BJÖRN SÖDER EN KLIPPA

Lyssnar på debatten mellan Björn Söder och miljöpartisten Anders Åkesson på nätet. Björn Söder gör ett mycket, mycket gott intryck. För mig är detta ingen överraskning då Björn är en mycket bra debattör som kommer att göra mycket nytta i Sveriges Riksdag.

Jag tycker debatten utan tvivel visar att Sverigedemokraterna har en politik som sträcker sig långt ut från invandringspolitiken. Bra jobbat Björn! Det motsäger helt och hållet vad Anders Åkesson framhöll i Sveriges Radio att han skulle avslöja under debatten

Jag vill anknyta till en artikel i Sydsvenskan av Niklas Orrenius där han skriver några riktigt bra stycken.  Det som gäller när man debatterar med Sverigedemokraterna är enligt Niklas Orrenius följande.

”Att debattera mot SD är en mardröm för politiker från de etablerade partierna. Eftersom SD står i tydlig opposition mot samtliga sju riksdagspartier blir partiets debattmotståndare inte i första hand företrädare för sina egna partier. Istället ses de som representanter för ett politiskt etablissemang.

Det innebär att en politiker som går upp mot en SD-företrädare i princip måste övertyga 95 procent av publiken. Annars tjänar SD på debatten, eftersom partiet fått mer stöd än tidigare.”

Det är därför många etablerade politiker ofta säger att det aldrig går att vinna en debatt mot Sverigedemokraterna vilket Mona Sahlin bittert fick erfara efter hennes debatt med Jimmie Åkesson i TV4.

Kvällens debatt visar på att det bara finns en vinnare när de etablerade partierna tar debatten med Sverigedemokraterna.

Frågan är hur media kommer att tolka och utvärdera denna debatt. Om SD anses tjäna på denna debatt så lär inte media medverka till att fler debatter förmedlas ut till allmänheten.

UPPDATERING

Missade att skriva och framföra ett tack till Anders Åkesson (MP) för hans mod att ta debatten med Björn Söder trots stort motstånd från etablissemanget.

Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan,
 


Kommentarer
Postat av: AntiSverigedemokraterna

En klippa ?



Vad har Sverigedemokraterna gjort i regionpolitiken under mandatperioden ?



Noll. De har producerat mycket lite hittills. Det syns också tydligt i närvaron. Deras politiska sekreterare är aldrig på plats och de verkar inte läsa in sig på handlingarna, säger Anders Åkesson.

Postat av: gunsan



Producerat mycket! Herre Gud människa, man har lagt en hel drös med olika vettiga motioner som röstats ner enbart för att de kom från Sd.



Inte nog med att du är en notorisk lögnhals, din kognitiva förmåga ligger på samma nivå!

2010-01-14 @ 20:32:28
Postat av: Kalle

Håller med dig fullkomligt Thoralf. Björn Söder är verkligen en klippa som de andra partierna kommer att stånga sina huvuden blodiga mot. De kommer att få hjärnskakning förutom hjärnsläppen.



Fråga en politiker från de sjusysterpartierna vad invandringen kostar sveriges skattebetalare. Då får man inget svar. De vet inte. De kan inte.



De sjusysterpartierna har sååå dålig koll på invandringskostnaderna så det är skrämmande. De kan ALLA andra siffror och all svensk statistik. Men invandringskodstnaden vet de inget om och de sjusysterpartierna skall ha hand om våra skattepengar. Skrämmande och förödande för den svenska ekonomin. Vilka urusla politiker.



Heja Gunsan, stå på dig!!!

2010-01-14 @ 20:42:19
Postat av: Zalgonenko

Det var verkligen imponerande av Björn!

Han har mitt fulla förtroende att sopa golvet med 7-partiet!

2010-01-14 @ 20:46:01
Postat av: Thomasson

Ja det var inte mycket rätt i den där kommentaren. Som vanligt, är det svårt att argumentera med fakta, eh? ;)



Stort kudos till Anders som iallafall försökte ta debatten. Jag tyckte att det gick bra för båda parterna. Jag anser dock att skillnaderna är för stora mellan partierna för att förståelsen ska finnas där.



