LJUSSKYGGA KRAFTER STYR KALMAR KOMMUN

För ca 1 år sedan förbjöds jag att använda bilder på min blogg på Kalmar kommuns förtroendevalda politiker som finns i kommunens register.

Med anledning av detta lämnande jag in en motion där jag yrkade på att dessa bilder skulle vara en offentlig handling som alla kommunens innevånare skulle kunna använda i samband med ärenden rörande kommunens verksamhet.


Vid gårdagens kommunfullmäktigemöte avslogs motionen.

  

Jag anser att en person som har beslutat sig för att kandidera för ett parti i ett allmänt val och dessutom blivit invald som förtroendevald i detta val också är en offentlig person som därmed också accepterat att han kommer förekomma i media och andra forum.

Detta tycks lokalpolitiker i Kalmar inte ha förstått utan de försöker gömma sig bakom upphovsrätten och personuppgiftslagen.


VILKET YNKLIGT AGERANDE.

  

På riksdagens hemsida presenteras ett register över alla riksdagsledamöter och där är det fritt att använda dessa bilder. Se exempel på moderata riksdagsmannen Jan R Andersson som även sitter i kommunfullmäktige i Kalmar.

Som ni kan se av bildtexten är bilden fri att använda.


Med anledning av detta yrkade jag på ett tillägg till min motion som löd enligt följande.


Bilden är fri att använda i sammanhang där kommunfullmäktige, kommunstyrelsen eller kommunala nämnders arbete beskrivs. Reproduktion i reklam och marknadsföring är inte tillåten.


Thoralf Alfsson

Sverigedemokraterna


Trots detta tillägg var inte en enda kommunfullmäktigeledamot villig att stödja sverigedemokraternas motion.

Vi säger att vi i Sverige är den mest öppna demokratin i världen men detta gäller definitivt inte i Kalmar. Där är de förtroendevalda verkligen ljusskygga!  Vi förlorade voteringen med 2 för och 59 emot


Men nu slutar inte historien här.


Vid dagens kommunstyrelsemöte som jag besöker som åhörare tog jag med min kamera. Eftersom jag inte får använda kommunens bilder p.g.a. att det inte släpper på upphovsrätten tänkte jag ta min egna bilder på dessa ljusskygga politiker. När jag i slutet av mötet plockade fram min kamera fick kommunalråden Bertil Dahl (v) och Birgitta Elfström (s) något som jag betecknar som rena utbrottet när de avbröt de pågående förhandlingarna och högt och tydligt inför hela kommunstyrelsen förbjöd mig att använda mina egna bilder på min blogg!


Barometern gör en stor sak av detta  i sin nätupplaga. Läs artikel i Barometern.


Av Barometerns rubriksättning kan man tro att det är ett brott att fotografera Kalmars förtroendevalda politiker. Det är också märkligt att journalisten inte ber Bertil Dahl utveckla vad han menar med i smyg, hat och konflikt.
  

Tyvärr innehåller artikeln en rad sakfel. Tydligen krävs det tillstånd för att fotografera vid offentliga möten hos Kalmar kommun. Jag fotade endast Bertil Dahl och Steve Sjögren, i min kamera finns inga foton på Birgitta Elfström. Allt annat är felaktigt i artikeln. Jag fotade ingen efter att dessa personer haft sina utbrott. Att sedan Bertil Dahl beskyller mig för att arbeta i smyg är ju rent nonsens, hur kan något ske i smyg mitt på ljusa dagen under kommunstyrelsemötet. Bertil Dahl måste ha tomtar på loftet.

Min blogg, inte hemsida tar upp en rad sanningar som de etablerade politikerna vägrar att se och då kallar de min blogg för främlingsfientlig och att jag underblåser hätska stämningar. Som politker trodde jag att man klarade av att ta kritik men så är tydligen inte fallet med dessa två politiker. Det skall dock noteras att flera politiker skrattade gott åt Bertil och Birgittas upprördhet och att en borgerlig politiker erbjöd mig ett lättklätt foto till min blogg, vilket jag avböjde med hänsyn till hans integritet.


