ARABVÄRLDENS HYCKLANDE LEDARE

Idag har så gått som alla medier rapporterat om att Israel stoppat leveranserna av bränsle till det enda elkraftverket i Gaza. Underförstått är det en direkt kritik av Israel som genom detta skapar stort "lidande" bland befolkningen på Gazaremsan. Att Israel fortfarande exporterar stora mängder el till Gaza är man inte lika snabb med att informera om.

Det viktiga tycks ändå vara att kritisera Israel i svensk media.


Men som jag tidigare har skrivit på min blogg har faktiskt Gaza i gräns mot Egypten så man kan mycket väl importera olja den vägen om nu inte Egypten stängt gränsen till Gaza.


Det som är än märkligare är att enligt uppgifter i bland annat Dagens Nyheter är det EU-kommissionen som bekostar detta bränsle till Gaza.

I mina ögon framstår detta som fullständigt absurt!


Hela arabvärlden med sina enorma oljetillgångar och oljeproduktion och sina enorma inkomster för sin olja kan inte förse ett elkraftverk på Gazaremsan med bränsle.

Detta gör istället Israel trots att raketerna ständigt regnar ner över Israel, avfyrade från Gazaremsan.

Till på köpet exporterar man ca 50 % av Gazaremsan elbehov från elkraftverk i Israel.
Ovan på detta så är det EU, med andra ord du och jag som betalar för bränslet till detta elkraftverk.


Ändå kritiseras Israel och västvärlden, hur inne h..... fungerar och tänker journalisterna i svensk media.

  

Nog är det vänstervridet så det förslår.

  

Faktum är ju att det är arabvärldens ledare som skulle kritiseras i media. Men dessa ledare vältrar sig i lyx och överflöd i sina egna palats och skiter fullständigt i palestinierna på Gazaremsan. De fungerar bra som gisslan så att opinionen mot Israel kan hållas vid liv och Hamas är deras förlängda arm som håller hatet vid liv.

Och den svenska journalistkåren leker givetvis följa John som vanligt och straffar den som inte följer spelets regler.
Var är kritiken mot Egypten och övriga arabvärlden i media?
Vilket hyckleri som råder i svensk media media.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Nu ska jag sluta läsa den här bloggen. Den är egentligen underbar men det börjar bli för mycket tjat om Israel. Om Sd är ett intresseparti för svenskar borde det också fokusera sin breddning på utrikesområdet med frågor som ligger närmare Sverige, t ex Rysslands östersjöpolitik. Det är Sverige som behöver ett sådant intresseparti, inte Israel.

2008-11-11 @ 20:15:55
Postat av: Camilla

Hej på dig Thoralf!

Jag är ingen Israelhatare, men jag håller med föregående (Fredrik).



Sluta tjafsa om de där två kålsuparna och ägna dig åt våra problem istället.

Ett råd bara.

Du gör som du vill och jag kommer inte att sluta läsa din blogg, naturligtvis.

2008-11-11 @ 20:22:41
Postat av: Ruskprick

Lite handlar det väl även om massmedias sätt att vinkla i största allmänhet. Hur läsarna förs bakom ljuset i demokratin Sverige av förljugna journalister. Den här gången råkade artiklarna handla om Israel och gazaremsan nästa gång om hur gulligt islam sprider ut sig i Sverige och vilken otroligt lyft det är för Sveriges välfärd.

2008-11-11 @ 20:47:55
Postat av: Kalle

2008-11-11 @ 20:53:15
Postat av: Kalle

Bra Thoralf att du kritiserar den svenska mediavärlden. Bra också att du kommer med ett annat tänkande och belyser den stängda Egyptiska gränsen som det inte syns ett skrivtecken om i svenska politiskt korrekta media.

Att du även påtalar hur dessa rika arabledare vräker sig i lyx och grundligt sviker sina landsmän.



Israel är den enda DEMOKRATIN långtdärborta.