Exempelvis motsade Anders sig själv ett otal gånger och visar prov på 'slänga kappan efter vinden'-mentalitet i samma veva som han försökte förklara bort det. Fast det inte behövdes.



Att tycka tvärtom än SD är mer eller mindre kutym, vilket visades även nu. Man vill faktiskt inte säga '-Jag håller med, men skulle istället vilja säga...' oasvett hur mycket så är fallet.



Tragiskt.

2010-01-14 @ 20:46:41
Postat av: lee

vad tala miljömuppen mer om än att öka skatterna för oss bilister?Flum kulturen med kissande qvinnor och annat mög ska gå före sjukvården .SD2010

2010-01-14 @ 21:03:15
Postat av: Fredrik

Tycker det är kanon med bloggen:

Anti Sverigedemikraterna



Nu kan ju diskutionen börja faktiskt.



Istället för att vi ska diskutera med varandra så har vi ju nu här de som kallar oss för rasister,främlingfientliga och islamofober.



Men det ska vara en bra debatt nivå eller hur!



Nu kör vi!:-)



Sen hade det ju varit trevligt att veta de

Anti sd bloggens politiska färg för hur vi ska kunna snacka politik annars vet jag ej?



Eller är ni ännu en grupp HATARE så som

Nynazister och islamister som igentligen hatar allt som inte tycker som dom? ser ner på allt som inte stämmer in i ER världsbild?



Svar önskas tack!



2010-01-14 @ 21:16:10
Postat av: Skånepåg

Överfallsvåldtäkterna i Oslo utföres uteslutande av män med utländsk härkomst enligt den norska polisen.



Troligtvis är det lika illa ställt i Sverige. När får vi se en statistik från BRÅ som berör detta?



Postat av: peerpede

Jag så debatten på TV och de båda debattörer skal ha heder för att hålla en städat och seriös politisk debatt.

Vad "antisverigedemokraterna" nu anser vara verklighet bör inga vid sina sunda vätskor oroas över.



Kontentan är att envar tydligt så och hörde hur två väl förberedda politiker från olika läger och i en hövlig ton debatterade frågor där höll sig inom den avtalade mallen och det från publikens sida ställdes adekvata frågor där besvarades av de två i laga ordning.

Oavsett hur man i media och annanstans i den politiska debatten framställer SD som en politisk "paria", visar denna debatt att det går utmärkt att samspråka och debattera med politiska opponenter och utan vara överens och luckra upp de olika frågeställningar och på det sättet bredda vägen för vidare debatt.



Kvällens möte mellan Andars Åkeson MP och Björn Söder från SD är i mina ögon en stor framgång för parlamentarismen och visar vilken demokratisk styrka det finns i SD.

Tack för ordet :)

2010-01-14 @ 21:53:29
Postat av: Gustav III (med snille och smak)

Orrenius artikel var dessutom i sin helhet mycket bra skriven! Påminner litet i stilen av vad man kan läsa i franska tidningar! Som LeMonde! Inträngande och saklig men ironi!

2010-01-14 @ 21:54:48
Postat av: Antiism

http://www.friatider.se/tag/asylmissbruk



Läs och njut!

2010-01-14 @ 21:55:36
URL: http://www.antiism.wordpress.com
Postat av: Skånepåg

Med rubriken ”SD förlorade slaget, men kan vinna kriget” motsäger sig någon på Sydsvenskan som heter Björn Ramel kapitalt. Med hänsyn till vad han skriver i texten borde givetvis rubriken vara ”SD vann slaget och kommer att vinna kriget”!

Postat av: Roberth Ström

Söder käkade upp han! Ni antidemokrater håll er borta från denna fina blogg

2010-01-15 @ 00:33:40
Postat av: Mattias

Var kan man se Debatten?

