S-NÄMNDEMAN FÄLLS VID KALMAR TINGSRÄTT

70599-222

Det blev endast fällande dom för hot mot tjänsteman för den 22-årige socialdemokratiske nämndemannen Mahmoud Haidar i Kalmar. Straffet blev 50 dagsböter a 50 kronor.
Åtalet angående misshandel ogillas av tingsrätten, däremot fälls Mahmoud Haidars kamrat Shefqet Sejdiu för misshandeln och döms till 3 månaders fängelse.

När jag läst igenom domen återkommer jag med mer kommentarer.

Barometern nämner givetvis inget om nämndemannens invandrarbakgrund och mycket låga ålder. Läs artikeln i Barometern.


Socialdemokratiska tidningen Östran har fortfarande inte skrivit en rad om detta  i sin nätupplaga.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trots blodfläckar på Mahmoud Haidars kläder från den misshandlade och flera vittnesmål om att Mahmoud Haidar brottat ner den misshandlade och att sedan hans kamrat Shefqet sparkat den misshandlade i huvudet 3-4 gånger när den misshandlade låg på marken frias Mahmoud Haidar från åtalet om misshandel. Att Mahmoud Haidar detagit i bråket råder det ingen tvekan om när jag läser domen. I Tingsrättens bedömning skriver man följande.


"Besvärande för Mahmoud Haidar är att blod från N.N påträffats på dennes kläder. I målet har emellertid från flera håll lämnats uppgifter om att Mahmoud Haidar och N.N brottats med varandra. Blodfläckarna kan ha hamnat på Mahmoud Haidars kläder vid en sådan närkontakt".


Med andra ord måste den misshandlade redan i detta läge varit så misshandlad att blodvite uppstått innan sparkarna från Shefqet kom mot hans huvud.



Mahmoud Haidar fälldes dock för hot mot tjänsteman och dömdes till 50 dagsböter a 50 kronor.

I domen kan man läsa följande om bråkets utveckling på restaurang Krögers.


"Mahmoud Haidars sällskap var mycket högljutt. Ljudstyrkan ökade. Mahmoud Haidar uttalade också kränkande saker om kvinnor och förde en högljudd diskussion om olika brottmål. När sällskapet blev för högljutt gick N.N (kvinnlig vakt) fram till dem och bad dem dämpa sig. Mahmoud Haidar talade då om att han var nämndeman och sa att N.N inte hade någon rätt att bestämma deras ljudnivå."


Efter upprepade glaskrossningar vid bordet avvisades Mahmoud Haidar och dennes sällskap. Under avvisningen och efter skrek Mahmoud Haidar att "han skulle rövknulla L.L (manlig vakt)". Att han visste var L.L bodde. När de både vakterna försökte prata med Mahmoud Haidar förklarade han emellertid "att hon kunde ta sin kukförlängare och dra." Mahmoud Haidar gick därefter fram till en kamrat och sa med ögonkontakt med L.L att "vi plockar honom sedan". Detta uttalande upprepade han tre gånger.


Det märkliga i Kalmar Tingsrätts dom är att det inte omnämns med ett enda ord att Mahmoud Haidar tidigare gjort sig skyldig till misshandel (2004). Han dömdes då till vård inom socialtjänsten.

Normalt brukar alltid tidigare belastning i brottsregistret påverka nya påföljder men det gäller tydligen inte socialdemokratiska nämndemän.


Kalmar Tingsrätt avslutar domen med följande märkliga formulering som jag uppfattar som någon slags samvetsformulering för att rätten endast  dömt ut böter. Jag har aldrig sett något liknande i tidigare domar.


"Vad Mahmoud Haidar gjort sig skyldig till kan sonas med böter"

  

En fråga som jag ställer mig är givetvis vilken parttillhörighet hade nämndemännen vid denna rättegång. De tre nämndemännen var.

Sven-Inge Karlsson

Ingrid Larsson

Christina Chavez


Jag har mailat Kalmar Tingsrätt för att få svar på frågan men om det finns någon bland mina läsare som känner till detta är det bara att skriva i kommentarerna.