Vem tror sig dessa kommunalråd vara? Att vänsterpartisten Bertil Dahl tror sig leva i en Stasi-värld förvånar mig inte ett dugg och att Birgitta Elfström skulle reagera på samma sätt förvånar mig inte heller då hon också tror sig vara allsmäktig.

Det är dags för dessa personer att kliva ner får sina höga hästar annars kommer de slå sig rejält när väljarna tvingar dem att abdikera.

Bertil Dahl, det vänsterpartistiska kommunalrådet har snart samlat ihop till ett alldeles eget inlägg på min blogg, jag kan lova Bertil Dahl att jag även publicerar ett foto och diverse länkar. En annan vänsterpolitiker är Birgitta Axelsson Edström som tydligen inte läst på riktigt men ändå anklagar andra för att inte förstå


PUL (Personuppgiftslagen) mjukades upp 1 januari 2007,  http://www.pul.nu/


Numera är det tillåtet att publicera personuppgifter i löpande texter. Likaså att lagra texter med personuppgifter i en dator. Däremot kommer det vara förbjudet att lagra eller publicera känsliga personuppgifter. Hit hör exempelvis politiska åsikter, sexuell läggning och etnisk tillhörighet, såvida inte berörda personer lämnar samtycke. Förtroendevalda behöver dock inte tillfrågas.  

Nu kommer jag ändå att tillfråga alla förtroendevalda politiker i Kalmar. Jag kommer skicka ett mail till var och en och fråga om de godkänner att jag publicerar mina bilder på dem på min blogg.

Sedan kommer jag redovisa dessa svar på min blogg så att mina läsare kan se vilka personer och partier som är ljusskygga i Kalmar.


Kommentarer
Postat av: Magne

Haha! Du är för skön Thoralf där du springer i täten med den "rasistiska" Sverigefanan högt i skyn och retar gallfeber på de politiskt korrekta Sverigehatande Quislingarna som håller på att kasta oss utför ättestupet. Spring på, spring fort, spring i natt!

2008-05-28 @ 01:09:22
Postat av: Marthin

Min enda fråga är väl egentligen om artikelförfattaren, Anders Blank, är en ribbträff eller ett stolpskott.



Dock skall väl karln hava ett solklart mål för slaskig journalistik.

2008-05-28 @ 02:43:00
URL: http://www.marthinsblogg.se
Postat av: Tony

"erhört obehagligt, säger Bertil Dahl (v). Det är också typiskt för sverigedemokraterna de arbetar i smyg och bygger sina debatter på hat och konflikt."



Sicken pajas!

Bra jobbat Thoralf

2008-05-28 @ 08:39:23
Postat av: Skånepåg

Artikeln i Barran gav min bättre hälft morgonens första gapskratt. Stora delar av det politiska etablissemanget i Kalmar börjar mer och mer framstå enligt det klassiska uttrycket "ett dagis för vuxna"!



Har inte hunnit kolla om det var "bu eller bä", men Lotte Zenkert har på Barometerns ledarsida skrivit något beträffande Birgitta Axelsson-Edströms psalmcitat i kommunalfullmäktige. Men som jag skrev i går beträffande henne, har man inget vettigt att komma med så får man väl i ren desperation ta till vad som helst för att försöka att framstå som den "goda människan"!

2008-05-28 @ 09:09:13
Postat av: gunnar peterson

Även om jag inte tillhör vare sig s d eller något annat parti så tycker jag att det är bra att Thoralf avslöjar att inte bara Kalmar kommun utan hela vårt land styrs av antingen förljugna eller ointelligenta personer. Därför önskar jag Thoralf lycka till men tror dessvärre inte att något politiskt parti, alltså inte heller s d, kan ställa saker och ting till rätta i vårt land.

