord, läs mitt blogginlägg från den 28 april 2006. Vi var många som reagerade på domen och att föräldrarna friades trots att mamman hade brännskador från den kokande oljan på sina armar.

Nu har HD beslutat att hovrätten skall göra om rättegången och föräldrarna som varit bosatta i Fagersta har häktats. Den då 17-årige sonen Abdulmajid Ataei tog på sig hela skulden under rättegången och dömdes till löjligt låga 4 års sluten ungdomsvård och utvisning. Efter avtjänat straff 2009 ville han nu att utvisningen skall stoppas genom att ge hela skulden på sina föräldrar. Att sonen inte skulle ha deltagit i mordet är nog bara en svensk domstol som kan gå på. Nedanstående bild fanns publicerad på nätet, där 17-åring stoltserar med sin ”lilla” kniv som användes vid mordet där offret bland annat skalperades enligt en artikel i DN.



Framlidne journalisten Kurt Lundgren som följde rättegången på plats kallade domen för ett skämt. Vilket nu besannas genom Högsta domstolens beslut om att göra om rättegången.

Risken är nu dock stor att hela familjen kommer att frias från detta bestialiska mord då alla inblandade uppenbarligen kommer skylla på varandra och då är ju praxis i svenska domstolar att ingen döms.

Min egen uppfattning är att hela familjen skall utvisas och avtjäna sina straff i hemlandet.

Detta rättsfall är ett typfall över det som debatterades under förra veckan i riksdagen där SD som enda parti yrkade på att utvisning skulle vara praxis vid grova brott som mord och våldtäkt där gärningsmannen har ett utländskt medborgarskap. Se debatten som Kent Ekeroth hade med 7-klöverns ledamöter och hur de försvarar personer som Abbas Rezais mördare.




Som en avslutning kan ni lyssna till denna "debatt". Har man stått på stan under valrörelsen så känner man igen sig.

Utan tvekan får man sig ett gott skratt, synd att polisen avbröt! Det hade varit roligt att höra mer.


PROBLEM

Det har varit problem med bloggen. Vet ej varför i skrivande stund.

Några inlägg och kommentarer har försvunnit.

PERSSON OCH HWANG I FOKUS



Kritiken mot Kalmar kommuns avsiktsförklaring när det gäller Linneuniversitetet växer och nu kliver även kalmarförfattaren Thomas Arvidsson in i debatten med en mycket kritisk debattartikel som publicerades i Barometern. Debattartikeln avslutades med följande ord.

”Politiker, räta på ryggen och sätt ner foten! Någon vill bygga ett monument över sig själv. Ni håller på att bli grundlurade. Ni är på väg att svika studenterna, lärarna och forskarna. Ni är på väg att svika miljön och skattebetalarna i Kalmar.”

Läs hela debattartikeln.

Genom kommunens mörkande av dokument och naiva kommunpolitiker har det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson redan slussat beslutet igenom kommunfullmäktige utan att någon av de övriga 28 socialdemokratiska ledamöterna vågade ”räta på ryggen”.

Idag svarar Johan Persson på denna debatt artikel. Uppenbarligen känner sig Johan Persson lite trängd och då gäller det att hålla uppe trycket. Läs hans svar.

Dessutom tar nu till och med Barometern upp Linne universitetet på ledarsidan. Det verkar som Barometern är på väg att vakna upp. Bättre sent än aldrig. Läs artikel.

Rektor Stephen Hwang vid Linneuniversitetet verkar dessutom bara skapa konflikter och motsättningar på alla plan där han drar fram. Ju tidigare han lämnar sitt uppdrag desto bättre för Linneuniversitetet.

Östran fortsätter med sin kritiska granskning av turerna inom Kalmar kommun
. Östran har kontaktat Nils Funcke, sekreterare i Yttrandefrihetskommittén och expert på frågor som rör offentlighet och sekretess. Han delar ut flera gula kort till ansvariga på Kalmar kommun och sammanfattar på följande sätt.

”– Gult kort igen. Två gula kort är lika med rött och matchstraff. Hade jag varit oppositionspolitiker hade jag blivit helt vansinnig, säger Nils Funcke.

Enbart ärendets omfattning gör att det borde hanterats med största möjliga öppenhet förklarar Funcke.

Beslutet kommer att påverka stan under lång tid framöver. Det handlar om allt från grannar till trafikfrågor och handel. För att undvika att ärendet återremitteras eller överklagas är det mycket bättre om politikerna har alla handlingar på bordet, säger Nils Funcke.”

Läs hela artikeln i Östran.

Nu finns det dock inga oppositionspolitiker som blivit vansinniga över denna hantering med undantag av mig. Övriga gruppledare eller kommunpolitiker vågar uppenbarligen inte höja rösten.

Från Sverigedemokraternas sida överväger vi en överklagan då Johan Persson och kommunfullmäktiges ordförande Roger Kaliff (S) undanhållit en stor mängd dokument rörande Linneuniversitetets placering för kommunfullmäktiges ledamöter. Dokument som diariefördes först efter att kommunfullmäktige tagit ett beslut.

