JUBEL I ALMEDALEN


                                                                         Foto  Thoralf Alfsson

Fredrik Reinfeldt talade om pensionärer, arbetslinjen, skattesänkningar och lite miljö. Om man ska tolka publikens reaktioner så älskar moderater skattesänkningar. Oj, vad det jublades då statsministern lovade nya skattesänkningar på 15 000 miljoner kronor. Är moderater så fruktansvärt egoistiska? För jag inbillar mig att de räknade kronor i den egna plånboken innan de jublade!


Jag undrar vad alla fattigpensionärer tycker om detta. Dessa skattesänkningar innebär möjligtvis en dosa snus varannan månad för denna grupp. Så de jublas nog inte så mycket i stugorna på landsbygden över statsministerns Almedalstal. Bensinskatten ger enorma intäkter till staten just nu och ännu mer kommer det att bli nästa månad och ännu mer månaden därpå och då är det lätt att sänka lite inkomstskatter för löntagare. Statsministern aansåg att pensionärer skall jobba längre och inte gå i pension


Nej, jag kan inte påstå att jag är imponerad av Fredrik Reinfeldts tal utan det var nog ett ganska förutsägbart budskap utan poänger och nyheter.


Han berörde för övrigt inte sverigedemokraterna med ett enda ord i sitt tal. Men med tanke på DN-debatt artikeln under gårdagen förväntade jag mig inget om sd av statsministern, det hade ju varit att följa Mona Sahlins krav i DN och det hade varit som ett nederlag för Fredrik Reinfeldt.


De gamla moderaterna har nog väldigt svårt att känna igen sig idag och ikväll. Många gamla hjärtefrågor för den äldre stammen moderater nämndes överhuvudtaget inte.

Ett sånt ämne var försvaret som Fredrik Reinfeldt tydligen vill lägga ner helt och hållet. Någon annan slutsats går knappast att dra med tanke på att en "tomhylsa numer är försvarsminister.

Sten "tomhylsan" Tolgfors.                       Foto Thoralf Alfsson


Han blundar uppenbarligen för de flesta försvarsfrågor. På Gotland finns idag ca 20 militärer totalt som bland annat skall serva de få JAS-plan som landar. Dessa militärer är även de på väg bort från ön. Det är bara för ryssen att stiga i land så är det "klart", precis som man gjorde 1808. Läs mitt tidigare inlägg "När ryssen tog Gotland"



I dagens Expressen finns en ledare som spekulerar i olika scenarier om sd skulle komma in riksdagen med tanke på Mona Sahlin och Maria Wetterstrands debatt artikel i DN.


"Sahlin, Wetterstrand och Eriksson låter antyda att alliansen leker med tanken att ta in sverigedemokraterna i regeringen 2010. Hatten av för "Hans Excellens, minister Jimmie Åkesson!", alltså?"


Varför inte som migrationsminister?


"Ett annat alternativ är att skapa en bred, blocköverskridande regering. Mest radikalt vore det om både s och m ingick"


Ett samarbete mellan socialdemokrater och moderater finns redan i ett flertal kommuner. I Kalmar har förvisso vänsterblocket en klar majoritet men moderaterna jamsar med och det saknas en verklig opposition.

Frågan är om ett samarbete mellan s och m på riksplanet är möjligt? Ungdomsförbunden har tydligen redan börjat vänja sig vid den tanken.



MUF + SSU = SANT                                  Foto Thoralf Alfsson

Niklas Wykman (muf) och Jytte Guteland (ssu).

På SvD:s ledarsida har man tydligen under denna vecka vaknat upp ur sin sömn och förstått att vi Sverigedemokrater inte är några idioter och att debatten inte kommer bli så lätt. Nästa offer för dessa missbedömningar kommer sannolikt bli Göran Hägglund (kd) om han nu vågar ta debatten med Jimmie Åkesson men Göran Hägglund har knappast något val efter hans falska och rent av lögnaktiga påståenden i Almedalen. Jimmie Åkesson kan kanske bjuda på pizza/kabab och Coke så faller även det argumentet platt till marken.


