ÅRETS FÖRSTA DOPP OCH EN OVANLIG GÄST

70599-480
Halsbandsflugsnappare.                                 Foto   Thoralf Alfsson

De senaste 3 veckorna har varit väldigt intensiva med mycket jobb på Gotland och riksårsmötet i Karlstad mitt i allt jobb. Så jag har tagit en dags kompledigt idag för att få möjligheten att ladda om mina batterier igen.


Söndagen ägnade jag en hel del åt trädgårdsarbete vilket jag finner väldigt avkopplande och bra mot all stress. Jag tror att växter och då speciellt lite udda växter kommer att intressera mig allt mer och ta mer av min tid i framtiden. Söndagen avslutades med 1 timmes gräsklippning och ett bastubad som följdes av årets första dopp i Östersjön. Förra året badade jag redan den 28 april så jag var två veckor senare i år. Gissningsvis var vattnet ca 13-14 grader, det kändes i benen kan man säga då det är väldigt långgrunt där jag badar. Men efteråt är det alltid lika skönt, det känns som man fått något riktigt uppiggande.

Sedan smakade det bra med grillad ytterfile och bakad potatis, kanske inte så bra för figuren men mycket gott.


Satt sedan och lyssnade på näktergalen som anlänt till våra breddgrader med ett glas vin långt fram emot midnatt innan jag somnade. Tänk att en så liten fågel kan åstadkomma alla dessa läten. Göken brukar också komma runt 10-15 maj men jag har ännu inte hört den. Om en till två veckor kommer tornseglarna och då är det sommar för mig. Tornseglarna brukar lämna våra breddgrader i mitten på augusti och då är också sommaren slut anser jag men till augusti är det fortfarande väldigt lång tid.

I år har jag fått en liten ovanlig fågel i en av fågelholkarna. Halsbandsflugsnappare om jag läser rätt i min fågelbok.


Kommentarer
Postat av: Dumle

Naturen är som balsam för själen. Bristerna i vårt samhälle kan göra en normal person irritad dygnet runt, men dofterna från hägg och syrén, synen av blommande äppleträd och fåglars kvittrande gör att sinnesfriden infinner sig ganska omgående.
Har aldrig sett denna din halsbandsflugsnappare, men desto mer av den vanliga svartvita flugsnapparen. Den är också sjukligt noga med resdatumen - kommer alltid den 2 eller 3 maj, varje år!
Fridens liljor, din vän i kampen.
/ Dumle

2008-05-12 @ 22:00:10
URL: http://skafferitrollen.blogspot.com/
Postat av: Micael F

Jimmie Åkesson fick häromdagen den utormodentligt svåra frågan vad som är svenskt, något som slog mig nu är bla kärleken till naturen. Och respekten inför den. Våra efternamn har ofta naturklingande namn, berg, , gren, stam, fors, skog, som exempel bland många...

2008-05-12 @ 22:35:40
Postat av: Thoralf A

Micael F, just den här årstiden känner jag extra stolthet över det land jag lever och bor i. Jag åker ogärna utomlands under vår sommartid, en fantastisk årstid.

2008-05-12 @ 22:54:17
Postat av: Anonym

2008-05-14 @ 17:27:39
Postat av: Annelie Johansson

Nu är det en undebar tid. Jag älskar att vara ute i naturen. När tornseglaren kommer ja då är det sommar även för mig. Tornseglaren lever i luften har jag läst. Den landar inte ens för att sova. Jag har ett smultron ställe på landet hos mina föräldrar. Den svenska sommaren är fantastisk

2008-05-14 @ 17:35:06
Postat av: Anonym

Nu är det en undebar tid. Jag älskar att vara ute i naturen. När tornseglaren kommer ja då är det sommar även för mig. Tornseglaren lever i luften har jag läst. Den landar inte ens för att sova. Jag har ett smultron ställe på landet hos mina föräldrar. Den svenska sommaren är fantastisk

2008-05-14 @ 17:38:43
Postat av: Anonym

Nu är det en undebar tid. Jag älskar att vara ute i naturen. När tornseglaren kommer ja då är det sommar även för mig. Tornseglaren lever i luften har jag läst. Den landar inte ens för att sova. Jag har ett smultron ställe på landet hos mina föräldrar. Den svenska sommaren är fantastisk

2008-05-14 @ 17:38:52
Postat av: Anonym

Nu är det en undebar tid. Jag älskar att vara ute i naturen. När tornseglaren kommer ja då är det sommar även för mig. Tornseglaren lever i luften har jag läst. Den landar inte ens för att sova. Jag har ett smultron ställe på landet hos mina föräldrar. Den svenska sommaren är fantastisk

2008-05-14 @ 17:39:32
Postat av: Anonym

Nu är det en undebar tid. Jag älskar att vara ute i naturen. När tornseglaren kommer ja då är det sommar även för mig. Tornseglaren lever i luften har jag läst. Den landar inte ens för att sova. Jag har ett smultron ställe på landet hos mina föräldrar. Den svenska sommaren är fantastisk

2008-05-14 @ 17:39:48
Postat av: Annelie

Nu är det en undebar tid. Jag älskar att vara ute i naturen. När tornseglaren kommer ja då är det sommar även för mig. Tornseglaren lever i luften har jag läst. Den landar inte ens för att sova. Jag har ett smultron ställe på landet hos mina föräldrar. Den svenska sommaren är fantastisk

2008-05-14 @ 17:41:38
Postat av: Annelie

Nu är det en undebar tid. Jag älskar att vara ute i naturen. När tornseglaren kommer ja då är det sommar även för mig. Tornseglaren lever i luften har jag läst. Den landar inte ens för att sova. Jag har ett smultron ställe på landet hos mina föräldrar. Den svenska sommaren är fantastisk

2008-05-14 @ 17:41:52
Postat av: Annelie

Nu är det en undebar tid. Jag älskar att vara ute i naturen. När tornseglaren kommer ja då är det sommar även för mig. Tornseglaren lever i luften har jag läst. Den landar inte ens för att sova. Jag har ett smultron ställe på landet hos mina föräldrar. Den svenska sommaren är fantastisk

2008-05-14 @ 17:42:28
Postat av: Annelie

Skulle nog stannat kvar ute i dag för datorn bara hänger upp sig. Tar nog en öl på balkongen i stället ha det bra. Undrar föresten vad det kostade att anlita en städfirma för att ta bort allt klotter som Afa har skrivit på väggarna där jag bor?

2008-05-14 @ 17:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0