ÖKAD BROTTSLIGHET I KALMAR

För några dagar sedan skrev Barometern om den ökande brottsligheten i Kalmar kommun. Tidningen pekade ut några områden där antalet anmälda brott ökat, som t.ex. Kvarnholmen, Smedby och Ljungbyholm. Tidningen var också väldigt noga med att peka ut att anmälda brott minskat i några av de invandrartäta områdena som Norrliden och Berga-Funkabo. Det är ju en positiv utveckling om detta håller i sig och inte bara är en tillfällig förändring. Den som har läst lite rapporter (givetvis inte svenska) vet att invandrare i stor utsträckning begår brott mot landets ursprungsbefolkning, inte mot sina egna landsmän.

I den välfärdsrapport som Kalmar kommun sammanställer framkommer dock en annan bild där just otryggheten och andelen av befolkning som utsatts för flest brott är just i dessa invandrartäta områden.


Barometern menar också att ökning av antalet anmälda brott i Kalmar kommun är betydligt mycket lägre än riksgenomsnittet.

Jag har sammanställt lite statistik för de vanligaste brotten i Kalmar kommun 2000-2007 och då framträder in skrämmande bild för vissa typer av brott. Narkotikabrott har under den perioden ökat med drygt 130 procent. Däremot har stöld och tillgreppsbrott minskat och då undrar man givetvis om detta är sanna siffror. Personligen tror jag att människor idag inte anmäler vissa tillgreppsbrott. T.ex. cykelstölder tror jag inte anmäls i samma utsträckning som för 10 år sedan. Alla vet att polisen bara tar emot anmälan och sedan inte lyfter ett finger. Detta leder utan tvekan till att vissa stölder och tillgreppsbrott inte anmäls till polisen längre.


Här kommer några diagram som visar brottsutvecklingen i Kalmar för de vanligaste förekommande brotten. I alla diagram är det antal anmälda brott/år.

Källa: Kalmar kommun statistik årsbok och Brå.



En ökning med drygt 40 procent under dessa år.



En ökning på ca 80 procent.



Narkotika brotten har alltså ökat med över 130 procent.



Skadegörelse har ökat med ca 55 procent.



Att antalet anmälda rån, stöld och tillgreppsbrott har minskat enligt statistiken är för mig mycket märkligt men har någon några tankar om detta får ni gärna skriva en kommentar. Personligen anser jag det helt osannolikt att denna typ av brott skulle minska samtidigt som alla andra typer av brott ökar.

Sedan finns det ju en del så kallade experter som hävdar att brottsligheten inte har ökat men här är svart på vitt i lilla Kalmar.


Kommentarer
Postat av: Skånepåg

FYI



http://www.barometern.se/nyheter/lanet/gangbrak-och-misshandel-i-natt(769710).gm



2008-07-31 @ 10:22:03
Postat av: LArs

Kanske dags att skicka lite verklig statistik till Stockholms Bob, aka Jerzy Sarnecki?



Jag undrar vilken planet han bor på.

'Gruppvåldtäkter har inte ökat bara anmälningsbenägenheten.' - Jo tjena. Dagstidningarna på 50- och 60-talet var fyllda med gruppvåldtäkter på 14-åringar.

2008-07-31 @ 10:46:03
Postat av: Info

Tja, där ser man ju klara bevis för att allting går framåt under sjupartialliansens egid. Ännu mera framåt, nästan, än under tidigare vänsterregeringars.



Tillväxten ökar. Varenda stapel blir högre för varje år som går!



Tack, gode Gud, att jag lever i världens främsta land! Och bättre kan det bli. Om man till exempel släpper in 480.000 ensamkommande barn fler per år, skulle inte då stapeln för GODHET i ett slag fördubblas?



Det här var en aning satiriskt skrivet. Så till litet allvar. De kommunala, politiska församlingarna äger som bekant all makt. Inte bara i Kalmar. Skulle man inte kunna testa dem en smula. Låt säga genom att låta ledamöterna försöka lösa LÄTTA BARNKORSORDET. De får åtta timmar på sig. Den som klarar fyra ord under dessa åtta timmar garanteras en plats som överkommunalråd under resten av sitt liv.



