DEN LILLE BYEN EBELTOFT

När jag jobbade i ett Arla projekt för ett antal år sedan i Visby berättade en dansk som jobbade i samma projekt att det fanns en lille by i Danmark som hetta Ebeltoft och att den hade vissa likheter med Visby.

Det har tagit några år men nu är jag äntligen här och det finns många likheter med Visby i bebyggelsen. En härlig och trevlig atmosfär råder också.


Här kommer några smakprov från Ebeltoft.



Visby eller Ebeltoft?                                   Foto Thoralf Alfsson



Blues på torget.                                           Foto Thoralf Alfsson




Äkta gatuservering av öl.                         Foto Thoralf Alfsson

Här behövs inga staket eller inhägnade områden för att servera en öl, gatan duger gott.   




Dansk gatumusikant.                              Foto Thoralf Alfsson



Fregatten Jylland i Ebeltoft.                           Foto Thoralf Alfsson

Har även hunnit med ett besök på Randers Regnskov. 3st stora kupoler med olika miljöer av regnskog (Afrika, Asien och Sydamerika). Den största har en höjd om ca 30m.






Många av djuren rör sig fritt inne i kupolerna som t.ex. fåglar, apor och flygande hundar.


Kommentarer
Postat av: Bengt

Thoralf, din blogg blir bara bättre och bättre! Just att du blandar vardagliga händelser med skarpa politiska ställningstagande, mixat med riktigt fina amatörbilder .Jag skulle tro att innan du har fyllt 60 kommer du att gå från att vara en lokalt över Kalmar känd politiker till rikskänd. Jag beundrar ditt politiska mod. Ha en trevlig semester men inte så trevlig att du glömmer att hålla liv i din blogg.

Bengt

2008-07-26 @ 20:31:30
Postat av: Thoralf A

Tack Bengt!



Jag försöker bara delge mina läsare inte bara det politiska utan även lite av mitt privatliv, dock inte allt ;-)

2008-07-26 @ 20:39:01
Postat av: steen

Hej Thoralf, hvis du stadig er i Ebeltoft, skal du tage ud og se Mols Bjerge - fredet istidslandskab. Og glem ikke Kalø Slotsruin !



mvh s

2008-07-26 @ 23:16:38
URL: http://snaphanen.dk
Postat av: Thoralf A

steen



Tyvärr missade jag att åka till Mols Bjerge men jag antar att det var det man såg från Ebeltoft över vattnet.



Stannade vid Clausholm Slot på väg till Randers och tog en promenad i parken och trädgården. Ganska häftiga fontäner i tre olika etager.



Tänker åka över till västkusten imorgon och upp mot Skagen på måndag. Har du fler bra tips?

2008-07-27 @ 01:36:27
Postat av: Ördög

Kalø Slotsruin ... Gustaf Vasa satt inspärrad där år 1518, men lyckades fly. "Fången på Kalö" heter ett skådespel av Edvard Bäckström som aldrig någonsin räknats till den svenska dramatikens höjdpunkter. Men "Herr Stens visa" är gripande, Vilhelm Moberg berättade hur han kände en ilning längs ryggraden då han som pojke hörde den sjungas:



Herr Sten, den trogne Sture,

han föll vid Åsunda sjö

Och om mig så vingar bure,

nog flöge jag dit att dö.

När slagen han låg på båren

och yrsnön lekte i såren

de sina han blitt såg an:

Vi bleknen I, män, för döden?

Friskt mod. Ty när störst är nöden

nog finner väl Gud sin man.



2008-07-27 @ 07:19:56
Postat av: steen

ja, det er rigtigt som Ördög skriver. Tips....uhhh - Børglum Kloster, det største tyske bukeranlæg fra krigen - museum i Hanstholm. Danmarks "ørken" - den store Råbjerg Mile lige syd for skagen .



Men der er meget - improvisér. God tur !

2008-07-27 @ 12:06:38
URL: http://snaphanen.dk
Postat av: Tore

Det var mycket längesedan jag besökte Ebeltoft.

Det fanns ett gammalt 1600-tals skepp där i hamn-

en, om jag inte minnes fel. Orsaken till att vi hamnade där

var att vi chansade komma med Grenå-färjan till

Sverige efter en rundtur till Tyskland. Då kön var

"två dagar", och pengarna sinade, var vi tvingade

att söka alternativ. Det gick en färja från "udden

vid Ebeltoft" till Hundestedt på Själland.

När vi kom till "färjeläget" möttes vi av nästan fulltecknad parkering. Då vi hade med oss en

son i mitt tidigare äktenskap, och han skulle lämnas i "norra Dalarna" vid en viss tidpunkt, uppstod här en "tankekris", då färjan omöjligt kunde svälja alla dessa.

Tro mig eller ej! vid insläppet började de plocka

in fordon i vår rad först. Så det löste sig perfekt

med återlämnandet av min son, till norra Dalarna.

Lite tankar om förfluten tid och Ebeltoft, "den lille byen"---

2008-07-27 @ 12:41:49
Postat av: steen

ja, Fregatten Jylland - nu et fint museum



Jylland" rel="nofollow">http://da.wikipedia.org/wiki/FregattenJylland

2008-07-27 @ 13:23:44
Postat av: Thoralf A

Jag har lagt till en bild på fregatten Jylland i mitt inlägg.

2008-07-27 @ 18:37:23
Postat av: Tore

Just det! 1800-tals och ej 1600!? Minnet kan bli

svagt för sådana skönheter...



Hur var det nu "skånepåg"? IFF eller Kalmar?

(1-0 to me)hi, hi...



Snyggt Thoralf!. Skagen---(måla några tavler)--- Är där inte en kyrka, som håller på att begravas

av sand!?

När du passerar Grenå, besök "haj-akvariet". Vet inte om de fortfarande också har en bärgad tysk ubåt från WW2, uppställd...



AALBORG (Akvavit). 1987 i början av november, startade jag vår tävlingshäst Aalborgs Travbane.

Min hustru, gravid i 8 månaden var med. Jag spelade

allt utom 100 riksdaler, och visst vann han, vår

nuvarande avelshingst, 25 år. Vi slapp ligga i bilen, och tog in på Scandic Motor Hotell, och fick

en dejlig frukost på köpet! Ränderna går aldrig ur,

ej heller de trevliga minnena...



Nordsjö-muséet i Hirtshals mycket sebart...



Dejlig resa, Thoralf!...

2008-07-28 @ 00:52:20
Postat av: Skånepåg

Tore



Att ersätta Cesar i KFF blir tydligen inte lätt och med lagkaptenen avstängd, så är nog detta förklaringen. Men OK, Rolle i Miffiff är ingen dålig coach!



Även stora måste väl också "underhålla" barnasinnet och ett besök på Legoland är väl nästan obligatoriskt?



Den där kyrkan på Smögen skulle man inte försöka flytta på den, eller hur blev sista budet?

2008-07-28 @ 13:07:14
Postat av: Tore

Redan på 60-talet besökte jag en djurpark, där lejonen gick fria. Det var någon safari-grej, där

man körde med sina fordon inne i parken. Har för

mig att det inte var så långt från Lego-land.

Jag var där med min dåvarande familj & barn. Mycket

uppskattat då!...



Vem möter KFF nästa gång "skånepåg"?...

2008-07-28 @ 20:21:01
Postat av: Skånepåg

Tore



UEFA-kval på Fredriksskans torsdag den 31 juli Racing FC.



Fredriksskans måndag den 4 augusti AIK.



http://www.kalmarff.se

2008-07-29 @ 11:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0