Den som är intresserad av mer fakta om denne socialdemokratiske nämndeman kan läsa mitt inlägg från oktober då åtalet väcktes. Det finns lite mer fakta om personen i detta inlägg.

Kommentarer
Postat av: AWSvensson

Sosse och invandrare, hur skall man hantera det i Barometern. Om det varit en Sverigedemokrat så hade löpsedlarna varit svarta av krigsrubriker.

2008-02-13 @ 15:04:07
Postat av: Skånepåg

Mycket intressant från AxessTV.

http://beskt.blogspot.com/2008/02/lilla-saltsjbadsavtalet-p-youtube.html

Postat av: vmm

Varför är hans invandrarbakgrund relevant att ta upp när du skriver om det här fallet?

2008-02-13 @ 19:50:21
URL: http://vitmedelaldersman.blogg.se
Postat av: Thoralf A

vmm, det finns flera aspekter på din fråga.
Socialdemokraternas krav på att inkvotera nämndemän vid 2006 års nominering är en anledning till detta. Vi sverigedemokrater blir ständigt påhoppade om någon medlem begår något brott, då tvekar inte media att namnge personen ifråga.
I det här fallet räcker det med att namnge personen, så förstår alla att det är en person med invandrarbakgrund.

Titta på skånepågs länk ovan så får du ännu ett svar till varför jag namnger. Media ägnar ju sig åt locket på när invandrare pågår brott.

2008-02-13 @ 21:51:03
Postat av: Robbe

http://www.val.se/val/val2006/slutlig/xml/protokoll_0883K.pdf

gå in på edit och välj find eller tryck control F så att du kan söka på dokumentet, skriv in namnen där, lättare med bara efternamnet, sen är det bara att klicka sig fram

2008-02-13 @ 21:56:51
Postat av: Tore

Skulle förvåna mig mycket, om inte åklagaren kommer
att pröva målet i högre instans!...

2008-02-14 @ 00:33:32
Postat av: Thoralf A

Tore, jag har redan ställt frågan till aktuell åklagare. Men jag befarar att åklagaren Johan Henningsson är nöjd med utgången och inte vill att en nämndeman döms för misshandel.
Det som förvånar mig mest är att den tidigare domen för misshandel inte omnämns i den nya domen, vilket borde vara snudd på tjänstefel från aktuell rådman.

2008-02-14 @ 08:25:32
Postat av: Skånepåg

Från SVT.

Kulturberikning i Danmark!

SVT använder beteckningen vandaler för dessa kriminella invandrare.

"Runt om i Köpenhamn satte vandaler på onsdagskvällen bilar och sopbehållare i brand. Det var fjärde kvällen i rad som det var oroligt och den här kvällen spred sig attackerna från Nörrebro till en rad andra stadsdelar.

Tillvägagångssättet var detsamma över hela Köpenhamn. Små grupper tände eld och försvann sedan snabbt, ofta innan polisen hann fram. Totalt 17 personer greps dock i samband oroligheterna.

Även i Århus på Jylland rapporterades om ungdomsbråk på onsdagskvällen. En stadsbuss möttes av stenkastning och fick poliseskort för att komma vidare.

I Kalundborg kastade ungdomar sten mot brandkåren då den skulle släcka en brand i en container. Brandmännen drog sig tillbaka och ville inte återvända för att släcka ytterligare tre bränder i samma kvarter.

-De bränderna fick lov att brinna ut av sig själva, sade polisens vakthavande befäl Lars Mogensen.

Ett bostadshus och flera lägenheter fick evakueras på Txmrergade sedan en brand i en sopcontainer riskerade att sprida sig till huset. Branden kunde snabbt släckas och de boende återvände hem."

2008-02-14 @ 09:21:39
Postat av: Skånepåg

Du driver Dansk Fokeparti frågan om Muhammedteckningarna till sin spets genom följande pressrelease:

"DF vil have Muhammed-tegningerne på skoleskemaet

Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Martin Henriksen, vil have ytringsfrihed og Muhammed-tegningerne på skoleskemaet. Martin Henriksen foreslår, at Muhammed-krisen skrives ind i regeringens kommende Demokratikanon til brug i uddannelsessektoren.

