4 DAGAR KVAR

När jag häromdagen skrev om Lissabonfördraget fick jag en kommentar från Kurtan som tyckte att jag skulle ställa ett antal frågor till alla riksdagsledamöter. Jag har nappat på hans ide och jag har tidigare ordnat maillistor till alla riksdagspartier så det är inte så tidskrävande att skicka ett mail till alla 349 ledamöter.

Tack för tipset Kurtan!

 

Denna text har jag skickat till våra riksdagsledamöter.

 

Hej

 

På torsdag den 20 november 2008 kommer riksdagen att debattera Lissabonfördraget och eventuellt ratificera detsamma. Med anledning av detta vill jag att du besvarar följande frågor.

 

1) Har du läst Lissabonföredraget i sin helhet?
2) Anser du att du förstått innebörden av detta till fullo?
3) Nämn 3 fördelar för en svensk medborgare i detta fördrag som vi inte skulle kunna uppfylla om vi stod utanför EU (floskler undanbedes).
4) Är du medveten om att genom detta "fördrag" kommer våra nationella lagar att vara av underordnad betydelse i jämförelse med EU:s lagar?
5) Är du medveten om att genom detta fördrag så kan EU stifta vilka lagar de vill utan att medborgarna i unionen kan invända?

 

Frågorna 1, 2 och 4, 5 besvaras med fördel med Ja eller Nej.

 

Fråga 3 så kortfattat som möjligt.

 

Jag kommer att redovisa vilka som svarat och hur svarsfrekvensen ser ut för respektive parti på min blogg.

 

Ser fram mot ditt svar och tackar på förhand.

 

Med vänlig hälsning

Thoralf Alfsson

Kommunfullmäktigeledamot

Kalmar

 

Jag kommer varje dag påminna de ledamöter som inte svarar och givetvis redovisa på bloggen vilka ledamöter som svarat på mina frågor. Hur de svarat kommer jag givetvis också att sammanställa varje dag, jag är övertygad om att det kommer bli intressanta svar.

 

Jag har faktiskt redan fått svar från 4 ledamöter

 

Eva Selin Lindgren c

Anne-Marie Pålsson (m)

Peter Pedersen (v)

Egon Frid (v)

 

Ingen av de som hittills svarat har läst Lissabonfördraget i sin helhet!

Sammanfattning av Lissabonfördraget av Ted Ekroth Sverigedemokraterna

Trackback
RSS 2.0