2008-05-28 @ 09:23:43
Postat av: Skånepåg

Jag har nu läst Lotte Zenkerts ledare i Barometern. Den positiva bild som jag tidigare haft av henne försvann totalt. Artikelns enda syfte är att på alla sätt och vis smutskasta Thoralf. Att hon kunde vara så f-b simpel trodde jag inte. Läste någonstans att endast cirka 5 % av en tidnings läsare var intresserade av ledarsidan. Om Barometerns ledarskribenter Zenkert och Dahl fortsätter att jobba på i den här stilen, så lär denna siffra sjunka ytterligare!



http://www.barometern.se/ledare/dystert-kalmarfullmaktige(663005).gm



Då man lägger in URL med .gm på slutet så kommer inte hela länken med här på bloggen. Om det blir likadant nu, så kopiera hela och lägg in i adressfönstret.



Postat av: Systemfel

det finns möjlighet att kommentera ledaren men som i all annan media är väl censuren som i DDR, Nord - Korea nämnligen total.

2008-05-28 @ 09:48:03
Postat av: Lennart

Bra jobbat

2008-05-28 @ 09:58:57
Postat av: Micael F

Hej Gunnar Petersson



Det bästa du kan göra för Thoralf (och din inre röst)är att rösta på honom/SD i nästa val. Berätta gärna för din omgivning om vad som håller på att hända med vårt Sverige. Då kommer du märka att folk säger - "precis så tycker jag också men har inte vågat säga något". PK-politiker och dito media har lyckats väl i sin indoktrinering men det börjar krackelera.

Vi måste tro att vi kan vända skutan men för det krävs röster. Många röster - och det får vi bara vi inte stilla tiger.



Bra jobbat Thoralf!

2008-05-28 @ 10:24:59
Postat av: Sessan

Beträffande det här med bilder. Låt oss reda ut detta en gång för alla.



1. Är det enligt svensk lag tillåtet för en enskild person att fotografera under ett pågående möte i kommunalfullmäktige eller kommunalstyrelse? För massmedia är det uppenbart tillåtet eftersom det finns bilder i tidningarna.



2. Om nu detta är tillåtet och någon på olika sätt (verbalt eller handgipligt) försöker hindra någon att ta dessa bilder, innebär inte detta en möjlighet att göra en polisanmälan enligt någon lämplig lagparagraf?



3. Är det enligt PUL tillåtet att publicera egna bilder från dessa offentliga möten på t.ex. en blogg utan tillåtelse från berörda personer?



Någon som har säkra svar. Det behövs endast 3 JA eller NEJ!



Kan vara bra att att känna till eftersom vi är fler än Thoralf som har en kamera och kan vara intresserade av att ta egna bilder av den "intelligentia" som för närvarande styr och ställer i Kalmar!

2008-05-28 @ 10:26:19
Postat av: Sessan

Thoralf skrev något om detta som jag missade.

"Tydligen krävs det tillstånd för att fotografera vid offentliga möten hos Kalmar kommun." Tydligen låter lite osäkert och har därför följande undringar.



Är detta något unikt för Kalmar eller är det likadant överallt i Sverige och är det juridiskt hållbart? Vem beviljar i så fall detta tillstånd och var hittar man regler för hur ett sådant tillstånd skall handläggas?



Någon som vet?

2008-05-28 @ 10:43:01
Postat av: Xop

Är det alltid samma personer som är här inne och kommenterar?? Har varit här inne hundratals ggr och det är alltid samma halvintelligenta personer som är inne.



Många har sagt detsamma...

2008-05-28 @ 10:45:49
Postat av: AWSvensson

Läste idag på TV 4:s text TV sid 112, en tanke så god som någon, För Xop och andra som kräver förtydligande 112 är larm numret, Malmö vill att flyktingar flyttar från kommunen. Skall man tolka detta som att staden börjar bli färdigberikad. Det konstiga är att man vill att människor som är ute efter jobb skall flytta och ersättes av folk som är nöjda med en arbetsfri tillvaro sk. somalisering.