2010-01-15 @ 01:30:30
Postat av: AntiSverigedemokraterna

Här är en ännu bättre video :) Håll till godo och vi på ASB önskar er alla en skön helg.



http://www.youtube.com/watch?v=6uItqoZPD8Q

Postat av: Magne

Gå och lägg er nu afa. Khatet ska räcka till imorn. Hälsningar chefen Pohl/

2010-01-15 @ 02:24:17
Postat av: chris

2010-01-15 @ 02:32:22
Postat av: chris

@Skånepåg

Det finns redan studier gjorda av BRÅ, finna gott om det också om man är intresserad. Kan även tillägga att påstående du kommer med är fel.

2010-01-15 @ 02:35:29
Postat av: chris

Angående debatten så visa Söder enbart att SD inte är ett alternativ i valet. Skära ner på kultur så det drabbar barn och då sjuka barn är inte populärt. Min favorit är kritiken av Lunda utställningen 2007 som kallas "pornografisk", kallar man den för pornografisk har man inte kolla på vad den handla och så har man inte sett den.

2010-01-15 @ 02:39:38
Postat av: World Traveller

antisverigedemokraterna, vagar ni svara paa foljande fragor:



Aer ni medlemmar i AFA eller RF?



Har ni eller tanker ni konvertera till Islam?



Har nagon av er nagonsin haft ett riktigt jobb?



Hur manga tusen kronor har ni sammanlagt i ert liv faatt i bidrag?



Jag vaentar med spaenning paa svar :-)

2010-01-15 @ 06:53:26
Postat av: Putte

@chris. Samma påstående som Skånepåg gjorde fanns på SVT-text igår, men antagligen vet du bättre än både SVT-text och Oslos polischef.

2010-01-15 @ 07:03:36
Postat av: Thoralf A

Antisverigedemokraterna



Han med "bläckfiskskägget" verkar inte ha alla hästar hemma.

2010-01-15 @ 07:43:44
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: chris

@putte

Inte jag men BRÅ vet nog bättre. Till skillnad från SVT och Oslos polischef så är studien från BRÅ mer omfattande och har ett större urval då studien på gick i fyra år och att studien faktiskt är gjord i Sverige och inte Oslo.

2010-01-15 @ 07:49:33
Postat av: Fredrik

Det enda man kommer med som Anti SD är en länk från Youtube med en pårökt "dude". Låten ok men texten är ju såååå Mona Shalin :-)



Men ni har ju inte fattat grejen!?

Pga av vår demokrati så har ni,du ,jag och den pårökte friheten att ha åsikter,lyssna på musik och all inkluded men ISLAM och den islam som växer sig stor är den fundametalistiska och den vill först o främst " ta död på flum,homo,musiklyssnare,och annat som vi tar för givet i livet så att försvara det som ni gör ibland 68 flummet är skandal.



Svaret blir oftast att "alla" är inte så inom islam

Men mig vetligen så har jag inte sett hört en svensk muslim ta avstånd från dessa åsikter.



När man gör/gjort det offentligt så därefter kan man diskutera !!



Tills dess så drar jag dom över samma kam!!!!!!!!!

2010-01-15 @ 07:52:56
Postat av: Fru Fökk

Antisverigedemokraterna gillar inte heller kritik så på den bloggen kan det aldrig bli någon debatt.

Borttagen

2010-01-15 @ 08:42:33
Postat av: gunsan

@ chris m.fl.



Brottsstatistik för 2009.



Den som inte klarar av att förstå sambandet mellan denna dystra utveckling (se bifogade länk) och massinvällningen, bör omedelbart sätta en dumstrut på huvudet.



F.d. Rikspolischefen och landshövdingen Björn Eriksson har i dagarna gjort följande uttalande: ”Flyktingar är ju en nationalekonomisk gåva”. I hans fall är det ingen tvekan om, att här räcker det inte ens med dubbla dumstrutar.

Postat av: Stefan K

Debatten visade på två saker.

Sverigedemokraterna har betydligt fler punkter på sin politiska agenda än invandringsfrågorna.

Anders Åkesson visar vad demokrati innebär, då han självmant inbjuder till debatt med Sd.