Martin Henriksen vil nu rette henvendelse til undervisningsminister Bertel Haarder.

- Der bør ikke længere være tvivl i nogens sind. Vi står midt i en kulturkamp, og uddannelsessektoren må løfte sin del af opgaven. Det er oplagt, at regeringen lever op til sine fine ord i pressen og indsætter Muhammed-tegningerne som en del af deres Demokratikanon, siger Martin Henriksen.

- Rigtig mange skoler er præget af et stort antal indvandrere. De bør vide noget om samfundets holdning til ytringsfrihed. Men danske børn har også i den grad godt af at kende vores fælles værdigrundlag. Her er Muhammed-tegningerne oplagte som et eksempel på en fælles værdi, nemlig ytringsfriheden, siger Martin Henriksen."

2008-02-14 @ 11:57:38
Postat av: Magne

Detta har väl inte med Thoralfs senaste blogginlägg att göra men jag vill ändå berätta: Idag var jag på Maxi i O-hamn och precis vid ingången stod en kulturberikande brud med förmodad Romsk härkomst och skrammlade med en Rädda barnen-bössa. Jag gick bara förbi. När jag sedan kommer hem läser jag på Barometern på nätet att IKEA i Kalmar blivit bestulna på sina fastkedjade bössor. 1+1=2. Jag ringde givetvis till min kompis på Maxi och han skulle säga te chefen. Tänk på det när ni är ute på stan i Kalmar län allesammans! Måtte polisen ta hela bunten!

2008-02-14 @ 14:07:54
Postat av: Thoralf A

Ring polisen och anmäl!

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/radda-barnen-bestulna-pa-bossor---varnar-for-falska-insamlare(480611).gm

2008-02-14 @ 14:40:38
Postat av: AWSvensson

Varför inte Muhammeds dag som vi uppmärksamma genom att skicka nykomponerade egenfabriserade små pittoreska vykort till varandra till åminnelse att vi har tryckfrihet i det här landet.

2008-02-14 @ 15:03:35
Postat av: Sven

HAHA ni är patetiska som tror att ni har en aning om saker och ting synd att Thoralf har hjärntvättat er. Men det är ju tur att ni yttrar er så man kan läsa vilka idioter sverige demokraterna har.
Och du Thoralf lär dig skriva svenska innan du hoppar på invandrarna, det är en massa stav fel i bloggen hahah patetiskt.

2008-02-14 @ 18:41:02
Postat av: Christofer

Det är alltid roligt när någon skall leka språkpolis och inte ens kan stava till stavfel.

Är det inte bättre att gå på argumenten istället för att tjafsa om språket då, så slipper du göra bort dig!

2008-02-14 @ 19:32:48
Postat av: Truckdriver

Sven

Jag har matat in din artikel i ett program som är en intelligenstestsimulator. Medelintelligensen/IQ
i en population anges till 100.

Resultatet från testet:
Logisk tankeförmåga: 78
Språkhantering: 62
Ordförståelse: 69
Testprogrammet rekommenderar: På grund av testresultatet rekommenderas personen att komplettera sin utbildning, detta för att i viss mån försöka kompensera sitt låga IQ.

2008-02-14 @ 21:22:18
Postat av: Thoralf A

Sosse Sven, du tycks verkligen blivit förnärmad av att en partivän skämt ut sig.
Menar du haha eller halal i din kommentar.
Kom gärna med konstruktiv kritik an min blogg och ge exempel. Jag är öppen för detta då jag gärna förbättrar min blogg.

2008-02-14 @ 22:09:05
Postat av: vmm

Thoralf: "Vi sverigedemokrater blir ständigt påhoppade om någon medlem begår något brott, då tvekar inte media att namnge personen ifråga."