2008-05-28 @ 11:11:29
Postat av: Micael F

Xop



Hellre halvintelligent än heldum....nå, ta det inte för bokstavligt men vari ligger det konstiga? Fotografer läser fototidningar, sportintresserade tittar på sportprogramm osv. Vi som besöker den här bloggen kanske gör det för att få en annan bild av det politiska livet än den "gängse".

Dessutom upplever jag det som att fler och fler namn tillkommer.



Skriv gärna själv vad du tycker så vi kan föra en debatt

2008-05-28 @ 11:12:35
Postat av: Sessan

> Xop



Jo du har träffat mitt i prick!

Kan givetvis bara tala för min egen vänkrets, men det är en dj-a hoper halvintelligenta personer. Allt från egna företagare, civilingenjörer. HIK-studenter och läkare.



Förstår inte varför du besöker bloggen då du uppenbarligen anser den vara så undermålig. Många har tydligen sagt det samma i din vänkrets, vilket kanske säger mer om dig och ditt umgänge än innehållet på bloggen och dess kommentarer.



Har du hört talas om uttrycket flugan och sockerbiten och vad detta innebär. Gissa vem som är flugan?

2008-05-28 @ 11:14:11
Postat av: Thoralf A

AWSvensson, arbetsfri tillvaro så kallad somalisering var verkligen fyndigt!



Den ska jag lägga på minnet och använda vid lämpliga tillfällen.

2008-05-28 @ 11:18:19
Postat av: Skånepåg

Intelligenstest till XOP, som tydligen är road av sådant.



Achmed och Ismail träffas på ett konditori och tar en fika.



Achmed: I dag träffade jag min dotter Yasmine och hennes pojkvän Pelle.

Ismail: Jaha och hur många gånger?



Och svaret som kommer från XOP är:

2008-05-28 @ 11:28:49
Postat av: AWSvensson

Det framgår ju inte hur bra skytt Achmed är, men det gängse är väl ett magasin. Ursäktar min klårfingrighet men jag betvivla att du får svar från Xop eller om det nu är Ulf.

2008-05-28 @ 11:45:25
Postat av: Skånepåg

AW Svensson



Jag lånade detta från en av mina favorittecknare på nätet, som kallar sig för Bonton http://www.bonton.se/ Han senaste teckningar är vulgära, men en och annan gång träffar han mitt i prick (häpp, nu fick jag till det igen!).



Men genom resonomanget och Ismails svar, får vi en inblick i ett kulturmönster som vi alla förundras över. Helt underbart av tecknaren!

2008-05-28 @ 12:07:00
Postat av: j-å

Kan i viss mån förstå Xop.

Tycker själv, som kommuninnevånare i Kalmar, att det är intressant att läsa om vad som händer under dessa kommunstyrelsemöten.

Men så kommer kommentarerna i form av: Sverigehatande Quisslingar, stolpskott, dagis för vuxna, pk-idioter m.m. Vad är detta för debattnivå????

Kan också förstå att politikerna inte gärna vill ha sitt bildpoträtt infört på en enbart, genomkritisk blogg, där de sedan p.g.a. sitt utseende blir kallade för både det ena och det andra.

Vi glömmer lätt och snabbt, att dessa människor är lekmän och valda i ett tvivelaktigt, underrepressenterat system. M.a.o. är de "som vem som helst", med undantag av att de är styrda av partiets inriktning, precis som Thoralf är det.



2008-05-28 @ 13:03:50
Postat av: Anonym

j-å



Så du tycker alltså det är OK, att man behandlar Thoralf som en pestsmittad i kommunalfullmäktige?



En moderat anser att han berättar sagor. En annan citerar psalmer för att hom inte har några motargument. Hela "församlingen" visar antipati som kan knäcka vilken normal människa som helst. Tysnad infinner sig (kanske beroende på att man skäms) o.s.v. Detta är inget som styrs uppifrån och som definitivt inte skall behöva förekomma i en demokrati.