Det är en del som inte gillar det. Speciellt inte demoktratier utan föredrar arabiska diktaturer med ett starkt muslimskt förtryck.



Thoralf, du lyfter hela din blogg till andra dimensioner!!!



Grattis.













2008-11-11 @ 21:06:10
Postat av: Hm

Det är klart att det sticker i ögonen på multikultimaffian att SD är Sveriges mest Israelvänliga parti. Det blir ju då väldigt konstigt med nazistanklagelser och liknande smutskastningar som mediavänstern och andra ägnar sig åt. Antisemitismen förekommer i många olika grupperingar, sins emellan rätt olika. Man bör dock komma ihåg att inget nazistparti har lyckats i något val i Sverige, trot inte ens de lyckats få 10 000 röster någon gång. Det är bra att du påvisar den ständigt vinklade antiisraeliska propagandan som vi svenskar och andra utsätts för.

2008-11-11 @ 21:20:25
Postat av: D Puddingfjäll

SD-kuriren:

”Socialdemokraterna i Malmö i öppet samarbete med kommunister”

Är det Per-Albins minne man vill skända? (Per-Albin stod fast som en klippa mot kommunister och han vek sig inte ens när vänsterpartiet hade både Hitler och Sovjet bakom ryggen, alltså på den tiden när Sovjet och Nazityskland genom en pakt försökte att gemensamt erövra Nordeuropa.)



Och hur ska alla de polska, finska, estniska och lettiska män och kvinnor känna det när socialdemokraterna, 69 år efter den skändliga pakten mellan Hitler och Stalin, öppet tågar tillsammans med de vänsterpartiet vars medlemmar s var betalda av den sovjetiska spionorganisationen KGB.

2008-11-11 @ 21:37:23
Postat av: Sune

Skriv för fullt om Israel! Då kan inte våra vänsterjournalister sammankoppla nynazister och SD. Gränsen mellan Gazaremsan och Egypten är VÄLDIGT okänd........

2008-11-11 @ 22:22:03
Postat av: Knegarn

Fortsätt att skriva om Israel du! Jag finner det mycket intressant. Dina inlägg ställer samtidigt de svenska galenskaperna till allmän åskådan! Bravo!

2008-11-11 @ 22:23:35
Postat av: salasso

Tror att Thoralf gör rätt som skriver om Israel. Vänsterjournalister i gemen har nämligen ett åsiktspaket som de försöker pracka på medborgarna:

- USA och Israel är dåligt

- Islam och mångkultur är bra



I MÖ kolliderar parlamentarisk demokrati med islam på grund av Israel, därav vänsterns avsky mot landet.

Sedan kan man ju alltid fundera över vad det är i islam som vänstern är så förtjust i men den saken borde kanske hjärnskrynklare reda ut.

2008-11-11 @ 22:44:26
Postat av: Thoralf A

Intressant att läsa era synpunkter som jag givetvis läser och tar till mig.



Jag planerar väldigt få av mina inlägg på bloggen utan de flesta inläggen kommer helt spontant när jag reagerar på något som rapporteras i media.



Just Israel och Mellersta Östern har jag haft lite extra koll på ända sedan jag gjorde 6 månaders FN-tjänst där 1978. Där grundlade jag min syn på islam och muslimska länder. Hade jag inte gjort denna tjänstgöring med de erfarenheter det innebar hade jag troligen inte varit Sverigedemokrat idag.



Jag håller på att digitalisera alla min diabilder från den tiden och jag har tänkt att göra en liten serie med blogginlägg under jul o nyårshelgen om min tid som FN-soldat.



Den som följ min blogg kanske kommer ihåg att jag gjorde en liten serie om Indien under påskhelgen. För den som missade den eller är ny läsare på min blogg kan hitta det första inlägget på länken nedan.

Postat av: Ennif

Till Fredrik och Camilla.