En journalist på SvD ursäktar sig också på ledarsidan för att hon pratat med två sverigedemokrater. Jag vill istället gratulera henne till att ha levt upp till sitt yrke för en gångs skull och det behöver hon inte be om ursäkt för, det bör alla andra journalister som anklagar henne göra.


Om ni läst mitt inlägg från i tisdags vet ni att jag fick en liten pratstund med Anders Lindqvist från SVT och han vände definitivt inte ryggen när jag berättade att jag var sverigedemokrat från Kalmar utan ställde istället en del frågor om Fanerdun (Kinaprojektet) och lite annat. Det kanske är dags för en ursäkt och avbön i SVT nu av Andera Lindqvist.
Det kanske finns en möjlighet att bikta sig för denna stora synd!

SvD


Kommentarer
Postat av: Skånepåg

Beträffande journalisten på Svd så tycker i alla fall jag, att det inte är så trevligt att läsa: "Det politiska etablissemanget må känna ett hot från den OREDA som Sd kan ställa till med vid ett eventuellt – och högst OVÄLKOMMET – riksdagsinträde."



OREDA

OVÄLKOMMET



Dessa påståenden gillar jag definitivt inte!

2008-07-12 @ 00:40:51
Postat av: Tobias Lindgren

Fina bilder, Thoralf. Bra gjort. Intressant att du fick prata med SVT-reportern.

2008-07-12 @ 02:07:13
Postat av: BAW

Bra Thoralf, fortsätt att spana i Almedalen med omgivningar, desto mer som framkommer om det politiskt korrekta patrasket desto bättre.

2008-07-12 @ 11:29:38
Postat av: Kompis_en

Jag hajade till lite när jag såg bilden på Niklas Wykman - visst ser han ut som en rysk militär i sin blåvit randiga tröja(permis kläder?) och rakade skalle.

Eller är jag helt fel ute nu?

2008-07-12 @ 11:57:00
Postat av: Tobias Lindgren

Jo, det har du helt rätt i, Kompis_en.

2008-07-12 @ 14:29:46
Postat av: heimdal

2008-07-12 @ 15:44:10
Postat av: heimdal

wykman ser ut att ha tappat större delen av hjärncellerna också.

2008-07-12 @ 15:45:02
Postat av: heimdal

wykman ser ut att ha tappat större delen av hjärncellerna också.

2008-07-12 @ 15:45:53
Postat av: Skånepåg

En kommentar beträffande Wykman som gör att man blir konfunderad och undrar om han har alla hästar i hagen?



Muf hade släpat muffaren Bondinbella, som är Sveriges mest besökta blogg alla katergorier, till Visby under veckan som gått. Då han intervjuades i något videoinslag beträffande henne, så menade han att vad som står i hennes Blogg är att jämföra med att Astrid Lindgren var samma sak som Emil.



Hennes Blogg består ju dag ut och dag in av vad denna 17-åriga tjej håller på med tillsammans med sin pojkvän, vänner och ett minst sagt ytligt liv. Något som man tydligen inte vill förknippas med.



MUF visar genom sin ordförande att man inte har tillstymmelse till koll på verkligheten, alternativt blåljuger utan att blinka, och visar på nytt att man har ingen som helst trovärdighet i vad man än säger!

2008-07-12 @ 16:05:59
Postat av: Tore

Ja nog ser han ut som en rysk "soldat", denne Wykman och moderate femtekolonnare. Inte ett dugg

svenskt, varken i utseende eller tal.

Bäva alla "äldre" moderater, när "fienden" rör sig inom knutarna!...

2008-07-12 @ 16:21:01
Postat av: Anonym

Mogenheten hos bloggarna här är underbar. Om ni är representanter för SD, så skäms jag.



