SKÄFTEKÄRR ETT SÄKERT KORT PÅ NATIONALDAGEN



Idag besökte jag nationaldagsfirandet på Skäftekärr. Uppe på norra Öland har ännu ej det mångkulturella samhället fått något fotfäste, åtminstone inte under elva månader av året.

Därför är risken mindre att man skall drabbas av ett politiskt korrekt nationaldagstal men man kan aldrig veta. I år var det Lillemor Högerås som talade men det blev ett bra tal. Invandring, integration, mångkultur o.s.v. nämndes inte överhuvudtaget. Det handlande istället om att man skall vara glad för att vara svensk och hur viktigt det är med yttrandefrihet, demokrati, humanism. När jag befarade att det skulle komma något om invandring kom det istället ett påpekande om att vi inte får vara för naiva. Jag gjorde direkt min tolkning av detta.



Hon tog även upp Gustaf Vasa och den historiska aspekten på nationaldagen. Som så många andra kom hon även in på Astrid Lindgren och Bröderna Lejonhjärta och Skorpan som säger.

”Det finns saker man måste göra, annars är man bara en liten lort.”

Jag tror att alldeles för många människor är rädda för att göra något! Att engagera sig i Sverigedemokraterna kan vara en sak!


Kommentarer
Postat av: SM811

Det jag har märkt i år är att många fler vill visa att de är svenskar. Många åker med flaggor på sina bilar. Det såg jag inga förra året. Nu hemkommen från mitt firande med SD som var toppen med nationalsång och svenska flaggor och mycket god mat. SD 2014

2012-06-06 @ 23:41:53
Postat av: Jonathan

Det ser trevligt ut. För egen del hade jag planerat att gå på ett firande men fick se programmet just innan jag skulle ge mig av. Bosnisk folkdans var inte vad jag hade tänkt mig på nationaldagen så jag tog en långpromenad i skogen istället.

2012-06-07 @ 00:23:46
URL: http://www.realisten.se
Postat av: joffe

Så härligt du beskriver ÄKTA Svenskt nationaldagsfirande Thoralf. Vår kultur och nationella särart framtonades med stolthet. Just så ska vi handha vår arvedel. Jag såg tidigare ett fint SF-reportage om Svenska flaggans högtidliga nationaldag 1953. Jag fick tårar i ögonen, ty den gången var jag själv med på Stadion vid flaggutdelningen. SÅ SKA DET FIRAS!



Detta med traditionell stolt firande ter sig mkt markant utomlands. Jag bor sedan 30 år i Australien och ofta tror jag vi tusentals utlandssvenskar är mer patriotiska och firar årligen stora nationella högtider med aktning och glädje. Den 24e firar vi i vår Svenska Klubb, som på många andra platser runt jorden - Midsommar. Vi klär stång, dansar runt och sjunger svenska visor, tar vår snaps och käkar smörgåsbord. Vi diskuterar förändringen som skett i gamla hemlandet och beklagar omvandlingen och 7-klöverns nationella förnedringspolitik.



Vi tänker tillbaka på den Svenska idyll som rådde en gång då landet styrdes av patriotiska ledare och våra barn kunde växa upp i NORMALA nationella omständigheter. - Jag har gjort flera återbesök under åren men det sker aldrig mer. Jag är skrämd över den gradvisa negativa förändringen som hänt och skett i ett gammalt fint fosterland.



Skön och njutbar sommar önskas Er från Down Under.

2012-06-07 @ 02:52:16
Postat av: Lotta

Jag är helt övertygad om att man förlagt firandet av de "nya svenskarna" på nationaldagen eftersom man inte ville ge oss rasistnazistislamofober för mycket utrymme. Glömmer aldrig när Fredrik Belfrag satt i TV och pratade om att det kunde vara farligt att fira svenska landslaget i fotboll 1994. Alltså att det kunde bli för mycket viftande med vår svenska flagga och de där hemska nationalistiska känslorna över att vara stolt för man är svensk skulle få alldeles för stort utrymme. Inte i något annat land i världen skulle detta kunna ske. Jämför Norge, USA och vad du vill.

