JAG ÄR BESVIKEN PÅ BAROMETERN!



Med anledning av Barometerns osakliga, felaktiga och felciteringar i flera artiklar i tidningen i början på veckan skrev jag ett öppet brev till tidningen för att påpeka dessa brister och felaktigheter. Jag bifogade även de två bilder jag tog på kommunfullmäktige till Barometern och gav mitt tillstånd (upphovsrätten) att de fick publicera dem ;-)


Öppet brev till Barometerns chefredaktör Gunilla Andreasson, ledarskribent Lotte Zenkert och journalisten Anders Blank.


Jag är mycket besviken på Barometerns osakliga kvällstidningsjournalistik de senaste dagarna.

Artikeln om kommunfullmäktigemötet den 26 maj saknar väldigt mycket fakta. När det gäller parkeringsfrågan nämns inte sverigedemokraternas avslagsyrkande på höjda parkeringsavgifter. När det gäller nya avtalet med Migrationsverket saknas våra sakargument som ligger till grund för vårt avslagsyrkande fullständigt i artikeln. Däremot är artikeln full av omdömen från andra partiföreträdare och till och med att en ledamot citerade ur en psalm. Inte ens kostnaden på närmare 20 miljoner kronor för samhället vilket detta avtal innebär tycks ha något journalistiskt värde för Barometern vilket är mycket anmärkningsvärt.


Våra två motioner om klassmorfarsystem och kommunens bildarkiv som också behandlades under kf-mötet kommenteras endast av våra politiska motståndare. Inget av våra sakargument för dessa motioner redovisas i artikeln.

Har ni inga pressetiska regler som ni följer?

 

På dagens ledarsida bygger Lotte Zenkert sin ledare på en felcitering! Detta brukar kallas för "Guilt by assossiation" och är ett mycket smutsigt sätt att bemöta sina motståndare. Att politiska motståndare använder denna teknik är beklagligt men tyvärr något som sker då och då men att en ledarskribent använder denna teknik är rent ut sagt ynkligt. Jag behöver inte använda uttryck som "sådana där" då jag istället föredrar att kalla dem för "unga muslimska män" vilket jag finner mest riktigt och vilket jag gjort tidigare i insändare, debatter i kommunfullmäktige och på min blogg.


Anser Barometern att det är brottsligt att fotografera under ett kommunstyrelsemöte?

Den frågan ställer jag mig efter att jag sett rubriksättningen på nätet och i tidningen. Att min fotografering på ett öppet möte, mitt på ljusa dagen, med ca 30-40 personer närvarande kan betecknas som smygfotografering är helt befängt. Att Barometerns journalist inte ifrågasätter Bertil Dahls uttalande är för mig ett mysterium. Artikeln är för övrigt fylld av sakfel! Jag fotograferade ingen politiker efter deras protester, jag använda en vanlig kamera, ej någon kameramobil och jag fotograferade aldrig Birgitta Elfström då hon satt skymd av andra ledamöter från min position. Jag bifogar de två bilder (Bertil Dahl, Steve Sjögren) som jag tog under mötet så ni kan publicera dessa med mitt tillstånd så får era läsare göra en egen bedömning av dessa "smygfotograferade" bilder.


Om tidningens syfte är att skrämma privatpersoner från att engagera sig som fritidspolitiker är jag övertygad om att tidningen lyckats mycket väl med sina artiklar. Risken är stor att vi efter valet 2010 kommer att få ännu fler tomma stolar i landets kommunfullmäktigesalar om Barometern fortsätter bedriva kvällstidningsjournalistik på lokal nivå. Jag trodde Barometern hade högre ambitioner än detta.


Thoralf Alfsson

Sverigedemokrat Kalmar


Text med fet stil är vad Barometern valde att publicera.

  

Jag är mycket besviken på Anders Blank och Lotte Zenkert då jag tyckt att de tidigare försökt att hålla en något så när objektiv linje mot mig som företrädare för sverigedemokraterna. Man kan ju undra om de drabbats av pekpinnar från högre ort.

  

Läs artikel i Barometern.


Kommentarer
Postat av: Skånepåg

Märkligt att man släppt igenom de kritiska kommentarerna på Lotta Zenkerts ledare. Kan det vara att man trots allt skäms lite?



http://www.barometern.se/ledare/dystert-kalmarfullmaktige(663005).gm

2008-05-29 @ 21:13:04
Postat av: Skånepåg

Thoralf skriver: "Man kan ju undra om de drabbats av pekpinnar från högre ort."



I en av kommentarerna står det: "Var denna smustkastningsledare verkligen nödvändig. Ett beställningsjobb eller vad?" Du är m.a.o. inte ensam om att ha dessa funderingar!

2008-05-29 @ 21:35:14
Postat av: Fint Väder

Ska man skratta eller gråta. Ordvalet och den enfaldiga argumentationen i artikeln får en att tänka på ett dårhus slutna avdelning, befolkat av marxistiska missionärer som nu har prånglat ut sitt förenklade och andligt torftiga budskap. Eller vad sägs om följande kliché:





”Stämningen sjönk under fryspunkten i fullmäktigesalen och de övriga partierna visade upp en samlad enighet i frågan om ensamkommande ungdomar som har flytt sina länder för krig och förtryck”



Man har hört de förut. Eller hur. Hört det till leda. Det enda som fattas är Stalins mustasch...

2008-05-29 @ 22:07:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0