GLAD MIDSOMMAR



Helgen är räddad ;-)

Jag vill önska alla mina läsare av bloggen en trevlig midsommar och samtidigt tacka för alla kommentarer på mina inlägg. Dessa kommentarer är väldigt viktiga för att göra bloggen läsvärt och jag hoppas att fler av mina läsare då och då skriver en kommentar.

Jag fick följande följande lilla historiebeskrivning av vårt midsommarfirande i ett mail idag.

Midsommardagen firades ursprungligen den 24 juni till minne av Johannes Döparen. 1953 flyttades den till närmaste lördag.

I bondesamhället firades midsommar som en hyllning till sommaren och växtligheten. På vissa platser klädde man därför ut sig med ormbunksblad till lövgubbar. Man lövade (majade, därav som vissa kallar det maj-stång, från tyska ordet majen) också sina hus och redskap och reste, sannolikt redan under 1500-talet och efter tysk förebild, höga lövade majstänger att dansa kring. Midsommar var framför allt en ungdomsfest men även viktig vid bruken i Mellansverige, där alla anställda då bjöds på sill, öl och brännvin. Sin betydelse som den mest svenska festen av alla har den dock fått först under 1900-talet.

Sedan 500-talet har man i Europa tänt eldar till midsommar. I Sverige var midsommareldar vanligast i landets södra delar. Ungdomen besökte också gärna heliga källor, där de drack det helande vattnet och roade sig med lekar och dans. Källbesöken påminde om hur Johannes Döparen döpte Jesus i Jordanfloden.

Midsommarnatten är årets ljusaste och betraktades som en magisk natt, då det var särskilt lämpligt att ta tydor om sin framtid. Flickor åt salt gröt (drömgröt) för att drömma att den blivande maken kom med vatten till dem. De kunde också vaka vid en källa för att se sin tillkommandes bild i vattnet.

Under midsommarnatten kunde man även, t.ex. genom ljussken, hitta platser med nedgrävda skatter. När man grävde blev man ofta utsatt för lustiga gyckelsyner, som skulle locka en att skratta eller tala. Man kunde t.ex. få se en halt höna dra ett stort hölass. Kunde man bara hålla sig tyst hittade man skatten.

Under midsommarnatten ansågs källvattnet förvandlas till vin och ormbunken till blomma. Många växter var laddade med läkande kraft denna natt.

Glad midsommar på er alla!

Kommentarer
Postat av: Kompis_en

Jag tror Skånen är halvfull eller halvtom.......mmmmm...va gott!



Ha en glad midsommar!

2008-06-20 @ 15:12:53
Postat av: Thoralf A

Halvfull låter mycket bättre!

2008-06-20 @ 15:19:57
Postat av: Kalle

TACKdetsamma Thoralf :-)

2008-06-20 @ 17:13:25
Postat av: jenny

glad midsommar papps! Själv har jag fått nöja mig med tårta på jobbet och sen lite grillat hemma! Men vi firade ju ordentligt när vi var hos dig så =)

2008-06-20 @ 23:09:22
URL: http://www.pappasflicka.blogspot.com
Postat av: observer

tack själv, din och andra liknande bloggar är mycket uppskattad bland allt fler i detta land, den enkelspåriga kompisjournalistiken som har funnits är bruten tack vara sånna som du,

2008-06-21 @ 08:42:58
Postat av: Genji Wistrand

-det är på din stabila kraft framtiden byggs...

Glad Midsommar, själv!

2008-06-21 @ 09:49:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0