ETNICITET TABU VID BROTTSLIGHET

När jag i förra veckan lämnade ut namn på den socialdemokratiska nämndemannen i Kalmar som är åtalad förr misshandel och hot mot tjänsteman var jag beredd på att detta kunde leda till en del negativa reaktioner.

Till min glädje har jag bara fått positiva reaktioner, inte en enda negativ kommentar.


Jag träffade en erfaren journalist i veckan som läst min blogg. Han gillade att jag publicerat namnet på nämndemannen och berättade att när han började jobba som journalist publicerade man alltid namnen på de personer som begått vissa typer av brott. 


Idag publiceras aldrig namnet på någon som fälls oavsett vilket brott det gäller. Det är tydligen inte heller tillåtet att skriva om etnicitet men ibland kan tidningen nämna att åklagaren yrkar på utvisning eller om domen innebär utvisning och då kan man dra sina egna slutsatser.


Detta har gett mig tanken att försöka bevaka de brott (misshandel, rån, hedersrelaterade brott, mord) på lokal nivå som leder till åtal och fällande domar.




Nu har det väckts åtal mot två invandrare från Mönsterås som grovt misshandlat en man vid två tillfällen, dels den 26 september då de slog mannen med ett järnrör i huvudet.

Den 2 oktober misshandlade de samme man på öppen gata mitt på dagen i Mönsterås, de utdelade slag och sparkar mot offret som låg ner enligt vittnen.


De åtalade är dels en 20-årig man som är medborgare från Serbien/Montenegro och den andre är 26 år och är medborgare från Algeriet.
Åklagaren yrkar på utvisning för mannen från Algeriet.


Kommentarer
Postat av: Skånepåg

Ett utmärkt initiativ, eftersom vi har all rätt i världen att få reda på brottsutvecklingen i Sverige som en konsekvens av den förda invandringspolitiken!

2007-10-27 @ 18:36:07
Postat av: Putte

Konstigt att inte TV 4 tar upp detta i sin noll-rasismvecka?

Javisst ja, nu handlar det om svenskar som drabbas och då är det inget som intresserar TV 4!

2007-10-27 @ 20:50:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0