Denne "antisverigedemokrat" tycks ogilla bägge sakerna. Troligen tillhör han/hon de maskerade individer som tar varje tillfälle i akt att störa och förstöra för Sd. Ni vet, i sann kommunistisk och odemokratisk anda.

V hamnade förresten under riksdagsspärren idag. Fler än jag som tänker fira detta med en whisky?

2010-01-15 @ 14:27:04
Postat av: World Traveller

Vart tog antisverigedemokraterna vaegen? Var mina fraagor foer svaara? Eller haaller dom paa och taenker?

2010-01-15 @ 15:27:28
Postat av: chris

@gunsan

Känner väl till statistiken. Det enda det visar är att brotten ökar och inte vem som begår dem. Den sk "massinvällningen" som orsak är ditt påstående som inte har någon verklighetsförankring. Att ta statistik och presentera siffror visar inte anledningen till ökningen, den tas upp i Brå:s rapporter. Du gör det väldigt enkelt för dig men lyckas ändå inte bevisa något mer än en ökning. Läs Brå:s rapport, ett gediget underlag. Men det kanske du inte är intresserad av, vilket brukar vara fallet när det kommer till något som motbevisar er.

2010-01-15 @ 15:39:07
Postat av: gunsan

@ chris



I min kommun och angränsande till denna har vi sedan 2004 haft 5 mord. Samtliga av dessa har begåtts av personer från MENA-länderna? Den senaste anhölls bara för någon månad sedan efter att han hade mördat sin hustru!



Bara att konstatera att du har skygglappar för ögonen, när du genom dina krampaktiga försök till bortförklaringar till varje pris vägrar tränga igenom PK-dimman och inse vad det är som sker i vårt fosterland!

2010-01-15 @ 16:10:24
Postat av: chris

Så baserat på dina observationer ska man totalt bortse från Brå:s rapporter? Urvalet personer 15-51år, det motsvara 4,4 miljoner av Sveriges invånare. Så åter igen försöker du göra det lätt för dig och föra debatten på en låg nivå med slagord som "PK-dimma" och "skygglappar".

Det är inga bortförklaringar, det är presentation av fakta. Som jag sagt tidigare, gå in på Brå:s sida och läs deras rapporter, intressant läsning. Inte bara för att de presenterar statistik, utan att de analyserar och tar upp riskfaktorer som spelar in varför en person begår brott, man går alltså på djupet och tittar på problematiken på ett mycket viktigt samhällsproblem. Men istället för att före en bra och intressant debatt på problemet och tala om lösningar häver du ur dig en massa retorik som "PK" och annat dravel. Och eftersom du är ointresserad av en diskussion som ser förbi retorik och löjliga påståenden tackar jag för mig.

2010-01-15 @ 16:40:33
Postat av: Skånepåg

@ World Traveller



Läs vad antisverigedemokraten skriver i bifogade länk, du får dels ”dagens garv" och dels förklaringen till varför han inte klarar av att besvara din fråga. Han befinner sig troligtvis i ett traumaliknande tillstånd efter gårdagens utmärkt genomförda debatt av Björn Söder?



I ett annat inlägg har han tydligen haft ”brainstorming” och konstaterar beträffande Carina Herrstedt, Sd Landskrona att: ”Nu är detta inget unikt för partiet då de har förtalets gåva.” Och där satt "ytterligare ett garv”.

Postat av: World Traveller

@ Skanepag,



Ja, dom bjuder ju pa ett gott skratt iallafall :-)

Jag hade gett vad som helst for att se tomtarna brainstorma. De verkar fortfarande sitta och forsoka klura ut svaren till mina fragor.

2010-01-15 @ 17:28:51
Postat av: Skäggis

@ Chris, kolla in sidan 68 och bedöm sjävl om det verkligen står rätt till med den Svenska integrationen

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

2010-01-15 @ 17:33:05
Postat av: skäggis

Förlåt! He , allt börjar på sida 61. Men du är smart nog att förstå det själv antar jag

2010-01-15 @ 17:36:35
Postat av: skäggis

Står svart på vitt, från vårat älskade BRÅ att invandrare är grovt överrepresenterade i nästan all form av brottslighet, och var detta fallet år 2001, så antar jag att det är värre ställt idag.