Hade massmedia behandlat Sd på ett korrekt sätt hade den





2008-05-28 @ 13:28:19
Postat av: Sessan

Sorry. Här slant inlägget i väg p.g.a. någon feltryckning. Är lite stressad och på språng.



Jag avslutar: Hade massmedia behandlat Sd på ett korrekt sätt, hade den här bloggen garanterat haft ett helt annat innehåll! Läs Lotte Zenkert på Barometerns ledarsida så bör du förhoppningsvis förstå vad jag menar.

2008-05-28 @ 13:34:44
Postat av: j-å

Har aldrig påstått att det är ok, som man behandlar Thoralf. Snarare har jag skrivit tvärtom fler än en gång.

Vad jag påstår är att det är vanliga människor som valts in i kommunstyrelsen.

Jag förväntar mej inte att de ska använda annorlunda uttryck än vad som förekommer i kommentarerna på bloggen.

Men det är tydligen på sin plats att mer eller mindre annonymt ge uttryck för vad man känner och använda vilka vokabulär som helst, bara det inte sker offentligt.

F.ö. räcker det inte med att vara kritisk på en bloggsida. Slår vad om att de flesta som lämnar kommentarer på den här bloggen aldrig visar sej på ett politiskt nomineringsmöte.

M.a.o. så har vi erhållit de politiker vi förtjänar. Eller hur?

Till sist. All politik styrs uppifrån, så även antipatierna mot SD.



2008-05-28 @ 14:38:07
Postat av: AWSvensson

Vilka är det som satt dagordningen, vilka var det som kallade Sven- Olle i Sjöbo grisolle till ackompanjemang av glada skratt och tillrop, en vanlig människa som valts in i kommunfullmäktige. Listan kan göras lång, men som sagt vem satte dagordningen.

2008-05-28 @ 14:43:49
Postat av: AWSvensson

Svin- Olle , rätt ska vara rätt

2008-05-28 @ 14:55:32
Postat av: Tore

De är rädda om sitt utseende! om de är rädda om sitt uttalande! De kanske är rädda att allmoge skall avslöja deras lögner! Kan det vara "skammen" de är rädda för, för att utseende kopplas normalt till uttalanden och då är det väl bara "historieböckerna" som väntar, "for ever"...



Du är en stark person, Thoralf! Att bli utsatt för

denna "mobbing", av vuxna människor som skall leda

Kalmar kommun, visar bara att mobbing är tillåtet

i Kalmar Kommun. Vi är många som stödjer dig, i ditt svåra arbete, att få ordning på galenskaperna!

Hejja på, Thoralf...



2008-05-28 @ 14:56:07
Postat av: vmm

Vill appropå detta påminna om ett fall för några år sedan då någon fotograferade en konsert på ett torg vid någon slags stadsfestival. En vakt hade då gått fram till personen och sagt att det var förbjudet att fotografera konserten, men fotografen hävdade sin rätt att fotografera. Det hela hamnade i domstol och den dömde att det var lagligt att fotografera på allmän plats (där konserten ägde rum) och konsertarrangören inte hade någon rätt att förbjuda fotografering.



Nu vet jag inte hur allmän plats defineras, men troligen defineras det som att det är ett ställe dit allmänheten har fritt inträde.



När man väl fotat någon på allmän plats så tror jag det ur juridisk synpunkt är helt ok att lägga upp bilden på en blogg eller göra vad man vill med den (men det finns ju etik också, och min policy på min privatblogg är att om jag fotar på allmän plats så suddar jag ansiktet om någon syns tydligt och annars frågar jag personen i fråga om det är ok att lägga in bild på min blogg. Jag tycker det hör till god ton och visar respekt även om jag förmodligen har juridisk rättighet att lägga ut omaskerade bilder utan fotograferades tillstånd).



