ÄNTLIGEN FREDAG

Jag rekommenderar alla att se intervjun med Gustav Kasselstrand som är ordförande för SDU men även politisk sekreterare på vårt riksdagskansli. Det är väldigt skönt att lyssna på en så lugn och trygg person som Gustav. Jag är övertygad om att SDU kommer växa väldigt mycket med Gustav vid rodret.



Se intervjun här.

Idag har jag varit på polisstyrelsens möte för Kalmar län. Det handlade till 90 procent om information. Jag ställde dock lite frågor om utlåningen av resurser till Malmö och de konsekvenser det kan få för verksamheten i vårt län och vem som får stå för kostnaderna. Det påtalades att vi tidigare lånat resurser från Malmö vid större utredningar och att vi då alltid fått fakturor från Malmö men hur det kommer bli i detta fall var det ingen som visste. Jag gissar att det blir vi i landsbygden som får stå för dessa kostnader som vanligt. Det antydes att även om vi fakturerar Malmö så kommer antagligen rikspolischefen i så fall omfördela kommande anslag för att kompensera Malmö för kostnaderna.

Jag ställde även en fråga om utvecklingen på Öland med anledning av flyktingförläggningarna och hur samarbetet fungerar med Migrationsverket. Att det fungerar så mycket sämre i år beror på att det nästan bara är unga ensamma män som finns på förläggningarna och deras etniska bakgrund, som skiljer sig från tidigare år.

I fika pausen hörde jag dock en rolig sannhistoria angående utandningsprover av en av poliserna. Innan pausen hade bland annat redovisats mängder av statistik, bland annat att 66 000 utandningsprover gjorts under 2011 i Kalmar län.

En kväll fick man in ett samtal till polisen där en man uppgav att det hänt en allvarlig olycka i Böda-rondellen. Vakthavande befäl tog emot samtalet och försökte få ur mer detaljer men mannen var påstridig och ville ha hjälp från en polispatrull omgående. Vakthavande svarade då att det kommer dröja ett bra tag innan någon patrull var framme då närmaste partull befann sig strax utanför Kalmar.

Mannen svarade då.

-Bra, då kan jag köra hem!

På norra Öland är de allt bra påhittiga!

Det möte som arrangerades mellan statsministrarna för de nordiska länderna, baltiska och Storbritanien var väldigt intressant. Jag hoppas att övriga Europa uppfattar det som en signal om ett nordeuropeiskt framtida samarbete kan bli aktuellt. Även om det inte var syftet med mötet så kan det uppfattas på det sättet. Inte minst med tanke på att David Cameron som ställt sig vid sidan av finanspakten medverkade vid mötet. Vi får se om det blir någon fortsättning på detta? Det skulle i varje fall vara i linje med Sverigedemokraternas politik enligt min mening.


Kommentarer
Postat av: Gubben o Gumman

Just Ölänningarnas påhittighet oroar Gubben o Gumman lite i samband med det halibalua, som pågår i Borgholm, Lundegård och tydligen på Kalmar krogar.

Att Kalmarborna får betala för Malmö är ju rättvist och bra.



Tydligen får Malmö 4 miljarder i skatteutjämningsbidrag av övriga Sverige,man drar in 10 miljarder själva av då 14 miljarder vad får resten av Sverige för det jo ändå mera kostnader,är det verkligen rättvist?



Skall man behandla reko arbetande människor oavsett bakgrund på det sättet,den som sysslar med det är helt tom i bollen.

2012-02-10 @ 21:06:18
Postat av: Dumle

Första gången jag hörde Gustav Kasselstrand i en intervju. Jag sörjde förlusten av William Petzäll, som under åren 2006 - 2010 var en riktig terrier och åkte land och rike runt för att väcka svenska ungdomar ur törnrosasömnen, samt alltid vågade ta debatten med motståndare lokalt eller nationellt. Nu ser jag att ersättaren är minst lika duglig. Var hittar ni alla begåvade människor? Han är lugn och välformulerad och ger ett sympatiskt intryck. Kommer att blir en stor tillgång.

2012-02-10 @ 21:47:01
Postat av: VoP

Gustav är en klippa, var rädd om honom...

2012-02-10 @ 22:20:52
Postat av: Henke

Skrönan från norra Öland hörda jag första gången för ca 25 år sedan...

2012-02-10 @ 23:04:06
Postat av: allemand

Jag såg intervjun och är imponerad av den framtoning han använde sig av. Dock var reportern en sällsynt normal sådan och ställde sina frågor utan att angripa osakligt.



Dock framhåller jag fortfarande som en del andra att varför finns det inga straffsparksläggare beredda när bollen har legat på straffpunkten otaliga gånger på sistone?

2012-02-11 @ 09:33:33
Postat av: Anonym

Surt vin och utdragssoffan, därefter en favoritfilm.

http://www.youtube.com/watch?v=g5VjuPsT-84

2012-02-11 @ 09:56:25
Postat av: Magentan

Vilken fin kille Kasselstrand är! Lugn, stabil, trygg och sympatisk! Det här blir bra.



Och inga hånfulla tjuvnyp eller billiga och lögnaktiga gliringar från intervjuaren heller! Det kändes väldigt konstigt att se en TV-intervju där en sverigedemokrat behandlades helt normalt.



(Men jag är fortfarande väldigt ledsen och orolig över Petzäll.)

2012-02-11 @ 12:03:44
Postat av: Åke, Västervik

Gustav är en mycket fin tillgång för partiet som helhet!Han kommer att gå långt. Lugn o saklig....Håller med Magentan...inga tjuvnyp o andra journalistiska strypgrepp, vilket var mycket förvånande, men framförallt trevligt att se och lyssna till, utan att blodtrycket steg för en gång skull:)

2012-02-11 @ 14:40:29
Postat av: Gubben o Gumman

"Vad välklädd du är" (Ingen brun skjorta idag)

"Du tog över efter Petzäll som hade problem"

(Problem klistras)



Orvar Rödgök satt i t-shirt bla fick han några klädesfrågor,borde han inte fått det.



"Dina främsta idoler"Först och främst min föregångare (Utan problem då eller)



Visst är dom listiga på SVT68(m)fulhuggen lindas in i myspulver med mysiga "Katja" som programledare.

2012-02-11 @ 17:31:01
Postat av: Anonym

Gustav Kasselstrand gjorde ett mycket bra intryck under intervjun, och det känns bra att SD kan visa upp en god återväxt inom partiet.

2012-02-12 @ 10:16:55
Postat av: Nalli

I dag söndagen den 12 Feb. lyssnade jag på Gustav Kasselstrand,

Han får 10-påäng av 10-möjliga. Bra jobbat av Gustav.



Postat av: Jansson

Med anledning av det stora resursbehovet vi nu ser hos polisen i Malmö:

Helt otroligt att regeringen avvecklar Beredskapspolisen i dessa tider när man tvingas flytta resurser från hela landet för att upprätthålla insatsen i Malmö.

Vore intressant att höra var SD anser om att man avvecklar samhällets krisberedskap med tanke på vilka våldsdåd vi sett på senare tid.

2012-02-13 @ 10:48:05
Postat av: Skolfuxen

Jag hörde GK på jobbet när en klass fick hålla i utfrågningarna av partirepresentanterna där Gustav var SD:s representant. Han gjorde ett mkt påläst och stabilt intryck trots att en del gaphalsar försökte störa. Även när debattledarna ignorerade hans begäran om replik höll han sig cool. Det gjorde dock inte kollegan och jag som protesterade mot agerandet...

2012-02-14 @ 19:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0