2008-07-12 @ 17:10:51
Postat av: D Puddingfjäll

Vilken rädsla för sd:s popularitet. I DN jämförs sd till och med med kommunisterna. Tala om makalös smutskastning. För sd har sannerligen aldrig varit finansierade av den sovjetiska underrättelsetjänsten - till skillnad från vänsterpartiet, kanske man ska tillägga - för vänsterpartiet har varit finansierat av den sovjetiska underrättelsetjänsten sedan 1918. I gengäld har vänsterpartiet påtagit sig en absolut lydnadsplikt gentemot herrarna i Kreml.

Nu, när de ryska arkiven är öppna är det bara att läsa. Själv är jag inte förvånad över att lydnadsplikten för de kommunistiska underpartierna till och med kunde innefatta spioneri och omstörtande verksamhet mot det egna landet , t ex väpnad terrorverksamhet.

För sin lydiga verksamhet fick vänsterpartiet sina trettio silverrubel. Pengarna bara strömmade in och till och med vänsterpartiets stenhus i centrala Stockholm är en gåva från den sovjetiska underrättelsetjänsten. När de ryska arbetarna och bönderna och deras barn svalt ihjäl i miljontal exporterades spannmål. Pengarna gick till att finansiera de utländska kommunistpartierna och till upprustning. Kan man komma närmare innebörden av ordet utsugning än så?

När de svenska kommunisterna levde lyxliv i Moskva så svalt de ryska arbetarna ihjäl.

DN-kultur är för övrigt fortfarande ett pålitlig kommunistiskt fäste. Här har kommunisterna fri tillgång till media, medan demokratins och fosterlandets försvarare får nöja sig med verbala spottloskor, givetvis utan någon rätt till genmäle.



Det är så DN alltid har arbetat. Det nya är att även moderaterna nu sjunger med i denna uslingarnas international.

2008-07-12 @ 17:45:53
Postat av: Skånepåg

> Anonym



"Mogenheten hos bloggarna här är underbar. Om ni är representanter för SD, så skäms jag."



För att jag t.ex. påpekar hur muffarna fösökte få billiga poäng, men samtidigt förnekar självklara fakta?



Du tycks själv vara ganska omogen genom ditt påstående och kanske rent av en muffare, som liksom Wykman inte heller klarar av att hantera fakta!

2008-07-12 @ 18:27:52
Postat av: Anonym

Skånepåg

Nej jag är långt ifrån Muffare. Jag är Sverigedemokrat. Därför jag skäms över den många gånger låga nivån här.

Inte inte undra på att ingen tar oss på allvar, då ni beter er som ett gäng gamla skvallerkärringar.

2008-07-13 @ 00:43:56
Postat av: Skånepåg

> Den anonyme



"Därför jag skäms över den många gånger låga nivån här."



Man "tvingas" ibland att bemöta helt löjliga argument som framförs här i kommentatorsfältet av personer som inte vill debattera utan enbart sabotera. Dessa sabotörer håller stundtals en så låg nivå att det är bedrövligt. Då kan man inte lägga sig på en nivå som är ovanför deras begreppsnivå om man svarar. Detta är en nackdel med en öppen och inte modererad blogg.



Om det är någon som skall skämmas så är det väl en viss partiledare, som vid sitt anförande nyligen i Almedalen framförde synpunkter som hade en så låg nivå att det var pinsamt.

T.ex:

- Vad är det som är brunt och klättrar i träd.

- Man kom til möten i Sd med naziuniformer.



Ge gärna ett exempel på någon kommenter som du tycker håller en låg nivå av oss som sympatiserer med Sd, så vi får en uppfattning om vad du avser? Kom även gärna själv framöver med konstruktiva kommentarer i stället för att enbart framföra synpunkter på andra, så kanske du själv bidrar till att höja nivån på bloggen!