Jag måste säga att det här är en märklig politisk soppa. Jag kan inte fatta dom kalmaritiska politikernas ovilja att tillåta publicering av bilderna (Thoralf: kan du inte länka till dom bilder du vill ha in? Om bilderna ligger på Kalmars kommuns webbsida borde det gå att direktlänka. Då ligger bilderna formellt inte på din sida och jag törs lova att du rent juridiskt tar en väldigt liten risk genom att direktlänka till foton på Kalmar kommuns webbsida.) Jag ska också säga att jag inte riktigt förstår varför det är så viktigt för Thoralf att kunna visa bilder på politikerna, men jag börjar nu luta åt att det faktiskt är en viktig principiell fråga och att det är bra att Thoralf driver den.

2008-05-28 @ 15:10:25
URL: http://vitmedelaldersman.blogg.se/
Postat av: Observator

1. Alfsson är invald på ett demokratiskt sätt i ett demokratiskt val. Anslaget mot honom i den senaste kf-debatten i Kalmar var enligt bedömare rena rama mobbningen.

2. Kommunalrådet Birgitta Elfström har flera gånger enligt säkra källor(s) sagt att folkökningen i Kalmar ska säkras genom invandring. Vem vill ha ett nytt Ronna i Kalmar? Det finns folk inom socialdemokratin som inte är glada över Elfströms uttalanden säjs det från säkra källor.

3. Barometern förtiger en hel del inttressanta inlägg i sitt referat från kommunfullmäktige. Bl.a tog en moderat upp hur Elfström sparkat ut ett antal svenska gymnasiestuderande från deras boende till förmån för ensamkommande unga män i Påryd. En snyggare nedtystning av ministerstyre får man leta efter enligt källor i, dels gymnasieförbundet, dels bland ett antal politiker från skilda partier.

4. Alfsson berättade inga sagor i fullmäktige. Han refererade ett agerande tidigare från en moderat ledamot i en bostadsdebatt med Elfström som definitivt var riggad enligt källor närstående moderaterna. Här är Lotte Zenkert i Barran ute och seglar så det ryker i sin mobbningsledare. Att moderaten sedan inte vågade stå för riggningen är en annan femma.

5.Enligt uppgift ställde Alfsson en fråga till ledamöterna i Kf som satte åtskilliga ledamöter på pottkanten. Alfsson avslöjade därmed vilseledande information till ett antal politiker. Inte undra på att de inte vill synas på kort.Inte en kommentar i Barran runt lurendrejeriet om hur 8 personer kunde bli 24. Snacka om politisk korrekthet.

6. Jobba på Alf. För eller senare spricker den uppblåsta bubblan och då har du vunnit.

2008-05-28 @ 15:18:28
Postat av: j-å

Bra AW Svensson, men bara delvis. Skriv vem som satte dagordningen. Var det andra invalda, vanliga människor?



2008-05-28 @ 15:33:27
Postat av: AWSvensson

För att använda dagens språk så var det i allra högsta

grad företrädare för PK-folket, massmedia, politiker kort sagt alla som förväntades stöda PK-folket. På den vägen är det 20 år senare.

2008-05-28 @ 15:52:54
Postat av: Skånepåg

AW Svensson



Vi behöver inte gå utanför Kalmar för att någon har blivit utsatt för att jämföras med svin/grisar.



Den som trodde sig plocka billiga poäng genom att vara "skenhelig" och citera psalmverser vid senaste kommunalfullmäktigesammanträdet, har vid flera tillfället påstått sig bli illamående vid detta. Har framgått av hennes blogg, där hon anser sig uppleva en viss person som ett grisansikte på en människokropp.



Som jag sagt tidigare, en yrkespolitiker som uttrycker sig så illa kan absolut inte "ha alla hästarna i hagen"!

2008-05-28 @ 15:57:42
Postat av: Skånepåg

F´låt att jag är tjatig, men jag vill än en gång rekommendera Leif Haglunds blogg i Ystad. http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1474



Tråden "Sverige - vårt hem på jorden" är väl värd ett besök. En socialdemokrat av den gamla stammen, som om jag hade bott i Ystad kanske hade personröstat på. Mer beröm än så kan jag inte ge!