Kommunalrådet Johan Persson har också svarat på min insändare (se blogginlägg) i Östran. I hans svar finns en rad felaktigheter som jag givetvis kommer att bemöta.


POOHL OCH WESTERBERG

Jag fylldes av avsmak när jag idag hörde att regeringen eller Erik Ullenhag utsett Bengt Westerberg till ansvarig för en utredning om främlingsfientlighet och rasism. Bengt Westerberg nära kopplingar till EXPO fick vi prov på under Almedalsveckan i Visby 2010. Där han jobbade ihop med Daniel Poohl från EXPO med att baktala Sverigedemokraterna.


 
Daniel Poohl (EXPO) och Bengt Westerberg.    Foto Thoralf Alfsson

Genom att utse Bengt Westerberg till detta uppdrag har utredningen redan förlorat all trovärdighet och kommer med stor sannolikhet istället präglas av en stor svenskfientlighet. Sedan skall Sveriges alla ungdomar hjärntvättas genom skolans försorg och med gemensamma skattemedel.

Alliansregeringen har i och med denna utnämning lyckats vissa en så begränsad logisk slutledningsförmåga att man blir mörkrädd. Bengt Westerberg är själv intolerant och en riktig girigbuk, vilket han bevisade som chef på Röda Korset.


UTVISNING SKALL VARA EN REGEL

Jag lyssnade igår på Kent Ekeroth som försvarade den motion han skrivit tillsammans med mig. Kent Ekeroth gör detta väldigt bra och man blir beklämd när man lyssnar på 7-klöverns ledamöter som tar replik på Kent Ekeroths anförande.

När jag lyssnar på 7-klöverns ledamöter blir det solklart varför jag är Sverigedemokrat. Jag känner väldigt starka känslor, känslor jag inte vill sätta ord på i bloggen då det kan bli för starka ord för vissa läsare.

Notera också att det bara är alliansens företrädare som tar replik på Kent Ekeroth. Ingen från S, V och MP tar någon replik, trots att de hade den möjligheten. Hur skall detta tolkas? Inte ens Maria Ferm (MP) tar någon replik utan sitter med nedböjt huvud. 

Hur mycket har ni förresten kunnat läsa eller höra om denna debatt i svensk media? Nej, ingenting. Varför?

Alla bör se och höra detta!




För den som vill läsa det aktuella betänkandet och punkt 30 skall gå in på följande länk.

OMVAL VÄSTRA GÖTALAND

Vid första anblicken kanske många blir besvikna över hur det ser ut i opinionen för SD när det gäller omvalet i Västra Götaland. Men nu skall alla komma ihåg att SD alltid är undervärderade i opinionsundersökningar och jag skulle inte hålla det för omöjligt att SD kan nå 6-7 procent den 15 maj om vi bara kan förmå våra väljare att gå och rösta.


Från Västnytts sändning.

Dessa opinionssiffror redovisades i de lokala nyheterna i Västnytt.

När samma reportage visades i riksnyheterna redovisades inte siffrorna för de enskilda partierna utan endast blockens siffror. Att Sverigedemokraterna alltså skulle bli vågmästare nämndes inte med ett enda ord i denna nyhetssändning. Hur många tror att SVT hade en baktanke med detta? Så lite uppmärksamhet som möjligt för SD tycks vara parollen som gäller!


Från Rapports sändning.


MAKTMISSBRUK AV JOHAN PERSSON

Handlingarna vid senaste kommunfullmäktigemötet till ärendet om Linneuniversitetet var under all kritik. Handlingarna bestod endast av två A4-ark för ett beslut som kan innebära kostnader på 500-1000 miljoner kronor för Kalmar kommun. Nu finns det inget i kommunallagen som förhindrar ett beslut trots bristande beslutsunderlag. Så länge inte 1/3 av ledamöterna stödjer en återremiss så behövs det inte mycket till underlag för att fatta ett beslut i kommunfullmäktige.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hade även stöd av Centerpartiet och en majoritet av moderaterna vid detta beslut.

Centerpartiet gjorde dessutom en riktig pudel sedan man vid kommunfullmäktigemötet i december 2009 röstat för en helt annan placering av Linneuniversitetet. En placering som även SD röstade på, där Malmen och Brofästet skulle vara huvudplaceringarna.

Sent om sidor har jag nu fått en mapp med ca 200-250 sidor med dokument om placeringen av Linneuniversitetet. I materialet finns utredningar som ingen i kommunfullmäktige fått kännedom om. Med andra ord handlar det om ett horribelt maktmissbruk av det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Persson.

Kalmar kommun har betalat externa företag/projektledare för utredningar under 2009-2010 för inte mindre än 543 851 kronor . Till denna summa skall givetvis också läggas kostnaderna för egna tjänstemän som deltagit i projektgrupper och utredningar. Dessa kostnader är med stor sannolikhet minst lika stor som de externa kostnaderna men interna kostnader kostnadsförs inte av kommunala tjänstemän. Det är pinsamt att alla dessa kostnader endast utmynnat i ett underlag till kommunfullmäktiges ledamöter på endast två A4-ark.