P.S. Hitta gärna på ett namn. Att det finns flera olika anonyma, innebär att det kan bli förväxlingar som gör att nivån i bloggen påverkas negativt.

2008-07-13 @ 09:55:16
Postat av: Söder

Varför ens bemöta någon som kommer med så svepande anklagelser. Som skånepåg sa. Spotta ut snuset och kom med konstruktiv kritik.

2008-07-13 @ 10:24:43
Postat av: Anonym



Skånepåg:



och den konstruktiva kritiken från er här, som kallar folk både det ena och andra? Skärp er. ska vi nånsin bli bemöta på ett värdigt och respektfullt sätt. Så kanske det är läge att sluta smutskasta människor med glåpord osv. Ja jag vet att ni här anser att ni ALDRIG gör fel. Det är alltid andra som är idioter och förstör. Men snälla ni. Titta igenom vad ni skrivit till folk under tiden denna bloggen varit upp. Ni mötermer eller mindre alltid med ett anfall.

Ni ser inte er egna beteende, vilket är synd. Ni är snabba på att kasta skit åt andra här.

Är detta kritik? JA, det konstruktiva.....Mogna lite. Det går att ha en dialog med andra "ideolgier" utan att behandla dom som idioter. Jag har aldrig haft några problem med varken höger, eller vänstermänniskor. Men det kan väl också bero på att jag inte väljer att se dom via fördomar osv. Vilket nästan alla här gör. Återigen, rannsaka er själva, se vad det är ni skriver till människor här.



Vill vi komma nånstans, få väljare att ta oss på allvar, då kanske ni skulle ta och stiga ur sandlådan.





2008-07-13 @ 14:46:41
Postat av: Skånepåg

> Anonym



Ditt sätt att skriva förefaller synnerligen bekant. Samma intetsägande svepande generaliseringar som upprepas på nytt.



Do not feed the troll!

2008-07-13 @ 16:16:53
Postat av: Skånepåg

> Söder



"Varför ens bemöta någon som kommer med så svepande anklagelser."



Så rätt så rätt. Varje välgärning får som bekant sitt straff. Men trollet kunde inte hålla sig till slut, utan triggades igång och resulatet blev som jag hade förväntat mig. D.v.s. på nytt avslöjad!

2008-07-13 @ 16:59:31
Postat av: Anonym

Skånepåg och andra







För att vara försvarare av landet Sverige, så må jag säga att ni gör det på ett skrämmande dåligt sätt.



Min tro på Sverige, och mitt politiska engagemang brinner nu starkare än innan. Det är såna som er, som måste ut ur partiet, för att vi ska få en möjlighet att växa, och bli accepterade av den större skaran.

Kommer snart med min blogg. Kommer ge er länken här. Så ni får se vem jag är, och vad jag gör inom SD.

2008-07-13 @ 17:10:36
Postat av: Sessan

Gud vad spännande!

2008-07-13 @ 17:32:50
Postat av: Kalle

"Min tro på Sverige, och mitt politiska engagemang brinner nu starkare än innan. Det är såna som er, som måste ut ur partiet, för att vi ska få en möjlighet att växa, och bli accepterade av den större skaran."

skriver den anonyme som snart lovar att bekänna färg.



Vill du att SD skall gå mot mitten som alla andra partier. kan ju trösta dig med att där är det fullsatt redan av de PK-riktiga partierna.



Se bara på SD-kuriren som verkar ha dött i sotdöden. Ytterst sällan det finns något nytt där.



RadioSD som bara koncenterar sig på Stockholmsområdet. Där finns det en potential att nå ut över hela landet via webben.



Här på Thoralfs blogg händer det mycket. Här är det fart och fläkt. Bra jobbat Thoralf. Han visar verkligen på det komunala myglet.



Du anonyme. Vad är du för demokrat egentligen???

Vilja utsluta folk ur partiet. Det är folket som GÖR partiet. Glöm inte det.



