STASIFRÅGAN ÄR INTE DÖD

Visa inom SD anser att stasifrågan är död men jag delar inte den åsikten. Regeringens skrivelse om Stasifrågan behandlas just nu av Konstitutionsutskottet men det kommer inte leda till något resultat då en majoritet av riksdagens partier ställer sig bakom skrivelsen. Tyvärr kommer SD inte lämna in någon reservation utan endast lägga ett särskilt yttrande till betänkandet. Jag hade helst sett ett helt annat agerande från Sverigedemokraterna i denna fråga men jag får vika mig för hur majoriteten ser på stasifrågan i vår riksdagsgrupp.

LJUGER SÄPO OCH REGERINGEN OM STASISVENSKARNA?

Frågan måste besvaras med ett JA! I varje fall om man skall tolka hur Tyskland och BStU (den myndighet som har ansvaret för stasiarkiven) ser på frågan. Idag öppnade en utställning i Stockholm som arrangeras av tyska ambassaden i Europahuset på Regeringsgatan 65 med namnet "En fiende är den som tänker annorlunda". Jag passade på att besöka utställningen innan eftermiddagens votering.


Stavningen är inte den bästa från tyska ambassaden.   Foto Thoralf Alfsson

BStU anger antalet svenskar som arbetat för Stasi till 153 personer! En siffra som är hela 200 procent högre än den siffra som regeringen anger i sin skrivelse som just nu behandlas i riksdagen.

SÄPO har endast drygt 50 personer i sina akter. Hur kan detta komma sig? Materialet som finns hos BStU är öppet och även möjligt för SÄPO att ta del av ändå har man uppenbarligen inte lyft ett finger för att få mer information från Tyskland och BStU.

Expressen fick nyligen ut över 1000 dokument angående kyrkoherden Aleksander Radler som skall ha varit en IM för Stasi och som skall angivet mängder att studenter på 60-talet. Han är nu verksam i Luleå stift som kyrkoherde.

De som anser att Stasifrågan är död fick nog kaffet i vrångstrupen när de såg Dagens Nyheters framsida idag.



Vid mitt besök på utställningen fanns även TV4 på plats. De intervjuade nuvarande chefen på BStU, Roland Jahn och jag passade på att lyssna på intervjun. Det ställdes många mycket intressanta frågor av TV4 reportern men frågan är om dessa kommer redovisas av det politiskt korrekta median i ett kommande inslag. Tyvärr är min skoltyska inte den bästa så jag hade lite svårt att hänga med på alla svaren men jag förstod att reportern var ute efter ett skoop där Roland Jahns svar skulle kunna användas för att ifrågasätta regeringen och SÄPO:s uppgifter om stasisvenskarna och hur man ser på frågan.


BStU:s chef Roland Jahn intervjuas av TV4            Foto Thoralf Alfsson

Jag återkommer imorgon med en uppföljning. Sedan kommer jag givetvis följa upp med ett blogginlägg när jag sett TV4:s inslag. Något som skall bli mycket intressant att se, när jag så att säga har sett råmaterialet och hört både frågor och svar. Hur mycket kommer med i inslaget?

Jag har betydligt mycket mer att skriva om Stasi då det hänt en hel del den senaste veckan, återkommer med mera imorgon.

Trackback
RSS 2.0