Också jag förfäras av hyckleriet och "locket-på"-taktiken av media när det gäller invandrare. Men finns det ingen relevans att nämna invandrarbakgrund så tycker jag inte heller man ska göra det. Invandrarbakgrund är ibland mycket relevant att ta upp, man kan ta balkongflickorna som ett tydligt exempel. Då är det ett satans hyckleri att INTE ta upp invandrarbakgrund och låtsas som att det inte spelar någon roll. (Och jag tror ju att mångkultur i sig leder till högre kriminalitet per definition, men det kanske vi kan lämna därhän just nu).

I det här fallet ser jag dock ingen anledning att påpeka att han är invandrare. Att publicera hans namn ser jag inga som helst problem med; är man nämndeman så får man nog faktiskt finna sig i att få sitt namn publicerat om man själv begår brott. Att skriva hans namn, att han är nämndeman, att han är sosse... allt sånt har jag inga problem med, men just att betona att han är invandrare... Nä, jag ser inte relevansen, faktiskt.

2008-02-14 @ 23:27:27
URL: http://vitmedelaldersman.blogg.se
Postat av: Henrik

Konstigt att man låter en kille i 20-årsåldern med kriminell bakgrund sitta som nämndeman, men de kanske inte har så många invandrare som är med i socialdemokraterna i kalmartrakten så man får ta det man har om man nu bestämt sig för att kvotera.

2008-02-14 @ 23:57:45
Postat av: Thoralf A

vmm, i det här fallet hade jag ju inte behövt skriva invandrarbakgrund då det klart framgår av namnet. Namnet har du ju inget problem med!

Storm i ett vattenglas?

2008-02-15 @ 00:00:50
Postat av: Magne

Thoralf, jag ringde polisen strax efter mitt inlägg och dom var redan upplysta. Dräggen hade stått utanför Domus i O-Hamn också men att bössorna var stulna från IKEA hade lagens arm ingen kännedom om i alla fall inte som jag uppfattade det. Någon form av låtsasintyg/tillstånd med polisens märke hade "personen" tydligen i andra handen och viftade med samtidigt som hon skramlade med den andra..?! Skamligt!

2008-02-15 @ 01:30:45
Postat av: Magne

Fattar noll? Nu står dom där idag igen.. Polisen har väl inte resurser eller så är dom rädda att diskriminera detta stackars förföljda folk utan eget land och kliande fingrar.

2008-02-15 @ 17:54:41
Postat av: Sven

Thoralf tänker inte komentera innehållet i din blogg då allt som skrivs av dig är missförstånd och patetiskt. Att en man i din ålder inte har annat för dig än att hata hata och ständigt hata, men förstår att det måste vara svårt för dig att finna hur verkligheten ser ut. Så igentligen är det kanske dig själv du hatar vad vet jag.
Hur som helst så tycker jag att det är synd att du inte har IQ att ängna dig åt äkta politik än att skriva en blogg med massa trams som om du vore 15.

2008-02-16 @ 01:57:23
Postat av: Henrik

Christina chaves är gift med kristdemokraten jorge chavez som arbetar med integrationsfrågor i kalmar län. Om hon sitter på kristdemokratiskt mandat vet jag ej.

http://www.ostran.se/harkiv/ost/2004/02/05/OST20040205B1ENU1006_1_2.htm

2008-02-16 @ 13:33:12
Postat av: rim

Svens "komentarer" skrivs antagligen av en icke-svensktalande(annat modersmål) Antagligen heter han Mohammed eller något liknande. Syntaxfel, bristande kongruens Heja Thoralf

2008-02-16 @ 14:02:39
Postat av: Henrik

Det finns en Sven-Inge karlsson som är socialdemokratisk ordförande i ABF-Hultsfred. (vet ej om det är han som är nämndeman eller en namne)

2008-02-16 @ 14:09:38
Postat av: Skånepåg

Sven skriver.

"Thoralf tänker inte komentera innehållet i din blogg då allt som skrivs av dig är missförstånd och patetiskt."

Jo det är klart att det är lättare att du skriver så, än att du erkänner att "jag är så korkad att jag inte begriper vad det är ni skriver om"!

Sven har t.ex. inte den minsta aning om betydelsen av ordet hata. Denna blogg är ju precis tvärtom. D.v.s. en enda stor kärleksförklaring till vårt fosterland!