Motionen om koppeltvång för hundar har hanterats med återremisser och nya beredningar vid flera tillfällen i kommunfullmäktige men det är förstås en viktigare fråga än Linneuniversitetets placering om man skall tolka hur Johan Persson behandlat frågan.

Slutsatsen är att det utan tvivel handlar om att undanhålla adekvata handlingar och beslutsunderlag för ledamöterna i Kalmar kommuns högsta beslutande församling. Det är också utan tvivel kommunalrådet Johan Persson som är ansvarig för detta myglande.

Efter att jag nu tagit del av åtminstone de handlingar jag nu har tillgång till hade det utan tvivel kunnat påverka argumenteringen i kommunfullmäktige. I en utredning förordas kvarteret Falken-Rostad vid Västra Malmen men den utredning blev aldrig diarieförd då den tydligen stoppades efter att ett utkast upprättats, slutsatserna gillades tydligen inte av Stephen Hwang och Johan Persson.

När det gäller Ölandhamnen finns det en hel rad nya argument som talar emot en utbyggnad i Ölandshamnen i dessa handlingar. Utvecklingen av Kalmar hamn kan hämmas men framförallt är det en hel rad osäkerheter när gäller byggnation vid Ölandshamnen. Markförhållande med pålning kan bli väldigt kostsam, kajer kan behövas förstärkas eller göras helt nya. Arkeologiska undersökningar är också en osäkerhetsfaktor. Det finns också luktproblem från Göta Lantmän i hamnen som uppstår vid vissa tillfällen. Dessutom borde området användas för ett helt annat ändamål, nämligen handel, nöje och boende.

En fd. moderat politiker har dock vaknat till och går till hård attack mot Johan Perssons typpstyre i en debattartikel i Östran. Läs artikel.


PI AVSLÖJAR ANN FERM WADE

PI kommer idag med en mycket avslöjande artikel om konvertiten Ann Ferm Wade. Ger inte detta avslöjande rubriker i riksmedia så är sjukdomstillståndet i media värre än jag någonsin kunnat tro.

Läs PI:s avslöjande artikel.

UPP OCH NERVÄNDA VÄRLDEN

 USA jagar och dödar muslimska terrorister. I Sverige vill socialdemokraterna införa muslimsk helgdag.

DN


RÄNDERNA GÅR ALDRIG UR

När svenska ”experter” diskuterar den verklighet och de sanningar som vi Sverigedemokrater ser som rätt självklara blir det ofta väldigt komplicerat. För det första vill dessa ”experter” inte erkänna att invandrare är mer våldtäktsbenägna än svenskar och definitivt inte att invandrare från MENA-länder är speciellt våldtäktsbenägna. Nej, de svenska ”experterna” har helt andra förklaringar till dessa våldtäkter och sexuella trakasserier. Utanförskap och frustration över sin livssituation är populära förklaringar till varför dessa grupper är överrepresenterade i BRÅ:s rapporter.

Att bara säga att det också är kulturella orsaker kan vara förenat med rena rama ”självmordet” politiskt. Även om väldigt många i sitt stilla sinne ändå räknat ut att så är fallet.

För någon vecka sedan hörde jag ett program i P1 som pratade om att Tahrirtorget i Kairo var en tafsfri zon under demonstrationerna. Uppenbarligen gällde det väl bara möjligen egyptiska kvinnor. Läs artikel om Lara Logan som våldtogs på Tahrirtorget.

Av programmet framgår med all tydlighet vilka enorma kulturskillnader som råder mellan Sverige och MENA-landet Egypten. Den som har det minsta sunt förnuft begriper att dessa män inte ändrar sitt beteende nämnvärt bara för att de kommer till Sverige. Att de svenska experterna inte begriper att ränderna inte går ur är minst sagt sorgligt.

Lyssna på ett klipp från programmet. Egentligen är det ett litet självmål av den annars så politiskt korrekta Sveriges Radio att sända detta inslag. Uppenbarligen tyckte man att det var så ”fantastiskt” med en tafsfri zon att man slog på stora trumman utan att tänka på ”konsekvenserna”. 



Nu är det inte bara "experterna" som vägrar se sanningen. I riksdagen och i regeringen finns det givetvis en näst intill 100 procentig förnekelse av den verklighet som vanliga svenskar drabbas av.

I Sverige har vi till och med ministrar som vägrar se dessa kulturella skillnader och hur det kan drabba t.ex. svenska flickor i våra skolor. I fredags debatterades den svenskfientlighet som breder ut sig mer och mer i samhället i en interpellation ställd av William Petzäll. Utbildningsminister Jan Björklund undvek att svara på alla konkreta frågor från William men även från Kent Ekeroth och Sven-Olof Sällström.

Personligen skulle jag skämmas om jag vore i Jan Björklunds kläder. Jag hoppas att alla skolelever ser detta Youtube klipp så att förstår hur deras "chef" tänker och agerar.


RSS 2.0