2008-11-12 @ 00:24:51
Postat av: Johan

Suveränt inlägg! Tack.

2008-11-12 @ 00:36:51
Postat av: Ennif

till Fredrik och Camilla.Ni vill inte att massmedia rapporterar vinklat om SD .men det är tydligen OK om det gäller ISRAEL.ni är lika som kommunister och AFA som säger:vi får,och skall, störa demokratiska möten i demokratins anda, men fan tar dom som stör os.ps.Thoralf du är en av dom som är rakrygad

2008-11-12 @ 00:56:04
Postat av: Tore

Det är bra med en rätt beskrivning, om vad som händer i Mellanöstern! Jag har själv påpekat just

arabernas ovilja att stödja sina "vänner" med

bidrag, istället för att vi (SIDA) ger miljonbelopp

till dessa terrorister!

Fortsätt du Thoralf att påminna oss svenskar, vad

som händer och framförallt hur den svenska pk-media

förvränger den faktiska historien.

Nog skall vi plocka bort bidragseländet även till

media! Kanske blir det lugnare så...

2008-11-12 @ 01:07:55
Postat av: Die Dumme Schwede!!!!

Thoralf,



Efter en tids arbete i Saudi har jag mycket svaart att foerstaa "wurmandet" foer den muslimska vaerlden i allmaenhet och i Sverige i synnerhet!

Naagon mer maenniskofientlig religion faar man daa leta efter!!!!

Noejesdetaljen bestaar av, att varje fredag klockan tolv, paa stadens torg, beskaada stympningar, halshuggningar av maen, eller stening av kvinnor! Svenskhumorn doepte snabbt torget till "Nacka-torg" till allmaen glaedje!!!!

Att "Taeby-Zombien" och "Maana Muslim" kan umgaas i dessa kretsar bottnar i en total okunskap om Islams tillaempning i mellersta oestern och i Asien!!!!

Taenk bara paa den vaaldtagna lilla flickan som stenades till doeds av dessa IQ-befriade fanatiker!!!! Dessa fanatiker tas gaerna omhand, som "politiska flyktingar", i "daarhuset Sverige!!!!

Varsaagod och skoelj!!!!



2008-11-12 @ 02:00:08
Postat av: Tobias

Jag är lite kluven. Jag är Israelvän i grund och botten, men jag tycker att båda sidor har rätt. Å ena sidan är detta intressant att skriva om av olika skäl, å andra sidan är det så mycket skit som pågår i Sverige att jag tycker att detta bör komma i första rum.

2008-11-12 @ 02:38:36
Postat av: Thoralf A

En sak är i varje fall säkert och det är att Israel är ett känsligt ämne att ta upp på bloggen men det ger också många besökare.

Igår hade jag över 700 unika besökare på min blogg, enligt bloggtoppen. Vilket är en av de högsta antalet besökare på en dag någonsin.



2008-11-12 @ 06:55:13
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: Roberth Ström

Ni ska veta att ordet palestinier är ett påhitt som myntades i början av 70- talet. Fakta är att det är araber ständigt dessa araber. Palestinier är ett påhitt!

2008-11-12 @ 11:18:36
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Kurtn

Det finns lite politiska perspektiv här också, inte bara arabhat.

Arabländerna kan inte sända in olja eftersom de inte erkänt tingens ordning, alltså att Israel är en judisk stat, inte till för palestinierna.

Så därmed får ju länderna som varit med o skapat Israel betala, det är väl rättvist?

Och Israel blockerar alltså bränsle som betalats av EU!! VArför accepteras det?

Visst vore det bra om multikulturen kunde börja där i regionen, 'charity begins at home' s a s.

2008-11-12 @ 17:00:06
Postat av: Tore

Araberna kan väl för fan ge "terroristerna" valuta

istället för detta tjaffs? Eller hur, Kurtn! Varför

skall svenska skattebetalare betala för deras väl-

stånd, när vi inte ens sköter våra egna?!...