2008-05-28 @ 16:14:28
Postat av: j-å

Jaha, så var det Skånepågs tur att på något sätt komma med ursäkter.

Är det inte som att "kasta sten i glashus", att fördömma ett språkval i sin kommentar och i samma andetag använda något liknande eller ännu värre.

Kolla Observators inlägg. Denne har hållit sej inom ramarna i sina kommentarer.

2008-05-28 @ 17:05:53
Postat av: Skånepåg

Vilka ursäkter och vad är det i mitt språkval som stör dig. Att korrekt återge en händelse är väl för f-n inte att "kasta sten i glashus"? Om du nu har svårt att hänga med i svängarna, så är det dags att du försöker inse detta?



Är du någon självutnämnd "bloggpolis", eller vad är det du håller på med?

2008-05-28 @ 17:16:49
Postat av: Henrik

Kalmarbor, ni kan väl göra Thoralf en tjänst. Fotografera hans kollegor när de är ute på stan, mataffären eller varsomhelst och skicka in dem via email.



Alla kan göra en insats om bara viljan finns.

2008-05-28 @ 19:26:21
Postat av: j-å

Ta inte i så du spricker Skånepåg. Jag fick uppfattningen att du höll med AWSvensson i dennes inlägg. Han påstod nämligen att i och med att bl.a. politikerna en gång satt nivån för språkbruket, så är det fritt fram för alla att använda samma låga nivå, hur illa det än ser ut.

Läs kommentarerna från början så ser du vad jag menar.

2008-05-28 @ 20:08:22
Postat av: Tony

Fota på bara! är det tillåtet att fotografera under kjolen på en kvinna, så torde ett foto på ett ansikte inte var olagligt;)http://nyhetskanalen.se/1.478260/2008/05/28/rattenheltokejsmygfotaunder_kjol

2008-05-28 @ 22:48:13
Postat av: Daniel

Stå på dig! Du är en av få politiker som jag har respekt för.

2008-05-29 @ 03:21:14
Postat av: Robbe

`När jag i slutet av mötet plockade fram min kamera fick kommunalråden Bertil Dahl (v) och Birgitta Elfström (s) något som jag betecknar som rena utbrottet`.



Det är sånt vi vill se på youtube, införskaffa nu en filmkamera med bra ljudupptagning:)

2008-05-29 @ 07:20:36
Postat av: s-e karlsson

Sd Högsby fick i går kväll vid kommunfullmäktigemötet avslag på sin inlämnade motion om mångkulturellt bokslut ! Givetvis hade vi inte väntat oss något annat ! Vi fick oväntad hjälp från en moderat som faktiskt tyckte att kommunens invånare borde ha rätt till att få reda på invandrare/flyktingars kostnader för kommunen !

Kommunfullmäktige fick också reda på via ett socialdemokratiskt uttalande att mångkulturen i Högsby kommun hade kommit för att stanna !!!!

Ja, vad ska man säga om ett sånt uttalande ?



Man ser hur inställningen till invandring är och ingen tycks bry sej mer än Sd !



Mvh S-E Karlsson

2008-05-30 @ 18:06:00
Postat av: s-e karlsson



Sd Högsby kommer inte att ge upp vad det gäller motionen om mångkulturellt bokslut ! Av 9 partier i kommunen så är vi det femte största med över 200 röster ! Vi kommer igen med en ny motion i samma ärende som tydligare visar vad vi menar den förra blev tyvärr en aning oklar ! Men vi lär oss av misstagen ! Rätt så vi är ovana som politiker så kommer vi inte att kasta in handduken !Våra väljare borde väl i demokratins namn ha rätt till att få reda på kostnader för flyktingar/invandrare ! I synnerhet när det blivit så att pengarna från staten dvs våra skattpengar som kommunen mutats med är slut och det tas ur kommunens kassa som är ansträngd innan !



Mvh S-E Karlsson .

2008-06-01 @ 15:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0