Dessa personangrepp är typiska för vänsterträsket och jag måste erkänna att de är rätt så roande att läsa. Hoppas att de fortsätter, eftersom det ger en intressant inblick i den allmänna inskränktheten bland dessa vänstergrupperingar!

2008-02-16 @ 19:10:17
Postat av: Shefqet

Hej jag är Shefqet som blev dömd för detta orättvisa. Jag kände att något var fel redan från början när jag steg in i rättsalen. Rätten sa att det största orsaken till dommen var att det två vakterna hade sett mig sparka killen på ansiktet. Men vakterna hade inte sätt killen falla på marken dom hade inte häller sett var Mahmoud Haidar befan sig, det ända dom såg av hela kaoset som varade från början till slut c.k 10min var att dom såg att jag sparkade killen på ansiktet. Sen får man inte häller glömma att Att Mahmouds ena store bror jobbar som vakt och den andra storebrodern som entrevärd och det har dom gjort sen jag kan minnas. Och det tog min advokat upp när han förhörde ena vakten då vakten själv sa att han jobbat tillsammans med hans bror. Men även Mahmoud har stått bredvid sina bröder och lekt vakt, då han själv kände vakterna och vakterna kände honnom.

Jag själv har aldrig varit i belastningsregistret
men det värkade inte spela någon roll på min slutdom
3 månader.

2008-02-27 @ 18:22:06
Postat av: Mahmoud

Lyssna inte på honom det är bara skitsnack. Jag blev frikänd för att jag var oskyldig. Så ge dig.

Thoralf lysna inte på honom han ljuger!!!

2008-02-28 @ 05:50:51
URL: http://www.hotmale.com
Postat av: Ali Jusufi

Hej jag heter Ali och jag var där i rättsalen. Båda ljuger så det bara glöder om dom. Domaren och nämdemännen vet vad dom gör det är deras jobb att följa beviset. Jag tyckte det gick rätt till i rättegången för jag beffan mig inte bara i huvudförhandlingen utan även i själva slagsmålet. Jag fick också in några fina slag men som tur var det att jag kom undan. Men under rättegången fick jag höra något intressant att shefqet erkände att han sparkade på mannen som låg ner men det sög dom inte åt sig dumd!! dumt!!! säger jag bara.

Älskar dig thoralf=) puss

Min slutsats är att det gick bra till.

2008-02-28 @ 06:02:23
URL: http://www.gaylove,com
Postat av: Abdul Shabu

Hej jag är Abdul och jag har en fråga till dig Thoralf och det tyder hur gör jag för att bli svensk och hur gör jag för att komma in i din församling. Jag kan erkänna att jag har invandrar bakrund men jag vill vara svensk och jag ogillar faktist själv invandrare. Men min mormors far var tysk så det borde väl räknas lite.

Svara görna tillbaka thoralf your mi gay.

2008-02-28 @ 06:09:49
URL: http://www.gaysex.com
Postat av: Nicklas

Att folk bara läser detta hahahahaha. Vilken sjämt sida.

2008-02-28 @ 06:11:21
Postat av: aNNA

Hej Välkommen till min hemsida för er som har blivit fel behandlad av socialtjänsteneller bara vill växla några ord.

På hemsidan finns det: [GÄSTBOK][STÖD][FILM][LÄNKAR][INFORMATION][BILDGALLERI]

Vi måste vara starka tillsammans ingen ska behöva lida för att socialtjänsten gör fel det måste bli ett sluta på deras makt missbruk .

Hemsidan: http://socialen.dinstudio.se/

2008-02-28 @ 20:50:42
Postat av: Kalmarbo

Usch Sverige borde ha längre och hårdare straff. Mahmoud och hans vän borde bli utvisade! Jag blir riktigt irriterad när män måste visa "stake" när man ska förtycka kvinnor. Sitta på en krog och tala kränkande om det kvinnliga könet är bara patetiskt. Att misshandla folk är riktigt vidrigt! Lev efter Sveriges normer och regler annars åk hem!!

2012-10-18 @ 20:00:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0