2008-11-12 @ 17:14:28
Postat av: Fredrik

Hehe här är jag igen... men eftersom "Eniff" går på personangrepp (jfr mig med AFA) måste jag ju försvara mig. "det är tydligen OK om det gäller ISRAEL" Var har jag påstått att det är ok att rapportera vinklat om Israel? Jag tycker inte man ska rapportera vinklat alls. Det som är "tydligt" för dig har uppstått i din fantasi. Mitt personangrepp blir därför befogat när jag rekomenderar dig att uppsöka hjälp. Jag tror många söker sig till Sd för att slippa tycka synd om avlägsna folk som de inte vet något annat om än att de inte vill att de flyttar hit. Ord som "antisemitism" konoterar PK-ism; det är ju svenskföraktet som är problemet. Att hylla Israel som ett avståndstagande från nazism är f ö populism i dess puraste form. Man vinner inget på att ha åsikter endast för att vara motvals; vad gör det Sd till? Någon slags "anti-tes parti"? Då är det ju fienderna som sätter agendan! Thoralf: så ditt engagemang är bara personligt och inte i egenskap av partiföreträdare? Jag har (kanske felaktigt) tolkat dig och B Söder som att Sd nu "officiellt" är ett "Israelvänligt" parti. Har det fattats något formellt beslut om det? (frågorna är ärliga, inte retoriska)

2008-11-12 @ 17:40:26
Postat av: Anonym

Tore,

Varför Sverige överhuvudtaget ska betla någon ulandshjälp kan man fråga sig.

Jag tyckte bara at eftersom de västliga segrarmakterna efter WW2 skapade Israel är det bara rätt att de får vara med o betala eländet.

Men jag förstår Thoralf här, han har nog med motståndare o fiender redan.

2008-11-12 @ 18:39:55
Postat av: Knutte

TAck Toralf för inlägget. Vi håller på att få en armada av "arabkramare" i media och bland politiker.

Visst begås övergrepp från båda sidor, men vilka är det som konsekvent dödar civilbefolkningen jo självmordsbombarna som inte är israeliter.

Tänk om arabvärlden kunde komma överens om att erkänna ISraels rätt till existens. Lägga oljepengar på att hjälpa palestinierna.

Då kanske det kunde se annorlunda ut. Men märk väl det är inte gott om demokratier i arabvärlden. Kvinnors rättighter. likväl som yttrandefrihet är en bristvara.

2008-11-12 @ 19:15:05
Postat av: Ennif

Bäste Fredrik.Du vill att jag skall söka hjälp pga. min fantasi.Det jag skrev till dig var pga. att jag läste "mellan raderna".När jag läser ditt svar på mitt inlägg,så är jag helt övertygat att jag har tolkat dig rätt.Jag ber ursäkta att jag jämförde dig med AFA. Kommunisterna hade du inget emot.Ps. besvära dig inte att svara på min inlägg för jag kommer inte att svara dig. För JAG kan hålla vad jag lovar

2008-11-12 @ 23:13:19
Postat av: Peter

@Thoralf "Faktum är ju att det är arabvärldens ledare som skulle kritiseras i media. Men dessa ledare vältrar sig i lyx och överflöd..."



För övrigt är ju Israel som det sägs "kanariefågeln i gruvan" och om det multikulturella livet som finns i mellanöstern inte fungerar där, så kan åtminstone jag bara bli övertygad om att det skall fungera här, om jag får en miljon eller tre.



Jag tycker därför att det är väldigt intressant att du tar upp medias snedvridna rapportering, den gäller ju som bekant inte bara Israel, utan även Sverigedemokraterna, "flyktingfrågan" o.s.v.



Detta visar ju att dagens media har tappat all sans och balans, de förstår inte ens sin demokratiska roll som objektiva förmedlare av för medborgarna väsentliga nyheter längre!