Exempel på fråga: "Går upp i öster och ned i väster. Tre bokstäver. Mellersta bokstaven är o." Efter en timmes grubblande svarar det blivande superkommunalrådet: JOS. (Hon menar "saft".)



Om någon då antyder: Tyvärr, det där var fel. Så har kommunalrådet naturligtvis svaret till hands: Jag ringer Ring P1 nästan varje vecka. Och då säger jag: Nu vill jag att hela svenska folket ska lyssna på mig. Jag antar att hela världen lyssnar på mig. Och nu ska ni veta, alla ni som lyssnar på Ring P1, att hela Skandinavien lyssnar på mig och gör som jag säger för jag vet allting. Ja, jag vill säga till hela svenska folket, som jag vet lyssnar just nu...



Och så vidare. Thoralf Alfsson tar inte till överord. Men jag tycler att han är sunt skeptisk till en hel del som sker i dårhuset Sverige.

2008-07-31 @ 11:42:23
Postat av: Göran

Apropå brottslighet, dock inte relaterat till Kalmar såvitt jag vet. Om du är "papperslös" och kriminell som skall utvisas efter avtjänat straff, så håll käften om vart du kommer ifrån. Då finns en hyfsad chans att du får fortsatt mat och logi på anstalten till det facila pricet av 2000 kr/dygn. Förklarligt nog så är ju tortyr för det mesta kontraproduktivt när det gäller informationsinhämtning, men när det gäller situationer som dessa är jag beredd att tänka om. Läs mer/äcklas över detta i LT.



red2007.asp&i2=1&Id=28008&isp2=hela" rel="nofollow">http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=indexred2007.asp&i2=1&Id=28008&isp2=hela



Mvh

Göran



2008-07-31 @ 14:09:45
Postat av: Nooer Moll

En ny ombudsman för ombudsmän bör inrättas, anser jag.

(Ombudsmannaombudsmannen, eller OmO). Ombudsmän är ju en av de snabbast växande samhällsgrupperna i vårt socialdemokratiska Sverige, men fram till idag har de så vitt jag vet inte haft någon riktigt representation som kunnat föra deras talan.

Särskilt vissa ämbeten har varit utsatta för trakasserier.

Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning, till exempel, kallas ofta HomO.

2008-07-31 @ 16:37:03
Postat av: Dumle

Visst har du rätt Thoralf. I vissa mätningar kan höra tex Stockholmsbob förklara att våldsbrottsligheten sjunker, för att i nästa nyhetssändning höra från ansvariga på landets akutmottagningar berätta att de tar emot allt fler misshandelsoffer, som dock i ellt större utsträckning inte polisanmäler. Att sedan tillgreppsstölder av tex cyklar minskar lär bero på att polisen är oerhört duktig på att hitta gärningsmännen. Personuppklarningsprocenten på cykelstölder är enligt BRÅ horribla 1 procent! Så funderar du på ett nytt yrke - bli cykeltjuv. Stora möjligheter till grova pengar till minimal risk!

2008-08-01 @ 22:01:58
URL: http://skafferitrollen.blogspot.com/
Postat av: Skånepåg

Beträffand mord i islams namn. Detta är minst sagt ruggigt. Fy tusan, jag ryser!



Från dagens pressrelease från Dansk Folkeparti där 32 % av muslimska studenter, enligt en engelsk undersökning, anser att det är OK att begå mord som gagnar islam.



"Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Martin Henriksen, der tillige er medlem af Folketingets Integrationsudvalg, vil have undervisningsminister Bertel Haarder til at iværksætte en undersøgelse af muslimske studerendes accept af mord i islams tjeneste. Opfordringen kommer efter at en lignende undersøgelse i Storbritannien har vist, at en tredjedel af de muslimske studerende i Storbritannien støtter mord for at forsvare eller fremme islam.



- Det er et urovækkende højt tal. Jeg er overrasket over, at 32 procent er villige til at gå så langt som at begå mord. Jeg er ikke overrasket over, at netop de muslimer, der studerer på universiteterne er meget yderligtgående. Det fænomen genkender vi fra Danmark, hvor mange ekstremistiske muslimer har universitetsuddannelser bag sig, siger Martin Henriksen."

2008-08-03 @ 11:31:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0