2010-01-15 @ 17:41:15
Postat av: Skånepåg

@ skäggis



Under sammanfattning hittar jag:

"Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade på utrikes födda och närmare 20 procent på svenskfödda personer med en eller bägge föräldrarna födda utomlands."



En fjärdedel är 25 % + 20 %= 45 %. Detta i förhållande till att man torde utgöra cirka 20 % av befolkningen. Illa mycket illa, eller har jag missat något?

2010-01-15 @ 17:43:29
Postat av: Skäggis

45% av brotten utförs av en minoritet. Det är helt otroligt! Inte konstigt BRÅ slutade undersöka etnicitet på brottsligar haha! Så kan Chris sluta leka dum och tro att invandrare absolut inte har något att göra med en ökande brottsstatistik

2010-01-15 @ 17:46:14
Postat av: Skånepåg

@ skäggis



I Malmö fick någon talesman för Polisen för några år sedan på f-n, för att han gick ut och sade att cirka 90 % av personrånen på Malmös gator var utförda av invandrargäng och att i princip samtliga offer var etniska svenskar.

2010-01-15 @ 17:47:22
Postat av: Skäggis

klockren nostalgi! Köpenhamns polischef går ut och säger att största hotet är invandrargäng



http://jp.dk/indland/article1296060.ece



Chris .. ska du inte kommentera?

2010-01-15 @ 17:49:18
Postat av: Putte

Har någonsin en invandrartjej i Sverige råkat ut för en gängvåldtäkt utförd av enbart etniska svenskar?



Däremot har åtskilliga svenska tjejer råkat ut för samma sak där gärningsmännen är invandrargäng.



Har någonsin en invandrartjej i Sverige råkat ut för en gängvåldtäkt där gärningsmännen är invandrargäng? Knappast!



2010-01-15 @ 18:52:49
Postat av: chris

@skäggis

Jag har aldrig förnekat att invandrare begår brott, däremot vänder jag mig mot påståendet att de begår brott pga etnicitet, religion och kulturell tillhörighet. Om du nu orkar läsa, läs då på analysen om olika riskfaktorer, etnisk tillhörighet har inget med det att göra. Bryr man sig tillräckligt kan man läsa att vissa brott är det svenskfödda som begår medan vissa av utrikes födda. Och jo jag håller med om att det är ett integrationsproblem, man konstaterar att utrikesfödda har sämre socialförutsättningar och social situation. Man tar som exempel utbildning, arbete, inkomst, boende och fysisk som psykisk hälsa. Så istället för att fokusera enbart på statistik kan du väl även intressera dig de bakomliggande orsakerna till att en person begår brott(integration som du själv nämner). Läs hela studien, det har jag gjort och det är mycket intressant, visar problematiken och att det är ett komplexa problem.

Som jag sa innan så tackar jag för mig och menar det denna gång, kommentera enbart för din skull Skäggis. :)

2010-01-15 @ 18:58:44
Postat av: chris

Ett litet tillägg från samma studie; man konstatera även att de flesta oavsett man var utlandsfödd, med utlandsfödda föräldrar eller med svenska föräldrar, inte registrerade för brott. Med andra ord så sköter de flesta sig bland svenskar och invandrare.

2010-01-15 @ 19:05:35
Postat av: Stora Småland

Antisverigedemokraterna tycks leva i ett parallellt universum med sin glädje över att några fåtal har lämnat Sverigedemokraterna ! Det finns bland andra en liten småländsk kommun där det inte alls är några problem med att fylla på listan till kommunvalet i höst , misstänker att det blir trångt på listan !

2010-01-15 @ 19:58:47
Postat av: lee

Så klart vi får skära ner i kulturen om vi ska ha råd med det mångkriminella samhället som dom andra partierna önskar .Ska den svenskavälfärden vara en global allemansrätt Så kommer där inte bli mycket pengar över till tok vänsternskultur.