Detta borde ju varje tänkande medborgare reagera på! För idag är det väldigt lätt att "se igenom" de propaganda nyheter som sprids med både licens och skattepengar, genom ett musklick eller två.



Så min uppmaning är därför: Läs på, tänk efter och rösta, för det är det enda skyddet demokratin har; Sina egna tänkande medborgare.

2008-11-12 @ 23:48:52
Postat av: Tore

Du okände! Sverige var neutral under WW2, som du

vet! Att bidra med ekonomi för terrorverksamhet, är

väl inte ett demokratiskt lands skyldighet, ej heller Sveriges skyldighet. Att som

"hjälp till självhjälp" som pågår i vissa demokra-

tiska afrikanska länder, kan vara befogat, om det

då finns en kontrollverksamhet. Icke annars!

Idag ges bidrag till diktaturer, som helt strider

mot sunt förnuft. Jag har tidigare också påpekat,

att SIDA bör läggas ned!...



2008-11-13 @ 01:06:57
Postat av: Anonym

Tore,

Att bidra till elförsörjningen är inte per automatik till terrorverksamhet, även om en del terrorister gör det i lampans sken.

Och den hjälp till självhjälp som har presterats har nog till 99% varit verkningslö eller på sikt förvärrat situationen i de drabbade länderna.

(Fler svältande i nästa generation)

Jag är ingen förespråkare av mångkultur, muslimsk monokultur eller massinvandring till Sverige.

Men jag ser heller ingen mening med att agera besserwisser o världsförbättrare när det gäller Israel, MÖ, eller annorstädes.

2008-11-13 @ 05:07:27
Postat av: Johan

Tack för en bra och viktig blogg, Thoralf.

Att kalla palestinska terrorister och Israel för "kålsupare" är vansinnigt.



Den islamiska och arabiska jihaden mot Israel går inte att jämföra med Israels försök till fredsförhandlingar med Mahmoud Abbas.

2008-11-13 @ 14:57:40
Postat av: Tore

Du anonym!

Frågan är väl, varför vi svenskar skall bidra till

"Gaza:s" eller "Västbankens" försörjning. Tycker du fortfarande att Sverige bär skuld till den uppkomna situationen, genom Israels självständig- het 1948?

Tycker du det är relevant att stödja arabisk krigs-

konst, då med "sex-dagars" kriget 1967, eller Oktober-kriget 1973" med målsättningen, att köra ut

Israel i havet. Jag påminner dig om, att Israel är

den enda demokratiska staten i regionen! Är det därför du är negativ till demokratiska beslut, då

jag påpekat, att hjälp-till-självhjälp endast skall

ges till demokratiska stater, som verkligen behöver

hjälp. Jag påminner dig om, att Hamas (Gaza) är stämplade som terrorister av både FN och EU. Dessutom är Hizbollah i närområdet (Libanon)detsamma! Trots detta skänks enorma summor till dessa!. Även från Sverige!. Att bidra till elförsörjning är att avlasta annan verksamhet, eko-

nomiskt...

2008-11-13 @ 20:17:44
Postat av: Anonym

Tore,

Eftersom du nu tycks höja demokratin till skyarna.

Biståndet till Gaza, Hamas m fl kommer faktiskt från demokratiska länder och sker helt öppet.

Och vi får enligt lagen tycka vad vi vill om det.

Och det gör vi.

Om Palestinierna fick rösta om Israel så skulle de nog tämligen enhälligt rösta för att få tillbaka sina landområden. Troligtvis skulle de t o m nöja sig med Västbanken o halva Jerusalem.

Men iofs, om Araberna förökar sig fritt i Israel och får bibehålla sin rösträtt så löser sig problemet s a s av sig själv.

Om inte Israel deporterar alla oliktänkande förstås.



Betr Israel o demokrati så skulle med samma praktiserade demokrati alla länder i MÖ, inkl Egypten o Algeriet i fria val göra sig av med sina nuvarande ledare och dras åt ett än mer fundamentalistiskt håll.