2008-07-13 @ 17:55:41
Postat av: Tore

Först är "han" anonym! Dessutom påstår "han" att

"han" tillhör Sverigedemokraterna. Vi som tillhör

partiet, har aldrig visat någon anonymitet mot våra

systrar och bröder.

Dessa uttalande som nu kommer, är ett uttryck för missnöje med "den ryske soldatens intrång", där skulden numera tydligen skall läggas på Sverigedemokraterna. Vad gör inte "den enfaldige",

när hans parti angrips, och "han" (se ovan) har

svårt att sova numera om nätterna...



Kan det bli bättre än så här, mina vänner i SD...

2008-07-13 @ 20:01:59
Postat av: Anonym

Kalle

Utesluta någon har jag aldrig sagt. Men om ni inte själva kan se problemen med hur ni väljer att möta läsare här, eller ens vill anstränga er för att se problematiken, så blir jag, och andra oroliga. Det handlar inte om att vara PK, eller ens rövslickare. Människor ska bemötas med respekt, annars så kommer vi aldrig att få en vettig dialog. Eller att tas på allvar av den större väljarkåren.



Se bara här hur ni väljer att bemöta den kritik jag har. Det är oroande att ni väljer att stöta bort den. Jag nämner inget om att utesluta eller något likande. Ändå drar ni de sjukaste slutsatser.

Eller det kanske är som så att vi vill at SD ska bestå av människor som istället för att föra en dialog, istället vill smutskasta och rasera förtroendet?



Allt jag egentligen sagt är att ni bör tänka efter på hur ni uttrycker er.

2008-07-13 @ 21:26:16
Postat av: Truckdriver

> Anonymous



Förklara skillnaden?



- "Det är såna som er, som måste ut ur partiet, för att vi ska få en möjlighet att växa, och bli accepterade av den större skaran."



- "Jag nämner inget om att utesluta eller något likande."

2008-07-13 @ 21:59:47
Postat av: D Puddingfjäll

Om nu anonym har en egen B-logg, varför skriver han då inte där? Och om denna B-logg är så dålig, varför är den så högt rankad på bloggtoppen? Kan det vara så att anonym är avundsjuk?

2008-07-13 @ 23:19:56
Postat av: Anonym

Att denna bloggen skulle vara dålig har aldrig kommit ur mig. Detta är något du själv hittar på nu, genom att helt feltolka allt jag skrivit.





Truckdriver

Nej jag nämner inget om att tvinga ur folk ur SD. Sånt sköts på automatik. Och spela nu inte dum. Du är väl medveten om vad jag menar.

2008-07-14 @ 00:58:52
Postat av: Truckdriver

> Anonyomous



"Truckdriver

Nej jag nämner inget om att tvinga ur folk ur SD. Sånt sköts på automatik. Och spela nu inte dum. Du är väl medveten om vad jag menar."



Jo jag vet mycket väl vad det är för trams du håller på med, dina avsikter och vad du egentligen menar med detta!

2008-07-14 @ 09:15:22
Postat av: Kalle

"Kommer snart med min blogg. Kommer ge er länken här. Så ni får se vem jag är, och vad jag gör inom SD". Skriver den anonyma 2008-07-13 @ 17:10:36



Håller med Sessan om att det skall bli spännande. Spännande skall det också bli vad du gör inom SD och vad du skriver i din blogg.



Upp till bevis nu. Väntar med spänning men jag tror inte på något svar mer än blablabla.



Nu har du haft tillräckligt många möjligheter att svara samt bevisa din påståenden!!!





2008-07-14 @ 11:14:39
Postat av: Anonym

Vm i pajkastning? att folk ska behöva hävda sig hela tiden

2008-07-15 @ 00:35:51
Postat av: Kalle

> Anonyme



Vi väntar fortfarande med spänning på din blogg och vad du gör inom SD mer än att vara ett webtroll.

2008-07-15 @ 00:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0