2012-06-07 @ 07:39:47
Postat av: mullis

samma i min trakt, svenskt alltså, är så trött att höra att vi har en konstruerad nationaldag, den är inte mer konstruerad än andra nationers, man måste ju välja ett datum, det har alla gjort, om det sedan som i vårt fall inte betyder att ett krig är slut eller vi blev självständiga behöver ju inte betyda att den är mindre värd för det, det ska vi ju egentligen vara glada för, skönt det är över för detta år, blir lite tröttsamt med allt tjafs, stå på deg Thoralf, läser dig varje morgon och fortsätter det som nu i landet Sverige har SD min röst om 2 år.

2012-06-07 @ 07:54:28
Postat av: Hacke

Ser ut som en trevlig tillställning fritt från politiskt korrekt dravel. Synd bara att man ska behöva söka sig till mer eller mindre reservat för att få uppleva något genuint svenskt på självaste nationaldagen.

Om man ska utgå från medias bevakning så firades dagen i övrigt som en enda stor tillställning för att celebrera den stora invällningen.



Skön slutbild förresten!

2012-06-07 @ 08:55:15
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE ♥

Hej!



Har en tävling i samarbete med Runns.se och Erikasgarderob.se där du kan vinna en valfri vara för max 200 kronor. Vill du vara med? Kika in här: http://angelica.blogg.se/2012/june/tavling-vinn-valfri-vara-hos-erikasgarderob.html



BER OM URSÄKT OM DU INTE GILLAR TÄVLINGSTIPS ELLER OM DU REDAN RÅKAT HA FÅTT DENNA KOMMENTAR!

2012-06-07 @ 09:04:11
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: Karlskronabloggen

För min del firade jag nationaldagen i Beijing och ett underbart trevligt party med fri mat och dryck i Svenska Ambassadens trädgård! För den som är intresserad finns bilder på



http://stenborg.se/kina/

2012-06-07 @ 09:56:01
URL: http://www.karlskrona.nu/blogg/
Postat av: AWSvensson

Nationaldagen fortlöpte genom att besöka en 98 årig moster till min fru . Jag kan garantera att hon trots sin ålder hade en nyktrare syn på svensk asylhantering än hela regeringen,och uttryckte verkligen en spontan oro för detta landet. Vi hade inget att invända utan kunde bara verifiera hennes iakttagelse.

2012-06-07 @ 11:04:51
Postat av: Robin Shadowes

Såg för ett tag sedan att man tydligen planerar att göra en remake på Bröderna Lejonhjärta. Säkerligen behövligt med tanke på att 70-talets special-effekter idag känns ytterst daterade. Risken finns förstås att den nya versionen också kommer bli mer politiskt korrekt än den förra eller romanen för den saken. Förskräcker gör ju fall som 2012, Änglar & Demoner, Thor och Morden i Midsomer. Några fall där man antingen har kvoterat in berikare eller vikit sig för islam. Fast på ett sätt hoppas jag att Bröderna kommer spelas av araber eller somalier. En säker garanti för att spektaklet kommer att dunderfloppa om inget annat.

2012-06-07 @ 19:54:58
Postat av: Johan Thilander

för helvete... vad är detta för dravel du håller på med?

2012-06-07 @ 20:24:34
Postat av: Johan Thilander

och Robin Shadowes:



Varför vill du ha en ny filmatisering om du tycker att boken är för PK? Jag gillar också att du som Sverigedemokrat tycker att en av sveriges stora guldstjärnor Astrid Lindgren är en PK-människa. Och att du ger en barnbok epitetet "roman". Bra gjort!

2012-06-07 @ 20:32:07
Postat av: Lärare

Det finns en hel del vi kan göra, vi vanliga "verklighetens folk".

Hjälp till att dela ut flygbladet ang. "Papperspoliser"!

Dela ut Avpixlat´s reklamblad!

Tala med alla du möter om SD:s politik!



Nu går det bra för SD. Övertygad att det är "Poliskampanjen" och våra skickliga riksdagsledamöter i riksdagen, de syns och hörs lite oftare nu, BRA!



Hoppas att de framöver åker runt i hela landet och visar upp sig! Kanske inte på gator och torg enbart, (där hörs dom inte), nej, det finns väl andra arenor att hyra.



SD for ever!

STORT TACK KÄRA RIKSDAGSLEDAMÖTER!



2012-06-08 @ 10:39:41
Postat av: Lassekolja

GRATTIS Thoralf, som hittade ett svenskt nationaldagsfirande, där man uppenbarligen inte förväxlat Nationaldagen med "mångkulturens dag"!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0