Nu tycker jag inte att Israel har med Sveriges sak att göra, annat än att det nog är roten till allt elände i MÖ och därmed kan man nog säga att folkvandringen till Europa till stor del är en konsekvens av detta.

För att inte tala om div terrorism.



Personligen tycker jag inte Israel som statsbildning för judar har någon som helst internationell betydelse, judarna har alltid varit ett nomadfolk och levt utspridda överallt i världen. Och om man betänker att de knappast kommer att utsättas för en förföljelse i stil med sådana som förekommit regelbundet under historiens gång, så undrar jag varför de skall anses vara berättigade till landområde där det redan bodde folk. Araberna t ex har med samma resonemang mycket större rätt till sörsta delen av Spanien.

2008-11-14 @ 16:59:12
Postat av: Ralph Haglund

Gled in här...... Några kommentarer:



Blanda inte ihop den vansinniga Kadimaregeringen med "Israel". Till och med en stor del av arabvärlden, businessfolk och alla vanliga icke-terrorister hoppas att Netanyahu nu ska få ordning på eländet, öka stabiliteten och ekonomin i området, se vad de säger på http://www.albawaba.com/en/news/234587



Vansinnet om Gaza ljuger svenska media helt enkelt om. Gaza hade just en uppvisning för journalister hur bra de har det, tack vara smuggeltunnlarna. Där tar de in mer olja än Israel skickar i bästa fall! Läs flera artiklar på min blogg http://israelisverige.no-ip.info/blog



Vad jag tycker om SD säger jag inte - men fortsätter alla andra partier att vara enbart politiskt korrekta, inte korrekta så..... Bildt kör vidare med samma antisemitiska politik som förra regeringen.



Om araber - uppriktigt sagt finns där en hel del positiva saker som heller inte nämns i Sverige. Normala araber på Västbanken handlar mycket Made in Israel utan hämningar. Israel köper massor av oliver och olja från palestinierna, även om ISM försöker störa samarbetet. Jordanien och Israel samarbetar om vattnet. Israel har i alla tider hjälpt u-länder med jordbruk, nästan alla Israels officiella fiender har haft studenter på Israels jordbruksskolor. Hade Abbas stoppat hatpropagandan mot Israel/judar som han har lovat (den har intensifierat sedan Annapolis) och slängt PLO:s stadgar (som inte tillåter existensen av Israel), som han fortfarande lever efter, kunde palestinierna börja må jättebra. Före första intifadan hade de bland världens snabbast ökande ekonomi, 7%, före den andra var den uppe på 6% igen......



De kan om man hjälper dem på rätt sätt, men är den nån som har påvisat hur välmående dessa palestinier har blivit efter det att Abbas fick 50 MILJARDER spänn i Paris förra december?????



Suck. Läs min blogg - jag försöker ta fram fakta, allt detta som svenska media försöker gömma.

2008-11-16 @ 02:36:25
URL: http://israelisverige.no-ip.info/blog
Postat av: Tore

Normalt brukar jag inte "pennfäktas" med anonyma!

Att en "demokrati" skall styra ett land, är väl

självfallet. Men om terrorister (Hamas) köper sig

röster, så blir även folket terrorister. Då är inte

detta en demokrati, utan en anarki, alltså en samhällsupplösning! Du nämner valen i Israel. Mig

veterlig så finns arabiska partier i denna parla-

mentariska demokrati. Folkvalda sådana. Dock är israeler "fortfarande" i majoritet, och därmed ett demokratiskt styre, det enda i denna region.

Att du nämner "palestinier" är en felaktig be-

nämning! De är araber, och de som lever i Israel,

är "druzer, kristna och muslimer", och inget annat

Dessutom kan du läsa mer på ovanstående och få de oklarheter som besvärar dig...

2008-11-18 @ 21:13:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0