2010-01-15 @ 20:17:07
Postat av: Roberth Ström

chris ta snuttefilten och somna om!

2010-01-15 @ 20:42:34
Postat av: Skäggis

@Chris

jag säger inte vad det är som gör att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, utan jag konstaterar bara att ditt utalande

'' Det enda det visar är att brotten ökar och inte vem som begår dem. Den sk "massinvällningen"''

är felaktigt!



klart invandringen påverkar statistiken negativt, sen varför det är så lämnar jag till andra att tolka för dem sjävla:)

2010-01-15 @ 21:46:45
Postat av: Robin_Shadowes

"Vart tog antisverigedemokraterna vaegen? Var mina fraagor foer svaara? Eller haaller dom paa och taenker?"



Det är säkert Måna själv som gömmer sig bakom det nicket och t o m hennes förre chef har ju konstaterat att hon inte kan tänka...

2010-01-15 @ 21:50:30
Postat av: Robin_Shadowes

Han med bläckfisk-skägget är dåren som kallar sig Promoe. Samma snubbe som gjorde den där svenne banan-låten. Kan verkligen hålla med Thoralf om att han inte verkar ha alla(h) hästar (eller är det kameler) hemma. Det är tänt där uppe men ingen är hemma. Hissen går men inte ända upp.

2010-01-15 @ 21:56:03
Postat av: Peter, den förste.

@Chris



Kan rekommendera Affes Statistik-blogg, som visar just det "Skäggis sade: klart invandringen påverkar statistiken negativt, sen varför det är så lämnar jag till andra att tolka för dem sjävla:)". Se: http://affes.wordpress.com



I Affes Statistik-blogg kan man bland annat se ett mycket tydlig trendbrott under 1980-talet då det gäller vissa brott. Hur svårt kan det vara att förstå?

2010-01-15 @ 23:48:22
Postat av: Affe

@Chris

"däremot vänder jag mig mot påståendet att de begår brott pga etnicitet, religion och kulturell tillhörighet."



Vänder du dig även emot påståendet att uppväxtförhållanden spelar roll när det gäller risken för kriminalitet?



Är det någon skillnad på att växa upp i Skillingaryd eller Bengtsfors jämfört med att växa upp i Mogadishu eller Kabul? Jag tror det kan betyda ganska mycket för individen. Jag tror även det kan betyda rätt mycket för barnen till de här individerna.



Med andra ord, om jag har rätt i mitt inte speciellt kontroversiella påstående, förmodligen håller hela världens samlade expertis med mig på den punkten, så handlar det ju om faktorer som vi i Sverige inte har möjlighet att påverka. Om vi så kastar 100 miljarder på integrationsprojekt här i Sverige så spelar det ändå ingen roll. Vi förändrar ju inte individens uppväxtförhållanden i Kabul eller Mogadishu.



Förstår du vad jag menar? Invandring i sig behöver inte alls betyda en ökning av brottsligheten men invandring från vissa länder och regioner påverkar med stor säkerhet.



http://affes.wordpress.com/2009/06/18/manniskor-fran-farliga-lander-i-sverige-1975-2008/



Bara som ett exempel. En uppmärksammad rapport visade nyligen att 25%(!!!) av männen i Sydafrika har våldtagit en kvinna. Nu invandrar det inte många från Sydafrika till Sverige men OM vi nu skulle ta in 10 000 sydafrikanska män, skulle det då inte föreligga en viss risk att våldtäkterna ökar i Sverige?



Är man naiv om man tror att våldtäkterna då kommer öka?

2010-01-16 @ 18:26:30
Postat av: Henrik

Soder och Akesson kan vara de 2 personer som raddar Sverige fran att kollapsa totalt. Kolla Akessons insatser vid hearingen med publicistklubben. lysande. An finns en strimma av hopp for det hart sargade Svedala..

2010-01-22 @ 05:23:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0