KALIBER + EXPO = SANT

Kalibers Sanna Klinghoffers EXPO-vänner.

Detta har givetvis Sanna Klinghoffer numera plockat bort från Facebook men en av mina läsare gjorde en skärmdump av detta innan hon förstod sitt misstag. (Tack Lasse).

Bland Sanna Klinghoffers vänner på Facebook finns Daniel Poohl från EXPO. Som inte det vore nog utan även en Mikael Ekman finns bland hennes vänner på Facebook. Han beskrivs på följande sätt på Wikipedia.

"Mikael Ekman, svensk journalist, född i Karlskrona, känd för sitt engagemang mot högerextremism och rasism. Verksam vid stiftelsen Expo och på TV-produktionsbolaget Strix. Medförfattare till böckerna "Sverigedemokraterna: den nationella rörelsen" och Sverigedemokraterna från insidan."

 

Med dessa två vänner är nog risken att dessa program skall vara objektiva minimala. Det kommer istället handla om att smutskasta SD på alla upptänkliga sätt vilket användandet av inte mindre än tre infiltratörer vittnar om.

Det som är än mer anmärkningsvärt är att det är våra licenspengar och skattemedel som används till detta.

Så kommer då det "efterlängtade" programmet från Kaliber. Jag hade faktiskt förväntat mig att programmet skulle komma några veckor innan valet till EU-parlamentet men Sveriges Radio kanske tänker sig att köra det i repris ända fram till valet i september 2010. Tydligen är programmet uppdelat på tre avsnitt för att få stort genomslag som möjligt.

 

De tre infiltratörerna som Sveriges Radio sänt ut har tydligen bandat 90 timmars material från ca 30 olika möten hos Sverigedemokraterna. Om jag förstod rätt så har ca 20 av dessa möten "friats" av Kalibers redaktion. På de övriga mötena har det tydligen enligt Kalibers redaktion förekommit rasistiska uttalanden. Jag antar att vi idag fick ett smakprov på de mest anmärkningsvärda uttalandena och jag instämmer i att i några fall var det rent bedrövligt och dessa lyfts givetvis fram av Kaliber.

 

Nu kommer givetvis inte Sveriges Radio granska de etablerade partier på samma sätt men de som kommer ihåg valstugereportagen i Uppdrag granskning för ett antal år sedan kommer säkert ihåg att det då gällde andra partier. Jag kan bara bekräfta att jag hört liknande uttalanden från politiska företrädare från de etablerade partierna uttrycka sig på liknande sätt och i något fall än värre än det vi hört i programmet Kaliber. Det finns tydligen en del företrädare för de etablerade partierna som gärna vill "bikta" sig för mig och ventilera sina åsikter utan att de blir påhoppade av någon.

 

Följande historia/vits fick jag på mail för ett antal år sedan från en socialdemokratisk politiker som även var engagerad i det lokala LO-förbundet. Men jag anklagar honom inte för att vara rasist för att han skickat mig denna vits.

 

George W Bush och Tony Blair står och pratar i en bar.

En gäst kommer fram och frågar vad de pratar om.

- Vi gör upp planer för 3:e världskriget, säger Bush

- Jaså? Hur ser de planerna ut då?

- Vi ska ha ihjäl 140 miljoner muslimer och en IT-konsult, säger Bush

Gästen bara står och gapar.

- En... IT-konsult? Varför det? Varför ska ni ha ihjäl en IT-konsult.

- Det var det jag sa, säger Bush till Blair. Ingen bryr sig om muslimerna.

 

Att de förekommer en mängd Norgehistorier är inget som någon reagerar på men skulle samma vitsar förändras så att det skulle handla om araber eller muslimer eller någon annan folkgrupp så skulle de omgående klassas som rasistiska.

 

Att till exempel en viss kategori av invandrare är enormt överrepresenterade när det gäller våldtäkter är ett faktum som BRÅ uppmärksammat och som finns i deras rapport om brott bland invandrare. Sedan finns det givetvis många olika sätt att uttrycka det på, en del är mindre lämpliga än andra men det förändrar inte den statistik som finns. Frågan är då var gränsen går för rasism. Är BRÅ:s rapport om brott bland invandrare rasistisk för att den pekar ut invandrare som mer kriminella än etniska svenskar?

 

Sverigedemokraterna har en ganska stor tillströmning av nya medlemmar och det är givetvis svårt att sålla agnarna från vetet för de ansvariga i de olika lokala föreningarna. Det vet jag själv av egen erfarenhet. Vissa nya medlemmar kanske du bara träffar en gång under ett helt år och då är det väldigt svårt att bilda dig en uppfattning om en person. En enda persons uttalande kan vålla partiet stor skada då massmedia givetvis finner ett stort nyhetsvärde i detta men det är en verklighet vi Sverigedemokrater lever med varje dag.

 

Partiet har en hård hållning mot personer som uttrycker sig grovt felaktigt eller står för värderingar som kan betraktas som rasistiska. Dessa personer utesluts ur partiet relativt omgående.

Detta förhållande nämns överhuvudtaget inte i programmet Kaliber.

 

Jag deltog själv i ett möte i Växjö 2005 där en ny medlem i partiet framförde rent nazistiska åsikter vilket fick tillföljd att han redan dagen efter uppmanades att lämna partiet, vilket han också gjorde. Det var ett beslut som ingav förtroende och gjorde att jag vågade representera partiet offentligt.

 

I Sverige är det som bekant inte tillåtet att kalla en spade för en spade utan att pk-etablissemanget rycker ut även om det är sanningen man uttrycker. Jag tänker i varje fall inte ändra mitt sätt att uttrycka mig på i min blogg eller i insändare efter detta reportage i Kaliber för jag har aldrig sagt eller skrivit något som jag inte kan stå för.

 

Tänk på detta ni som skriver kommentarer på min blogg.

Även kommentarer på min blogg kan givetvis komma att användas mot mig av dessa EXPO-människor.

För den som vill friska upp sitt minne när det gäller valstugereportaget kan titta på nedanstående.




Eller detta exempel som är mycket talande för hyckleriet i Sverige. Där man inte vågar stå för sina åsikter.

.

Dagen, SvD, DN
Trackback
RSS 2.0